Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
I Region Uppsala är det nu dubbelt så många bekräftade fall/dag än för en vecka sen och hela 13 % av de provtagna har Covid-19. Smittspridningen ökar på äldreboendena. Allt fler vårdas på sjukhus.
– Vi är djupt oroade över utvecklingen, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Mikael Köhler.
– De lokala råden ska följas som om de vore lag. Annars kan de sluta illa, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/u...v-antalet-sjuka-folj-raden-som-om-de-vore-lag

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
I Region Uppsala är det nu dubbelt så många bekräftade fall/dag än för en vecka sen och hela 13 % av de provtagna har Covid-19. Smittspridningen ökar på äldreboendena. Allt fler vårdas på sjukhus.

[länk]
Enligt C19.se ser smittspridningen (eller antal nya fall) i Uppsala ut så här:
Linjediagram från C19.se som visar antal nya COVID-19 fall i Uppsala under oktober 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Figuren visar antal nya fall under oktobermånad och senaste helgen saknas i figuren,
Jag tycker inte det är så självklart att säga att man har en fördubbling av antal nya fall de senaste veckorna

BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Enligt C19.se ser smittspridningen (eller antal nya fall) i Uppsala ut så här:
[bild]
Figuren visar antal nya fall under oktobermånad och senaste helgen saknas i figuren,
Jag tycker inte det är så självklart att säga att man har en fördubbling av antal nya fall de senaste veckorna
Enligt sidan jag länkade till är det 491 bekräftade fall sen i fredags, alltså mer än 150 st/dag.

harry73
Visst är det det. 491 på 3 dagar är 164 i genomsnitt, men min poäng är att figuren hoppar lite och då är det kanske lite vanskligt att bara jämföra med förra veckans smittotal. Vad ska vi då göra om några dagar när antalet nya fall går ned något? Ska vi då blåsa över faran och börja festa igen?
Jag föreslår att man tar det lite långsiktigare och tittar på trender över lite längre tid istället för att komma med paniklöpsedlar varje gång man känner för det.

Och ja, även de långsiktigare trender ser inte så bra ut, och det kan vara bra att se över alla rekommendationer, men det är inte samma sak som att skrika i panik hela tiden.

• Gilla
Teacer och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Region Uppsala är det nu dubbelt så många bekräftade fall/dag än för en vecka sen och hela 13 % av de provtagna har Covid-19. Smittspridningen ökar på äldreboendena. Allt fler vårdas på sjukhus.
Tallmons äldreboende, som var ett av de hårdast drabbade i våras med tio döda på ett relativt litet boende, har återigen fått in smitta bland de äldre. :cry:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/tre-smittade-pa-aldreboendet-tallmon

• Ledsen
BirgitS
  • Laddar…

Detta är vad jag försöker säga. Men vi får se i slutet av året hur det gått. Tråkigt att förstöra för så mycket människor för att vi har en helt normal Q4 gällande dödstal.

• Gilla
Surly
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Visst är det det. 491 på 3 dagar är 164 i genomsnitt, men min poäng är att figuren hoppar lite och då är det kanske lite vanskligt att bara jämföra med förra veckans smittotal. Vad ska vi då göra om några dagar när antalet nya fall går ned något? Ska vi då blåsa över faran och börja festa igen?
Jag föreslår att man tar det lite långsiktigare och tittar på trender över lite längre tid istället för att komma med paniklöpsedlar varje gång man känner för det.

Och ja, även de långsiktigare trender ser inte så bra ut, och det kan vara bra att se över alla rekommendationer, men det är inte samma sak som att skrika i panik hela tiden.
Visst blir det hoppigt när det testas lite under helgerna.

Om folk känner lite panik nu över att det har blivit tre gånger så många fall/dag i Uppsala på 10 dagar (om jag tolkar ditt diagram rätt så låg det kring 50 för ung. 10 dagar sen) så kanske vi kan slippa den stora paniken när folk inte får vård längre och dödsfallen ökar kraftigt.

BirgitS BirgitS skrev:
Visst blir det hoppigt när det testas lite under helgerna.

