Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Varför räknar man antal döda per capita mot befolkningen oavsett de är konstaterat smittade eller inte?
Jag ser ett problem med den modellen. Den säger ingenting om hur hög mortaliteten är för dom som har konstaterad covid-19. Dock är det svårt att fånga upp då det säkerligen finns ett mörkertal när det gäller hur många som egentligen är smittade.
 
D
Anna_H Anna_H skrev:
Det är inte så man räknar.
Man räknar väl hur man vill men jag förstår att om man vill ha fram siffran döda per antal invånare så räknar man inte så men som sagt har jag sett folk jämföra antal döda mellan olika perioder på detta sätt. Så jag tror det räknas på fler sätt än vad som låter sig räknas upp.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Varför räknar man antal döda per capita mot befolkningen oavsett de är konstaterat smittade eller inte?
Jag ser ett problem med den modellen. Den säger ingenting om hur hög mortaliteten är för dom som har konstaterad covid-19. Dock är det svårt att fånga upp då det säkerligen finns ett mörkertal när det gäller hur många som egentligen är smittade.
Det beror ju på vad du vill räkna. Antal döda per capita är lättare att jämföra länder emellan på ett ganska rättvist sätt (även om demografin spelar roll; länder i Afrika med mycket lägre medelålder och där mycket få ens blir över 70, får förstås en låg siffra).

Men vill man räkna på hur dödlig Covid-19 är för de som smittats, får man förstås endast räkna på de två siffrorna - (hur många som dött och hur många som smittats) och där är problemet att man intevet hur många som smittats eftersom man inte testar alla, precis som du noterar. Därför använder man sällan den modellen.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
D
Silver78 Silver78 skrev:
Varför räknar man antal döda per capita mot befolkningen oavsett de är konstaterat smittade eller inte?
Jag ser ett problem med den modellen. Den säger ingenting om hur hög mortaliteten är för dom som har konstaterad covid-19. Dock är det svårt att fånga upp då det säkerligen finns ett mörkertal när det gäller hur många som egentligen är smittade.
Det här framstår för mig som ett olösbart problem, vad det gäller att jämföra dödstal, har en känsla av att våra siffror är starkt överdrivna och att de tal som presenteras i länder där Corona är en aktiv politisk fråga så är de starkt underdrivna, sen förmodligen ett spektrum av varierande anledningar. Jag tror inte att det svaret kommer att komma under min livstid, kanske när alla inblandade är borta kan någon historieforskare närma sig någon form av sanning.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Silver78 Silver78 skrev:
Varför räknar man antal döda per capita mot befolkningen oavsett de är konstaterat smittade eller inte?
Jag ser ett problem med den modellen. Den säger ingenting om hur hög mortaliteten är för dom som har konstaterad covid-19. Dock är det svårt att fånga upp då det säkerligen finns ett mörkertal när det gäller hur många som egentligen är smittade.
Det beror väl på vad man vill visa.

I juni gjorde FHM en beräkning av Infection Fatality Rate, alltså antal avlidna i förhållande till antalet infekterade, och den rapporten finns på deras webbplats om du är intresserad. Någon länkade till en artikel på samma tema i tråden, troligen igår.
 
B b8q skrev:
Det beror ju på vad du vill räkna. Antal döda per capita är lättare att jämföra länder emellan på ett ganska rättvist sätt (även om demografin spelar roll; länder i Afrika med mycket lägre medelålder och där mycket få ens blir över 70, får förstås en låg siffra).

