Status
Inte öppen för fler kommentarer.
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Beklagar att jag svarade ändå.
Det är fritt att svara, min poäng var att jag inte kom med en statement men en fråga.
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kan inte se någon större skillnad i utvecklingen i Stockholm jämfört med Skåne trots att andelen som har antikroppar skiljer mycket. Kan du utveckla?
Nu vet vi såklart inte varför Skåne hade lägre dödstal under våren. En möjlighet är att Stockholm hade otur med hur man skötte smittan på äldreboenden. En annan möjlighet är att Skåningar hade en coronaförkylning som rivstartade vårt immunförsvar. Men smittan fick i alla fall stanna kvar längre än i andra länder. I många länder var första vågen över i början av juni, hos oss slutet av juli.
 
Mikael_L
D djac skrev:
Idrottsföreningarna har mer än 2 miljoner medlemmar och bara fotbollen har nära 2 miljoner sammankomster varje år och varje år besöker >1,7miljoner några gånger (dvs mer än 1 gång) en fotbollsarena som åskådare.
Och dååå kan man verkligen snabbt inse potentialen till en fantastisk smittspridning. :D :cool: :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
J
Vän av ordning kanske frågar sig om de i tråden med lågt förtroende för myndigheterna, vilket komiskt nog omvänt vanligtvis är de som annars är skeptiska mot tex vaccination, hur de förhåller sig till andra myndigheter med minst lika stort ansvar som FHM. Har ni synpunkter på hur tex stålsäkerhetsmyndigheten arbetar och om de är kompetenta nog? Totalförsvarets rekryteringsmyndighet, hur är det med dom egentligen? Styrelsen för samefonden? Tullverket, är inte dom rätt släpphänta nu för tiden? Det vilar ju en enorm spetskompetens i era samlade anteckningar på servetter runtom där hemma, tillsammans med dom 22 tvättstugeforskarna skulle ni ju kunna genomföra storverk. Varför snöa in på just Covid-19 när ni besitter så mycket mer kunskap?
Man ser aldrig motsvarande högtravande tankegångar på den mer halvnöjda sidan. Det är sånt som slår mig.
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Tullverket, är inte dom rätt släpphänta nu för tiden?
Jo, de får ju inte ens stoppa stöldgods på väg ut ur Sverige... men det är väl lite OT?
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
optimum
Rubrik om ökad dödsfall med 40 procent på en vecka p.g.a. coronaviruset, publicerad av Expressen.

Den senaste veckan har 40 procent fler dött av coronaviruset i Europa jämfört med veckan innan, enligt WHO.

– Över hela Europa ser vi en intensiv och alarmerande ökning av fall och dödstal, säger Margaret Harris, talesperson för WHO, till BBC.

Samtidigt rapporteras det högsta antalet dödsfall i Storbritannien sedan i maj – 367 stycken.


Någon som har en aning vad det kan beror på?
Är det att de dör av tristess av begränsningar för att skydda sig mot Corona?
Eller är det att de kvävs av munskydden?
Eller är det för att de inte får hälsa i hand längre.

Det jag tidigare läst här i t.ex. hälsotråden blir man inte speciellt sjuk med covid så det kan knappast vara av coronan.
Ja för vem dör av lite snuva.

Källa: Expressen (det fetade)
 
optimum optimum skrev:
[bild]

Den senaste veckan har 40 procent fler dött av coronaviruset i Europa jämfört med veckan innan, enligt WHO.

– Över hela Europa ser vi en intensiv och alarmerande ökning av fall och dödstal, säger Margaret Harris, talesperson för WHO, till BBC.

Samtidigt rapporteras det högsta antalet dödsfall i Storbritannien sedan i maj – 367 stycken.


Någon som har en aning vad det kan beror på?
Är det att de dör av tristess av begränsningar för att skydda sig mot Corona?
Eller är det att de kvävs av munskydden?
Eller är det för att de inte får hälsa i hand längre.

Det jag tidigare läst här i t.ex. hälsotråden blir man inte speciellt sjuk med covid så det kan knappast vara av coronan.
Ja för vem dör av lite snuva.

Källa: Expressen (det fetade)
Jag tror det beror på utbyggnaden av 5G:D
 
  • Gilla
  • Haha
Nissens och 2 till
  • Laddar…
optimum
Lyssna på inlägget med Anders Tegnell är mitt råd! (länk längre ned)
Viktigt om vi tillsammans ska få ned smittspridningen att alla hjälps åt.

Rubrik från en nyhetsartikel som lyder "Så stänger kommunerna ner – efter beslutet: 'Allvar nu'" med hänvisning till spridningen av coronaviruset.

"Flera kommuner i Skåne stänger verksamheter till följd av den ökade spridningen av coronaviruset i länet.

– Det är allvar nu, säger Mikael Rubin (M), kommunstyrelsens ordförande i Trelleborg.

Ökningen ökar på flera håll i Sverige och sju regioner sticker ut."



https://www.expressen.se/kvallsposten/sa-stanger-kommunerna-ner-efter-beslutet-allvar-nu/
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
[bild]

Den senaste veckan har 40 procent fler dött av coronaviruset i Europa jämfört med veckan innan, enligt WHO.

– Över hela Europa ser vi en intensiv och alarmerande ökning av fall och dödstal, säger Margaret Harris, talesperson för WHO, till BBC.

Samtidigt rapporteras det högsta antalet dödsfall i Storbritannien sedan i maj – 367 stycken.


