2 357 738 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Stämmer men handboll är nog ännu mer en kontaktsport. Men där inte alls samma smittspridning.blackarrow skrev:
Jag tror på det Birgit är inne på kallt och antingen torr eller fuktig miljö är problemen.
Därför kommer vintern bli en väldigt intressant period.
Klimatanläggningar i utrymmen som har helt andra dimensionerande klimatförutsättningar än uteluften som ishallar, badhus och liknande brukar inte sällan bygga på återluftsföring, d v s att en del av den använda luften återförs lokalen, ju större skillnad på uteluftsförhållandet sett mot inomhusförhållandet desto mindre fräsch luft blandas in.optimum skrev:
Nja, Anders Tegnell jämförde med handbollsspelare som inte har alls den smittspridningen som just ishockey har.
Även att hockeylagen smittas mellan olika lag.
Tror det är väldigt få hockeylag som ska spela mot varandra som delar samma omklädningsrum.
Jag tror det är det kalla klimatet och många ishallar har avfuktningsanläggningar så det kan vara att luften är rätt så torr där. Men som du är inne på, just kyla är en faktor att räkna med.
Att det påverkar smittspridning känns väl ganska rimligt.
Övriga ventilationsanläggningar i vårat avlånga land brukar inte utföras med återluft, våra byggregler är väldigt restriktiva mot detta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Ingen har sagt att alla ska jobba hemifrån, lika lite nu som i våras. Men nu gäller det att återgå till lika mycket hemarbete som i våras och inte tro att det är en normal situation. Smittspårningen i Uppsala har visat att ungefär en fjärdedel tror att de har smittats på jobbet så det har betydelse.optimum skrev:
Stockholmspolitikerna är beredda att stänga stadens gym om det visar sig nödvändigt för att få ner antalet på dem. Men att stänga gym är nog inget som FHM har rätt att besluta om.optimum skrev:
Att åka skidor i backarna är nog väldigt liten risk.optimum skrev:
Åre och andra skidorter har gått ut med att inga afterski-ställen kommer att vara öppna.
Nattklubbarna ligger nu igen under regeln om 50 personer så de har nog i praktiken stängt igen.optimum skrev:
Smittspridande tillställningar hamnar väl just i det som man ska avstå från enligt de lokala råden.
Vad hände egentligen senaste tiden?
FHM och regioner börjar stänga ner samhället allt mer och även tonen i tråden förändrades.
Jag får en känsla att t ex @BirgitS mer och mer vill att vi stänger ner större delar av samhället och @optimum verkar nästan förespråkare för ett någorlunda öppet samhälle.
Hur ser det i nuläget ut med R-talet och varför tror man att denna andra våg blir allvarligare än den första? Än så länge tycker jag att förloppet ser mildare ut än i april.
Nu skulle Skåne vara en av de regioner med störst smittspridning, men jag märker fortfarande väldigt lite av en smittspridning. Känner inte några som är sjuka i Covid. Några som tror att de är smittade, men ofta får de i alla fall ett negativt testsvar.
FHM och regioner börjar stänga ner samhället allt mer och även tonen i tråden förändrades.
Jag får en känsla att t ex @BirgitS mer och mer vill att vi stänger ner större delar av samhället och @optimum verkar nästan förespråkare för ett någorlunda öppet samhälle.
Hur ser det i nuläget ut med R-talet och varför tror man att denna andra våg blir allvarligare än den första? Än så länge tycker jag att förloppet ser mildare ut än i april.
Nu skulle Skåne vara en av de regioner med störst smittspridning, men jag märker fortfarande väldigt lite av en smittspridning. Känner inte några som är sjuka i Covid. Några som tror att de är smittade, men ofta får de i alla fall ett negativt testsvar.
Ingen som funderat över varför man inför "kraftfulla" råd först när smittan verkligen tagit fart?
Redan här (röd markering) borde man sett att något händer.
Skolor kommit igång, rapporter om trängsel på krogar, studenter som inte tar det på allvar.
