Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
mikethebik mikethebik skrev:
Det verkar vara en skiljelinje mellan oss som bor på landsbygd och stadsbefolkning vad gäller hur man ställer sig och beter sig.
Själv var jag och hustrun tillsammans med våra 3 vuxna söner till vår gemensamma tandläkare på annan ort i onsdags, vi satt till och med i samma bil;) de 15 milen enkel resa till orten där tandläkaren (som finns i släkten) huserar. I samma ort finns även mina svärföräldrar som vi besökte, och som ofta besöker oss då hustrun och våra söner är deras enda avkomma.
Vi satt i samma väntrum, träffade tandläkare och hygienist och sköterska.
Antagligen är det väl en del av er som går i taket över dessa "oansvariga handlingar", och som ger mina svärföräldrar den enda stimulans i livet som de uppskattar och har kvar.
Man får ju göra en riskbedömning och då spelar det ju roll var man bor.

Är det en relativ stor andel av befolkningen som är sjuk runt omkring så ökar ju risken betydligt att man själv har blivit smittad eller att någon man träffar har blivit det. I Malung och Rättvik var det under v. 43 (förra veckan) ung. 2 nya bekräftade fall på 1000 innevånare, det betyder att ung. var 500:e människa hade ett positivt prov under den veckan. Även om just de personerna förhoppningsvis håller sig hemma medan de är smittsamma så hann de ju smitta andra innan de fick symtom osv. Bor man däremot i Älvdalen som hade ett enda sjukdomsfall den veckan så är ju risken betydligt mindre att man råkar på någon som den personen smittade.

I Älmhult som var kommunen med flest bekräftade fall, 4,6 st, per 1000 innevånare v. 43 så är ju risken dubbelt så stor än i Malung och Rättvik. Men det är ju inget mot risken som var i Stockholm när det var som värst och 20-30 av 1000 innevånarna troligen var sjuka samtidigt under ett par veckor.

Det är ju upp till din hustru och hennes föräldrar att bestämma hur stor risk de vill ta. Det finns förstås en risk att någon som blir sjuk blir mycket allvarligt sjuk eller avlider. En risk som ökar med ökande ålder.

Man bör ju då också ta hänsyn till sjukvårdssituationen i regionen där man. I de regioner som har fått egna lokala råd så påverkas nu sjukvården så att planerade operationer skjuts upp och öppna mottagningar på sjukhusen stängs. Då är det inte längre bara en fråga om risken att man själv eller någon i familjen blir allvarligt sjuk utan om att folk som har väntat i många månader på t.ex. en höftledsoperation återigen måste vänta i flera månader, dvs. de kan i princip inte lämna sin bostad och har ständig värk, samt att varje veckas väntan ger dem sämre kondition och risken för att inte överleva operationen ökar. I det sammanhanget tycker jag att det är lätt att avstå från mycket, även om man blir begränsad i vad man kan göra så är det inte på nivån att man inte kan gå ut och man har inte en ständig värk.

Skulle du resonera annorlunda om dina svärföräldrar i stället hade en planerad operation i mars som sköts upp under våren och sommaren och nu äntligen hade blivit inplanerad på nytt bara för att återigen skjutas upp på en obestämd framtid?

Källa till antalet fall: https://experience.arcgis.com/experience/a6d20c1544f34d33b60026f45b786230

• Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Bra nyheter om Oxford-vaccinet

Därför kan coronavaccinen ge bättre skydd än om man varit sjuk

Insjuknande i covid-19 kan ge en svag mängd antikroppar – medan vaccin mot covid-19 däremot ser ut att ge ett starkare och mer varaktigt skydd. Det säger chefen för vaccinforskningen på University of Oxford till SVT.

[länk]
Man ska ju inte heller missa slutet av artikeln där det inte längre är de som står bakom vaccinet som uttalar sig:
"– Jag håller med om att ett bra vaccin bör kunna stimulera ett jämnare och mer robust immunförsvar än den naturliga SARS CoV-2 infektionen. Men det är fortfarande inte klart om de här experimentella vaccinplattformarna kommer att uppnå det, säger hon.

– Det vi har sett hittills är att de experimentella vaccinplattformarna ger ganska låga antikroppssvar, medan de vaccin som producerats med traditionella tekniker ger högre nivåer. Höga nivåer ger mer långlivad immunitet vilket är ett viktigt mål för ett vaccin, säger Gunilla Karlsson Hedestam."

