Status
Inte öppen för fler kommentarer.
blackarrow blackarrow skrev:
Ishockey är ju en kontaktsport. Det finns väl många möjligheter för lagen att smitta åtminstone en i motståndarlaget...
Dessutom kramas de gärna, om än något våldsamt, på isen.

Ock så dricker dom ur samma flaska också! :)

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Det är lätt att åtgärda. Då räknar jag med 200 smittade per dödsfall.
Då är veckans antal smittade ungefär 10% av vårens topp och det stämmer bra överens med Anders Tegnells utlåtande tidigare i veckan.
Totalt ligger vi då på 12% av befolkningen som har haft Covid19
[bild]

Och stämmer detta har vi ungefär 40 - 50 döda per vecka om 2 veckor (7 per dag)
Bra gjort och räknat (y)
Men i grafen ser det ut som ung. 1000 fall/vecka nu och en topp som är en bra bit mer än 10 gånger fler.

Men om man i stället utgår från antalet nyinskrivningar på IVA så är det under senaste veckan i snitt ung, 6/dag och vid toppen den 6 april 44/dag. Det skulle innebära att förhållande mellan då och nu är en faktor på 7-8 i stället.

En topp på IVA-inläggningarna den 6 april borde betyda att toppen av smittspridningen låg drygt två veckor innan dess, dvs. kring 20 mars. I alla fall bland de flesta men att smittspridningen sen fortsatte på äldreboenden/hemtjänst i flera led eftersom dödsfallen följer så långt efter och det är en väldigt flack nergång.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Detta är en pandemi, både i samhället OCH i den här tråden. Sjukt många som slafsar in massa konstigheter (och många inlägg i rad) i den här tråden så den blir så svårläst.
Kan vi inte bara försöka hålla oss till fakta och korta utlägg om era egna teorier och lägg ned det här med handskakningar och kränkthet hit och dit. Alla förstår ju att det är en ganska barnslig grej att skaka hand om råden är att inte göra det. Men ingen växer upp och kommer ändra sig bara för att 10 moralpoliser säger att detta är fel i en tråd på byggahus. Så tänk gärna tanken att det är omoget/olämpligt/själviskt, men skriv inte spaltmeter om det.

NU till något mer spännande: jag trodde RYSSLAND hade tagit fram ett vaccin och var så himla säkra på att de skulle vara säkra nu, men se här:
Diagram som visar dagliga nya dödsfall i Ryssland med 3- och 7-dagars rörligt medelvärde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu pratar vi om ökade dödstal TROTS att de har ett vaccin. Det ser ju inte superduper bra ut för vaccinets del.

MEN, är det någon som kan få fram under-/överdödlighet från andra länder än Sverige? Dör det verkligen några fler i alla länder eller är det bara att folk dör och har corona (samtidigt, men kanske inte pga.)?
Italien, Spanien och Frankrike, hur ser deras data ut?

Det är ju lite sån här "grävande" fakta som hade varit kul om det kunde komma fram här, istället för att killgissa in absurdum om man blir 50 % smittad eller 79 % smittad om man håller huvudet mot varandra/från varandra /mitt emellan...

(Sorry för baissandet men det tar ju år och dar att försöka läsa ikapp i den här tråden).

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Hur många har vaccinerats i Ryssland då? Bara för att det finns ett vaccin betyder ju inte det att de kan leverera hundra miljoner doser på några veckor.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Hur många har vaccinerats i Ryssland då? Bara för att det finns ett vaccin betyder ju inte det att de kan leverera hundra miljoner doser på några veckor.
Sant, hittade en artikel nu från svenska.yle.fi/artikel/ 2020/10/14/ ryssland-registrerar-ett-andra-coronavaccin-den-har-veckan-massvaccinering
Att 12k hade blivit vaccinerade med första sprutan men bara 600 st hade blivit vaccinerade med spruta 2...

BirgitS
T tobbbias skrev:
MEN, är det någon som kan få fram under-/överdödlighet från andra länder än Sverige? Dör det verkligen några fler i alla länder eller är det bara att folk dör och har corona (samtidigt, men kanske inte pga.)?
Italien, Spanien och Frankrike, hur ser deras data ut?
Sånt har varit uppe i tråden men det var väl i våras och/eller i somras. EU ska ha sån statistik för FHM rapporterar in sånt till dem.

