Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
blackarrow blackarrow skrev:
Ishockey är ju en kontaktsport. Det finns väl många möjligheter för lagen att smitta åtminstone en i motståndarlaget...
Dessutom kramas de gärna, om än något våldsamt, på isen.
Stämmer men handboll är nog ännu mer en kontaktsport. Men där inte alls samma smittspridning.

Jag tror på det Birgit är inne på kallt och antingen torr eller fuktig miljö är problemen.
Därför kommer vintern bli en väldigt intressant period.
 
optimum optimum skrev:
Nja, Anders Tegnell jämförde med handbollsspelare som inte har alls den smittspridningen som just ishockey har.
Även att hockeylagen smittas mellan olika lag.
Tror det är väldigt få hockeylag som ska spela mot varandra som delar samma omklädningsrum.

Jag tror det är det kalla klimatet och många ishallar har avfuktningsanläggningar så det kan vara att luften är rätt så torr där. Men som du är inne på, just kyla är en faktor att räkna med.
Klimatanläggningar i utrymmen som har helt andra dimensionerande klimatförutsättningar än uteluften som ishallar, badhus och liknande brukar inte sällan bygga på återluftsföring, d v s att en del av den använda luften återförs lokalen, ju större skillnad på uteluftsförhållandet sett mot inomhusförhållandet desto mindre fräsch luft blandas in.
Att det påverkar smittspridning känns väl ganska rimligt.
Övriga ventilationsanläggningar i vårat avlånga land brukar inte utföras med återluft, våra byggregler är väldigt restriktiva mot detta.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Ska bli intressant att se hur det går när butikspersonal, restaurangpersonal m.fl. börjar jobba hemifrån.
Anlita en snickare, VVS:are eller målare som jobbar hemma. hahaha
Ingen har sagt att alla ska jobba hemifrån, lika lite nu som i våras. Men nu gäller det att återgå till lika mycket hemarbete som i våras och inte tro att det är en normal situation. Smittspårningen i Uppsala har visat att ungefär en fjärdedel tror att de har smittats på jobbet så det har betydelse.

optimum optimum skrev:
Gym borde stängas omgående. Folk som flåsar i en luftkonditionerad miljö, nej tack.
Stockholmspolitikerna är beredda att stänga stadens gym om det visar sig nödvändigt för att få ner antalet på dem. Men att stänga gym är nog inget som FHM har rätt att besluta om.

optimum optimum skrev:
Så kan vi ta skidorterna som har rätt så fullbokat nu
Att åka skidor i backarna är nog väldigt liten risk.
Åre och andra skidorter har gått ut med att inga afterski-ställen kommer att vara öppna.

optimum optimum skrev:
Sedan kan vi ta och stänga nattklubbar och andra smittspridenade tillställningar.
Nattklubbarna ligger nu igen under regeln om 50 personer så de har nog i praktiken stängt igen.
Smittspridande tillställningar hamnar väl just i det som man ska avstå från enligt de lokala råden.
 
T
optimum optimum skrev:
Så kan vi ta skidorterna som har rätt så fullbokat nu
Du ser inte bibliotek som något problem, men skidåkning utomhus är det?
 
harry73
Vad hände egentligen senaste tiden?
FHM och regioner börjar stänga ner samhället allt mer och även tonen i tråden förändrades.

Jag får en känsla att t ex @BirgitS mer och mer vill att vi stänger ner större delar av samhället och @optimum verkar nästan förespråkare för ett någorlunda öppet samhälle.

Hur ser det i nuläget ut med R-talet och varför tror man att denna andra våg blir allvarligare än den första? Än så länge tycker jag att förloppet ser mildare ut än i april.

Nu skulle Skåne vara en av de regioner med störst smittspridning, men jag märker fortfarande väldigt lite av en smittspridning. Känner inte några som är sjuka i Covid. Några som tror att de är smittade, men ofta får de i alla fall ett negativt testsvar.
 
optimum
Ingen som funderat över varför man inför "kraftfulla" råd först när smittan verkligen tagit fart?

Redan här (röd markering) borde man sett att något händer.