• Wow
MEE-84
  • Laddar…
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Problemet med dessa regler som kommit till är att jag tror att inte många kommer bry sig om dessa. Framför allt inte att umgås med vänner. Om man tänker till och inte träffas om man känner sig dålig så är mycket vunnet. Även om man smittar utan symptom. fhm har väl tidigare pratat om att det är på arbetsplatsen och hemma som de flesta smittas inte när man träffas några vänner. Men det finns väl ingen riktigt bra statistik.
Jag har tänkt på att du nu börjat mantrat med att tänka på sjukvårdspersonalen. Då funderar jag, är inte det politikernas uppgift att tänka på dessa? (ska bli spännande och se vilken reaktion jag får på detta uttalande.)
De flesta som får Corona kommer inte att behöva eller få besöka sjukvården.

När jag möter människor så respekterar jag hur de vill att jag ska möta dessa. Vet ni vad jag skakar oftast inte hand med dessa....
Smittspårningen i Uppsala har visat att mer än var tredje tror att de smittades i sociala sammanhang (privat, restaurang, bar etc.). Det är fler än de som tror att de har smittats på jobbet eller i skola/universitet och andelen som har smittats av familjen är ändå lägre. Så risken att smittas av vänner är stor: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/har-tror-sig-lansborna-ha-blivit-smittade

Nu vet man ju att de lokala råden i Uppsala har haft effekt så du behöver inte gissa.
Färre på pendeln till Uppsala: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sj-om-pendlingen-ingen-trangsel-pa-vara-tag
Antalet som väntade på kollektivtrafik och arbetsplatsbesöken minskade: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/u...nder-de-lokala-restriktionerna-i-uppsala-16-9
Första helgen, ovanligt lugnt på matställen och i stan: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-var-lonehelgen-i-uppsala

Ju fler som smittas, ju fler hamnar på sjukhus, så enkelt är det. Det påverkar vården av andra och det påverkar hur sjukhuspersonalen mår och i förlängningen hur många som kommer att vilja jobba kvar i vården (och därmed vården under lång tid). Såg att något Stockholmssjukhus rapporterade att antalet långtidssjukskrivna var dubbelt så många nu som förra hösten. Du vill kanske att dina vänner ska kunna få vård om de råkar ut för en trafikolycka eller en hjärtinfarkt och inte att det redan är fullt på IVA?

Det är ju just för att vården och sjukvårdspersonalen påverkas nu som myndigheter och politiker nu har sagt att folk måste skärpa till sig och minska smittspridningen. Du kan inte bli av med ansvaret för vad du gör bara för att politiker tar sin del av ansvaret.

Läs och begrunda hur personalen på sjukhusen har det:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/iva-fullbelagt-bara-covidpatienter-vi-ar-sa-trotta
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/pa-ren-svenska-forjavligt
Tycker du fortfarande det är okej att inte ta ditt ansvar för att minska smittspridningen utan i stället göra så den ökar?

• Gilla
Gammelnörden och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Smittspårningen i Uppsala har visat att mer än var tredje tror att de smittades i sociala sammanhang (privat, restaurang, bar etc.). Det är fler än de som tror att de har smittats på jobbet eller i skola/universitet och andelen som har smittats av familjen är ändå lägre. Så risken att smittas av vänner är stor: [länk]

Nu vet man ju att de lokala råden i Uppsala har haft effekt så du behöver inte gissa.
Färre på pendeln till Uppsala: [länk]
Antalet som väntade på kollektivtrafik och arbetsplatsbesöken minskade: [länk]
Första helgen, ovanligt lugnt på matställen och i stan: [länk]

Ju fler som smittas, ju fler hamnar på sjukhus, så enkelt är det. Det påverkar vården av andra och det påverkar hur sjukhuspersonalen mår och i förlängningen hur många som kommer att vilja jobba kvar i vården (och därmed vården under lång tid). Såg att något Stockholmssjukhus rapporterade att antalet långtidssjukskrivna var dubbelt så många nu som förra hösten. Du vill kanske att dina vänner ska kunna få vård om de råkar ut för en trafikolycka eller en hjärtinfarkt och inte att det redan är fullt på IVA?

Det är ju just för att vården och sjukvårdspersonalen påverkas nu som myndigheter och politiker nu har sagt att folk måste skärpa till sig och minska smittspridningen. Du kan inte bli av med ansvaret för vad du gör bara för att politiker tar sin del av ansvaret.

