Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Får vi inte flockimmunitet kommer vi att få dras med dessa restriktioner från nu och framåt.
 
G gaidin skrev:
Får vi inte flockimmunitet kommer vi att få dras med dessa restriktioner från nu och framåt.
Flockimmunitet är förmodligen endast en avlägsen dröm om det inte går att uppnå med vaccin. Alternativet att låta covid-19 spridas helt fritt är inget annat än massmord då det skulle krävas gigantiska resurser inom sjukvården. Ponera att det endast är 4 procent som behöver vård så innebär det att är 400 tusen sängplatser som krävs. Sedan finns det många som är skeptiska till framstressade vaccin. Svininfluensan var ju ingen hit. Nästan 500 fall av narkolepsi bara i Sverige. Skillnaden i utfall mot Frankrike som inte valde massvaccination var minimal. Av de jag pratat med så tänker inte ens varannan vaccinera sig. De som tänker göra det tillhör ofta en riskgrupp. Nu ska det inte tolkas som något säkert urval utan vad jag tror.
 
Givetvis är det via vaccin man bör uppnå flockimmunitet men enligt rubriken som Snigla postade så är ju hoppet "dashing"
Får vi inte immunitet av vaccinet så får vi ju stå ut med att smittan kommer att dra runt som den gör nu, för resten av framtiden.
 
G gaidin skrev:
Får vi inte immunitet av vaccinet så får vi ju stå ut med att smittan kommer att dra runt som den gör nu, för resten av framtiden.
Det kommer den nog att göra ändå, för precis som många andra sjukdomar (förklylningar, influensor etc) så muterar den troligen och kommer igen ett annat år i något ändrad form så att man måste vaccinera igen med en annan stam.
Som så många sagt; Vi måste lära oss att leva med viruset. Inte tro att det går över och försvinner med tiden.
 
  • Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
harry73
Nu är jag faktiskt lite nyfiken på @Ulltand s åsikter.
Vad tror du är anledningen att områden med omfattande smittspridning innan sommaren som t ex New York eller Sverige fortfarande inte har ökande dödstal efter sommaren, medan t ex Tjeckien eller Polen, som hade låg smittspridning, har höga dödstal just nu. Tjeckiens situation just nu är jämförbart med Sveriges topp i April.
Och vad säger det om Spanien, Frankrike, UK, mm som nu ligger på 20-30 % av toppen de hade i April.
Använd gärna ord som smittspridning, flockimmunitet, dödlighet, mm.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Givetvis är det via vaccin man bör uppnå flockimmunitet men enligt rubriken som Snigla postade så är ju hoppet "dashing"
Får vi inte immunitet av vaccinet så får vi ju stå ut med att smittan kommer att dra runt som den gör nu, för resten av framtiden.
Jo, men troligen kommer den uppföra sig ungefär som en säsongsinfluensa, dvs kommer i vågor, och troligen blir man mindre sjuk om man drabbas en andra gång på grund av att det finns kvar minnesceller även om det inte finns cirkulerande antikroppar.
 
Personligen räknar jag kallt med att behöva ta en vaccinationsspruta årligen resten av livet. Det kan jag leva med.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum
Guzzi Guzzi skrev:
Personligen räknar jag kallt med att behöva ta en vaccinationsspruta årligen resten av livet. Det kan jag leva med.
Det gör jag redan nu. Influensavaccin.
På torsdag nästa vecka är det dags. igen.
År 26 på raken som jag tagit den typen av vaccin inklusive året med fågelinfluensavaccin.

Inget problem anser jag och skulle det behövas får man väl vaccinera sig några gånger per år.
Under tiden fortsätter utvecklingen av vaccin mot coronan och blir effektivare samt om tillräckligt många vaccinerar sig kommer coronan troligen ebba ut.

Jag ser det som en samhällelig plikt att ta vaccin för coronan den dag vi får göra det.
Kan man vara med och begränsa smittan så anser jag att man ska göra de.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Nu är jag faktiskt lite nyfiken på @Ulltand s åsikter.
Vad tror du är anledningen att områden med omfattande smittspridning innan sommaren som t ex New York eller Sverige fortfarande inte har ökande dödstal efter sommaren, medan t ex Tjeckien eller Polen, som hade låg smittspridning, har höga dödstal just nu. Tjeckiens situation just nu är jämförbart med Sveriges topp i April.
Och vad säger det om Spanien, Frankrike, UK, mm som nu ligger på 20-30 % av toppen de hade i April.
Använd gärna ord som smittspridning, flockimmunitet, dödlighet, mm.
Nu tycker jag att du överdriver. Det går inte att säga vare sig bu eller bä bara utifrån antalet avlidna för det beror ju i huvudsak på hur man lyckas förhindra att de äldsta blir sjuka.