Skolor kommit igång, rapporter om trängsel på krogar, studenter som inte tar det på allvar.
Signalerna var många och rätt så tydliga tycker jag.


Alltså det blir som att vänta med att ringa brandkåren tills först när man har sett att huset är övertänt.
Brinner det? Ja det gör det, förjävligt mycket!

Där, vid röd markering, hade det hjälp betydligt bättre.



Stapeldiagram över dagliga nya fall av smitta i Sverige med en röd markering som indikerar ökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum
harry73 harry73 skrev:
Vad hände egentligen senaste tiden?
FHM och regioner börjar stänga ner samhället allt mer och även tonen i tråden förändrades.

Jag får en känsla att t ex @BirgitS mer och mer vill att vi stänger ner större delar av samhället och @optimum verkar nästan förespråkare för ett någorlunda öppet samhälle.

Hur ser det i nuläget ut med R-talet och varför tror man att denna andra våg blir allvarligare än den första? Än så länge tycker jag att förloppet ser mildare ut än i april.

Nu skulle Skåne vara en av de regioner med störst smittspridning, men jag märker fortfarande väldigt lite av en smittspridning. Känner inte några som är sjuka i Covid. Några som tror att de är smittade, men ofta får de i alla fall ett negativt testsvar.
Ja jag förespråkar ett öppet samhälle men reglerat.
Alltså låt äldreboenden få vara öppna men med regler för besökarna så vi inte får in smittspridning igen.
 
optimum
T tanaris skrev:
Du ser inte bibliotek som något problem, men skidåkning utomhus är det?
Biblioteken i Ischgl var nog inget problem men barer och nattklubbar och troligen flåsenade personer i trånga liftköer och kabinvagnar.

Åka skidor i skogen är säkert perfekt med bra motion och frisk luft.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vid smittspårningen i Uppsala har det väl visat sig att ungefär en fjärdedel tror att de har smittats just vid socialt umgänge så det har definitivt stor betydelse för smittspridningen.

För några veckor så är det väl inte orimligt att man klarar sig med digitala möten, precis som folk klarade sig på det sättet under andra halvan av mars och i april.
Men eftersom du nu har blivit väldigt negativ så är frågan ska gå ännu längre?
Men jag funderar på hur illa det visst är att träffa vänner, men varför har de bara tjatat om arbetsplats och hemm samt kollektivtrafiken? Inte att träffa sina vänner. Självklart är risken större för varje människa man träffar, men man måste tänka lite längre när man sätter regler det var därför man släppte ut gamlingarna.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Att åka skidor i backarna är nog väldigt liten risk.
Åre och andra skidorter har gått ut med att inga afterski-ställen kommer att vara öppna.
Liftköerna i Åre har dock mer ofta än sällan ha en tendens att ha allt annat än fysisk distans mellan svettiga åkare som inte fått eller velat avboka sina efterlängtade skidresor pga lite förkylning.
 
T
optimum optimum skrev:
Biblioteken i Ischgl var nog inget problem men barer och nattklubbar och troligen flåsenade personer i trånga liftköer och kabinvagnar.

Åka skidor i skogen är säkert perfekt med bra motion och frisk luft.
Afterski verkar vara ganska ute i år och barer och nattklubbar skiljer sig väl inte nämnvärt i övrigt mot hur det hanteras i storstäder. Liftköer borde inte vara ett stort problem, kabinliftar finns det väl bara en enda i Sverige och den var väl det första som stängdes i våras.

Vårt bibliotek var däremot så fullt i lördags att det stod sju personer i kö utanför...
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vad hände egentligen senaste tiden?
FHM och regioner börjar stänga ner samhället allt mer och även tonen i tråden förändrades.

Jag får en känsla att t ex @BirgitS mer och mer vill att vi stänger ner större delar av samhället och @optimum verkar nästan förespråkare för ett någorlunda öppet samhälle.

Hur ser det i nuläget ut med R-talet och varför tror man att denna andra våg blir allvarligare än den första? Än så länge tycker jag att förloppet ser mildare ut än i april.