Läs och begrunda hur personalen på sjukhusen har det:
[länk]
[länk]
Tycker du fortfarande det är okej att inte ta ditt ansvar för att minska smittspridningen utan i stället göra så den ökar?
Man kan ta sitt ansvar på olika sätt. Bara för att jag inte håller med fhm i alla deras beslut, som känns mer desperata än de var tidigare. Det jag reagerade på var att träffa vänner. Nu har jag inte läst länkarna men om var tredje säger sig ha blivit smittad antingen restaurang eller bar eller hemma hos vänner. Så är det svårt att säga hur många som smittats för att de umgåtts hemma hos någon. Jag tror nämligen att gå ut och ta ett par öl ger mig större chans att smittas än hemma med några vänner. Men vi vet alltså inte hur många som smittats hemma och hur många som smittas på krogen. Det vore intressant att se just hemma hos folk. Sen avstånd på 5m? Var har du läst den siffran?

Det finns mycket att tänka på. Men att jag säger att folk inte kommer följa råden är inte samma sak som att inte ta ansvar.
Nu brukar jag inte läsa intervjuer med sjukhuspersonal som jobbar.
Det är bara lite värre än vanligt.
Men jag har förstått att många går på knäna

Redigerat:
harry73
Jag tycker det blir en väldig konstig stämning hör när alla tävlar vem som följer FHM:s rekommendationer bäst

BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Det jag reagerade på var att träffa vänner. Nu har jag inte läst länkarna men om var tredje säger sig ha blivit smittad antingen restaurang eller bar eller hemma hos vänner. Så är det svårt att säga hur många som smittats för att de umgåtts hemma hos någon. Jag tror nämligen att gå ut och ta ett par öl ger mig större chans att smittas än hemma med några vänner. Men vi vet alltså inte hur många som smittats hemma och hur många som smittas på krogen. Det vore intressant att se just hemma hos folk.
Andelarna finns på sidan jag länkade till.

B Byggdjuret skrev:
Sen avstånd på 5m? Var har du läst den siffran?
Vad syftar du på nu?
Ser inget om 5 m i inlägget du citerar.

B Byggdjuret skrev:
Men att jag säger att folk inte kommer följa råden är inte samma sak som att inte ta ansvar.
Nu är det ju visat att folk i Uppsala följde råden mer när de fick sina lokala råd.
Ett bra sätt att visa att man tar ansvar är att följa råden. Eller tror du att amatörer är väldigt bra på att bedöma hur virus sprids i olika situationer, bättre än de som har jobbat med det i 30 år?

B Byggdjuret skrev:
Nu brukar jag inte läsa intervjuer med sjukhuspersonal som jobbar.
Det är bara lite värre än vanligt.
Men jag har förstått att många går på knäna
Nej, det är inte bara lite värre än vanligt när dubbelt så många är långtidssjukskrivna och många går på knäna och är väldigt rädda för att det ska bli värre än vad det redan är.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Skulle du resonera annorlunda om dina svärföräldrar i stället hade en planerad operation i mars som sköts upp under våren och sommaren och nu äntligen hade blivit inplanerad på nytt bara för att återigen skjutas upp på en obestämd framtid?
Nu är det inte hur jag resonerar som avgör, det gör mina svärföräldrar. Jag varken kan eller vill förbjuda dem att träffa sin dotter eller sina barnbarn, de är myndiga och vuxna sedan decennier och det avgör de själva. De åker naturligtvis inte upp till oss om någon av oss vore sjuk, precis som vanligt alltså, och som alltid varit regeln även innan coronahysterin.

Staffans2000
B Byggdjuret skrev:
ska bli spännande och se vilken reaktion jag får på detta uttalande.
Efter att ha läst dina, framförallt senare inlägg, blir det inte det minsta spännande, för du är helt enkelt dum! Och som sådan, kan vi inte förvänta oss något annat än dummheter från dig. Så ett gott råd är att du frågar någon vuxen (vem som helst över sju år) om hjälp med din smittförståelseimpotens.

Staffan

• Gilla
  • Älska
RoAd och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Bra nyheter om Oxford-vaccinet

Därför kan coronavaccinen ge bättre skydd än om man varit sjuk

Insjuknande i covid-19 kan ge en svag mängd antikroppar – medan vaccin mot covid-19 däremot ser ut att ge ett starkare och mer varaktigt skydd. Det säger chefen för vaccinforskningen på University of Oxford till SVT.

