Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Men eftersom du nu har blivit väldigt negativ så är frågan ska gå ännu längre?
Men jag funderar på hur illa det visst är att träffa vänner, men varför har de bara tjatat om arbetsplats och hemm samt kollektivtrafiken? Inte att träffa sina vänner. Självklart är risken större för varje människa man träffar, men man måste tänka lite längre när man sätter regler det var därför man släppte ut gamlingarna.
Fast äldreboendena hade ju haft stränga regler i många månader. Där är vi ju inte när det gäller allmänheten, kom igen när det har varit förbud mot att träffa någon fysiskt i 4 månader.

BirgitS
tusenett skrev:
Liftköerna i Åre har dock mer ofta än sällan ha en tendens att ha allt annat än fysisk distans mellan svettiga åkare som inte fått eller velat avboka sina efterlängtade skidresor pga lite förkylning.
Redan i våras började man väl med stängsel eller liknande så att det bara gick att stå bakom varandra och inte i bredd.

D
A Abies koreana skrev:
Jag brukar gilla dina inlägg, välskrivna med intellektuell skärpa och framförallt tankeväckande. Men nu ställer jag mig frågande till vad ditt budskap är.

Vi är alla bärare av ett ofullkomligt bagage, ibland av okunskap men också av mera egoistiska behov där långsiktiga konsekvenser får stå tillbaka för omedelbara behov och där vi snabbt hittar en rationell förklaring till vårt beteende. Vi brottas nog alla med våra tillkortakommanden men jag vill gärna tro att de flesta i alla fall försöker bli bättre, att vi inte trampar omkring i ekorrhjulet hela livet.

Innebär då denna mänskliga ofullständighet att vi aldrig bör klaga, tillrättavisa eller protestera mot något som vi uppfattar som felaktigt? Jag kan inte tro att du menar det...

Handskakning är en sedvänja men knappast en aktivitet som är kostsam att avstå från, inte på något plan. Vi har enkla och lätta regler att hålla oss till och även solospelare bör acceptera det om vi skall klara att tillsammans ta oss igenom denna pandemi. Den personliga integriteten får helt enkelt ta en paus just nu för allas vårt bästa, "någonannanismen" har aldrig varit framgångsrik eftersom den enda vi kan påverka är oss själva.
Kul att man någon gång kan underhålla och jag är öppen för kritik, långt till att explodera :)

Antar att jag reagerade på tonen från signaturer här som jag överlag respekterar, inte svårt för mig att förstå att handskakning kan vara en av de reflexer som sitter i och kan utföras av ren vana, i vår kultur. Som en enstakla företeelse lär dessutom skadan vara statistiskt försumbar.

Kan också ärligt ha åsikten att en del sätter sig på lite för höga hästar i denna ganska isolerade fråga samtidigt som man offrar många liv med andra handen, kanske sökte jag lite balans i det men uppenbarligen kunde jag inte göra mig förstådd, inte ens med ett bibelcitat.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Som alla kan jag ju bara gissa och det är att det då inte hade gått alls att få till ett förändrat beteende, det krävs att folk också får läsa/se rapporter/intervjuer t.ex. om ansträngt läge inom vården för att folk ska skärpa sig. Men visst önskar jag att det hade räckt med de stigande värdena för en månad sen för att fler skulle inse vad som krävdes.
Kan det inte handla om den där balansen, dvs avvägningen mellan skador av restriktioner och nytta av restriktioner, jag uppfattar lättnaden på äldreboenden som driven av att man i första hand vill minska skadorna?

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
harry73
S Stuff skrev:
Tror gör man i kyrkan :p
Kikar man bara på statistiken och antal rapporterade smittade/dag så har vi ju redan passerat vårens topp och är nu uppe i nästan det dubbla (nationella siffrorna, vissa län är värre, andra inte så farliga ännu).
Sen hade vi ju säkert ett mycket större mörkertal i våras eftersom det var väldigt sparsmakat med testning då medans man nu testar på för fulla muggar i de flesta regioner.
Tror inte att FHM sitter och tror eller gissar utan de agerar bara reaktivt på denna statistik