Någon som har en aning vad det kan beror på?
Är det att de dör av tristess av begränsningar för att skydda sig mot Corona?
Eller är det att de kvävs av munskydden?
Eller är det för att de inte får hälsa i hand längre.

Det jag tidigare läst här i t.ex. hälsotråden blir man inte speciellt sjuk med covid så det kan knappast vara av coronan.
Ja för vem dör av lite snuva.

Källa: Expressen (det fetade)
Sannolikt beror på det på att vi går mot vinter och de flesta luftvägsvirus sprids mycket lättare på vintern. Vad det i sin tur beror på finns det många teorier om, men konstigt nog inga riktigt bra förklaringar.
 
Idag ska jag för första gången sedan början av mars åka pendeltåg. Önska mig lycka till. :cool:
 
  • Ledsen
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
[bild]

Den senaste veckan har 40 procent fler dött av coronaviruset i Europa jämfört med veckan innan, enligt WHO.

– Över hela Europa ser vi en intensiv och alarmerande ökning av fall och dödstal, säger Margaret Harris, talesperson för WHO, till BBC.

Samtidigt rapporteras det högsta antalet dödsfall i Storbritannien sedan i maj – 367 stycken.


Någon som har en aning vad det kan beror på?
Är det att de dör av tristess av begränsningar för att skydda sig mot Corona?
Eller är det att de kvävs av munskydden?
Eller är det för att de inte får hälsa i hand längre.

Det jag tidigare läst här i t.ex. hälsotråden blir man inte speciellt sjuk med covid så det kan knappast vara av coronan.
Ja för vem dör av lite snuva.

Källa: Expressen (det fetade)
Återigen en kvällstidning. tveksamt om de kan backa upp ett sånt uttalande, bara tex i Sverige så finns bara siffran MED Corona, ingen siffra på döda AV Corona finns. Varje land har sin egen rapportering, som dessutom svängt över tid, så torde vara omöjligt att veta idag.

Men det verkar rimligt att det gått upp, i mina ögon.
 
D
B b8q skrev:
Idag ska jag för första gången sedan början av mars åka pendeltåg. Önska mig lycka till. :cool:
Det ska nog gå bra, inte så ofta de spårar ur!
 
optimum
F f91jsw skrev:
Sannolikt beror på det på att vi går mot vinter och de flesta luftvägsvirus sprids mycket lättare på vintern. Vad det i sin tur beror på finns det många teorier om, men konstigt nog inga riktigt bra förklaringar.
Troligen en bra förklaring då det nog är samma som får ökningen av influensafall att ha sin topp under vintern.


Klipp från Folkhälsomyndigheten med graf om säsongsinfluensor de senaste åren
De brukar gå igång vecka 45 för att kulminera runt vecka 6-8
Jag misstänker att coronan kommer göra på motsvarande sätt.

Vi behöver inte fördjupa oss i säsongsinfluensan hur den kommer bli eller hir den förra ebbade ut snabbt samt att den var rätt så lindrig utan fenomenet med att de kommer den tiden då det är kallt och precis det du tar upp med att luftvägsvirus sprids lättare då.


Graf över laboratorieverifierade influensafall per vecka för olika säsonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
optimum
D djac skrev:
Återigen en kvällstidning. tveksamt om de kan backa upp ett sånt uttalande, bara tex i Sverige så finns bara siffran MED Corona, ingen siffra på döda AV Corona finns. Varje land har sin egen rapportering, som dessutom svängt över tid, så torde vara omöjligt att veta idag.

Men det verkar rimligt att det gått upp, i mina ögon.
Nja, nu är ju inte ursprungliga källan en kvällstidning utan det kommer från WHO
Alltså inget som Expressen hittat på.

Via BBC News
https://www.bbc.com/news/world-europe-54704677

"What did the WHO say?
Speaking to the BBC's World at One programme on Tuesday, Dr Harris said: "Across the European region we're seeing an intense and indeed alarming increase in cases and deaths.

She said daily cases rose by a third compared with the previous week, while daily deaths increased by "close to 40%".

"Despite better management of hospital capacity, hospitals in several countries are filling up fast," she warned."
 
D
optimum optimum skrev:
Nja, nu är ju inte ursprungliga källan en kvällstidning utan det kommer från WHO
Alltså inget som Expressen hittat på.

Via BBC News
[länk]

"What did the WHO say?
Speaking to the BBC's World at One programme on Tuesday, Dr Harris said: "Across the European region we're seeing an intense and indeed alarming increase in cases and deaths.

She said daily cases rose by a third compared with the previous week, while daily deaths increased by "close to 40%".

"Despite better management of hospital capacity, hospitals in several countries are filling up fast," she warned."
Min tvekan kvarstår, som alltid med statistik, -skit in, skit ut!
 
BirgitS
D djac skrev:
Återigen en kvällstidning. tveksamt om de kan backa upp ett sånt uttalande, bara tex i Sverige så finns bara siffran MED Corona, ingen siffra på döda AV Corona finns. Varje land har sin egen rapportering, som dessutom svängt över tid, så torde vara omöjligt att veta idag.

Men det verkar rimligt att det gått upp, i mina ögon.
D djac skrev:
Min tvekan kvarstår, som alltid med statistik, -skit in, skit ut!
Även om det under- eller överrapporteras så är det ju rätt konsekvent inom ett land så trender och skillnader mellan veckor bör stämma bra.

Det brukar anses att Belgien hade Europas bästa rapportering av dödsfall under våren och det finns ju ingen anledning att tro att de skulle vara sämre nu. Där ser det ut som att det igår avled ung. dubbelt så många som för en vecka sen.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/belgium/
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.