[länk]
Låter bekant! ;)

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Efter att ha läst dina, framförallt senare inlägg, blir det inte det minsta spännande, för du är helt enkelt dum! Och som sådan, kan vi inte förvänta oss något annat än dummheter från dig. Så ett gott råd är att du frågar någon vuxen (vem som helst över sju år) om hjälp med din smittförståelseimpotens.

Staffan
På vilket sätt är du mer vuxen en mig?
Ditt inlägg har en väldigt tråkig och barnslig attityd som inte hör hemma på ett forum.

Köpte nyligen några FP3 masker från 3M. Riktigt bra att andas i och bekväma att bära. Highly recommended!

Slår mig då en tanke. Var det inte Tegnell som gick ut och påstod att andningsskydd som verkligen tar bort virus är verkligt jobbiga att använda?

I så fall har han fel som oftast. De är lättare att använda än de vanliga enkla maskerna och kan återanvändas många gånger.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Andelarna finns på sidan jag länkade till.

Vad syftar du på nu?
Ser inget om 5 m i inlägget du citerar.

Nu är det ju visat att folk i Uppsala följde råden mer när de fick sina lokala råd.
Ett bra sätt att visa att man tar ansvar är att följa råden. Eller tror du att amatörer är väldigt bra på att bedöma hur virus sprids i olika situationer, bättre än de som har jobbat med det i 30 år?

Nej, det är inte bara lite värre än vanligt när dubbelt så många är långtidssjukskrivna och många går på knäna och är väldigt rädda för att det ska bli värre än vad det redan är.
När jag pratade om hur folk troligtvis vis kommer följa råden från fhm så har inte sagt något om smittspridning. JAg har sagt att jag tror inte att folk kommer att följa råden så bra. Jag skrev att jag tror att smittan sprids bättre på en krog.
Jag är liksom du amatör när det gäller virus, jag skulle inte säga att jag kan bättre en dessa från fhm. Men liksom du har jag mina åsikter. Men som jag förstår så sprids smittan bättre om jag sitter hemma med en kompis eller två en på krogen?
Jag har personligen svårt att se det, eftersom det är så många fler i rörelse på krogen. Men visst om fhm säger det så
tror jag på det.

Sen är jag fortfarande nyfiken på vad som hänt dig?
Du har länge varit vettig och lugn. Men nu får du panik om man säger emot fhm om ens lite.

P
Ulltand Ulltand skrev:
Köpte nyligen några FP3 masker från 3M. Riktigt bra att andas i och bekväma att bära. Highly recommended!

Slår mig då en tanke. Var det inte Tegnell som gick ut och påstod att andningsskydd som verkligen tar bort virus är verkligt jobbiga att använda?

I så fall har han fel som oftast. De är lättare att använda än de vanliga enkla maskerna och kan återanvändas många gånger.
Han har troligtvis inte fel, med tanke på alla inkl de med 3ms fp3 masker inte ens gör rätt i affärerna. De blir också varma och är man inte van vid det så hänger man det nedanför näsan.

Av alla andningmasker jag provat, från dambindorna upp till andningsmask med friskluft så var iallafall inga av dem bekväma någonstans att använda.
Enda fördelen med 3ms är väl att den går bakom huvudet och sitter inte fast på öronen vilket gör ont till sist.

optimum
Rkarlsson skrev:
Han har troligtvis inte fel, med tanke på alla inkl de med 3ms fp3 masker inte ens gör rätt i affärerna. De blir också varma och är man inte van vid det så hänger man det nedanför näsan.

Av alla andningmasker jag provat, från dambindorna upp till andningsmask med friskluft så var iallafall inga av dem bekväma någonstans att använda.
Enda fördelen med 3ms är väl att den går bakom huvudet och sitter inte fast på öronen vilket gör ont till sist.
Fördelen med 3M FFP3 är att de skyddar mot virus.
Kan du knappast förneka.
Rätt använda är de ett bra skydd.
Fel använda är de givetvis kass.

Jag köpte sådan eftersom sjukvården även använder sådana för att skydda sig mot virus.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Staffans2000
optimum optimum skrev:
Fel använda är de givetvis kass.
Japp!
Som att trä en kondom över långfingret. Men hur många gör det?

Staffan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.