Ser man på antalet som insjuknar i Stockholm så är det nu en väldigt drastisk utveckling med nästan en fördubbling förra veckan jämfört med veckan innan och man kan då inte direkt se att det skulle finnas någon flockimmunitet, vilket ju stämmer med att av dem som testar sig för antikroppar så är det under 20 % som är positiva. Vilket väl stämmer överens med andelen i New York, kring Madrid osv. Ska man se några effekter av flockimmunitet så får man kolla på vad som händer i Bergamo-provinsen för där var det ju på försommaren 50-60 % med antikroppar.

Eftersom Spanien, Frankrike och UK har uppåtstigande kurvor så är det ingen som vet än var toppen kommer att bli i förhållande till i våras. Belgien varnar ju för att det ser ut som att deras IVA-platser är slut om två veckor. Samma sak gäller förstås Sverige även om vi inte har samma problem här än så är det ju mer en tidsfråga om det fortsätter som nu. Ökningen i länderna söderöver började ju typ en månad innan det började öka i Sverige.
 
Om antikropparna nu e så dåliga efter så kort tid.. lär det behövas två vaccinationer varje år.. bara för återupphålla skyddet för Corona.. :thinking:
 
BirgitS
Snigla Snigla skrev:
Om antikropparna nu e så dåliga efter så kort tid.. lär det behövas två vaccinationer varje år.. bara för återupphålla skyddet för Corona.. :thinking:
Nu verkar det ju som att sommaren i sig motverkar smittspridning vilket kan göra att det kan räcka med en höstvaccinering.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Personligen räknar jag kallt med att behöva ta en vaccinationsspruta årligen resten av livet. Det kan jag leva med.
Långt ifrån säkert att det behöver vara så dock. Coronavirusen verkar vara mer stabila än influensa, så mindre troligt att det utvecklas nya typer.
Snigla Snigla skrev:
Om antikropparna nu e så dåliga efter så kort tid.. lär det behövas två vaccinationer varje år.. bara för återupphålla skyddet för Corona.. :thinking:
Riktigt så funkar det inte. Cirkulerande antikroppar har man bara en kort tid efter sjukdom, trots det så blir man endast sjuk en gång (i princip) av många barnsjukdomar. Inte för att det cirkulerar antikroppar, men på grund av att det efter infektion eller vaccination finns vilande minnesceller som snabbt drar igång antikroppsproduktion igen vid smitta. De coronafall man sett som återinfekteras verkar vara lindriga vilket talar för att visst skydd ändå finns, man kanske får en lätt snuva istället för att bli ordentligt dålig. Dock kan man ju då smitta andra.
 
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Nu tycker jag att du överdriver. Det går inte att säga vare sig bu eller bä bara utifrån antalet avlidna för det beror ju i huvudsak på hur man lyckas förhindra att de äldsta blir sjuka.
Nu överdriver jag inte. Jag frågar efter @Ulltand s åsikter.
Men man behöver inte studera världsstatistiken väldigt mycket, för att inse att en tidigare smittspridning har en skyddande effekt.
Jag tror inte att någon skulle påstå att Sverige eller New York har en hundraprocentig flockimmunitet, men en positiv effekt ser man absolut.
Om vi tittar på antal patienter på sjukhus och IVA är en stor skillnad att i våras kom de äldste aldrig på sjukhuset, men nu kommer dom ditt och vet man hur man ska behandla dom.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Nu överdriver jag inte. Jag frågar efter @Ulltand s åsikter.
Men man behöver inte studera världsstatistiken väldigt mycket, för att inse att en tidigare smittspridning har en skyddande effekt.
Jag tror inte att någon skulle påstå att Sverige eller New York har en hundraprocentig flockimmunitet, men en positiv effekt ser man absolut.
Om vi tittar på antal patienter på sjukhus och IVA är en stor skillnad att i våras kom de äldste aldrig på sjukhuset, men nu kommer dom ditt och vet man hur man ska behandla dom.
Beklagar att jag svarade ändå.

New York har ju haft kvar många restriktioner hela tiden och varit väldigt försiktiga med hur de har öppnat upp under sommaren.

Jag kan inte se någon större skillnad i utvecklingen i Stockholm jämfört med Skåne trots att andelen som har antikroppar skiljer mycket. Kan du utveckla?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.