Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Andra år har har det varit 0 patienter med Covid-19 så du får en jämförelse genom att just titta på hur många Covid-patienter de har tagit emot. Det är ju inte så att hjärtinfarkter och trafikolyckor mm. har upphört i år.

Spelar det någon roll hur många som brukar ligga på IVA. Just nu ligger där 73 st som vården inte är planerad för vare sig när det gäller platser eller personal. I våras lyckades man ju skaka fram mängder med nya IVA-platser med stort besvär och många andra sjuka fick lida för det.
I vanliga fall brukar väl influensa patienter vara på IVA? Därför jag vill jämföra. Så om det är lika många i år som förra året så är de inte alls beredda på det bara för att det är corona det heter i år?

BirgitS
Johanox1 Johanox1 skrev:
I vanliga fall brukar väl influensa patienter vara på IVA? Därför jag vill jämföra. Så om det är lika många i år som förra året så är de inte alls beredda på det bara för att det är corona det heter i år?
Det brukar inte ligga några influensapatienter på IVA så här års eftersom influensor inte brukar spridas i september och oktober.

BirgitS BirgitS skrev:
Det brukar inte ligga några influensapatienter på IVA så här års eftersom influensor inte brukar spridas i september och oktober.
Ok, bara det jag undrade. Ville inte sätta dit dig eller något. Var en genuin undran på hur det brukar se ut.

P
Johanox1 Johanox1 skrev:
Ok, bara det jag undrade. Ville inte sätta dit dig eller något. Var en genuin undran på hur det brukar se ut.
På IVA vårdas ca 300-500 personer per säsong på grund av influensa och peaken är i mars varefter det klingar av. Endast fåtal vårdas på Iva på grund av influensa mellan maj-oktober.

• Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Johanox1 Johanox1 skrev:
Det låg lite i bakgrunden och efter ett tag kom jag ihåg att under början av året fanns det i Stockholm ungefär 100 IVA-platser och när det var som mest i våras lyckades de vårda drygt 200 Covid-patienter plus många andra på IVA.

Nissens
harry73 harry73 skrev:
Nja nu handlade det om alla virus och eftersom jag visade en figur med överdödlighet troligtvis också värmeböljan och andra saker folk dör av.
Men även de typer av coronavirus som orsaker vanliga förkylningar är säsonsbetonade likt influensa
Dumheter. Jag var en del i mellanöstern när Maers florerade som värst. Där har de sommar hela året i stort sett. Visa mig gärna fakta på det du säger. SARS var inte heller säsongsbetonad,, vilket alltså inte heller Covid-19 är. Kalifornien är ett bra exempel... så viruset struntar i väder, däremot kanske människor beter sig olika beroende på årstider, men det är en helt annan pilsner.

BirgitS
Möbius skrev:
På IVA vårdas ca 300-500 personer per säsong på grund av influensa och peaken är i mars varefter det klingar av. Endast fåtal vårdas på Iva på grund av influensa mellan maj-oktober.
Och det kan jämföras med att 2777 st med Covid-19 har skrivits in på IVA.

harry73
Nissens Nissens skrev:
Dumheter. Jag var en del i mellanöstern när Maers florerade som värst. Där har de sommar hela året i stort sett. Visa mig gärna fakta på det du säger. SARS var inte heller säsongsbetonad,, vilket alltså inte heller Covid-19 är. Kalifornien är ett bra exempel... så viruset struntar i väder, däremot kanske människor beter sig olika beroende på årstider, men det är en helt annan pilsner.
Varför skulle det vara dumheter att smittspridningen ser annorlunda ut när man inte har tydliga sommar och vintersäsongen?

Dessutom sa jag inte att jag tror på allt i videon, men den håller överlag en bra nivå och jag rekommenderade dig att titta på videon. Det har du tydligen inte gjort, annars hade du ställt andra frågor eller haft andra invändningar än du har nu

Nissens
Någon här kopplade det till vädret, men om du menar att det har med människors beteenden att göra så är vi överens. Men hade det haft direkt med väder att göra så hade det ju inte spridits i länder som inte har ”vinterväder”...
Jag har hört tillräckligt om den där videon utan att ha sett den, låter som någon som är väldigt skicklig på att presentera sina killgissningar. :)

I varmare klimat är man mer inomhus under den varma årstiden, samt att de som bor där utsätter kroppen för större fysisk påverkan i varmt klimat. Tar vi USA så är ju aircondition i varje hem, där går ingen ut under högsommar perioden. Jag tycker det är självklart att de får en topp eller toppar baserat på hur klimatet varierar.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Och i vår klimat kan det vara vitamin D eller brist på den, kanske också mängden med vitamin C man konsumerar.
Temperatur och luftfuktighet kan spela in, samt hur mycket man är utomhus.

Du får själv bestämma om vi är överens eller inte. Och du behöver inte se på videon om du inte vill.

Nissens
trähandtag trähandtag skrev:
I varmare klimat är man mer inomhus under den varma årstiden, samt att de som bor där utsätter kroppen för större fysisk påverkan i varmt klimat. Tar vi USA så är ju aircondition i varje hem, där går ingen ut under högsommar perioden. Jag tycker det är självklart att de får en topp eller toppar baserat på hur klimatet varierar.
USA? AC finns väl i stort sett i alla varma länder? Åtminstone i Asien, Mellanöstern, nord och syd o mellan Amerika och Australien...
Men min poäng är att det inte beror på temperaturen hur viruset sprids, snarare på människors beteenden - vilks i sin tur kan bero på temperaturen...

harry73
Nissens Nissens skrev:
USA? AC finns väl i stort sett i alla varma länder? Åtminstone i Asien, Mellanöstern, nord och syd o mellan Amerika och Australien...
Men min poäng är att det inte beror på temperaturen hur viruset sprids, snarare på människors beteenden - vilks i sin tur kan bero på temperaturen...
Intressant, men har du källor på dina tvärsäkra uttalande?

Nissens
harry73 harry73 skrev:
Kolla Covidstatistiken, viruset sprids brett oavsett om länderna är kalla eller varma.
Om du syftar på att det finns AC i de världsdelar jag räknar upp så beror det på att jag varit där, förutom i Australien...

• Gilla
Byggdjuret
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Viruset sprids snabbare i Spanien trots hårda restriktioner än i t ex Finland.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.