Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
vad vet FHM om Covid19 som jag inte känner till?
Troligen ganska mycket - det är ju deras heltidsjobb. Jag antar på samma grunder att du vet mer om DITT yrkesområde än vad folket på FHM gör...:p
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
crappyusrname och 10 till
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Ganska många virus stannar kvar i kroppen på livstid och ger sjukdom på lång sikt. Tänker på tex vattkoppor, herpes, hepatit C, hiv, osv

Fråga, vad vet FHM om Covid19 som jag inte känner till? Är detta uteslutet av någon anledning?
Årets citat (y)(y)(y)
Nu kan jag lägga mig och sova gott!
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Troligen ganska mycket - det är ju deras heltidsjobb. Jag antar på samma grunder att du vet mer om DITT yrkesområde än vad folket på FHM gör...:p
Nu ser ju listan om FHMs okunskap om detta ganska dyster ut. Tänker på allt från asymtomatisk smitta till munskydd. Så jag undrar uppriktigt vad talar emot att detta är ett virus som ger skador på lång sikt.

Man borde ju rimligen ha ganska bra kunskap om detta om man rekommenderar skolbarn att att gå till plugget oavsett smittläge?

Kanske det finns kunskap om virusets natur eller om överföringen från fladdermöss? Eller så vet man inte alls och chansar vilt med folkhälsan?
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Nu ser ju listan om FHMs okunskap om detta ganska dyster ut. Tänker på allt från asymtomatisk smitta till munskydd. Så jag undrar uppriktigt vad talar emot att detta är ett virus som ger skador på lång sikt.

Man borde ju rimligen ha ganska bra kunskap om detta om man rekommenderar skolbarn att att gå till plugget oavsett smittläge?

Kanske det finns kunskap om virusets natur eller om överföringen från fladdermöss? Eller så vet man inte alls och chansar vilt med folkhälsan?
Nåja, FHM saknar inte kunskap om munskydd bara för att de inte drar samma slutsats som du om munskyddets förträfflighet i alla lägen
Man är medveten om att det är bra, rätt hanterar, i en miljö där det tillför något och man är också medveten om att de flesta inte har en blekaste av nyttan med munskydd. Det är bara att se hur folk använder munskydd ute i verkligheten så ser man att de flesta inte har koll. Man står i kö till bussen, tillsammans med andra människor, med munskyddet på halsen i tron att man först ska sätta på sig munskyddet när man kliver på bussen. Man gör det för att skydda sig själv, med ett munskydd som är tänkt att skydda åt andra hållet.

Vad gäller skolbarn och smittläge så läste du väl senast idag om Argentina? Där stängde man skolorna och resultatet var lysande?
 
  • Gilla
crappyusrname och 3 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Troligen ganska mycket - det är ju deras heltidsjobb. Jag antar på samma grunder att du vet mer om DITT yrkesområde än vad folket på FHM gör...:p
Instämmer inte, De har jäkligt mycket mer att täcka in då vi förstört den myndigheten med massa annat än på tiden vi hade något som hette Smittskyddsinstitutet. Hopplöst uppdrag. "Mission:Impossible"

Tramset i våras när de påstod att endast de med symptom smittade kunde en amatör förutspått bättre med referens till att SARS, MERS, Förkylningar och Influensa smittar före symptom. Sannolikheten enorm för att SARS-CoV-2 hade samma funktion var väldigt stor och det fanns redan uppgifter från andra länder att så var fallet.
Så vad körde de med? Nej det finns ingen vetenskaplig forskning om så var fallet. ojojoj

Tyvärr känner jag dåliga vibbar när det gäller deras expertkompetens.

Avstår från att fördjupa mig i saker som munskydd mm som många länders motsvighet till FHM har med i sina strategier.

