2 357 063 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag förstår att det kan kännas märkligt att man går in och stöttar företag.H Hochiha skrev:
Anledningen är inte att man vill ge dem konkurrensfördelar utan anledningen är främst att man vill upprätthålla sysselsättningen.
Vi lever i en konsumtionsekonomi där vi alla är beroende av att konsumtionen hela tiden ökar. När företag går omkull så friställs personal, inköp stoppas osv. Detta leder snabbt till en "ringar på vattnet effekt" där underleverantörer går omkull och mer personal friställs. Konsumtionen går då ner och fler företag måste lägga ner och snart är snöbollen igång med massarbetslöshet.
Detta vill man motverka genom de stöd man ger företagen, i förlängningen handlar det om ditt och mitt jobb, nästan oavsett vilken bransch vi arbetar i.
Precis, det kommer att ta 6-8 veckor innan de som har haft en rejäl Covid-19 kan komma tillbaka till jobbet också, åtminstone så länge som vi har regeln om symtomfri i två dagar. Detta måste vi lösa på något sätt, masstester som visar om man har/haft Covid-19 skulle behövas för att kunna få tillbaka folk i arbete så snart som möjligt.BirgitS skrev:
Som jag skrev, jag är inne på min sjätte vecka arbete med hosta efter svininfluensan, detta innebär att jag inte skulle kunnat jobba under dessa sex veckor om dagens regler hade gällt (och om det inte vore för att jag jobbar hemifrån nu ändå). Jag jobbade iofs hemifrån även när jag var sjuk i svininfluensan, nog för att jag hostade och hade feber, men arbeta kunde jag...
Det finns många avväganden som måste göras.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Som läget är nu kan de inte dra in föräldraledighet, så det vore på frivillig basis... Det jag ville belysa var att trots "krisen" så finns det inga pengar för att säkra personal.H Hochiha skrev:Delvis, men man ska också ställa upp för att det ingår i kollektivavtal och särskilda lagar. Inte konstigare än att poliser kan kommenderas till Malmö.
Det här är ett val ni/din partner har gjort (liksom undertecknad), och nu aktiveras en av nackdelarna. Trist, men alla motgångar i livet kan inte betalas av grannarna (=skattebetalarna).
Med det sagt tycker jag många stödåtgärder är tveksamma också. Risktagande ingår i företagande och det motverkar konkurrens och långsiktig stabilitet att inte låta instabila företag gå omkull.
Nu påstår vissa forskare https://www.forbes.com/sites/jeffmc...a-just-from-pollution-reduction/#79c566b034fe
att insatserna mot coronaviruset (främst då minskat resande och stängda industrier i Kina) räddar 20 gånger så många liv än de som dött i influensan. Undrar hur fördelningen ser ut i väst?
Och det får en att tänka till lite - om syftet är att rädda så många liv som möjligt, varför stänger vi inte ner världen lite oftare? Varför är det mer accepterat att dö av människoskapade luftföroreningar än av virus?
att insatserna mot coronaviruset (främst då minskat resande och stängda industrier i Kina) räddar 20 gånger så många liv än de som dött i influensan. Undrar hur fördelningen ser ut i väst?
Och det får en att tänka till lite - om syftet är att rädda så många liv som möjligt, varför stänger vi inte ner världen lite oftare? Varför är det mer accepterat att dö av människoskapade luftföroreningar än av virus?
En jättebra fråga man tycker att det intellektuella etablissemanget borde ställa sig själva och ansvariga. I synnerhet som vi nu har ett unikt tillfälle att ställa om det ekonomiska systemet och våra prioriteringar. Tyvärr verkar politikerna säga nej till detta tillfälle och en omställning. Istället gråter skräpekonomins ingenjörer och arbetare och vill så snabbt som möjligt återgå till att med exponentiell tillväxt och fart förstöra framtida generationers förutsättningar och sannolikt inom en inte alltför avlägsen framtid förutsättningarna för mänskligt liv.B b8q skrev:Nu påstår vissa forskare [länk]
att insatserna mot coronaviruset (främst då minskat resande och stängda industrier i Kina) räddar 20 gånger så många liv än de som dött i influensan. Undrar hur fördelningen ser ut i väst?
Och det får en att tänka till lite - om syftet är att rädda så många liv som möjligt, varför stänger vi inte ner världen lite oftare? Varför är det mer accepterat att dö av människoskapade luftföroreningar än av virus?
Beror lite på vad man har för arbete med. Är man pappersvändare kan man väll klara det även om man är halvdöd.pacman42 skrev:
Precis, det kommer att ta 6-8 veckor innan de som har haft en rejäl Covid-19 kan komma tillbaka till jobbet också, åtminstone så länge som vi har regeln om symtomfri i två dagar. Detta måste vi lösa på något sätt, masstester som visar om man har/haft Covid-19 skulle behövas för att kunna få tillbaka folk i arbete så snart som möjligt.
