2 357 062 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
De har tidigare räknat på det sättet för att få ett konsekvent värde sen i våras men i den senaste rapporten har de ändrat sig och räknar nu på alla bekräftade fall men i stället bara från 1 augusti.pacman42 skrev:
Sjukt ju! All statistik blir så snedvriden när man rapporterar så olika... Kina vet man att dem är ingenting att lita på. Men Holland borde ju ändå vara lite mer civiliserat. USA tillsammans med Trump känns ju lite som ett unikum.harry73 skrev:
Jag har daglig kontakt med holländare och de är väldigt trötta på detta, det har blivit en helt politisk fråga och de jag känner har mycket liten tillit till myndigheternas ständiga ändrande av åtgärder och siffror.T tobbbias skrev:
Ett välment, lite off-topic men underhållande, lästipps, ja han har skrivit om pandemin också, om någon känner sig lite deppig så kan det även vara ett ålderstecken, har du kanske passerat 47,2? 
https://timharford.com/2020/10/about-to-turn-47-2-peak-misery-awaits/
https://timharford.com/2020/10/about-to-turn-47-2-peak-misery-awaits/
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Råden var väl att man inte skulle undvika butiker och köpcentrum.B brfbo skrev:Håller med dig,
men samtidigt tycker jag också att det är helt galet att en myndighet FHM ,som nu många lyssnar till, går ut med en del råd som utsätter människor ,inklusive riskgrupper, för ökad risk att bli smittade, ex ok att gå o handla ok att gå in på apotek(där säkert fler sjuka rör sig) mm
varför inte i stället uppmuntra till att få maten o medicinen hemhandlad av annan eller via nätet, och använda andningsskydd, hålla avstånd, tvätta/sprita händer mm om man ändå måste in i matbutik eller apotek, och detta borde vara särskilt viktigt för riskgrupper men gälla även andra.
Men att livsmedelsbutiker var ok pch apotek. Men du missar en sak.
Bara för att fhm sätter ribban ganska lågt innebär det inte att man själv kan lägga ribban högre.
Tänk på de gamlingar. Som inte har folk som kan handla åt en. Men de kan inte stänga ner livsmedelsbutiker.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Jag såg just att Italien säger att de har haft ett R-värde på 1,7 under perioden 8 - 21 oktober.BirgitS skrev:
Reuters via DN:s live-flöde
Liverpool som har haft hårda restriktioner sen 14/10 har nu sett att antalet nya fall minskar. Så det går att vända utvecklingen även så här års om man bara lägger manken till.
The Guardian via DN:s live-flöde
Fast för dig är det väl perfekt.optimum skrev:
Tänk dig en fullständigt ohejdad smittspridning med följden att det blir bred samhällelig immunitet, då kan du ganska snart lämna din frivilligt påtagna karantän. Hade spridningen varit tillräckligt våldsam hade du kanske redan idag kunnat börja röra dig rätt fritt.
Tänk motsatsen, tänk om det går knackigt med vaccinframtagandet, och när det sen kommer så är folk jättemisstänksamma mot det så det kanske bara blir 1/3 som vaccinerar sig, du kanske måste fortsätta leva så här hela ditt liv.
Och snart börjar hoppas att alla andra börjar se till att bli smittade och immuna.
Och en annan sak som du så ofta nämnt, att företagen kommer gå under, tänk om de skulle kunna börja köra business as usual idag, ifall det hade varit en våldsam spridning fram tills nu och minst 60% immuna.
Du verkar inte frisk.Mikael_L skrev:
Fast för dig är det väl perfekt.
Tänk dig en fullständigt ohejdad smittspridning med följden att det blir bred samhällelig immunitet, då kan du ganska snart lämna din frivilligt påtagna karantän. Hade spridningen varit tillräckligt våldsam hade du kanske redan idag kunnat börja röra dig rätt fritt.
Tänk motsatsen, tänk om det går knackigt med vaccinframtagandet, och när det sen kommer så är folk jättemisstänksamma mot det så det kanske bara blir 1/3 som vaccinerar sig, du kanske måste fortsätta leva så här hela ditt liv.
Och snart börjar hoppas att alla andra börjar se till att bli smittade och immuna.
Och en annan sak som du så ofta nämnt, att företagen kommer gå under, tänk om de skulle kunna börja köra business as usual idag, ifall det hade varit en våldsam spridning fram tills nu och minst 60% immuna.
Om vi får en ohejdad smittspridning kommer sjukvården inte klara av att ta hand om alla som behöver vård.
Många kommer dö.
Ditt inlägg är endast provokativt och meningslöst.
Jag själv sitter inte i karantän.
Lever relativt normalt liv men undviker vissa saker nu, t.ex. semester utomlands, närkontakt med goda vänner, hälsar inte i hand, undviker ställen med mycket folk mm.
Jobbar som vanligt och nu 5 dagar i veckan (företagets permitteringar upphörde igår och senaste perioden haft 20% permittering)
Gym har vi ett eget som är välutrustat och den som inte har gym kan hitta på andra sätt för träning utan redskap.
Har du så tråkigt i ditt liv nu att du måste skriva sådant här trams.
Just för dig, samt företagen du ömmar så för, vore det bäst.
Så jag vet inte varför du plötsligt oroar dig för vad andra gör. Du brukar jag bara framhäva hur duktig du själv är, och hur isolerat du lever.
Din största oro borde vara att andra blir lika förträffligt duktiga som dig i kombination med att vaccinet havererar antingen av funktion eller ovilja bland allmänheten att vaccinera sig.
Då kanske denna epidemi inte tar slut före du dött av vanliga åldersrelaterade sjukdomar.
Så jag vet inte varför du plötsligt oroar dig för vad andra gör. Du brukar jag bara framhäva hur duktig du själv är, och hur isolerat du lever.
Din största oro borde vara att andra blir lika förträffligt duktiga som dig i kombination med att vaccinet havererar antingen av funktion eller ovilja bland allmänheten att vaccinera sig.
Då kanske denna epidemi inte tar slut före du dött av vanliga åldersrelaterade sjukdomar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
TT rapporterar:
https://www.skd.se/2020/10/31/bara-enstaka-smittfall-i-skolorna/Allt fler internationella studier pekar åt samma håll – det nya coronaviruset tycks ha svårt att sprida sig i skolmiljö.
...
- De tycks snarare följa utvecklingen än driva smittan, säger Walter Haas, forskare i infektionsepidemiologi vid Robert Koch Institut i Berlin, till Nature.
...
En möjlig förklaring skulle kunna vara att de har mindre lungor och därmed mindre kraft att skicka ut smittsamma partiklar, resonerar infektionsepidemiologen Walter Haas. En annan förklaring skulle kunna vara att smittade barn sällan utvecklar särskilt kraftiga symtom.
Var det inte någon här som påstod sig veta, att tusen pund i böter inte påverkade engelsmännen? Hur är det med tiotusen pund i böter, bryr sig engelsmännen om det. Eller?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-avbryter-brittisk-polis-dopfest-ger-ut-115-000-i-boter
Staffan
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-avbryter-brittisk-polis-dopfest-ger-ut-115-000-i-boter
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Verkar ju som att de inte brydde sig särskilt eftersom dopfesten inträffade. Det var ju knappast något de inte visste om i förväg.Staffan2000 skrev:
Men nu vet dom. Så, tror du det har en hemmande effekt på dom och deras grannar, vänner etc? Eller vet du även denna gång, att engelsmännen inte påverkas av ekonomiska sanktioner. Någon gräns måste det väl ändå finnas för den penningstinna engelska allmogen.
Staffan
Staffan