Status
Inte öppen för fler kommentarer.
H hapazard skrev:
Man kan nog iaf konstatera att krav på munskydd som Tyskland kört med sedan i våras inte räcker för att hejda smittspridningen, även o de än så länge har låga dödstal.
Jag hoppas på att rekommendationerna om familjekarantän kan minska smittspridningen. Vet inte hur det tillämpas eller fungera i praktiken.
Jag trodde på tidigare att munskydd i Sthlm tunnelbana skulle haft stor effekt.
 
R
optimum optimum skrev:
Jag har i Thailand i februari sett all varianter. (tror jag)
Över mun och näsa
Över bra mun
Ner under hakan
Hängandes i ena snodden på ena örat.
Upphängd i en klämma vid vindrutan på den tuck tuck vi åkte i.

Den finns inte många säkra metoder att bära ett munskydd och jag vet att min metod är rätt (den jag beskrev)
Vidimerad av hustrun som är mycket van att använda munskydd på rätt sätt.
Det är som vanligt svårt att avgöra vad du egentligen vill göra för poäng (annat än att du är förträfflig). Å ena sidan påpekar du hur fel folk gör, å andra sidan verkar du försvara krav på ansiktsmask.

Kan vi börja med att reda ut var du står i frågan, för att rätt sorts skydd skyddar om de används rätt är det ju återigen ingen som sagt emot.

Är du för eller mot maskkrav?
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Det är en del snack från vissa om långtidssjuka och corona.
Jag är övertygad om att finns ett problem med långtidssjuka. Det är inget jag förnekar även om man kanske vill tolka det så.
Det jag vill få fram att det kanske inte alls är ett så stort problem som har med just corona. Hur ser det med säsongsinfluensan? Att bara presentera corona då är det inte konstigt om folk blir rädda. Man måste jämföra
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag hoppas på att rekommendationerna om familjekarantän kan minska smittspridningen. Vet inte hur det tillämpas eller fungera i praktiken.
Jag trodde på tidigare att munskydd i Sthlm tunnelbana skulle haft stor effekt.
Jag tror inte familjekarantän kommer att minska trängseln. Frågan är hur stor nytta det kommer ha på smittspridningen
 
Ulltand Ulltand skrev:
Kan viruset bli kvar i kroppen som många andra virus gör? Och skada på lång sikt?
Jag tycker inte alls frågan är konstig och inte alarmistisk i sig.
Vi lever i symbios med många virus (men vi kan väl räkna bort HIV tycker jag).
Enligt Internmedicin.se så krävs det att man har ett virus latent i kroppen om man har en livslång immunitet. Annars kommer immuniteten för eller senarelagt försvinna.

Vissa virus vet vi stannar kvar i kroppen. Andra blir vi helt friska ifrån, men kan det finnas någon mekanism i kroppen eller viruset som gör att de kan bli kvar i vissa individer trots att tex 99.9% blir av med viruset?

Hur är det med vanliga förkylningsvirus? Kan de stanna kvar i kroppen?
Och var ”övervintrar” virusen på sommaren? [min fråga]

Följande artikel handlar om RSV virus som drabbar de allra yngsta barnen där det kan ställa till med långvarig skada. Professorer spekulerar...

Researchers Discover Cold Virus Can 'Hit And Hide' [SienceDaily]
Professor Openshaw says: "Some people may be 'carriers', able to act as a source of new outbreaks in children. If RSV is a 'hit and hide' virus, this could explain where this virus goes in the summer and where it comes from each winter.

Detta inlägg är inget bevis för att coronaviruset skulle bete sig på detta sätt.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
D
B Byggdjuret skrev:
Det är en del snack från vissa om långtidssjuka och corona.
Jag är övertygad om att finns ett problem med långtidssjuka. Det är inget jag förnekar även om man kanske vill tolka det så.
Det jag vill få fram att det kanske inte alls är ett så stort problem som har med just corona. Hur ser det med säsongsinfluensan? Att bara presentera corona då är det inte konstigt om folk blir rädda. Man måste jämföra
Det är ju inte lätt att påstå eller bestrida såna här saker, frågan är väl om de som insjuknar i Corona har en mindre, samma, eller större benägenhet att blir långtidsssjuka än de som antingen inte får någon influensa, eller de som får andra typer av influensa. Misstänker att det krävs ganska stora kontrollgrupper för att besvara detta.