Som jag skrev, jag är inne på min sjätte vecka arbete med hosta efter svininfluensan, detta innebär att jag inte skulle kunnat jobba under dessa sex veckor om dagens regler hade gällt (och om det inte vore för att jag jobbar hemifrån nu ändå). Jag jobbade iofs hemifrån även när jag var sjuk i svininfluensan, nog för att jag hostade och hade feber, men arbeta kunde jag...
Det finns många avväganden som måste göras.
Men sedan har vi de med fysiskt krävande arbeten som rullar in pengarna till pappersvändarna
Nej, jag kan inte se logiken i hur du kom till den slutsatsen. I normala fall går jag till jobbet när jag är förkyld (har eget kontor och undviker nära kontakt med andra). Nu skulle jag vara hemma 9-12 dagar (symptomtid + två dagar).P Putte 9497 skrev:
Precis min poäng. Förutsättningarna är extremt olika.P Putte 9497 skrev:
Arbetar du som skogshuggare så kommer ingen att smittas av din potentiella Covid-19.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
?T tobiast skrev:
Intellektuell:
1 som har att göra med tänkande och analys
2 som har förmåga till och intresse för tänkande och analys ofta särsk. filosofiskt el. humanistiskt tänkande
Etablissemang:
2 vanligen best. f. sing. den fast upprättade ordningen (inom en samhällssektor) och dess försvarare ofta med tonvikt på personerna <ibl. ngt iron.>
Hämtat från Svensk ordbok (SO), utgiven av Svenska Akademien.
Intellektuella etablissemanget blir då typ de inom dem intellektuella sektorn, t.ex. filosofer och humanistiska forskare som anses vara bäst.
Jag tror inte att det är ovanstående som du menar.
Det är inte fullt så enkelt. Utsläppen gör att man får en stark ekonomi med hög teknologisk utvecklingstakt. Det innebär att vi kan konsumera en massa prylar som produceras och att vi får högt materiellt välstånd. Den delen kan man ha invändningar mot, men det innebär också att vi får tillgång till magnetkameror, skiktröntgenapparater, nya läkemedel, nya diagnostikmetoder, IT-utrustning som kan användas för medicinska landvinningar och effektivisering, osv. Utan den allmänna ekonomiska tillväxten i samhället får vi inte heller en utveckling inom de teknikområden som räddar liv, eller i alla fall en mycket långsammare sådan utveckling.B b8q skrev:
Förstod du inte inlägget eller vill du ha en semantisk diskussion?BirgitS skrev:
?
Intellektuell:
1 som har att göra med tänkande och analys
2 som har förmåga till och intresse för tänkande och analys ofta särsk. filosofiskt el. humanistiskt tänkande
Etablissemang:
2 vanligen best. f. sing. den fast upprättade ordningen (inom en samhällssektor) och dess försvarare ofta med tonvikt på personerna <ibl. ngt iron.>
Hämtat från Svensk ordbok (SO), utgiven av Svenska Akademien.
Intellektuella etablissemanget blir då typ de inom dem intellektuella sektorn, t.ex. filosofer och humanistiska forskare som anses vara bäst.
Jag tror inte att det är ovanstående som du menar.
Om det är semantik så rekommenderar jag NE.se, istället: "Intellektuell: "En mångtydig benämning på den som med sina idéer söker påverka samhällsutvecklingen.Ordet används i både en snävare och en vidare innebörd."
Redigerat:
HahahaP Putte 9497 skrev:
Man ska inte uttala sig om något man inte vet något om
Jag har arbetat ca 10 år i direkt produktion med fysiskt krävande uppgifter och sedan olika uppgifter både som det du kallar pappersvändare och numera chef.Å
Man kan inte vara chef och sjuk samtidigt.
De du kallar "pappersvändare" behöver vara mentalt ok för att göra sina krävande uppgifter.
Att du inte klarar av sådant arbete behöver inte vidimera att du kan slå ned på dem.
Redigerat av moderator:
Ja, men tack vare alla insatser mot coronaviruset så får vi ju inte längre en hög utvecklings- och konsumtionstakt.F f91jsw skrev:Det är inte fullt så enkelt. Utsläppen gör att man får en stark ekonomi med hög teknologisk utvecklingstakt. Det innebär att vi kan konsumera en massa prylar som produceras och att vi får högt materiellt välstånd. Den delen kan man ha invändningar mot, men det innebär också att vi får tillgång till magnetkameror, skiktröntgenapparater, nya läkemedel, nya diagnostikmetoder, IT-utrustning som kan användas för medicinska landvinningar och effektivisering, osv. Utan den allmänna ekonomiska tillväxten i samhället får vi inte heller en utveckling inom de teknikområden som räddar liv, eller i alla fall en mycket långsammare sådan utveckling.