Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Finns det statistik över hur andelen positiva bland alla tester ändras? och även hur antalet tester ändras?
Javisst, både från regionen och FHM.
Verkar vara rätt konstant antal tester/vecka i oktober (men betydligt högre än i september) men stigande andel positiva (från 6-7 % till 13 % förra veckan, september 1-2 %).
https://regionuppsala.se/contentass...01102-nulagesbild-covid-19-region-uppsala.pdf
FHM rapporterar om det i veckorapporter och webbsidan med antal testade.

Folk har ju testats hela sommaren men det har ju varit en mycket låg andel som är positiva, vilket är en av anledningarna till att smittspridningen bör ha varit låg under sommaren och att det är ovanligt med PCR-tester som skulle vara positiva därför att man hade Covid-19 för många månader sen.

BirgitS
harry73 harry73 skrev:
I USA ser man båda effekterna. New York med omnejd hade en tydlig topp under April och därefter klingade smittan snabbt av, medan smittspridningen i Florida, Texas, Kalifornien började öka senare för att toppa under sommaren, men även där klingar det av igen.
Jag misstänker att det beror på luftfuktighet eller så, och då kan det säkert också vara tvärtom i andra regioner som har en annan regnperiod.
Glöm inte bort att Kalifornien hade stor smittspridning i mars då t.ex. Hollywood stängde ner.

New York har haft kvar mycket restriktioner hela tiden. De har varit mycket försiktiga med att öppna upp, bara en lättnad i taget och med några veckor emellan så man har kunnat se effekten.

Var försiktig med videotittandet, det är lätt att bli lurad när man tar lite sanning här och där för att sen tolka in saker som då inte längre är sanna. Eller som typ att utelämna den stora smittspridningen i Kalifornien i mars för att det inte passar in. Det är absolut ingen nyhet att Sverige har gynnats av vårt sätt att umgås under sommaren och nu missgynnas av höstens och vinterns umgängesvanor utan det är ju något som t.ex. FHM har pratat om mycket länge.

• Gilla
crappyusrname och 2 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Sen vet jag inte om det är normalt med väldigt mycket förkylningar i Spanien i augusti, för det var ju då Covid-uppgången började där.
Det har du absolut rätt i

I nedanstående figur för Spanien ser man att de haft en relativ hög dödlighet under hela sommaren som nu börjar peaka ordentligt igen (om än lägre än under våren. det vanliga brukar vara en tydlig peak i dec-Jan och en liten under sommaren
Graf som visar Z-poäng för dödlighet i Spanien med en topp under sommaren och en signifikant ökning hösten 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:

I nedanstående figur för Spanien ser man att de haft en relativ hög dödlighet under hela sommaren som nu börjar peaka ordentligt igen (om än lägre än under våren. det vanliga brukar vara en tydlig peak i dec-Jan och en liten under sommaren
[bild]
[länk]
Det vanliga?? Covid 19 har inte varit där innan, det har andra Corona virus som Maers och SARS varit, och de var inte heller säsongsbetonade. Det är något troll här som fått för sig det bara...

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
I videon förklaras att virus i allmänhet är säsongsbetonade. För oss i norra Europa betyder det att vi får en smittspridning på vinterhalvåret med en tydlig topp varefter smittspridningen klingar av igen. I sydligare regioner får man istället en annan typ av smittspridning som för Sydamerika Mexico och södra USA börjar under vår våren och fortsätter över sommaren, med en mindre tydlig topp (smittspridningen blir mer utsmetat över tiden)
I USA ser man båda effekterna. New York med omnejd hade en tydlig topp under April och därefter klingade smittan snabbt av, medan smittspridningen i Florida, Texas, Kalifornien började öka senare för att toppa under sommaren, men även där klingar det av igen.
Jag misstänker att det beror på luftfuktighet eller så, och då kan det säkert också vara tvärtom i andra regioner som har en annan regnperiod.

Det hela förklarar också varför Australien hade en väldig lindrig smittspridning i april, för att senare få en ökad smittspridning i Melbourne när det blev kallare där.

Edit: och ja, smittspridningen i USA är stor och jag tror faktiskt att rätt åtgärder hjälper att få ner den, men lik förbannat var videon intressant
Men inget av det har med värme och kyla att göra, det är mer sannolikt att det handlar om beteendemönster.

BirgitS
harry73 harry73 skrev:

[bild]
[länk]
Ja, det ser ju ut som att Spanien och Sverige brukar ha rätt lika kurvor, även om de verkar ha kraftigare vintertoppar.

