Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
BirgitS BirgitS skrev:
Även om det under- eller överrapporteras så är det ju rätt konsekvent inom ett land så trender och skillnader mellan veckor bör stämma bra.

Det brukar anses att Belgien hade Europas bästa rapportering av dödsfall under våren och det finns ju ingen anledning att tro att de skulle vara sämre nu. Där ser det ut som att det igår avled ung. dubbelt så många som för en vecka sen.
[länk]
Jag kan som sagt hålla med om att det känns logiskt att det går upp, det jag förhåller mig skeptisk till är om siffrorna är exakt så som rubrikerna formuleras. Kan vara att en del länder är konsekventa medan andra inte är det.

Min hållning att statistik som baseras på osäker eller manipulerad data har lågt värde kvarstår dock.
 
optimum
Vad är det som gäller?
Alltså coronan, torr eller fuktig luft.

Vissa påstår att kall och torr luft ger bättre spridning av virus
Men Anders Tegnell påstår att det är kall och fuktig luft som är bättre för viruset

"– Kylan spelar en viss roll eftersom viruset trivs bättre, lever bättre och sprids bättre i lite kalla och fuktiga miljöer än när det är varmt."

https://www.svt.se/sport/ishockey/darfor-drabbas-hockeyn-hardare

Är detta en killgissning han gör eller finns det någon fakta bakom hans påstående?

Här påstås kall och torr luft av FHM

"Torr luft gynnar spridning via aerosol eftersom kall luft innehåller mindre fuktighet än varm och då kan partiklarna stanna i luften längre innan de faller till marken. Därför sprids influensa i Sverige (och övriga tempererade länder) huvudsakligen under den kalla årstiden. "

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/influensa-/
 
optimum optimum skrev:
Vad är det som gäller?
Alltså coronan, torr eller fuktig luft.

Vissa påstår att kall och torr luft ger bättre spridning av virus
Men Anders Tegnell påstår att det är kall och fuktig luft som är bättre för viruset

"– Kylan spelar en viss roll eftersom viruset trivs bättre, lever bättre och sprids bättre i lite kalla och fuktiga miljöer än när det är varmt."

[länk]

Är detta en killgissning han gör eller finns det någon fakta bakom hans påstående?

Här påstås kall och torr luft av FHM

"Torr luft gynnar spridning via aerosol eftersom kall luft innehåller mindre fuktighet än varm och då kan partiklarna stanna i luften längre innan de faller till marken. Därför sprids influensa i Sverige (och övriga tempererade länder) huvudsakligen under den kalla årstiden. "

[länk]
Tja, jag vet inte - men jag läste att det är rätt ovanligt med smittspridning på flygplan trots att folk där sitter ihopträngda i ett trångt utrymme under flera timmar. Och luften i flygplan är ju erkänt torr.
 
Hur många är det som har haft covid-19 här? Jag fick precis bekräftat att jag har smittan nu.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Vad är det som gäller?
Alltså coronan, torr eller fuktig luft.

Vissa påstår att kall och torr luft ger bättre spridning av virus
Men Anders Tegnell påstår att det är kall och fuktig luft som är bättre för viruset

"– Kylan spelar en viss roll eftersom viruset trivs bättre, lever bättre och sprids bättre i lite kalla och fuktiga miljöer än när det är varmt."

[länk]

Är detta en killgissning han gör eller finns det någon fakta bakom hans påstående?

Här påstås kall och torr luft av FHM

"Torr luft gynnar spridning via aerosol eftersom kall luft innehåller mindre fuktighet än varm och då kan partiklarna stanna i luften längre innan de faller till marken. Därför sprids influensa i Sverige (och övriga tempererade länder) huvudsakligen under den kalla årstiden. "

[länk]
Det är kanske både och.
Det står att torr luft gynnar aerosoler.
Det kan vara så att kall och fuktig luft gynnar droppsmitta och kontaktsmitta.

