Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej optimum, var det "tornadon" som fick det att snurra till eftersom du "avvek"?;)
Ledsen, kunde inte låta bli!
Hoppas att du hade trevligt på festen och att det kommer flera!

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Hahaha
Vi var 4 personer, två par och social distans hela tiden.
Du gick på den, hahaha
Aldrig i livet att vi skulle gå på forna fester med massa mingel och kramar.

Tror du jag en enda sekund skulle släppa på mina kriterier för ett rätt sätt att umgås. Hahaha.

Jo de blev välkomstdrink med tilltugg och sedan förrätt med gott vitt vin sedan tornado med potatisgratäng mm och en del rött vin. Därefter en underbar efterrätt med tillhörande avvek och sedan kaffe och några whiskey.

Det farligaste var nog resan med taxi hem, men vi satt i baksätet vilket är regeln numera.
Nu hemma 00:30 rätt så rund under fötterna men fortfarande garanterat frisk vilken även våra goda vänner är.

Men jäkligt trevligt hade vi.

Happy Halloween på dig.

Nu znnark :)
Lite konstigt att kalla en middag med två par för en fest.

Så ni hade alltså minst 5 m till de andra två hela tiden och dessutom inte pratade högt eller skrattade med ansiktena vända mot varandra, måste vara stort hus med mycket god akustik.
Att åka i en taxi är absolut ingen fysisk distansering värd namnet och inte hjälper det att sitta i baksätet när luftströmmarna går från instrumentpanelen och bakåt i bilen. För att minska risken borde samtliga fyra sidorutor ha varit helt öppna. Det är ju välkänt att taxichaufförer insjuknar i ovanligt hög grad.

Vi får hålla tummarna för att ingen av dessa fem personer spred virus.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Lite konstigt att kalla en middag med två par för en fest.

Så ni hade alltså minst 5 m till de andra två hela tiden och dessutom inte pratade högt eller skrattade med ansiktena vända mot varandra, måste vara stort hus med mycket god akustik.
Att åka i en taxi är absolut ingen fysisk distansering värd namnet och inte hjälper det att sitta i baksätet när luftströmmarna går från instrumentpanelen och bakåt i bilen. För att minska risken borde samtliga fyra sidorutor ha varit helt öppna. Det är ju välkänt att taxichaufförer insjuknar i ovanligt hög grad.

Vi får hålla tummarna för att ingen av dessa fem personer spred virus.
Liten fest.:love:
Samma par som vi firade midsommar med.
5 metersregel, var finns den?

Ja taxin var nog största risken på länge.
Var hittar du avrådan om att åka taxi?

Men jäkligt trevligt var det och underbar mat och dryck.

Men vi har aldrig fått reda på var du misslyckats med social distans eller hygien eftersom du haft covid.
Kan du inte berätta det så kanske vi andra lär oss att inte också bli sjuka?

T
optimum optimum skrev:
Hahaha
Vi var 4 personer, två par och social distans hela tiden.
Du gick på den, hahaha
Aldrig i livet att vi skulle gå på forna fester med massa mingel och kramar.

Tror du jag en enda sekund skulle släppa på mina kriterier för ett rätt sätt att umgås. Hahaha.

Jo de blev välkomstdrink med tilltugg och sedan förrätt med gott vitt vin sedan tornado med potatisgratäng mm och en del rött vin. Därefter en underbar efterrätt med tillhörande avvek och sedan kaffe och några whiskey.

Det farligaste var nog resan med taxi hem, men vi satt i baksätet vilket är regeln numera.
Nu hemma 00:30 rätt så rund under fötterna men fortfarande garanterat frisk vilken även våra goda vänner är.

Men jäkligt trevligt hade vi.

Happy Halloween på dig.

Nu znnark :)
Det är fascinerande hur starkt kritisk du är mot alla andras beteende samtidigt som dina egna aktiviteter, enligt dig, är synnerligen väl avvägda och säkra. Men ska man vända dina egna argument mot dig så beter du dig i högsta grad oansvarigt, du har ju t o m enligt egen utsago en fru som tillhör en riskgrupp.

