2 357 238 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
T-cells immunitet är inte bara ett Stockholmspåhitt, se Oxfordlänk nedan, eller så lyckas man lura resten av världen...?optimum skrev:
T-cellerna är viktiga för att starta upp immunförsvaret. Om T-cellsimuniteten förkortar tiden för att utveckla antikroppar med en vecka kan det mycket väl vara skillnaden på att bli frisk eller riktigt sjuk.
Ordet T-cellsimmunitet dock är missvisande.
Det skulle behövas mycket mer forskning på de som inte blir så sjuka. Hur kan vissa bli friska efter 1-2 dagars förkylningssymptom och lite feber? Så snabbt borde inte immunförsvaret på att skapa nya antikroppar för ett okänt virus.
Kroppen är en ganska ogästvänlig plats för virus om de inte får chansen att föröka sig i en infekterad cell, så ett bra (för)svar med diverse immunceller tidigt är bra för att inte få en allvarlig infektion.
What is the role of T cells in COVID-19 infection? Why immunity is about more than antibodies [Centre for Evidence-Based Medicine, Oxford]
...
What do we know about T cell responses and antibody production in patients with COVID-19?
Studies assessing the clinical features of patients infected with SARS-CoV-2 have reported an incubation time of 4 to 7 days before the onset of symptoms, and a further 7 to 10 days before progression to severe disease [3].
For many primary virus infections, it typically takes 7 to 10 days to prime and expand adaptive T cell immune responses to control the virus, and this correlates with the typical time it takes for patients with COVID-19 either to recover or to develop severe illness [11]. This raises the possibility that a poor initial T cell response contributes to persistence and severity of SARS-CoV-2, whereas early strong T cell responses may be protective.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 120 inlägg
Det inlägg som du citerade handlar inte om något försvar för några regler utan om hur det faktiskt är, man kan bli smittad på affärer, bibliotek och av att sitta vid samma middagsbord som andra. Vilka regler/råd/restriktioner som behövs vid ett visst tillfälle handlar om vilka risker man vid just det tillfället kan hantera. Nu är det så att i vissa regioner börjar sjukvården bli hårt belastad och det går ut över dels den slutkörda personalen (vissa har inte ens fått fyra veckors semester i år) och dels de som behöver vård både för Covid-19, hjärtinfarkter och trafikolyckor. Då behöver man göra något alltså dra ner på risknivån i samhället och det finns inte så många lagliga sätt att göra det på.B Byggdjuret skrev:
Jag har inte kunskapen att bedöma exakt när det är lämpligt att gå från en risknivå till en annan utan det överlåter jag med varm hand till dem som är väl insatta i t.ex. de olika regionernas sjukhusansvariga.
Om dessa lokala råd inte har avsedd verkan så lär det bli värre. Var och ens beteende avgör hur det blir framöver. Ser man att smittspridningen minskar så kan man lätta på råden men om inget händer lär det bli hårdare tag.
Det är av och på som gäller men man måste vara lite snabbare. Timingen för +70 suger. De kunde varit ute hela augusti och september men borde vara försiktigare nu.B b8q skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 120 inlägg
Det handlar förstås inte om helt smittsäkert utan att hålla nere risken på en så låg nivå att samhället och sjukvården kan hantera de fall som uppstår. Det är ju därför som nu vissa länsstyrelser inte höjer till 300 personer, man måste få ner risknivån.B brfbo skrev:Tack för info!
Jag kan ändå inte låta bli att undra om 1 meters avstånd vid eventen är för kort avstånd om man verkligen inte vill/ska bli smittad,
ex så när man smittspårar på flygplan kontrollerar man ju personer som suttit längre än en meter ifrån den smittade.
Men dessa 300 pers event är nog svåra att göra helt smittsäkra, ex virus i luften, folk går efter varandra,går på toaletterna, har tagit på saker, skriker högt vid ex mål mm.
Det är kanske inte tänkt heller att dessa event ska vara helt säkra,utan det kanske har kommits överens om en meter för att få det att fungera med 300 pers i ex lite mindre lokaler, och för att vissa verksamheter ska kunna överleva?
