Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
optimum optimum skrev:
Om jag skulle tvätta händer och ansikte med tvål och vatten och därefter ta på mig ett riktigt FFP3 klassat munskydd och sedan givetvis inte pilla på det.
Därefter kliver jag på en buss med massa andra passagerare.
Åker en mil till jobbet och när jag kommer till jobbet tvättar händerna igen och därefter tar av mig munskyddet och kastar det i soptunnan och samt tvättar händerna direkt.

Påstår du då att munskyddet inte gett mig något skydd?

Jag hävdar att du har fel när du påstår att de nästan är helt utan värde.
Sammanhanget var om munskydd som används på detta sätt har något större värde:
"Man står i kö till bussen, tillsammans med andra människor, med munskyddet på halsen i tron att man först ska sätta på sig munskyddet när man kliver på bussen. Man gör det för att skydda sig själv, med ett munskydd som är tänkt att skydda åt andra hållet."

Så jag hävdar inte någonstas det du påstår att jag hävdar.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
För den som är inloggad,

[länk]
Menar du att du tycker att det är bättre att de äldre dör av depression och andra psykiska problem än av Covid-19?
För det är ju det som händer.

PS. Jag har inte läst artikeln men det räckte ju med de synliga raderna för att förstå vad den gick ut på.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Sen kan man nog även i Stockholm planera med längre in och utpasseringstider, stänga den lokala tunnelbanestationen så att folk får ta sig dit enskilt osv, men att man kan vara mer än 300 tror jag är glasklart. Kan man inte det så är det mycket annat som ska omprövas, affärer, köpcentra osv.
Att stänga köpcentrum är ju just en sak som kan införas i de regionala allmänna råden. Om man ser att det är någon nämnvärd smittspridning där, det gör man ju inte i t.ex. Uppsala utan där är det privata sammankomster, arbetsplatser inkl. skolor, hemmet och uteliv där folk anser att de har blivit smittade.
 
D djac skrev:
Jag tror att idrotten underskattas, liksom övrigt föreningsliv, personligen anser jag att detta är något av det viktigaste vi har i Sverige rent kulturellt.

Idrottsföreningarna har mer än 2 miljoner medlemmar och bara fotbollen har nära 2 miljoner sammankomster varje år och varje år besöker >1,7miljoner några gånger (dvs mer än 1 gång) en fotbollsarena som åskådare.

Idrotten handlar ganska lite om de evenemang som diskuteras mest, 30 allsvenska matcher per lag osv, utan ganska mycket om bredd och den är nog ännu viktigare att hålla igång.
Den mesta breddidrotten håller faktiskt igång nästan som vanligt - det är bara publik, och större tävlingar, som inte finns längre - och på sikt inkomster då. Men för de som sysslar med idrotter som hankar sig fram på ideellt arbete och inte förlitar sig på pubilkintäkter, så är det nästan ingen skillnad.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nu ser ju listan om FHMs okunskap om detta ganska dyster ut. Tänker på allt från asymtomatisk smitta till munskydd. Så jag undrar uppriktigt vad talar emot att detta är ett virus som ger skador på lång sikt.

Man borde ju rimligen ha ganska bra kunskap om detta om man rekommenderar skolbarn att att gå till plugget oavsett smittläge?

Kanske det finns kunskap om virusets natur eller om överföringen från fladdermöss? Eller så vet man inte alls och chansar vilt med folkhälsan?
Du brukar ju tycka att WHO är bra så då antar jag att du anser att de har bra kunskap. FHM har kunskap om allt som WHO går ut med, dvs. de har samma kunskap.

Jag har då bara sett forskningsresultat som visar att viruset inte ligger kvar i kroppen utan beter sig som alla andra coronavirus och försvinner. Har du sett något annat eller håller du bara på med vilda gissningar för att svartmåla FHM?
 
  • Gilla
Kurtivan och 6 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Årets citat (y)(y)(y)
Nu kan jag lägga mig och sova gott!

Men svar på frågan finns inte i tråden?

Kan viruset bli kvar i kroppen som många andra virus gör? Och skada på lång sikt?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men svar på frågan finns inte i tråden?

Kan viruset bli kvar i kroppen som många andra virus gör? Och skada på lång sikt?
Se inlägg #28163
 
D
BirgitS BirgitS skrev:
Att stänga köpcentrum är ju just en sak som kan införas i de regionala allmänna råden. Om man ser att det är någon nämnvärd smittspridning där, det gör man ju inte i t.ex. Uppsala utan där är det privata sammankomster, arbetsplatser inkl. skolor, hemmet och uteliv där folk anser att de har blivit smittade.
Jag tror inte 150 staketrävar runt en idrottsplan skulle vara
Ulltand Ulltand skrev:
Men svar på frågan finns inte i tråden?

Kan viruset bli kvar i kroppen som många andra virus gör? Och skada på lång sikt?
Är inte detta en del av att bli vuxen, först inser man att ens föräldrar inte kan allt, sen läraren och till sist att mänskligheten och vetenskapen inte har alla svar, helt övertygad att man alltid kan formulera frågor där svaret är -vet inte! Inte säker på att det finns ett värde för de redan vuxna att bli påminda om detta?
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
Kan viruset bli kvar i kroppen som många andra virus gör? Och skada på lång sikt?
Jag skulle säga nej, eftersom tidigare forskning på coronavirus visar att det inte beter sig på det sättet. Det är väl för övrigt samma forskning som ligger till grund för vaccinframställning och som WHO använder som underlag.

Däremot kan kroppens respons på viruset ge kroniska besvär te x postviral trötthet p g a underliggande faktorer som varierar mellan individer. Det är nog främsta orsaken till varför covid-19 slår så olika och och kan vara dödligt för främst de med flera underliggande sjukdomsfaktorer.

Utifrån den diskussion jag haft med mina vänner (mikrobiolog och läkare) så verkar låggradiga inflammationer vara intressant och rotorsaken till dessa t ex läckande tarm och överbelastad lever som i förlängningen orsakar fetma, högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar mm som är erkända riskfaktorer vid covid19. I västvärlden är det många som "lider" av dessa initiala faktorer utan att för den skull känna sig särskilt sjuka och inte räknar med att bli allvarligt sjuka eller drabbas av postviral trötthet t ex.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag skulle säga nej, eftersom tidigare forskning på coronavirus visar att det inte beter sig på det sättet. Det är väl för övrigt samma forskning som ligger till grund för vaccinframställning och som WHO använder som underlag.
Det skulle i så fall vara ett gott argumnet. Men vet vi att inte andra coronavirus stannar i kroppen?

HIV virus kan tex gömma sig och på en så låg nivå att det inte upptäcks med ett PCR-test.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Se inlägg #28163

Har du sett forskning som försöker svara på frågan om viruset kan stanna kvar i kroppen? Vore väldigt intressant att ta del av den i så fall!
 
G
Hörde för nån vecka sedan att forskare i australien(?) kunde "hålla liv" i corona på nån yta i en månad. (Typ mörkt rum osv), vet inte hur pass användbart det är.
 
D djac skrev:
Inte riktigt det jag avsåg, om du har en grupp på en person och en grupp på 1miljon, i vilken tror du att du får flest dödsfall?
Det är inte så man räknar.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Har du sett forskning som försöker svara på frågan om viruset kan stanna kvar i kroppen? Vore väldigt intressant att ta del av den i så fall!
Ja, någon gång i somras skulle jag tro. Ingen aning om på vilken sida det var och jag kommer inte heller ihåg om det skrevs om det i tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.