Nu skulle Skåne vara en av de regioner med störst smittspridning, men jag märker fortfarande väldigt lite av en smittspridning. Känner inte några som är sjuka i Covid. Några som tror att de är smittade, men ofta får de i alla fall ett negativt testsvar.
Tror gör man i kyrkan :P
Kikar man bara på statistiken och antal rapporterade smittade/dag så har vi ju redan passerat vårens topp och är nu uppe i nästan det dubbla (nationella siffrorna, vissa län är värre, andra inte så farliga ännu).
Sen hade vi ju säkert ett mycket större mörkertal i våras eftersom det var väldigt sparsmakat med testning då medans man nu testar på för fulla muggar i de flesta regioner.
Tror inte att FHM sitter och tror eller gissar utan de agerar bara reaktivt på denna statistik

Histogram över dagliga sjukdomsfall med en ökning mot höger, visar statistik från våren till september.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Vad hände egentligen senaste tiden?
FHM och regioner börjar stänga ner samhället allt mer och även tonen i tråden förändrades.

Jag får en känsla att t ex @BirgitS mer och mer vill att vi stänger ner större delar av samhället och @optimum verkar nästan förespråkare för ett någorlunda öppet samhälle.

Hur ser det i nuläget ut med R-talet och varför tror man att denna andra våg blir allvarligare än den första? Än så länge tycker jag att förloppet ser mildare ut än i april.

Nu skulle Skåne vara en av de regioner med störst smittspridning, men jag märker fortfarande väldigt lite av en smittspridning. Känner inte några som är sjuka i Covid. Några som tror att de är smittade, men ofta får de i alla fall ett negativt testsvar.
Nej då men jag ser ju behovet av att smittspridningen minskar för att inte riskera sjukvården och dess personal. Jag tycker väl att det hade varit bättre att införa åtgärder för några veckor sen för då kanske det hade räckt med mildare åtgärder men å andra sidan kan det vara nödvändigt att det blir en allvarlig situation för att folk ska bry sig,

Eftersom det på många håll verkar vara så att antalet nysmittade ökar med ung. 70 % på en vecka så är förstås R-talet en bra bit över 1.

Jag tror inte att det kommer att gå att belasta sjukvården lika mycket framöver som i våras. Personalen kommer inte att orka med det och det går inte heller att bygga på "vårdskulden" på det sättet. Blir det en liknande utveckling som under våren kommer det att sluta med att folk inte får den vård de behöver och dödsfallen ökar kraftigt.

Vad jag har förstått så är det inte bara var den största smittspridningen som har betydelse utan ökningstakt, påverkan på vården och annat som också har stor betydelse.
När det gäller Skåne verkar det just vara en brant stegring från vecka 42 till 43 med en fördubbling av antalet bekräftade fall/vecka.
https://experience.arcgis.com/experience/19fc7e3f61ec4e86af178fe2275029c5
https://experience.arcgis.com/experience/a6d20c1544f34d33b60026f45b786230
Sidorna verkar dock ha vissa problem för närvarande
 
Angående handla på Apotek.
Man kan ju ge någon nära anhörig fullmakt att hämta ut sina recept på apoteket.
Vissa apotek har även möjlighet till att förbokade uttag av mediciner, så går det fortare på inte på apoteket.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Ingen som funderat över varför man inför "kraftfulla" råd först när smittan verkligen tagit fart?

Redan här (röd markering) borde man sett att något händer.

Skolor kommit igång, rapporter om trängsel på krogar, studenter som inte tar det på allvar.
Signalerna var många och rätt så tydliga tycker jag.


Alltså det blir som att vänta med att ringa brandkåren tills först när man har sett att huset är övertänt.
Brinner det? Ja det gör det, förjävligt mycket!

Där, vid röd markering, hade det hjälp betydligt bättre.



[bild]
Som alla kan jag ju bara gissa och det är att det då inte hade gått alls att få till ett förändrat beteende, det krävs att folk också får läsa/se rapporter/intervjuer t.ex. om ansträngt läge inom vården för att folk ska skärpa sig. Men visst önskar jag att det hade räckt med de stigande värdena för en månad sen för att fler skulle inse vad som krävdes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.