Men vill man räkna på hur dödlig Covid-19 är för de som smittats, får man förstås endast räkna på de två siffrorna - (hur många som dött och hur många som smittats) och där är problemet att man intevet hur många som smittats eftersom man inte testar alla, precis som du noterar. Därför använder man sällan den modellen.
Jo, jag vet. Men det som stör mig är att media gärna målar upp en bild baserat just på dödsfall per capita utan att ta hänsyn till demografin eller antal smittade. Journalisterna borde definitivt vara bättre pålästa nu tycker man. Men nej. För några dagar sen såg jag i bägge större kvällstidningarna att USA har gått om Sverige i antal dödsfall per capita. Som om det vore en definitiv sanning. Den tabellen säger egentligen bara en enda sak - Hur många som dör i Covid-19 per capita av en befolkning utan att ta hänsyn till konstaterad smitta. Fanns den informationen att ta del av någonstans i texten? Nix. Det vore en fördel om journalister visste vad de skrev om. Men det är min åsikt.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Jo, jag vet. Men det som stör mig är att media gärna målar upp en bild baserat just på dödsfall per capita utan att ta hänsyn till demografin eller antal smittade. Journalisterna borde definitivt vara bättre pålästa nu tycker man. Men nej. För några dagar sen såg jag i bägge större kvällstidningarna att USA har gått om Sverige i antal dödsfall per capita. Som om det vore en definitiv sanning. Den tabellen säger egentligen bara en enda sak - Hur många som dör i Covid-19 per capita av en befolkning utan att ta hänsyn till konstaterad smitta. Fanns den informationen att ta del av någonstans i texten? Nix. Det vore en fördel om journalister visste vad de skrev om. Men det är min åsikt.
Media vill bara sälja sin story. Och ju längre bort vi kommer från statsfinansierad media, desto värre lär det bli.
Visst har du rätt i princip - men information om hur stor del av befolkningen i Sverige respektive USA som är (eller har varit) smittade finns ju inte, så vad ska man göra? Vi kan ju inte testa hela befolkningen varenda vecka bara för att få bättre statistik, det vore fel sätt att prioritera samhällsresurser.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Gällande avstånd så sitter mina händer längre ut än armbågen...
Men bara ibland. För rätt som det är, har du tryckt in den handskakande handens lillfinger i näsan, ögat, munnen eller annan, av vanan prioriterad kroppsöppning :D.

Staffan
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Du är medveten om att de allra flesta inte menar FFP3 när de pratar om munskydd utan om billiga engångsskydd eller hemmagjorda tygbitar va?
För sådan gäller inte mitt svar.
Jag vet endast att det krävs FFP3 för ett eget skydd som är bra.

Det finnsFFP1 och FFP2 som inte ger bra skydd mot virus
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Sammanhanget var om munskydd som används på detta sätt har något större värde:
"Man står i kö till bussen, tillsammans med andra människor, med munskyddet på halsen i tron att man först ska sätta på sig munskyddet när man kliver på bussen. Man gör det för att skydda sig själv, med ett munskydd som är tänkt att skydda åt andra hållet."

Så jag hävdar inte någonstas det du påstår att jag hävdar.
Jag har i Thailand i februari sett all varianter. (tror jag)
Över mun och näsa
Över bra mun
Ner under hakan
Hängandes i ena snodden på ena örat.
Upphängd i en klämma vid vindrutan på den tuck tuck vi åkte i.

Den finns inte många säkra metoder att bära ett munskydd och jag vet att min metod är rätt (den jag beskrev)
Vidimerad av hustrun som är mycket van att använda munskydd på rätt sätt.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Men svar på frågan finns inte i tråden?

Kan viruset bli kvar i kroppen som många andra virus gör? Och skada på lång sikt?
Det går tyvärr inte att följa dina tankegångar då du gör påståenden som avslutas med frågetecken och uttrycker dig för flummigt med egna tolkningar av ord etc etc, listan kan göras lång. Det är dock väldigt intressant att följa dina och dina kompisars krumbukter i tråden. För mig är det fascinerande att ni fortfarande tror att ni är världsbäst på det mesta ni skriver om, och andra är inkompetenta. Grandiosa gänget helt enkelt. Samtidigt saknar ni (ja jag buntar ihop er och klumpar ihop alla dåliga egenskaper så det inte blir för personligt, så jag slipper bli avstängd) basala förmågor som att tex utan inbördes ordning: tolka ironi, läsa mellan raderna, eller att hålla flera meningar i rad i huvudet samtidigt. Det blir ju inte bättre när inläggen är tydligt skrivna i affekt eller rädsla eller ihopkrafsade utan ett tydligt syfte. Ni gör inte ett dugg gott för den oroade sidan, snarare tvärtom. Men roligt är det.
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Den tabellen säger egentligen bara en enda sak - Hur många som dör i Covid-19 per capita av en befolkning utan att ta hänsyn till konstaterad smitta.
Visst. Man borde kanske påpeka att de riktigt gamla som dog i Sverige inte ens lever i USA då USAs medellivslängd är 4.6 år kortare, om man jämför med Sverige.

Dör amerikaner för att de inte har tillgång till den fantastiska vården som tex presidenten fick?
Eller dör fler i Sverige för att USA har tecknat avtal om att reservera vissa läkemedel för eget bruk?
Det finns nog hur många frågor som helst... mer eller mindre relevanta.

Jag postade tidigare en graf med olika kurvor som visade den initiala smittan enligt några olika teoretiska beräkningsmodeller, men vi kommer aldrig att veta säker.