Signalerna var många och rätt så tydliga tycker jag.
Alltså det blir som att vänta med att ringa brandkåren tills först när man har sett att huset är övertänt.
Brinner det? Ja det gör det, förjävligt mycket!
Där, vid röd markering, hade det hjälp betydligt bättre.
Redan här (röd markering) borde man sett att något händer.
Skolor kommit igång, rapporter om trängsel på krogar, studenter som inte tar det på allvar.
Signalerna var många och rätt så tydliga tycker jag.
Alltså det blir som att vänta med att ringa brandkåren tills först när man har sett att huset är övertänt.
Brinner det? Ja det gör det, förjävligt mycket!
Där, vid röd markering, hade det hjälp betydligt bättre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja jag förespråkar ett öppet samhälle men reglerat.harry73 skrev:
Vad hände egentligen senaste tiden?
FHM och regioner börjar stänga ner samhället allt mer och även tonen i tråden förändrades.
Jag får en känsla att t ex @BirgitS mer och mer vill att vi stänger ner större delar av samhället och @optimum verkar nästan förespråkare för ett någorlunda öppet samhälle.
Hur ser det i nuläget ut med R-talet och varför tror man att denna andra våg blir allvarligare än den första? Än så länge tycker jag att förloppet ser mildare ut än i april.
Nu skulle Skåne vara en av de regioner med störst smittspridning, men jag märker fortfarande väldigt lite av en smittspridning. Känner inte några som är sjuka i Covid. Några som tror att de är smittade, men ofta får de i alla fall ett negativt testsvar.
Alltså låt äldreboenden få vara öppna men med regler för besökarna så vi inte får in smittspridning igen.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Men eftersom du nu har blivit väldigt negativ så är frågan ska gå ännu längre?BirgitS skrev:
Vid smittspårningen i Uppsala har det väl visat sig att ungefär en fjärdedel tror att de har smittats just vid socialt umgänge så det har definitivt stor betydelse för smittspridningen.
För några veckor så är det väl inte orimligt att man klarar sig med digitala möten, precis som folk klarade sig på det sättet under andra halvan av mars och i april.
Men jag funderar på hur illa det visst är att träffa vänner, men varför har de bara tjatat om arbetsplats och hemm samt kollektivtrafiken? Inte att träffa sina vänner. Självklart är risken större för varje människa man träffar, men man måste tänka lite längre när man sätter regler det var därför man släppte ut gamlingarna.
Liftköerna i Åre har dock mer ofta än sällan ha en tendens att ha allt annat än fysisk distans mellan svettiga åkare som inte fått eller velat avboka sina efterlängtade skidresor pga lite förkylning.BirgitS skrev:
Afterski verkar vara ganska ute i år och barer och nattklubbar skiljer sig väl inte nämnvärt i övrigt mot hur det hanteras i storstäder. Liftköer borde inte vara ett stort problem, kabinliftar finns det väl bara en enda i Sverige och den var väl det första som stängdes i våras.optimum skrev:
Vårt bibliotek var däremot så fullt i lördags att det stod sju personer i kö utanför...
Tror gör man i kyrkanharry73 skrev:
Vad hände egentligen senaste tiden?
FHM och regioner börjar stänga ner samhället allt mer och även tonen i tråden förändrades.
Jag får en känsla att t ex @BirgitS mer och mer vill att vi stänger ner större delar av samhället och @optimum verkar nästan förespråkare för ett någorlunda öppet samhälle.
Hur ser det i nuläget ut med R-talet och varför tror man att denna andra våg blir allvarligare än den första? Än så länge tycker jag att förloppet ser mildare ut än i april.
Nu skulle Skåne vara en av de regioner med störst smittspridning, men jag märker fortfarande väldigt lite av en smittspridning. Känner inte några som är sjuka i Covid. Några som tror att de är smittade, men ofta får de i alla fall ett negativt testsvar.