Lite förvirrande är det dock när FHM tidigare nött in i oss att håll avstånd och då uppgett 1,5-2 meter.
Kanske andningsskydd vore en bra ide att använda på dessa 300 pers event![]()
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 120 inlägg
Din liknelse med flygplan är bra, det finns alltid vissa risker med allt. I vissa skeenden så kan vissa risker accepteras men i andra behöver man en annan risknivå.optimum skrev:
Nej
ett flygplan kan störta in i huset.
Apotek var ok vilket jag inte anser. Där finns ofta sjuka personer och därför köper vi allt sådant via nätbutik.
De få gånger jag är på vårt stadsbibliotek
är det lika glest som i kyrkan. Kanske storstädernas har några fler besökare.
De har tröttnat.
Detta är ett slag i luften då det bara är råd. Ungdomarna kommer strunta i dem blankt.
Apotek är tillåtna eftersom det naturligtvis är viktigt att folk tar sina mediciner och alla kan inte handla dem via nätet med hemkörning.
Det är regionala råd och de är ju lämpligen satta efter vad som är typiskt i regionen. Men det skadar ju inte att tänka på vad Tegnell sa igår kväll:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-om-nya-radenAnders Tegnell säger att man fortfarande kan röra sig ute.
– Man kan förmodligen även vara på gym om man bara ser till att vara där utan att träffa massa nya människor, utan att vistas i en miljö där man gör massa saker tillsammans. Men handlar det om att sitta på en motionscykel så går det bra, säger Anders Tegnell och tillägger att det i första hand är regionernas ansvar.
Man har i Uppsala sett förändringar när deras lokala råd kom, t.ex. har SJ rapporterat att det har varit färre resenärer på pendeln Stockholm-Uppsala och fler har jobbat hemifrån.
Jag brukar gilla dina inlägg, välskrivna med intellektuell skärpa och framförallt tankeväckande. Men nu ställer jag mig frågande till vad ditt budskap är.D djac skrev:Sett denna diskussion med rätt hårda ord, lite tröttsamt att se, enligt pricipen "den som är utan synd kastar första stenen".
Nu är ju detta en Coronatråd men låt mig gissa att en del av er som går bananas över ett handslag kanske har andra, större, synder i bagaget? Ni kanske kör en dieselbil trots alla som dör av det, ni kanske kör korta turer, ni kanske köper en lite för billig vara, trots att ni vet att detta har betalats med någon annans hälsa, vardagen kantas av val som påverkar andra och jag tror att vi alla brister någonstans. Vore kanske klädsamt att hålla igen lite och någon gång reflektera över sin ofullkomlighet
Vi är alla bärare av ett ofullkomligt bagage, ibland av okunskap men också av mera egoistiska behov där långsiktiga konsekvenser får stå tillbaka för omedelbara behov och där vi snabbt hittar en rationell förklaring till vårt beteende. Vi brottas nog alla med våra tillkortakommanden men jag vill gärna tro att de flesta i alla fall försöker bli bättre, att vi inte trampar omkring i ekorrhjulet hela livet.
Innebär då denna mänskliga ofullständighet att vi aldrig bör klaga, tillrättavisa eller protestera mot något som vi uppfattar som felaktigt? Jag kan inte tro att du menar det...
Handskakning är en sedvänja men knappast en aktivitet som är kostsam att avstå från, inte på något plan. Vi har enkla och lätta regler att hålla oss till och även solospelare bör acceptera det om vi skall klara att tillsammans ta oss igenom denna pandemi. Den personliga integriteten får helt enkelt ta en paus just nu för allas vårt bästa, "någonannanismen" har aldrig varit framgångsrik eftersom den enda vi kan påverka är oss själva.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 120 inlägg
Det har ju framgått klart att regionerna har diskuterat detta med FHM i några veckor nu så du är helt fel ute med dina gissningar om brainstorming och att det skulle vara framtaget på några timmar.optimum skrev:
Du har fel, det var försommar och på sommaren jag skrev om amatörernas afton med råden de överlät till VIsitas.
Ja denna lista de presenterade nu upplever jag ungefär som en snabb brainstorming där man på gula postis-lappar skriver upp saker man kommer på.
Amatörmässigt.