Det var väl bara Belgien som hade en nästan perfekt statistik över avlidna med/av Covid-19, alltså just ingen överdödlighet av orapporterad Covid-19. Sverige låg också bra till med bara typ 10 % skillnad när det var som värst.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Bra gjort och räknat (y)
Men i grafen ser det ut som ung. 1000 fall/vecka nu och en topp som är en bra bit mer än 10 gånger fler.

Men om man i stället utgår från antalet nyinskrivningar på IVA så är det under senaste veckan i snitt ung, 6/dag och vid toppen den 6 april 44/dag. Det skulle innebära att förhållande mellan då och nu är en faktor på 7-8 i stället.

En topp på IVA-inläggningarna den 6 april borde betyda att toppen av smittspridningen låg drygt två veckor innan dess, dvs. kring 20 mars. I alla fall bland de flesta men att smittspridningen sen fortsatte på äldreboenden/hemtjänst i flera led eftersom dödsfallen följer så långt efter och det är en väldigt flack nergång.
Med antal patienter på sjukhus och framförallt IVA, ska man ta hänsyn till att många äldre patienter under våren inte fick sjukhusvård alls, bara palliativ vård i hemmet. Så antalet som låg på IVA i april är inte samma som antal patienter som borde ha legat på IVA. Men hur vi än gör är det gissningar. Det viktiga är att vi hela tiden funderar över hur bra jämförbar siffrorna är (mellan vår och höst, men också mellan länderna)

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
harry73
T tobbbias skrev:
Hollands dödstal borde varit 40-50% högre om de hade tagit med dödsfall på äldreboenden
USA hade 300 000 i överdödlighet men (då) 230 000 i coviddöda

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73
Kanske @pacman42 har lust att beräkna R-värden igen?

D djac skrev:
Självklart kan inte målet vara 0% smittspridning, detta hade varit enklare i sig men hade ju inneburit att vi fått köra en "kines", svetsa in folk i husen och skjuta av/misshandla de som smiter ut. Det skulle sett något ut det!
Hade dock gett finfina Coronasiffror antar jag.
Håller med dig,
men samtidigt tycker jag också att det är helt galet att en myndighet FHM ,som nu många lyssnar till, går ut med en del råd som utsätter människor ,inklusive riskgrupper, för ökad risk att bli smittade, ex ok att gå o handla ok att gå in på apotek(där säkert fler sjuka rör sig) mm
varför inte i stället uppmuntra till att få maten o medicinen hemhandlad av annan eller via nätet, och använda andningsskydd, hålla avstånd, tvätta/sprita händer mm om man ändå måste in i matbutik eller apotek, och detta borde vara särskilt viktigt för riskgrupper men gälla även andra.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Kanske @pacman42 har lust att beräkna R-värden igen?
Räknade förra veckan på det och då låg det runt 1,15. Baserat på dagens siffror så ligger det på runt 1,65. Svårt att räkna när det går så snabbt. Siffran är baserad på fem dagars inkubationstid och en dubbling på 7 dagar (vilket vi nu sett två dagar i rad). VG och ett par till regioner till har tredubbling på 7 dagar, det ger R ungefär lika med 2,2.

Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
I övrigt fortsätter jag att hålla mig borta från tråden då det fortfarande är tråkig stämning i den. Jag har förresten blivit av med mina antikroppar nu...

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
D
B brfbo skrev:
Håller med dig,
men samtidigt tycker jag också att det är helt galet att en myndighet FHM ,som nu många lyssnar till, går ut med en del råd som utsätter människor ,inklusive riskgrupper, för ökad risk att bli smittade, ex ok att gå o handla ok att gå in på apotek(där säkert fler sjuka rör sig) mm
varför inte i stället uppmuntra till att få maten o medicinen hemhandlad av annan eller via nätet, och använda andningsskydd, hålla avstånd, tvätta/sprita händer mm om man ändå måste in i matbutik eller apotek, och detta borde vara särskilt viktigt för riskgrupper men gälla även andra.
Tyvärr är många av de sakerna svåra för äldre, min mamma har tex inget bank-id. då de inte har kunskap eller eller rätt utrustning.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
FHM har räknat fram 1,5 för den 23 oktober och 1,1 för den 13 oktober.
[länk]
FHM räknar dock på sjukhusinläggningar om jag kommer ihåg rätt. Det gör att de är mer korrekta, men att förändringar siffrorna kommer senare. I detta fallet låg de väldigt nära mina siffror dock.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.