Förutom att hockeyn är hårt drabbad så har det ju varit flera utbrott i stora kötthanteringsfabriker i Danmark och Tyskland och där är det också kallt (för att köttet inte ska bli dåligt) och åtminstone inte torrt.
 
BirgitS
B b8q skrev:
Tja, jag vet inte - men jag läste att det är rätt ovanligt med smittspridning på flygplan trots att folk där sitter ihopträngda i ett trångt utrymme under flera timmar. Och luften i flygplan är ju erkänt torr.
Och välventilerad framför allt.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och välventilerad framför allt.
Så välventilerade är dom inte - Det är ju i princip en tryckkammare. Däremot är luften välfiltrerad...
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så välventilerade är dom inte - Det är ju i princip en tryckkammare. Däremot är luften välfiltrerad...
Nej, den mesta luften är ny och fräsch, tas in via 'engine bleed', resten filtreras.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nja, nu är ju inte ursprungliga källan en kvällstidning utan det kommer från WHO
Alltså inget som Expressen hittat på.

Via BBC News
[länk]

"What did the WHO say?
Speaking to the BBC's World at One programme on Tuesday, Dr Harris said: "Across the European region we're seeing an intense and indeed alarming increase in cases and deaths.

She said daily cases rose by a third compared with the previous week, while daily deaths increased by "close to 40%".

"Despite better management of hospital capacity, hospitals in several countries are filling up fast," she warned."
Har inte detta (att dödstalen ökat med mer än smittotalen) sin förklaring i att när smittspridningen tog fart igen så var det främst bland unga så att dödstalen låg kvar på väldigt låga nivåer? Och när de sen ökar igen krävs det inte stora numerära ökningar för att det ska bli stor procentuell skillnad?
 
optimum
B b8q skrev:
Tja, jag vet inte - men jag läste att det är rätt ovanligt med smittspridning på flygplan trots att folk där sitter ihopträngda i ett trångt utrymme under flera timmar. Och luften i flygplan är ju erkänt torr.
Dock varmt i flygplanet men som du skriver jäkligt torr luft.

Jag funderade på om man skulle skaffa luftfuktare till mitt kontor nu i vinter men nu mer osäker vad som gäller.

På mitt kontor brukar luftfuktigheten gå upp till max 20 % på vintern. För torrt och jag har ändå en hel del växter där men bra ventilation så det ger inget.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag funderade på om man skulle skaffa luftfuktare till mitt kontor nu i vinter men nu mer osäker vad som gäller.

På mitt kontor brukar luftfuktigheten gå upp till max 20 % på vintern. För torrt och jag har ändå en hel del växter där men bra ventilation så det ger inget.
Det är säkert bra om dina slemhinnor är i ett bättre skick. När det gäller aerosoler spelar det ju stor roll åt vilket håll luftströmmen går och normalt brukar den gå från fönsterväggen mot dörren, dvs. låg risk för att aerosoler från någon som står i dörren går mot dig som sitter i andra änden av rummet. Även med en luftfuktare så lär du inte komma upp i en relativ luftfuktighet där vattenångan i andedräkten kondenserar, och det är nog nära den nivån man har i ishallar.
 
Nu ska jag sticka ut huvudet för att få en ordentlig utskällning om att jag inte bryr mig.
Men jag tycker de nya råden lite väl stränga. Men så länge de är råd så strider det inte mot grundlagen.
Men det jag reagerar emot är framförallt att man inte får träffa vänner. Och vilken kommun i Skåne som stängde ålderdomshemmen igen. Fhm har precis nyktrat till och släppt ut gamlingarna på grönbete. Så bommar de.
Sen har jag svårt för råden med att ba köpcenter och butiker. Det är en riktigt tuff smäll för butikerna. Och frågan är hur stor nytta den gör i förhållande till vad kostar med ännu fler arbetslösa.
Vet man hur stor bov butiker är?
Man pratar om hem och arbetsplatser. En butik är en arbetsplats...