Träffa vänner hemma, inomhus? Nej tack, de vi har träffat har varit utomhus.
Åka taxi? Ja, jag var tvungen att åka taxi en gång i augusti, när smittan förmodligen var som minst. Det är inget jag skulle vilja göra nu.
Garanterat friska? Den garantin kan man ju inte ens ställa med en provtagning.

Nä, för mig är det helt uppenbart att du har rätt i en sak: folk har börjat ta väldigt lätt på den här Coronagrejen.

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:

Men vi har aldrig fått reda på var du misslyckats med social distans eller hygien eftersom du haft covid.
Skönt att se att du kan vara människa ibland! ;)

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:

Det finns ingen regel som säger vad som är ett säkert avstånd inomhus när det gäller flera timmar tillsammans med någon som är smittsam. Det finns en norm om 2 m avstånd utomhus men även den handlar om att hålla nere risken och inte eliminera den helt. Du kan ju tänka på att äldreboendena satte upp mötesplatser utomhus med både 2 m och plexiglasskiva emellan under sommaren för att hålla nere risken ytterligare. Tillhör man en riskgrupp som du säger att din fru gör så har ju restriktionerna varit att leva som 70+, aldrig gå i en affär, aldrig träffa någon inomhus osv.

Varför ska det finnas en specifik avrådan om att åka taxi när det är klart uttalat att man ska hålla sig på långt avstånd från alla andra och det är ju just vad man inte gör när man delar bil med någon annan.

När det gäller min sjukdom så har jag skrivit om den i hälsolägestråden som är ett bättre ställe att avhandla det. Men kort sagt, vare sig min sambo eller jag har varit under 2 m från någon annan i minst 10 minuter under den relevanta tidsperioden. Vi har förstås vara noga med handtvätt och desinficering av händer också.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
optimum
B Byggdjuret skrev:
Skönt att se att du kan vara människa ibland! ;)
Jo men lite mer glest mellan sådan här saker numera och tackat nej till inbjudan och andra träffar som vi skjuter på framtiden. Trist men nödvändigt.

De vi träffade igår är minst lika noga med att hålla sig borta från smitta som jag och frugan är.
Nästa gång vi träffar dem blir till nyårsfirande och då endast vi 4.

Vi får verkligen hoppas vaccinet kommer snart och fungerar bra så vi kan återgå till ett mer normalt liv igen.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jag uppfattade 5m som någon slags humor.
Om man vistas i samma utrymme inomhus i flera timmar så spelar nog inte 2m eller 5m något större roll.
Man väljer nog de vänner man umgås med utifrån vilka risker de tar. Det handlar inte bara om metrar på festen.

När man är på väg hem från festen så är spritflaskan i fickan viktig. Sprita före och efter taxiresan.
Kanske detta är ett tillfälle då man ska ha den omdiskuterade masken?

Får man gå på fest?
Man behöver ju inte äta med fingrarna ur samma skål, dricka ur samma glas eller sitta i knäet på varandra?
Och skippa kindpussar, nubbevisor och körsång, men skål och finska ”Nå” är ok.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Får man gå på fest?
Man behöver ju inte äta med fingrarna ur samma skål, dricka ur samma glas eller sitta i knäet på varandra?
Och skippa kindpussar, nubbevisor och körsång, men skål och finska ”Nå” är ok.
Nu vet jag inte var vare sig du eller optimum bor men:
"Från och med den 29 oktober uppmanas alla som vistas i Stockholms, Västra Götalands och Östergötlands län att:
...
Om möjligt undvika att ha fysisk kontakt med andra personer än de som man bor tillsammans med. Det innebär bland annat en avrådan från att arrangera eller delta i en fest eller liknande socialt umgänge."
Då ska man förstås inte gå på någon fest utan tänka på sjukvårdspersonalen och göra allt man kan för att förhindra smittspridning.

• Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
En avrådan är ju dock bara en avrådan, man får ju fortfarande gå på fest. Även om det inte är särskilt listigt.