Kikar man bara på statistiken och antal rapporterade smittade/dag så har vi ju redan passerat vårens topp och är nu uppe i nästan det dubbla (nationella siffrorna, vissa län är värre, andra inte så farliga ännu).
Sen hade vi ju säkert ett mycket större mörkertal i våras eftersom det var väldigt sparsmakat med testning då medans man nu testar på för fulla muggar i de flesta regioner.
Tror inte att FHM sitter och tror eller gissar utan de agerar bara reaktivt på denna statistik
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Nej då men jag ser ju behovet av att smittspridningen minskar för att inte riskera sjukvården och dess personal. Jag tycker väl att det hade varit bättre att införa åtgärder för några veckor sen för då kanske det hade räckt med mildare åtgärder men å andra sidan kan det vara nödvändigt att det blir en allvarlig situation för att folk ska bry sig,harry73 skrev:
Vad hände egentligen senaste tiden?
FHM och regioner börjar stänga ner samhället allt mer och även tonen i tråden förändrades.
Jag får en känsla att t ex @BirgitS mer och mer vill att vi stänger ner större delar av samhället och @optimum verkar nästan förespråkare för ett någorlunda öppet samhälle.
Hur ser det i nuläget ut med R-talet och varför tror man att denna andra våg blir allvarligare än den första? Än så länge tycker jag att förloppet ser mildare ut än i april.
Nu skulle Skåne vara en av de regioner med störst smittspridning, men jag märker fortfarande väldigt lite av en smittspridning. Känner inte några som är sjuka i Covid. Några som tror att de är smittade, men ofta får de i alla fall ett negativt testsvar.
Eftersom det på många håll verkar vara så att antalet nysmittade ökar med ung. 70 % på en vecka så är förstås R-talet en bra bit över 1.
Jag tror inte att det kommer att gå att belasta sjukvården lika mycket framöver som i våras. Personalen kommer inte att orka med det och det går inte heller att bygga på "vårdskulden" på det sättet. Blir det en liknande utveckling som under våren kommer det att sluta med att folk inte får den vård de behöver och dödsfallen ökar kraftigt.
Vad jag har förstått så är det inte bara var den största smittspridningen som har betydelse utan ökningstakt, påverkan på vården och annat som också har stor betydelse.
När det gäller Skåne verkar det just vara en brant stegring från vecka 42 till 43 med en fördubbling av antalet bekräftade fall/vecka.
https://experience.arcgis.com/experience/19fc7e3f61ec4e86af178fe2275029c5
https://experience.arcgis.com/experience/a6d20c1544f34d33b60026f45b786230
Sidorna verkar dock ha vissa problem för närvarande
Angående handla på Apotek.
Man kan ju ge någon nära anhörig fullmakt att hämta ut sina recept på apoteket.
Vissa apotek har även möjlighet till att förbokade uttag av mediciner, så går det fortare på inte på apoteket.
Man kan ju ge någon nära anhörig fullmakt att hämta ut sina recept på apoteket.
Vissa apotek har även möjlighet till att förbokade uttag av mediciner, så går det fortare på inte på apoteket.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Som alla kan jag ju bara gissa och det är att det då inte hade gått alls att få till ett förändrat beteende, det krävs att folk också får läsa/se rapporter/intervjuer t.ex. om ansträngt läge inom vården för att folk ska skärpa sig. Men visst önskar jag att det hade räckt med de stigande värdena för en månad sen för att fler skulle inse vad som krävdes.optimum skrev:
Ingen som funderat över varför man inför "kraftfulla" råd först när smittan verkligen tagit fart?
Redan här (röd markering) borde man sett att något händer.
Skolor kommit igång, rapporter om trängsel på krogar, studenter som inte tar det på allvar.
Signalerna var många och rätt så tydliga tycker jag.
Alltså det blir som att vänta med att ringa brandkåren tills först när man har sett att huset är övertänt.
Brinner det? Ja det gör det, förjävligt mycket!
Där, vid röd markering, hade det hjälp betydligt bättre.
[bild]