Tycker du bibliotek är ett verkligt riskområde?
De flesta bibliotek i landet är väldigt glest besökta.
Och vad anser du om apotek där det givetvis ofta finns de som är sjuka och kan smitta andra?
Livsmedelsbutiker med hela familjen med och handlar där snoriga ungar ska plocka i allt de ser.
De kunde haft rådet att precis som jag och frugan kört sedan i våras, endast en av oss går in och handlar mat.
Och försök sprida ut besöken under hela dygnets öppettider.
Nej det de presenterade igår känns som de kom på några timmar före de presenterade det. De är givetvis tvungna att ha något att presentera. Ett hafsverk igen.
Problemet är att nu verkar smittan dra igång på allvar i Sverige och jag blir helt klart orolig när jag ser sådan amatörer som får hållas.
De fina råden som finns i listan från i våras trodde jag först att de kommit på men när jag hittade samma i boken "Som pesten" fick jag ett gott skratt. Det är ju enbart sådant man använder för att hantera en pandemi. Ja vi såg ju hur det gick med råden till besöksnäringen i somras. Inte ett jävla smack kom från FHM.
Det jublas över svenska-metoden men den bygger mer eller mindre på att gör inget. Ungefär som metoden att hantera gängkriminella. Gör inget och hoppas det blåser över.
Det kommer bli en lång bister vinter.
Undrar om toapapper kommer bli en bristvara igen?
Nu är det ju regionala råd där regionernas åsikter har stor betydelse och det är därför helt meningslöst att diskutera vad som gäller de flesta bibliotek i hela landet.
Naturligtvis är det viktigt att folk kan fortsätta köpa den medicin de behöver. Även länder som Spanien i våras med utegångsförbud hade ett undantag för besök på apotek.
Både dessa nya råd och de från i våras är verkligen inte samma sak som att inte göra något.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 120 inlägg
Det har aldrig varit förbjudet för 70+ att vara ute och det var tillåtet för dem att träffa t.ex. anhöriga utomhus under sommaren.Ulltand skrev:
Lätt att vara efterklok. Men det är så att ingen på FHM sitter med en spåkula och vet exakt hur saker och ting kommer att utveckla sig. Lika lite som WHO och motsvarigheten till FHM i andra länder.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det är inte säkert att det går att få till hårdare krav vi har lagar som väger tyngre. Än allmäna råd.BirgitS skrev:
Det inlägg som du citerade handlar inte om något försvar för några regler utan om hur det faktiskt är, man kan bli smittad på affärer, bibliotek och av att sitta vid samma middagsbord som andra. Vilka regler/råd/restriktioner som behövs vid ett visst tillfälle handlar om vilka risker man vid just det tillfället kan hantera. Nu är det så att i vissa regioner börjar sjukvården bli hårt belastad och det går ut över dels den slutkörda personalen (vissa har inte ens fått fyra veckors semester i år) och dels de som behöver vård både för Covid-19, hjärtinfarkter och trafikolyckor. Då behöver man göra något alltså dra ner på risknivån i samhället och det finns inte så många lagliga sätt att göra det på.
Jag har inte kunskapen att bedöma exakt när det är lämpligt att gå från en risknivå till en annan utan det överlåter jag med varm hand till dem som är väl insatta i t.ex. de olika regionernas sjukhusansvariga.
Om dessa lokala råd inte har avsedd verkan så lär det bli värre. Var och ens beteende avgör hur det blir framöver. Ser man att smittspridningen minskar så kan man lätta på råden men om inget händer lär det bli hårdare tag.
Jag skulle vilja veta om det finns någon forskning bakom beslut att inte umgås med vänner. Det är ett väldigt tufft beslut. Det innebär att de som inte bor ihop med någon inte får något samliv alls. Allt vad det innebär för. Hälsan. Är det värt det?
Eller har fhm faktiskt spårat ur totalt?