Visst deras råd om social distans och hygien är bra men samma hittade jag i boken jag läste i somras, "Som Pesten" av Hanne-Vibeke Holst. från 2017.
Givetvis etablerade sätt att hantera en liknande pandemi som denna. Inget att ryggdunka FHM som världsnyhet.
I den boken finns en hel del annat intressant som stämmer fantastiskt bra in på denna pandemi och man kunde tro författaren är synsk men inte annat än väldigt bra research.
Kanske hade varit något för FHM.

Nej de körde inte med flockimmunitet genom smitta utan inväntade vaccin.
Läs gärna boken om du inte gjort det. Jäkligt intressant.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Man står i kö till bussen, tillsammans med andra människor, med munskyddet på halsen i tron att man först ska sätta på sig munskyddet när man kliver på bussen. Man gör det för att skydda sig själv, med ett munskydd som är tänkt att skydda åt andra hållet.
Är munskydden på bussen utan värde då?

Nej så klart inte. Bara för att allt inte är perfket så är det inte verkningslöst.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Är munskydden på bussen utan värde då?

Nej så klart inte. Bara för att allt inte är perfket så är det inte verkningslöst.
De är nästan helt utan värde. De skyddar inte direkt den som bör den. Istället så har brukaren petat på skyddet, andats på skyddet (på utsidan) etc. Sen på med skyddet och blåsa iväg allt i bussen. Kombinerat med sannolikheten att personen känner sig duktig och kortar avståndet så är det inte bra.
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det finns såklart inslag av det, sen kommer det nog till en del inflyttade som har en sämre grundhälsa pga sämre förhållanden. Även om folk lever lite längre så lever de ju inte för evigt så om gruppen blir större så kommer dödstalen gå upp, om än med viss fördröjning i några av fallen?
Du tänker lite galet. När folk lever längre så beror det på att dödstalen går NER. Att det är fler som dör i åldersgruppen 100+ betyder inte att fler dör, det betyder att mycket fler lever länge nog att bli 100 år.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Instämmer inte, De har jäkligt mycket mer att täcka in då vi förstört den myndigheten med massa annat än på tiden vi hade något som hette Smittskyddsinstitutet. Hopplöst uppdrag. "Mission:Impossible"

Tramset i våras när de påstod att endast de med symptom smittade kunde en amatör förutspått bättre med referens till att SARS, MERS, Förkylningar och Influensa smittar före symptom. Sannolikheten enorm för att SARS-CoV-2 hade samma funktion var väldigt stor och det fanns redan uppgifter från andra länder att så var fallet.
Så vad körde de med? Nej det finns ingen vetenskaplig forskning om så var fallet. ojojoj

Tyvärr känner jag dåliga vibbar när det gäller deras expertkompetens.

Avstår från att fördjupa mig i saker som munskydd mm som många länders motsvighet till FHM har med i sina strategier.

Visst deras råd om social distans och hygien är bra men samma hittade jag i boken jag läste i somras, "Som Pesten" av Hanne-Vibeke Holst. från 2017.
Givetvis etablerade sätt att hantera en liknande pandemi som denna. Inget att ryggdunka FHM som världsnyhet.
I den boken finns en hel del annat intressant som stämmer fantastiskt bra in på denna pandemi och man kunde tro författaren är synsk men inte annat än väldigt bra research.
Kanske hade varit något för FHM.

Nej de körde inte med flockimmunitet genom smitta utan inväntade vaccin.
Läs gärna boken om du inte gjort det. Jäkligt intressant.
Så vad vill du egentligen komma fram till?
Det är väl ingen som sagt att råden med hygien och avstånd var rocket science. Tvärtom, enkelt och beprövat. Eller var det nytt för dig att hygien kan minska smittspridningen?

Folk immunitet är ingen strategi o Sverige. Men när man fått vaccinet så blir det målet....
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
optimum
Fairlane Fairlane skrev:
De är nästan helt utan värde. De skyddar inte direkt den som bör den. Istället så har brukaren petat på skyddet, andats på skyddet (på utsidan) etc. Sen på med skyddet och blåsa iväg allt i bussen. Kombinerat med sannolikheten att personen känner sig duktig och kortar avståndet så är det inte bra.
Om jag skulle tvätta händer och ansikte med tvål och vatten och därefter ta på mig ett riktigt FFP3 klassat munskydd och sedan givetvis inte pilla på det.
Därefter kliver jag på en buss med massa andra passagerare.
Åker en mil till jobbet och när jag kommer till jobbet tvättar händerna igen och därefter tar av mig munskyddet och kastar det i soptunnan och samt tvättar händerna direkt.