Man kan ju titta på hur många man testar och hur många smittade man hittar och försöka estimera antalet smittade, men den statistiken kan också vara missvisande om man inte var hur många som testas flera gånger (tex pga friskhetsintyg).

Jag tycker nog antal döda per capita är ett av de bättre mått som är tillgängligt, fast då är ju Indien ett säkert länd. Har man stora delar som inte är smittade blir det dock inte riktigt rättvist.

Vissa stirrar dig blint på historiska data (ackumulerade värden).
Jag tycker trenden för hur det går är intressantare.
Hur illa det är ställ med smittspridningen i landet?
Hur fungerar åtgärderna?

Jag brukar använda ”Coronavirus Pandemic Data Explorer” [Our World in Data] där man enkelt kan välja vad man vill se för statistik.

Vad gäller smittspridning per miljon invånare bör vi vi svenskar vara oroliga. Har vi slappnat av?

Graf över dagliga nya bekräftade COVID-19 fall per miljon invånare i olika länder över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Graf över dagligen bekräftade COVID-19-dödsfall per miljon människor fram till oktober 2020, med jämförelse mellan olika länder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Bästa nyheten på länge!

Då ser det ut som att två av det främsta vaccinerna skyddar äldre bra. Det får en direkt konsekvens på hur snabbt vi kan börja återgången till det normala igen.
En studie vid The Imperial College i London visar att antikropparna sjunker mer med tiden hos de över 65 år jämfört med yngre. Det innebär då troligen att de äldsta är skyddade en kort tid av en vaccination också.

Jag läste det i DN:s liveflöde men samma information finns t.ex. här: https://www.hindustantimes.com/worl...all-rapidly/story-KK7nApDI74BKMK6RdgQAEI.html
 
blackarrow blackarrow skrev:
Visst. Man borde kanske påpeka att de riktigt gamla som dog i Sverige inte ens lever i USA då USAs medellivslängd är 4.6 år kortare, om man jämför med Sverige.

Dör amerikaner för att de inte har tillgång till den fantastiska vården som tex presidenten fick?
Eller dör fler i Sverige för att USA har tecknat avtal om att reservera vissa läkemedel för eget bruk?
Det finns nog hur många frågor som helst... mer eller mindre relevanta.

Jag postade tidigare en graf med olika kurvor som visade den initiala smittan enligt några olika teoretiska beräkningsmodeller, men vi kommer aldrig att veta säker.

Man kan ju titta på hur många man testar och hur många smittade man hittar och försöka estimera antalet smittade, men den statistiken kan också vara missvisande om man inte var hur många som testas flera gånger (tex pga friskhetsintyg).

Jag tycker nog antal döda per capita är ett av de bättre mått som är tillgängligt, fast då är ju Indien ett säkert länd. Har man stora delar som inte är smittade blir det dock inte riktigt rättvist.

Vissa stirrar dig blint på historiska data (ackumulerade värden).
Jag tycker trenden för hur det går är intressantare.
Hur illa det är ställ med smittspridningen i landet?
Hur fungerar åtgärderna?

Jag brukar använda ”Coronavirus Pandemic Data Explorer” [Our World in Data] där man enkelt kan välja vad man vill se för statistik.

Vad gäller smittspridning per miljon invånare bör vi vi svenskar vara oroliga. Har vi slappnat av?

[bild]

[bild]

Man kan nog iaf konstatera att krav på munskydd som Tyskland kört med sedan i våras inte räcker för att hejda smittspridningen, även o de än så länge har låga dödstal.
 
optimum optimum skrev:
Jag har i Thailand i februari sett all varianter. (tror jag)
Över mun och näsa
Över bra mun
Ner under hakan
Hängandes i ena snodden på ena örat.
Upphängd i en klämma vid vindrutan på den tuck tuck vi åkte i.

Den finns inte många säkra metoder att bära ett munskydd och jag vet att min metod är rätt (den jag beskrev)
Vidimerad av hustrun som är mycket van att använda munskydd på rätt sätt.
Den metoden du pratar om låter som det jag läst i tråden och som låter som korrekt i mina lekmanna öron.
Problemet är inte att du gör rätt. Du klarar dig men det hjälper inte övriga som inte har vett att använda den rätt.
Det är problemet med mask, det är så mycket slarv. Det är felaktiga munskydd och felaktigt använda munskydd. Därför är inte mask något effektivt sett. Men som sagt, ingen har sagt att mask inte fungerar. Det är någon efterhandskonstruktion.

Förresten borde du inte ha täckta skyddsglasögon också för att vara riktigt säker:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.