Jag ska ta å se till att min arbetsgivare gör allt vad han kan för att jag ska kunna jobba hemma... (jobbar som fastighetstekniker.:D)
Ja vet att massa kommer tycka att jag är en dålig människa. Och här blir man utskäld för att man erkänner att man tar ihand... Så nu... Blir jag väl lynchad... Eller så är vi lite lugna och sakliga. För mobben som vart för att man tog ihand den har inte hemma här.
Ska ni bara berätta vilken hemsk människa jag är så har jag redan fötekommit er:D
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Nu ska jag sticka ut huvudet för att få en ordentlig utskällning om att jag inte bryr mig.
Men jag tycker de nya råden lite väl stränga. Men så länge de är råd så strider det inte mot grundlagen.
Men det jag reagerar emot är framförallt att man inte får träffa vänner. Och vilken kommun i Skåne som stängde ålderdomshemmen igen. Fhm har precis nyktrat till och släppt ut gamlingarna på grönbete. Så bommar de.
Sen har jag svårt för råden med att ba köpcenter och butiker. Det är en riktigt tuff smäll för butikerna. Och frågan är hur stor nytta den gör i förhållande till vad kostar med ännu fler arbetslösa.
Vet man hur stor bov butiker är?
Man pratar om hem och arbetsplatser. En butik är en arbetsplats...

Jag ska ta å se till att min arbetsgivare gör allt vad han kan för att jag ska kunna jobba hemma... (jobbar som fastighetstekniker.:D)
Ja vet att massa kommer tycka att jag är en dålig människa. Och här blir man utskäld för att man erkänner att man tar ihand... Så nu... Blir jag väl lynchad... Eller så är vi lite lugna och sakliga. För mobben som vart för att man tog ihand den har inte hemma här.
Ska ni bara berätta vilken hemsk människa jag är så har jag redan fötekommit er:D
Förlåt för att du upplevde det som en utskällning men jag blev verkligen mycket förvånad av att du inte verkade förstå vad det kan leda till.

Råd från FHM ska följas, precis som råd från Boverket, om man inte själv kan komma på andra minst lika bra sätt att följa lagen, oavsett om det är smittskyddslagens skrivelser om att man ska genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder medverka till att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar. eller lagar som har med husbyggen att göra.

Det har vid smittspårning visat sig att fester och andra sociala sammankomster är en av några vanliga ställen där folk tror att de har blivit smittade, arbete och (hög)skola etc. är en annan, liksom hemmet. Hemmet är svårt att komma åt.

Arbete och skola försöker man komma åt genom familjekarantän så att viruset inte tas med till arbetsplatsen/skolan samt genom hemarbete och att arbetsgivare/skolansvariga måste se till att bedriva arbetet på lämpligt sätt.

Därefter måste man göra något åt de sociala sammankomsterna och enklast (och förhoppningsvis effektivt) är att försöka få folk att inte träffa så många. Varianter på det ser man i hela Europa, oavsett om barer och restauranger stängs eller om man förbjuder sammankomster på mer än 6 personer.

Affärer vill man komma åt därför att det är ett ställe där viruset kan hoppa från en grupp av människor till en annan. Samma sak med kollektivtrafiken.

Det var tufft för affärerna i våras men de flesta överlevde att bara några få handlade i fysiska butiker under 1,5 månad. Om alla nu hjälps åt och verkligen försöker begränsa virusets framfart så blir tiden med hårdare råd kort men om folk inte bryr sig så kommer det att vara bekymmersamt hela vintern och våren, vilket antagligen leder till hårdare regler och då även lagar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Visst. Man borde kanske påpeka att de riktigt gamla som dog i Sverige inte ens lever i USA då USAs medellivslängd är 4.6 år kortare, om man jämför med Sverige.
Det där är en mycket viktig synpunkt. Man behöver alltså för att få en helt rättvisande statistik länder emellan kolla hur många personer som finns i respektive åldersgrupp.
Exempelvis såg jag en uppgift om att det söder om Sahara finns färre personer över 80 än vad det finns i Italien.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.