Påstår du då att munskyddet inte gett mig något skydd?

Jag hävdar att du har fel när du påstår att de nästan är helt utan värde.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nu ser ju listan om FHMs okunskap om detta ganska dyster ut. Tänker på allt från asymtomatisk smitta till munskydd. Så jag undrar uppriktigt vad talar emot att detta är ett virus som ger skador på lång sikt.

Man borde ju rimligen ha ganska bra kunskap om detta om man rekommenderar skolbarn att att gå till plugget oavsett smittläge?

Kanske det finns kunskap om virusets natur eller om överföringen från fladdermöss? Eller så vet man inte alls och chansar vilt med folkhälsan?
Tja börja forska på t.ex influensan. Kolla hur många som får den och hur många som blir långtidssjuka. Därefter kollar du hur många som blivit permanent sjuk. Du kommer säkert bli förvånad. När upptäcker att problemet finns överallt....
Hur många har fått corona och hur många har långtidssjukdom
 
Mikael_L
D djac skrev:
Alla här bör väl hålla med om att tex 5m avstånd utomhus på en fotbollsarena är säkrare än 2m inomhus på ett köpcentrum?
Folk brukar inte skrika, ja vråla, lika mycket inne på köpcentrum ... :thinking:
Och sen samlas man inte heller lika mycket på puben efteråt för att tätt ihop fira eller dränka sorgen.

Jag håller helt med om att det är lite löjligt att begränsa antalet åskådare till 300, eller 500, på Friends arena som har 50.000 sittplatser.
Problemet är inte arenan, utan att ifall man tillåter 10.000 besökare så ska dessa 10.000 ta sig dit och därifrån ungefär samtidigt, och en massa (som inte normalt träffas) ska passa på och käka tillsammans innan matchen och gå på lokal efter matchen

Jag är kluven till vad man bör tillåta i detta. Om det endast var stadion i sig, så skulle det vara lugnt.

Annars kan jag hålla med dig att i det lilla vardagslivet får och bör nog var och en försöka hitta sin egna väg till att få ett fungerande vardagsliv där man tillämpar reglerna i viss mån efter eget huvud. Någon som jag träffar relativt tätt varje dag skulle jag naturligtvis också kunna handhälsa med varje dag också. Nu är det inte ens speciellt lockande eller svenskt, man brukar ju bara handhälsa med de som man inte känner så bra eller inte träffar ofta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Man skall dock komma ihåg alla länder där man lyckats väl med nedstängning. Ganska givet att det måser finnas en plan för tiden efter också.
Du, och ingen annan heller, har ingen aning om ifall deras nedstängning alls bidragit till att det gått bättre.


Man ska äta lövbiff med pommes frites dagen innan man spelar på trav. Jag har vunnit varenda gång då, så det fungerar! ;)
 
  • Gilla
Jocke Best och 5 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Om jag skulle tvätta händer och ansikte med tvål och vatten och därefter ta på mig ett riktigt FFP3 klassat munskydd och sedan givetvis inte pilla på det.
Därefter kliver jag på en buss med massa andra passagerare.
Åker en mil till jobbet och när jag kommer till jobbet tvättar händerna igen och därefter tar av mig munskyddet och kastar det i soptunnan och samt tvättar händerna direkt.

Påstår du då att munskyddet inte gett mig något skydd?

Jag hävdar att du har fel när du påstår att de nästan är helt utan värde.
Du är medveten om att de allra flesta inte menar FFP3 när de pratar om munskydd utan om billiga engångsskydd eller hemmagjorda tygbitar va?
 
  • Gilla
Jocke Best och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.