Hur ser det ut med belastningen på sjukvården mot i våras?
Eftersom jag vet att vi har flera här som har dessa siffror säkerligen i huvudet;) Så vore jag glad om någon ville hjälpa mig.

harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Glöm inte bort att Kalifornien hade stor smittspridning i mars då t.ex. Hollywood stängde ner.

New York har haft kvar mycket restriktioner hela tiden. De har varit mycket försiktiga med att öppna upp, bara en lättnad i taget och med några veckor emellan så man har kunnat se effekten.
Nu tycker jag att det finns en väldig stor skillnad i hur smittspridningen såg ut i New York jämfört med Kalifornien.
I april fanns det 1000 döda per dygn i New York och bara 80 i Kalifornien (som har fler invånare)
Graf över dagliga nya dödsfall i New York med en topp i april och jämförelser med rullande medelvärden.
Skapa konto
Graf över dagliga dödsfall i COVID-19 med 3- och 7-dagars rörliga medelvärden.
Skapa konto

BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Hur ser det ut med belastningen på sjukvården mot i våras?
Eftersom jag vet att vi har flera här som har dessa siffror säkerligen i huvudet;) Så vore jag glad om någon ville hjälpa mig.
Tack och lov har vi inte än den kris inom sjukvården som det var i våras.

När det gäller IVA kan man studera det här: https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Nu tycker jag att det finns en väldig stor skillnad i hur smittspridningen såg ut i New York jämfört med Kalifornien.
I april fanns det 1000 döda per dygn i New York och bara 80 i Kalifornien (som har fler invånare)
[bild] [bild]
Nu säger ju inte dödsfall allt, men visst är det skillnad. Men det blir lite som att diskutera varför våren såg olika ut i Stockholm och i Skåne eller jämförelser mellan de nordiska länderna, inte beror det på klimatet i alla fall. (Kunde videon förklara det?)

P
optimum optimum skrev:
Fördelen med 3M FFP3 är att de skyddar mot virus.
Kan du knappast förneka.
Rätt använda är de ett bra skydd.
Fel använda är de givetvis kass.

Jag köpte sådan eftersom sjukvården även använder sådana för att skydda sig mot virus.
Jag har inte skrivit att jag förnekat det.
Men jag står fast vid att det inte hjälper de jag har sett med dem. Då de hanterar det helt jävla fel. De kunde lika bra köpt en blöja och täckt sig med då de pillar i ansiktet och har de nedanför näsan.

Står även fast vid att alla munskydd är otrevliga att bära, rätt som fel.

BirgitS BirgitS skrev:
Tack och lov har vi inte än den kris inom sjukvården som det var i våras.

När det gäller IVA kan man studera det här: [länk]
Kan man se IVA 2020 jämfört med föregående år?

harry73
Nissens Nissens skrev:
Det vanliga?? Covid 19 har inte varit där innan, det har andra Corona virus som Maers och SARS varit, och de var inte heller säsongsbetonade. Det är något troll här som fått för sig det bara...
Nja nu handlade det om alla virus och eftersom jag visade en figur med överdödlighet troligtvis också värmeböljan och andra saker folk dör av.
Men även de typer av coronavirus som orsaker vanliga förkylningar är säsonsbetonade likt influensa

harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Nu säger ju inte dödsfall allt, men visst är det skillnad. Men det blir lite som att diskutera varför våren såg olika ut i Stockholm och i Skåne eller jämförelser mellan de nordiska länderna, inte beror det på klimatet i alla fall. (Kunde videon förklara det?)
Ja, videon kunde förklara varför Norge och Finland hade låga dödsfall och Sverige höga.
Videon gick inte in på region igång, så skillnaden mellan Skåne och Stockholm behandlades inte.
Nu tror jag inte att videon kommer med hela sanningen här, men ändå

BirgitS
Johanox1 Johanox1 skrev:
Kan man se IVA 2020 jämfört med föregående år?
Andra år har har det varit 0 patienter med Covid-19 så du får en jämförelse genom att just titta på hur många Covid-patienter de har tagit emot. Det är ju inte så att hjärtinfarkter och trafikolyckor mm. har upphört i år.

Spelar det någon roll hur många som brukar ligga på IVA. Just nu ligger där 73 st som vården inte är planerad för vare sig när det gäller platser eller personal. I våras lyckades man ju skaka fram mängder med nya IVA-platser med stort besvär och många andra sjuka fick lida för det.

Men det skrevs en del om det normala antalet IVA-platser i början av tråden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.