Ska vi göra en lockdown?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 120 inlägg
Nu har ju just hockeyspelare studerats gemensamt av folk på FHM och motsvarigheten i Finland, tillsammans med smittskyddsläkare och de som jobbar inom hockeyn, eftersom det har varit samma typ av utbrott inom hockeyn även i Finland. Så det är ingen gissning av Tegell utan bara av dig.optimum skrev:
Även nyligen killgissade Anders Tegnell att smittspridningen bland hockeyspelare beror på att de är i en kall och fuktig miljö vilket enligt honom var orsaken till smittspridningen trots att FHM på sin hemsida anger att kallt och torr luft är det som driver på smittspridning av luftvägssjukdomar.
Ja vad ska man tolka av det?
Tråkigt för dig att du inte kan förstå att både torr inomhusluft vid rumstemperatur och mycket kall och fuktig luft kan vara miljöer som virus trivs i. Särskilt som det gäller olika typer av spridningsvägar. Men det gör ju inte andra till amatörer utan bara dig.
Nja, Anders Tegnell jämförde med handbollsspelare som inte har alls den smittspridningen som just ishockey har.blackarrow skrev:
Virusen överlever längre i kallare miljöer.
Virusen faller till marken/golvet fortare i fuktiga miljöer.
Man kan smittas antigen av virus i luften eller genom kontakt med någon eller något som har virus på ytan man vidrör.
Det är nog inte helt lätt att veta vilken effekt som har störst betydelse för smittspridningen i olika situationer.
Största problemet med ishockeyspelarna kanske inte är närkontakt, flås och skrik på isen utan omklädningsrummen. Små utrymmen där många personer kan befinna sig samtidigt tillräckligt länge för att smitta varandra. Men jag vet inte heller...
Även att hockeylagen smittas mellan olika lag.
Tror det är väldigt få hockeylag som ska spela mot varandra som delar samma omklädningsrum.
Jag tror det är det kalla klimatet och många ishallar har avfuktningsanläggningar så det kan vara att luften är rätt så torr där. Men som du är inne på, just kyla är en faktor att räkna med.
Hockeyspelare får återgå att spela utomhus, eller gå över till landhochey.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 120 inlägg
Vid smittspårningen i Uppsala har det väl visat sig att ungefär en fjärdedel tror att de har smittats just vid socialt umgänge så det har definitivt stor betydelse för smittspridningen.B Byggdjuret skrev:Det är inte säkert att det går att få till hårdare krav vi har lagar som väger tyngre. Än allmäna råd.
Jag skulle vilja veta om det finns någon forskning bakom beslut att inte umgås med vänner. Det är ett väldigt tufft beslut. Det innebär att de som inte bor ihop med någon inte får något samliv alls. Allt vad det innebär för. Hälsan. Är det värt det?
Eller har fhm faktiskt spårat ur totalt?
Ska vi göra en lockdown?
För några veckor så är det väl inte orimligt att man klarar sig med digitala möten, precis som folk klarade sig på det sättet under andra halvan av mars och i april.
Ishockey är ju en kontaktsport. Det finns väl många möjligheter för lagen att smitta åtminstone en i motståndarlaget...optimum skrev:
Dessutom kramas de gärna, om än något våldsamt, på isen.
Nej jag är inte så orolig för att ett flygplan ska störta i mitt hus. Däremot att få kinasnuvan.BirgitS skrev:
Kanske inte direkt orolig, snarare jäkligt stor respekt för detta djävulens avkomma till virus.
Ska bli intressant att se hur det går när butikspersonal, restaurangpersonal m.fl. börjar jobba hemifrån.
Anlita en snickare, VVS:are eller målare som jobbar hemma. hahaha
Gym borde stängas omgående. Folk som flåsar i en luftkonditionerad miljö, nej tack.
Så kan vi ta skidorterna som har rätt så fullbokat nu
Sedan kan vi ta och stänga nattklubbar och andra smittspridenade tillställningar.
Jag förstår arbetsgivare som inte vill ha folk hemma mer. De är fortfarande ansvariga för de anställdas hälsa och de kommer troligen drabbas av psykiska problem i sin ensamhet tillsammans med problem av felaktiga arbetsställningar. Det är många som troligen sitter vid köksbordet och knappar på sin bärbara dator med en vanlig köksstol.
Nej jag jobbar inte hemma idag, sista dagen som jag är permitterad. Nästa vecka är det fulltid igen, lagom till smittan går på högvarv igen.