Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Japp!
Som att trä en kondom över långfingret. Men hur många gör det?

Staffan
För att undvika att bli blöt?;)

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Smittspårningen i Uppsala har visat att mer än var tredje tror att de smittades i sociala sammanhang (privat, restaurang, bar etc.). Det är fler än de som tror att de har smittats på jobbet eller i skola/universitet och andelen som har smittats av familjen är ändå lägre. Så risken att smittas av vänner är stor: [länk]

Nu vet man ju att de lokala råden i Uppsala har haft effekt så du behöver inte gissa.
Färre på pendeln till Uppsala: [länk]
Antalet som väntade på kollektivtrafik och arbetsplatsbesöken minskade: [länk]
Första helgen, ovanligt lugnt på matställen och i stan: [länk]

Ju fler som smittas, ju fler hamnar på sjukhus, så enkelt är det. Det påverkar vården av andra och det påverkar hur sjukhuspersonalen mår och i förlängningen hur många som kommer att vilja jobba kvar i vården (och därmed vården under lång tid). Såg att något Stockholmssjukhus rapporterade att antalet långtidssjukskrivna var dubbelt så många nu som förra hösten. Du vill kanske att dina vänner ska kunna få vård om de råkar ut för en trafikolycka eller en hjärtinfarkt och inte att det redan är fullt på IVA?

Det är ju just för att vården och sjukvårdspersonalen påverkas nu som myndigheter och politiker nu har sagt att folk måste skärpa till sig och minska smittspridningen. Du kan inte bli av med ansvaret för vad du gör bara för att politiker tar sin del av ansvaret.

Läs och begrunda hur personalen på sjukhusen har det:
[länk]
[länk]
Tycker du fortfarande det är okej att inte ta ditt ansvar för att minska smittspridningen utan i stället göra så den ökar?
Väldigt bra skrivet!
Jag tillägger att redan innan pandemin var det alldeles för låg bemanning på många avdelningar på sjukhusen,ibland saknades tom en grundbemanning på avdelningarna
och IVA var ofta fullbelagd vilket ibland medförde att patienter som egentligen skulle behöva vara på intensiven istället blev kvar på avdelningarna där det var en sjuksköterska (mfl) som skulle ta hand om denna patient och samtidigt hade kanske 8-25 andra sjuka patienter till att ta hand om och kunde då såklart inte ge bra och säker vård som patienterna behövde.
Dessutom dog patienter väldigt ofta utan att ha en hand att hålla i redan innan pandemin.
Dessutom på många avdelningar så arbetade personalen redan väldigt mycket övertid under stress och ofta utan måltidsuppehåll, och många blev långtidssjuka pga stress.
Så det fanns alltså inte tillräckligt med personal i vården på många avdelningar redan innan pandemin för att kunna ge god och säker vård!
Så förstå hur illa det blivit nu med denna ökande belastning!

Sen har man ju kommit fram till att det är ca 20-25 000 personer i Sverige som har bestående/långtidssymtom av att ha haft Covid 19 och detta drabbar alla åldersgrupper och även tidigare friska personer.

De som struntat/struntar i att följa rekommendationerna är såklart också till stor del med och bidrar till att företag får stänga igen och att arbetslösheten ökar,att Sverige går sämre får sämre ekonomi,
de utsätter många andra medmänniskor för risk för smitta, sjukdom och död.
Förstår faktiskt inte hur man kan gnälla på att verksamheter får stänga när personen själv struntar i att motverka detta,
eller att strunta i rekommendationerna och sen gladeligen utnyttja vården och vårdpersonalen om man själv blir sjuk.

Det gör mig riktigt förbannad att se och höra folk som mest bara tänker på sig själva och struntar i andra!

• Gilla
Lilak och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
B brfbo skrev:
Det gör mig riktigt förbannad att se och höra folk som mest bara tänker på sig själva och struntar i andra!
Handen på hjärtat ... det kan man väl säga om dig och Ulltand också ...? :thinking:

Inte för att jag därigenom försöker försvara vissas beteenden, det är ju inte så att två fel blir rätt heller.