[bild]
Jag ifrågasätter den grafen i de starkaste. Inte att dagens sjukdomsfall skulle vara så missvisande, men för att vårens sjukdomsfall är det.
Jag räknade lite på anta smittade per dödsfall i tyskland, belgien, sverige och norge och ser att det just nu finns ca 300 smittade per 1 dödsfall. Med den statistik kan man uppskatta antal dödsfall tidigare i år. För att ta hänsyn till att man dör ett tag efter man blir smittade beräknade jag antal smittade baserad på antal dödsfall om 3 veckor. (de senaste 3 veckor där vi inte har dödsstatistik än beräknade jag genom att multiplicera antal positiv testade med 1,5.
Uppskattningen behöver såklart stämma, det kan säkert finnas en stor felmarginal i det, men den stämmer säkert bättre än din graf.
Enligt min uppskattning har vi nu totalt 1,8 miljon personer som har haft smittan, dvs 18%. Känns det rimligt?
Linjediagram som visar antal rapporterade, uppskattade smittade och döda per vecka i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag ifrågasätter den grafen i de starkaste. Inte att dagens sjukdomsfall skulle vara så missvisande, men för att vårens sjukdomsfall är det.
Jag räknade lite på anta smittade per dödsfall i tyskland, belgien, sverige och norge och ser att det just nu finns ca 300 smittade per 1 dödsfall. Med den statistik kan man uppskatta antal dödsfall tidigare i år. För att ta hänsyn till att man dör ett tag efter man blir smittade beräknade jag antal smittade baserad på antal dödsfall om 3 veckor. (de senaste 3 veckor där vi inte har dödsstatistik än beräknade jag genom att multiplicera antal positiv testade med 1,5.
Uppskattningen behöver såklart stämma, det kan säkert finnas en stor felmarginal i det, men den stämmer säkert bättre än din graf.
Enligt min uppskattning har vi nu totalt 1,8 miljon personer som har haft smittan, dvs 18%. Känns det rimligt?
[bild]
Sen ska man ta hänsyn till att det som visas världen över är ett positivt PCR-test, det betyder inte att man har en pågående infektion.
Testet är extremt känslig, att den visar positivt trots att immunförsvarets allra första steg redan tagit hand om viruset utan att det utvecklats en infektion ska tydligen kunna vara mycket möjligt om jag förstått det hela rätt.
Så att kalla det antal smittade är missvisande.
Det vore intressant att se hur många av de med positivt PCR-test som också märker av symptom, speciellt nu när man ska provta friska personer (som jag förstått det) vars partners testats positiva.

• Gilla
Em_A
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Redan i våras började man väl med stängsel eller liknande så att det bara gick att stå bakom varandra och inte i bredd.
Ok, vi avbokade vår resa i våras så jag har inte sett det med egna ögon, däremot sett bilder på liftköer från Åre i våras som såg ut som vanligt, dvs fasansfullt.

Skistar har avbokning utan kostnad fram till 21 dagar före ankomst (https://www.skistar.com/sv/myskistar/allman-bokningsinformation/av-och-ombokning/). Har man försäkring går det avboka senare pga sjukdom men den gäller dock inte för Corona (https://www.erv.se/privat/dolda/om-coronaviruset/).

Jag tror att ganska många skidresenärer kommer åka skidor trots symptom.

Jag förstår fortfarande inte varför det gnälls så mycket på FHM, Regioner och Regeringen. Det är inte de som sprider smitta, utan det är alla vi människor. Det är oss själva vi ska rannsaka. Kan folk verkligen inte tänka själva och ta personligt ansvar?
Det är inte direkt raketforskning att hålla avstånd och tvätta händerna, undvika folksamlingar och fester o.s.v.

Nej visst, man kan inte alltid undvika t.ex. kollektivtrafiken eller köpcentrum, men man kan väl för jösse namn själv ta ansvar och se till att var och en gör vad man kan, utan att behöva införa lagar och regler för det???

Devisen "Vanligt sunt förnuft är inte särskilt vanligt" har sällan känts så sann som nu...

• Gilla
RoAd och 9 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast äldreboendena hade ju haft stränga regler i många månader. Där är vi ju inte när det gäller allmänheten, kom igen när det har varit förbud mot att träffa någon fysiskt i 4 månader.
Men det där var inget svar på min fråga. Så nu får försöka igen.

Jag tycker att förbudet att inte träffa vänner sägerem sig. Krogen är fortfarande Öppen. Där kan jag träffa mina vänner samt många andra.
England förbjud det mesta ändå dog det flet än i Sverige. Har man räknat på det beslutet? Är det värt det för de som skulle Vara ensamma.
Den psykiska hälsan är viktig

B b8q skrev:
Jag förstår fortfarande inte varför det gnälls så mycket på FHM, Regioner och Regeringen. Det är inte de som sprider smitta, utan det är alla vi människor. Det är oss själva vi ska rannsaka. Kan folk verkligen inte tänka själva och ta personligt ansvar?
Det är inte direkt raketforskning att hålla avstånd och tvätta händerna, undvika folksamlingar och fester o.s.v.