Jag tror ju inte Corona ger immunitet mot tex ME men antar att det man letar efter är i vilken utsträckning riksen för ME ökar och den tar nog tid att besvara.
 
harry73
Efter att antal dödsfall igen räknas ned (idag med 15 fall) kan det vara roligt att citera en av mina gamla inlägg. Vi har kanske fortfarande ingen uppgång av det dagliga dödstalet.
harry73 harry73 skrev:
Jag håller med om att det verkar finnas en viss ökning igen, men å andra sidan är det inte omöjligt att de inom kort justerar ner antalet dödsfall igen och att det i alla fall är ett konstant antal dödsfall.
Vet någon varför Adam Altmejds graf inte uppdaterades sen föra veckan? (21 oktober)
https://adamaltmejd.se/covid/
 
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Det är en del snack från vissa om långtidssjuka och corona.
Jag är övertygad om att finns ett problem med långtidssjuka. Det är inget jag förnekar även om man kanske vill tolka det så.
Det jag vill få fram att det kanske inte alls är ett så stort problem som har med just corona. Hur ser det med säsongsinfluensan? Att bara presentera corona då är det inte konstigt om folk blir rädda. Man måste jämföra
Problemet uppstår väl just för att det är så många fler som insjuknar i Covid-19 än i säsongsinfluensa och själva antalet långtidssjuka orsakar problem i samhället. Det krävs mer sjukvårdsresurser om det är 10 000 (exempel) som behöver långvarig rehabilitering och det belastar statskassan mer om så många blir långvarigt sjukskrivna än om det är 100 (exempel).

Men för närvarande har det inte presenterats någon undersökning av något antal eller andel.

Danderyds sjukhus har att skapat en ny avdelning för att ta hand om de svårast långtidssjuka och fungera som kunskapscenter för de vårdcentraler som tar hand om andra långtidssjuka. Något liknande har aldrig behövts när det gäller influensa. Så det är en skillnad i faktiskt antal.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Jag tror inte familjekarantän kommer att minska trängseln. Frågan är hur stor nytta det kommer ha på smittspridningen
Tror du att folk kommer att strunta i regeln om familjekarantän eller menar du att de som bor tillsammans med andra inte insjuknar eller redan nu inte bidrar till trängsel?
 
Redigerat:
BirgitS
Dags för Skåne att få skärpta lokala råd efter en kraftig uppgång när det gäller patienter på sjukhus.
Undvik kollektivtrafik
Undvik inomhusmiljöer som köpcentrum
Undvik fester, umgänge etc. med andra än de du redan träffar mycket

Dessutom har de kvar taket på 50 personer för allmänna sammankomster.
 
BirgitS BirgitS skrev:
En studie vid The Imperial College i London visar att antikropparna sjunker mer med tiden hos de över 65 år jämfört med yngre. Det innebär då troligen att de äldsta är skyddade en kort tid av en vaccination också.

Jag läste det i DN:s liveflöde men samma information finns t.ex. här: [länk]

Man kan resonera som så att vi tycks ha iaf minst 6 månaders immunitet och troligen längre utifrån hur många som återinsjuknar.

Vi vet också att vaccin ger ett betydligt fler antikroppar än sjukdom, men inte hur bra dem är.

Antaget att antikroppar och t-celler också är effektiva så ser det ut som att skyddet iaf håller ett år efter vaccin

Så visst finns risken att man måste upprepa vaccinationen i något intervall.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Så visst finns risken att man måste upprepa vaccinationen i något intervall.
Drömscenario för alla vaccintillverkare
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Man kan resonera som så att vi tycks ha iaf minst 6 månaders immunitet och troligen längre utifrån hur många som återinsjuknar.

Vi vet också att vaccin ger ett betydligt fler antikroppar än sjukdom, men inte hur bra dem är.

Antaget att antikroppar och t-celler också är effektiva så ser det ut som att skyddet iaf håller ett år efter vaccin

Så visst finns risken att man måste upprepa vaccinationen i något intervall.
Det verkar ju vara rätt individuellt när det finns bekräftat att folk har blivit sjuka igen efter 3 månader.

Enligt DN så visar ju då Imperial Colleges studie att 60 av 1000 hade detekterbara antikroppar i månadsskiftet juni/juli medan det i september bara var 44 av 1000, det är en rätt rejäl sänkning på 3 månader. Det oavsett ålder men att det var en överrepresentation av de äldsta i gruppen som hade förlorat antikroppar. Däremot var vårdpersonal överrepresenterade i gruppen som hade kvar sina och forskarna har då teorin att det beror på de utsätts för viruset lite då och då i högre utsträckning än andra och därmed återaktiverar immunsystemet.

Studien med anställda på Danderyd visade väl något likartat när det gäller förlorade antikroppar för ung. en månad sen, om jag inte missminner mig.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Vi vet också att vaccin ger ett betydligt fler antikroppar än sjukdom, men inte hur bra dem är.
Kan man läsa om det någonstans? Jag försökte hitta lite fakta kring Modenas tester, men hittade inget som jämför antikroppsnivåerna mellan vaccinerade och de som har varit sjuka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.