Nissens
B Byggdjuret skrev:
Jag tror det beror på utbyggnaden av 5G:D
Jag tror att det beror på att många glömmer att ta av sig masken när de skall äta, så de får mask i magen.:)

• Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Väldigt bra skrivet!
Jag tillägger att redan innan pandemin var det alldeles för låg bemanning på många avdelningar på sjukhusen,ibland saknades tom en grundbemanning på avdelningarna
och IVA var ofta fullbelagd vilket ibland medförde att patienter som egentligen skulle behöva vara på intensiven istället blev kvar på avdelningarna där det var en sjuksköterska (mfl) som skulle ta hand om denna patient och samtidigt hade kanske 8-25 andra sjuka patienter till att ta hand om och kunde då såklart inte ge bra och säker vård som patienterna behövde.
Dessutom dog patienter väldigt ofta utan att ha en hand att hålla i redan innan pandemin.
Dessutom på många avdelningar så arbetade personalen redan väldigt mycket övertid under stress och ofta utan måltidsuppehåll, och många blev långtidssjuka pga stress.
Så det fanns alltså inte tillräckligt med personal i vården på många avdelningar redan innan pandemin för att kunna ge god och säker vård!
Så förstå hur illa det blivit nu med denna ökande belastning!

Sen har man ju kommit fram till att det är ca 20-25 000 personer i Sverige som har bestående/långtidssymtom av att ha haft Covid 19 och detta drabbar alla åldersgrupper och även tidigare friska personer.

De som struntat/struntar i att följa rekommendationerna är såklart också till stor del med och bidrar till att företag får stänga igen och att arbetslösheten ökar,att Sverige går sämre får sämre ekonomi,
de utsätter många andra medmänniskor för risk för smitta, sjukdom och död.
Förstår faktiskt inte hur man kan gnälla på att verksamheter får stänga när personen själv struntar i att motverka detta,
eller att strunta i rekommendationerna och sen gladeligen utnyttja vården och vårdpersonalen om man själv blir sjuk.

På vilket sätt är du bättre än andra?
Men hela spridningen just nu beror på att några vägrar följa fhm?

Jag följer inte fhm slaviskt det vet alla redan. Jag skakar hand med folk ibland är jag en av dessa du pratar om.
Men lite lustigt resonemang med sjukhuset. Normalt brukar man säga att om man inte betalar skatt. Men nu är det om jag inte följer fhm?
Även om man följer fhm så kan man ändå smittas
Du har verkligen ingen koll alls.
De företag som gått i kk beror till största delen på fhm. De som inte bryr sig om fhm borde vara med och bidra till företagens välmående

Nissens
B Byggdjuret skrev:
På vilket sätt är du bättre än andra?
Men hela spridningen just nu beror på att några vägrar följa fhm?

Jag följer inte fhm slaviskt det vet alla redan. Jag skakar hand med folk ibland är jag en av dessa du pratar om.
Men lite lustigt resonemang med sjukhuset. Normalt brukar man säga att om man inte betalar skatt. Men nu är det om jag inte följer fhm?
Även om man följer fhm så kan man ändå smittas
Du har verkligen ingen koll alls.
De företag som gått i kk beror till största delen på fhm. De som inte bryr sig om fhm borde vara med och bidra till företagens välmående
På vilket sätt smittas man om man följer fhm:s råd menar du? Var fick du den informationen från?

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
På vilket sätt smittas man om man följer fhm:s råd menar du? Var fick du den informationen från?
Jag måste varit otydlig. Men man kan smittas men sannolikheten att smittas om man följer råden är liten. Det finns inga garantier så länge människor och virus är med i bilden.

BirgitS
B Byggdjuret skrev:
När jag pratade om hur folk troligtvis vis kommer följa råden från fhm så har inte sagt något om smittspridning. JAg har sagt att jag tror inte att folk kommer att följa råden så bra. Jag skrev att jag tror att smittan sprids bättre på en krog.
Jag är liksom du amatör när det gäller virus, jag skulle inte säga att jag kan bättre en dessa från fhm. Men liksom du har jag mina åsikter. Men som jag förstår så sprids smittan bättre om jag sitter hemma med en kompis eller två en på krogen?
Jag har personligen svårt att se det, eftersom det är så många fler i rörelse på krogen. Men visst om fhm säger det så
tror jag på det.