Nej visst, man kan inte alltid undvika t.ex. kollektivtrafiken eller köpcentrum, men man kan väl för jösse namn själv ta ansvar och se till att var och en gör vad man kan, utan att behöva införa lagar och regler för det???

Devisen "Vanligt sunt förnuft är inte särskilt vanligt" har sällan känts så sann som nu...
Helt fel. Det viktigaste är att myndigheterna ska tala om exakt vad alla ska göra i detalj. Detta för att det sedan ska gå att hitta fel och klaga på exakt allt som myndigheterna hitta på.
Har ni inte fattat det?

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
[bild]
I juni uppskattade IFR, antal avlidna i förhållande till antalet smittade, och då fick man fram att dödligheten under våren var 0,6 %. Man utgick då från de PCR-tester som gjordes på ett statistiskt säkerställt urval. Det kan vara lägre nu under hösten när man har lyckats få en lägre andel smittade bland de äldsta och skröpligaste.

När antikroppstesterna blev gratis i juni i Region Stockholm så var det ungefär 18 % som testade positivt och då var det ju ett snett urval, dvs. det var just de som misstänkte att de hade haft Covid-19 som testade sig. Om jag kommer ihåg rätt så har det varit typ 12-14 % positiva i Västra Götaland och ändå lägre i andra regioner. Så jag tror din uppskattning om 18 % är för hög åtminstone sett till hela landet.

harry73 harry73 skrev:
[bild]
Absolut rimlig uppskattning av dig tycker jag.
Skulle bli förvånad om motsvarande räkneövningar inte har gjorts även av FHM.
Statistiken jag klippte in ovan är den som FMH har på sin sida och uppdaterar dagligen. Såklart skulle man önska att de också kunde lägga in en uppskattad/viktat kurva för vårens mörkertal

harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Så jag tror din uppskattning om 18 % är för hög åtminstone sett till hela landet
Det är lätt att åtgärda. Då räknar jag med 200 smittade per dödsfall.
Då är veckans antal smittade ungefär 10% av vårens topp och det stämmer bra överens med Anders Tegnells utlåtande tidigare i veckan.
Totalt ligger vi då på 12% av befolkningen som har haft Covid19
Graf över antal smittade per vecka och antal döda per vecka i Sverige relaterat till Covid-19.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och stämmer detta har vi ungefär 40 - 50 döda per vecka om 2 veckor (7 per dag)

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Men det där var inget svar på min fråga. Så nu får försöka igen.
B Byggdjuret skrev:
Men eftersom du nu har blivit väldigt negativ så är frågan ska gå ännu längre?
Men jag funderar på hur illa det visst är att träffa vänner, men varför har de bara tjatat om arbetsplats och hemm samt kollektivtrafiken? Inte att träffa sina vänner. Självklart är risken större för varje människa man träffar, men man måste tänka lite längre när man sätter regler det var därför man släppte ut gamlingarna.
Jag är en amatör och är väldigt glad att jag slipper ta så svåra beslut som att väga för- och nackdelar med olika åtgärder som gäller människors hälsa oavsett vad man väljer. Men jag kan se att det sen ett tag behövs en förändring för annars riskerar sjukvården att kollapsa och många människor dör, även sådana som inte är mycket gamla (om du tycker att åldern spelar roll).

Jag tycker nog att det under hela hösten (ända sen i mars) har pratats om trängsel och att nära kontakter med andra medför ökad risk för smittspridning och det gäller förstås även att umgås med dem man känner. Jag träffade mina syskon i mitten av september för en fika men det var självklart för oss att sitta i 3 familjegrupper med minst 2 m mellan grupperna för att minska risken. Sen dess har jag inte tyckt att det har varit lämpligt att umgås med någon utanför hushållet fysiskt utan bara digitalt eftersom smittspridningen i Stockholm ökade så mycket.

De på äldreboendena och 70+ hade levt med hårda regler i sex månader även om det hade varit lättnader sen i juni. Där började det verkligen bli psykiska problem. Jag kan inte riktigt se att det skulle vara något större problem för närvarande när det gäller medelålders och en kortare tid utan den gruppen har ju mycket större vana vid digitala möten.

Men om man har stora problem med att hålla nere de fysiska kontakterna kan man ju bilda en liten grupp av vänner som bara umgås med varandra och inga andra, då häller man ju nere smittspridningsrisken. Har en släkting som pluggar i Barcelona den här terminen och där är studenterna indelade i grupper om 6 och inom grupperna får de träffas för att t.ex. plugga ihop men de får inte träffa någon i en annan grupp.

Så var det tillräckligt mycket svar?
Om inte får du förtydliga din fråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.