Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
FHM räknar dock på sjukhusinläggningar om jag kommer ihåg rätt. Det gör att de är mer korrekta, men att förändringar siffrorna kommer senare. I detta fallet låg de väldigt nära mina siffror dock.
De har tidigare räknat på det sättet för att få ett konsekvent värde sen i våras men i den senaste rapporten har de ändrat sig och räknar nu på alla bekräftade fall men i stället bara från 1 augusti.
 
BirgitS BirgitS skrev:
De har tidigare räknat på det sättet för att få ett konsekvent värde sen i våras men i den senaste rapporten har de ändrat sig och räknar nu på alla bekräftade fall men i stället bara från 1 augusti.
Det förklarar varför jsg fick så nära värde till deras.
 
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har förresten blivit av med mina antikroppar nu
Det var tråkigt att höra, men jag tror ändå att du har en stor del immunitet kvar
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Hollands dödstal borde varit 40-50% högre om de hade tagit med dödsfall på äldreboenden
USA hade 300 000 i överdödlighet men (då) 230 000 i coviddöda
Sjukt ju! All statistik blir så snedvriden när man rapporterar så olika... Kina vet man att dem är ingenting att lita på. Men Holland borde ju ändå vara lite mer civiliserat. USA tillsammans med Trump känns ju lite som ett unikum.
 
D
T tobbbias skrev:
Sjukt ju! All statistik blir så snedvriden när man rapporterar så olika... Kina vet man att dem är ingenting att lita på. Men Holland borde ju ändå vara lite mer civiliserat. USA tillsammans med Trump känns ju lite som ett unikum.
Jag har daglig kontakt med holländare och de är väldigt trötta på detta, det har blivit en helt politisk fråga och de jag känner har mycket liten tillit till myndigheternas ständiga ändrande av åtgärder och siffror.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Håller med dig,
men samtidigt tycker jag också att det är helt galet att en myndighet FHM ,som nu många lyssnar till, går ut med en del råd som utsätter människor ,inklusive riskgrupper, för ökad risk att bli smittade, ex ok att gå o handla ok att gå in på apotek(där säkert fler sjuka rör sig) mm
varför inte i stället uppmuntra till att få maten o medicinen hemhandlad av annan eller via nätet, och använda andningsskydd, hålla avstånd, tvätta/sprita händer mm om man ändå måste in i matbutik eller apotek, och detta borde vara särskilt viktigt för riskgrupper men gälla även andra.
Råden var väl att man inte skulle undvika butiker och köpcentrum.
Men att livsmedelsbutiker var ok pch apotek. Men du missar en sak.
Bara för att fhm sätter ribban ganska lågt innebär det inte att man själv kan lägga ribban högre.
Tänk på de gamlingar. Som inte har folk som kan handla åt en. Men de kan inte stänga ner livsmedelsbutiker.
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
FHM har räknat fram 1,5 för den 23 oktober och 1,1 för den 13 oktober.
[länk]
Jag såg just att Italien säger att de har haft ett R-värde på 1,7 under perioden 8 - 21 oktober.
Reuters via DN:s live-flöde

Liverpool som har haft hårda restriktioner sen 14/10 har nu sett att antalet nya fall minskar. Så det går att vända utvecklingen även så här års om man bara lägger manken till.
The Guardian via DN:s live-flöde
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Men gym mm har vi avstått sedan mars och har undvikit de flesta ställen när det är mycket folk där.
Men det hjälper tyvärr inte vad jag och frugan gör utan vad alla gör.
Fast för dig är det väl perfekt.
Tänk dig en fullständigt ohejdad smittspridning med följden att det blir bred samhällelig immunitet, då kan du ganska snart lämna din frivilligt påtagna karantän. Hade spridningen varit tillräckligt våldsam hade du kanske redan idag kunnat börja röra dig rätt fritt.

Tänk motsatsen, tänk om det går knackigt med vaccinframtagandet, och när det sen kommer så är folk jättemisstänksamma mot det så det kanske bara blir 1/3 som vaccinerar sig, du kanske måste fortsätta leva så här hela ditt liv.
Och snart börjar hoppas att alla andra börjar se till att bli smittade och immuna.