Om folk känner lite panik nu över att det har blivit tre gånger så många fall/dag i Uppsala på 10 dagar (om jag tolkar ditt diagram rätt så låg det kring 50 för ung. 10 dagar sen) så kanske vi kan slippa den stora paniken när folk inte får vård längre och dödsfallen ökar kraftigt.
Vi kommer få vård, precis som alla andra år. Dödsfallen ökar inte mer än vilket annat år som helst.

BirgitS
Johanox1 Johanox1 skrev:
[media]
Detta är vad jag försöker säga. Men vi får se i slutet av året hur det gått. Tråkigt att förstöra för så mycket människor för att vi har en helt normal Q4 gällande dödstal.
Det är väl för att Q4 ska fortsätta att vara normalt och inte se ut som april som det tas till åtgärder. Det är mycket lättare att stämma i bäcken än i ån, för att inte tala om i störtvågen.

Johanox1 Johanox1 skrev:
Vi kommer få vård, precis som alla andra år. .
Lova inte för mycket, vårdpersonalen är helt slutkörd i år.

• Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl för att Q4 ska fortsätta att vara normalt och inte se ut som april som det tas till åtgärder. Det är mycket lättare att stämma i bäcken än i ån, för att inte tala om i störtvågen.
Det som är problemet med att inte följa forskningen (som visar att lockdowns har en dålig, om någon, effekt) Lockdown anhängarna har inget dåligt utfall.

Case 1: Normalt antal dödsfall. "Titta lockdown fungerar!"
Case 2: Mer dödsfall än normalt. "Corona! Panik! Mer lockdown!"

• Gilla
Surly
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Eller så skapar man onödig mycket panik och när folk upptäcker att det inte är så allvarligt (än) är de mottagligt för politiker som säger att Covid-19 inte är farligt alls och att det går över av sig själv.

Det farligaste med Covid19 är hur samhället förändras pga av det.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS
Johanox1 Johanox1 skrev:
Vi kommer få vård, precis som alla andra år. Dödsfallen ökar inte mer än vilket annat år som helst.
Du har väl ingen aning om vad som händer inom Uppsalas sjukvård om antalet fall fortsätter att öka så det blir tre gånger så många fall igen på 10 dagar. Tänk på att ökningen inom sjukvården kommer ung. 1 vecka efter att symtomen börjar och IVA-inläggningarna 10 dagar efteråt. Uppsalas sjukvård har inte sett resultatet av den senaste veckans kraftiga ökning av fall och har redan problem. Redan förra veckan var Akademiska tvungen att skicka en som låg på IVA till ett annat sjukhus vilket är väldigt riskfyllt.

Viruset är inne på 18 äldreboenden i Stockholm och dödsfallen ökar allt mer. 5 st avlidna i Covid-19 i Region Stockholm under perioden 27-29 oktober (3 dagar), varav tre bodde på äldreboenden.

Johanox1 Johanox1 skrev:
Det som är problemet med att inte följa forskningen (som visar att lockdowns har en dålig, om någon, effekt) Lockdown anhängarna har inget dåligt utfall.

Det får väl anses väl bevisat att begränsningar av sociala interaktioner funkar för att få ner smittspridningen, vad har du annars för förklaring till att smittspridningen avtog i våras på nivåer långt under av vad som kan förklaras av immunitet (framförallt i våra grannländer). Sen vad som är rätt balans kan ju diskuteras, jag tycker den svenska nivån verkar ganska bra, så länge folk faktiskt följer rekommendationerna. Allmänna reseförbud, stänga allt etc. tycker jag däremot är överdrivet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Johanox1 Johanox1 skrev:

Forskningen visar entydigt att om folk inte träffas så sprids inte viruset.

Antalet nyinläggningar på IVA i Stockholm i våras visar mycket klart att de vände tvärt ung. 3 veckor efter att restriktionerna infördes. Det är inget som du kan bortförklara med att restriktioner inte har någon effekt utan tvärtom en tydlig effekt av att folk träffades mycket mindre efter mitten av mars.

Lockdown är ett väldigt flummigt begrepp så det är bättre om du förtydligar vad du menar. Det har använts om allt från utegångsförbud i Spanien till de jämförelsevis lätta restriktionerna i Norge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.