2 357 649 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Mmm, så till sist dör ingen i Sverige?BirgitS skrev:
Nä, jag tror fortfarande att en större befolkning leder till fler döda än en mindre och eftersom Sveriges befolkning hela tiden ökar så kommer antalet döda per år att gå uppåt, kan finnas variationer, tex för att vi blir allt äldre, men till sist dör även dessa "överlevare"
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Nu måste man ju skilja på antalet avlidna och antalet avlidna per capita.D djac skrev:Mmm, så till sist dör ingen i Sverige?
Nä, jag tror fortfarande att en större befolkning leder till fler döda än en mindre och eftersom Sveriges befolkning hela tiden ökar så kommer antalet döda per år att gå uppåt, kan finnas variationer, tex för att vi blir allt äldre, men till sist dör även dessa "överlevare"![]()
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Jag förstår och kanske jag inte var tydlig, men jag ser att många tar SCB-statistiken, noterar att siffrorna går stadigt uppåt och blir skrämda (oroliga själar).BirgitS skrev:
https://www.who.int/bulletin/online_first/BLT.20.265892.pdf
Har denna studie diskuterats?
Märkligt (eller inte) att det inte rapporterats mer kring den. Den visar ju något positivt...
Har denna studie diskuterats?
Märkligt (eller inte) att det inte rapporterats mer kring den. Den visar ju något positivt...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Från de få jag vet har haft det (3 st, Inga jag umgås med eller känner)galento skrev:
2st visste inte att de hade det. De fick beskedet från sitt jobb att de hade någon positiv, efter test var de positiva men de höll på med huset vid hemmavistelsen, hon var gravid under tiden. Såg mycket välmående ut. Bort 50 meter från mig.
1st, pratade med den efter den var frisk. Beskrev det som en halvtuff förkylning/influensa. Tyckte hjärnspöken var värre än sjukdomen i sig, läst för mycket aftonbladet.
Sen vet jag en som dog "i det" personen var 95+ och var i redan dåligt skick innan positivt svar.
Så summan från min erfarenhet är att det inte var så jävligt.
Självklart finns det mycket värre, men det är ju långt ifrån alla. Undrar om det ens är 1 % som blir riktigt dåliga?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
galento skrev:
Nästa veckas Vetenskapens Värld tar upp problematiken med de som inte tillfrisknar efter Covid19.
En virus som har potential att förstöra livet för unga människor och ta livet av äldre.
Bästa rådet. Få det inte, vi vet alldeles för lite och det vi vet är inte bra.
Redigerat:
Jag kan säga av erfarenhet att det här inte är något virus man skojar bort. Mycket intressant är även omgivningen som i princip skall förhöra sig om varenda symptom (alltså personer man knappt har kontakt med annars). Jag vill just nu bara bli frisk och är så tacksam för att jag inte kunnat smitta någon (satte mig själv i isolering flera dagar innan jag fick symptom men då jag misstänkte att jag blivit exponerad för smitta).
Ganska många virus stannar kvar i kroppen på livstid och ger sjukdom på lång sikt. Tänker på tex vattkoppor, herpes, hepatit C, hiv, osv
Fråga, vad vet FHM om Covid19 som jag inte känner till? Är detta uteslutet av någon anledning?
Fråga, vad vet FHM om Covid19 som jag inte känner till? Är detta uteslutet av någon anledning?