Sen är jag fortfarande nyfiken på vad som hänt dig?
Du har länge varit vettig och lugn. Men nu får du panik om man säger emot fhm om ens lite.
Jag vet inte vad du menar med att jag eller FHM har sagt att virus sprids bättre hemma än på krogen. Om du menar vad smittspårningen i Uppsala har kommit fram till så är det ju ingen åsikt från vare sig FHM eller mig utan bara just var folk tror att de har blivit smittade.

Vad jag skriver kan ju bero på att stora delar av Sverige är nu i ett kraftigt försämrat läge jämfört med hur det var för 2 månader sen.

BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Jag måste varit otydlig. Men man kan smittas men sannolikheten att smittas om man följer råden är liten. Det finns inga garantier så länge människor och virus är med i bilden.
Precis sannolikheten är lägre och det är ju just vad det handlar om. Håll nere riskerna så att smittspridningen minskar i stället för ökar så att inte onödigt många avlider eller får bestående men samt att sjukvårdspersonalen kan fortsätta att jobba på ett bra sätt.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Precis sannolikheten är lägre och det är ju just vad det handlar om. Håll nere riskerna så att smittspridningen minskar i stället för ökar så att inte onödigt många avlider eller får bestående men samt att sjukvårdspersonalen kan fortsätta att jobba på ett bra sätt.
Eftersom du och jag hamnat långt ifrån varandra pga mig. Men jag undrar om du håller med mig om att de företag som gått i kk har gjort det främst på de beslut som fhm tagit.? Och inte smittade Detta är ett allmänt resonemang. Frågan handlar om om orsaken till kk är fhm eller smitta oftast.

BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Eftersom du och jag hamnat långt ifrån varandra pga mig. Men jag undrar om du håller med mig om att de företag som gått i kk har gjort det främst på de beslut som fhm tagit.? Och inte smittade Detta är ett allmänt resonemang. Frågan handlar om om orsaken till kk är fhm eller smitta oftast.
Hade inte FHM haft de råd de har haft så hade ju smittspridningen varit mycket större under våren och många fler hade avlidit eller blivit långtidssjukskrivna inkl. folk som äger företag och då hade de företagen gått i konkurs. Sen ska man ju inte glömma att folk faktiskt har en självbevarelseinstinkt och är det många runt dem som blir sjuka varav en del allvarligt så kommer folk av sig själva att undvika andra, dvs. de slutar gå på restauranger, bio, arenor etc. så företag går i konkurs ändå.

Så konkurser blir det i samband med en epidemi oavsett om det finns råd från FHM eller inte. Jag kan inte bedöma vilka råd eller avsaknad av råd som orsakar flest för det är en komplex fråga.

• Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
Fattar inte vad vi håller på med, pandemin är över. Back to normal. Antal fall ökar för vi testar som galningar, hade vi testat influensa andra år hade vi sett samma mönster. Antal dödsfall kommer öka i november-januari men det gör det varje år. Skillnaden är att det brukar vara influensa, nu är det corona. Jag kommer inte ihåg att vi stängde ner överallt i början av 2018 när dödsfallen var och nosade på nivåer liknande de mitt i coronapandemin. Linjediagram som visar antal dödsfall per 100 000 invånare under 2020 jämfört med 2015–2019 i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Linjediagram som visar daglig förändring av dödsfall i Sverige med en topp i april och avtagande trend därefter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Surly
  • Laddar…
Nissens
Hur kom du fram till att pandemin skulle vara över??
Globalt har den inte ens kommit halvvägs. Flera av våra grannländer har fördröjt pandemin genom lock down och några av dem (Norge o Danmark) har nyss kommit in i den. Finland har väl knappt haft den ännu.
Över kommer pandemin inte att vara än på flera år. Tror du något annat så kommer du att bli frustrerad många ggr de kommande åren...

• Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Bara för att en sjukdom finns kvar så är det ingen pandemi. Jag pratar om Sverige, som är en av få som haft en vettig strategi. Ska grannländerna ha lockdown i flera år till då eftersom corona fortfarande finns kvar?

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.