Och en annan sak som du så ofta nämnt, att företagen kommer gå under, tänk om de skulle kunna börja köra business as usual idag, ifall det hade varit en våldsam spridning fram tills nu och minst 60% immuna.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast för dig är det väl perfekt.
Tänk dig en fullständigt ohejdad smittspridning med följden att det blir bred samhällelig immunitet, då kan du ganska snart lämna din frivilligt påtagna karantän. Hade spridningen varit tillräckligt våldsam hade du kanske redan idag kunnat börja röra dig rätt fritt.

Tänk motsatsen, tänk om det går knackigt med vaccinframtagandet, och när det sen kommer så är folk jättemisstänksamma mot det så det kanske bara blir 1/3 som vaccinerar sig, du kanske måste fortsätta leva så här hela ditt liv.
Och snart börjar hoppas att alla andra börjar se till att bli smittade och immuna.

Och en annan sak som du så ofta nämnt, att företagen kommer gå under, tänk om de skulle kunna börja köra business as usual idag, ifall det hade varit en våldsam spridning fram tills nu och minst 60% immuna.
Du verkar inte frisk.
Om vi får en ohejdad smittspridning kommer sjukvården inte klara av att ta hand om alla som behöver vård.
Många kommer dö.
Ditt inlägg är endast provokativt och meningslöst.

Jag själv sitter inte i karantän.
Lever relativt normalt liv men undviker vissa saker nu, t.ex. semester utomlands, närkontakt med goda vänner, hälsar inte i hand, undviker ställen med mycket folk mm.
Jobbar som vanligt och nu 5 dagar i veckan (företagets permitteringar upphörde igår och senaste perioden haft 20% permittering)
Gym har vi ett eget som är välutrustat och den som inte har gym kan hitta på andra sätt för träning utan redskap.

Har du så tråkigt i ditt liv nu att du måste skriva sådant här trams.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Mikael_L
Just för dig, samt företagen du ömmar så för, vore det bäst.
Så jag vet inte varför du plötsligt oroar dig för vad andra gör. Du brukar jag bara framhäva hur duktig du själv är, och hur isolerat du lever.
Din största oro borde vara att andra blir lika förträffligt duktiga som dig i kombination med att vaccinet havererar antingen av funktion eller ovilja bland allmänheten att vaccinera sig.
Då kanske denna epidemi inte tar slut före du dött av vanliga åldersrelaterade sjukdomar.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
TT rapporterar:
Allt fler internationella studier pekar åt samma håll – det nya coronaviruset tycks ha svårt att sprida sig i skolmiljö.
...
- De tycks snarare följa utvecklingen än driva smittan, säger Walter Haas, forskare i infektionsepidemiologi vid Robert Koch Institut i Berlin, till Nature.
...
En möjlig förklaring skulle kunna vara att de har mindre lungor och därmed mindre kraft att skicka ut smittsamma partiklar, resonerar infektionsepidemiologen Walter Haas. En annan förklaring skulle kunna vara att smittade barn sällan utvecklar särskilt kraftiga symtom.
https://www.skd.se/2020/10/31/bara-enstaka-smittfall-i-skolorna/
 
  • Gilla
crappyusrname och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Var det inte någon här som påstod sig veta, att tusen pund i böter inte påverkade engelsmännen? Hur är det med tiotusen pund i böter, bryr sig engelsmännen om det. Eller?

[länk]

Staffan
Verkar ju som att de inte brydde sig särskilt eftersom dopfesten inträffade. Det var ju knappast något de inte visste om i förväg.
 
Staffans2000
Men nu vet dom. Så, tror du det har en hemmande effekt på dom och deras grannar, vänner etc? Eller vet du även denna gång, att engelsmännen inte påverkas av ekonomiska sanktioner. Någon gräns måste det väl ändå finnas för den penningstinna engelska allmogen.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.