T
BirgitS BirgitS skrev:
"Från och med den 29 oktober uppmanas alla som vistas i Stockholms, Västra Götalands och Östergötlands län att:
...
Om möjligt undvika att ha fysisk kontakt med andra personer än de som man bor tillsammans med. Det innebär bland annat en avrådan från att arrangera eller delta i en fest eller liknande socialt umgänge."
Då ska man förstås inte gå på någon fest utan tänka på sjukvårdspersonalen och göra allt man kan för att förhindra smittspridning.
Det förklarar kanske svadan mot FHM:s "panikregler". Klart man blir lite besviken om man har en fest planerad och en myndighet säger nej.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det verkar vara en skiljelinje mellan oss som bor på landsbygd och stadsbefolkning vad gäller hur man ställer sig och beter sig.
Själv var jag och hustrun tillsammans med våra 3 vuxna söner till vår gemensamma tandläkare på annan ort i onsdags, vi satt till och med i samma bil;) de 15 milen enkel resa till orten där tandläkaren (som finns i släkten) huserar. I samma ort finns även mina svärföräldrar som vi besökte, och som ofta besöker oss då hustrun och våra söner är deras enda avkomma.
Vi satt i samma väntrum, träffade tandläkare och hygienist och sköterska.
Antagligen är det väl en del av er som går i taket över dessa "oansvariga handlingar", och som ger mina svärföräldrar den enda stimulans i livet som de uppskattar och har kvar.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
T
mikethebik mikethebik skrev:
Det verkar vara en skiljelinje mellan oss som bor på landsbygd och stadsbefolkning vad gäller hur man ställer sig och beter sig.
Själv var jag och hustrun tillsammans med våra 3 vuxna söner till vår gemensamma tandläkare på annan ort i onsdags, vi satt till och med i samma bil;) de 15 milen enkel resa till orten där tandläkaren (som finns i släkten) huserar. I samma ort finns även mina svärföräldrar som vi besökte, och som ofta besöker oss då hustrun och våra söner är deras enda avkomma.
Vi satt i samma väntrum, träffade tandläkare och hygienist och sköterska.
Antagligen är det väl en del av er som går i taket över dessa "oansvariga handlingar", och som ger mina svärföräldrar den enda stimulans i livet som de uppskattar och har kvar.
Å herregud... :)

Nej, jag har i grunden en syn på att de allra flesta klarar att hantera situationen med sunt förnuft och ibland lite knuffar i rätt riktning från myndighetshåll. Visar det sig inte fungera får myndigheterna ta i med hårdare handskar. Om någon träffar sina polare under ordnade omständigheter mot gällande råd och rekommendationer och kanske t o m tar i hand när de hälsar är det ingenting jag går i taket över.

Däremot vänder jag mig mot dubbelmoralen när somliga å ena sidan efterlyser specifika regler och riktlinjer och gärna pratar om hur illa andra beter sig, när det sedan visar sig att de själva är fullständigt övertygade om att de är högst kapabla att skapa sina egna regler.

Ett färskt exempel är ju att det är ok att gå på en liten fest och åka taxi, medan skidanläggningar bör stängas omgående. Om jag skulle våga mig på en liten gissning här så är nog skribenten ifråga ingen särskilt aktiv utförsåkare...

• Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
optimum
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
...
Jag tror att många av de nya reglerna inte kommer göra någon skillnad. Det blot
BirgitS BirgitS skrev:
...
Problemet med dessa regler som kommit till är att jag tror att inte många kommer bry sig om dessa. Framför allt inte att umgås med vänner. Om man tänker till och inte träffas om man känner sig dålig så är mycket vunnet. Även om man smittar utan symptom. fhm har väl tidigare pratat om att det är på arbetsplatsen och hemma som de flesta smittas inte när man träffas några vänner. Men det finns väl ingen riktigt bra statistik.
Jag har tänkt på att du nu börjat mantrat med att tänka på sjukvårdspersonalen. Då funderar jag, är inte det politikernas uppgift att tänka på dessa? (ska bli spännande och se vilken reaktion jag får på detta uttalande.)
De flesta som får Corona kommer inte att behöva eller få besöka sjukvården.

När jag möter människor så respekterar jag hur de vill att jag ska möta dessa. Vet ni vad jag skakar oftast inte hand med dessa....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.