Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
BirgitS BirgitS skrev:
Men fortfarande under medianåldern i Sverige så det sänker medianåldern och gör att den äldsta åldersgruppen blir en mindre andel av totalbefolkningen och räknar man då avlidna per capita så bör den sjunka.
Mmm, så till sist dör ingen i Sverige?
Nä, jag tror fortfarande att en större befolkning leder till fler döda än en mindre och eftersom Sveriges befolkning hela tiden ökar så kommer antalet döda per år att gå uppåt, kan finnas variationer, tex för att vi blir allt äldre, men till sist dör även dessa "överlevare" :)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Mmm, så till sist dör ingen i Sverige?
Nä, jag tror fortfarande att en större befolkning leder till fler döda än en mindre och eftersom Sveriges befolkning hela tiden ökar så kommer antalet döda per år att gå uppåt, kan finnas variationer, tex för att vi blir allt äldre, men till sist dör även dessa "överlevare" :)
Nu måste man ju skilja på antalet avlidna och antalet avlidna per capita.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Nu måste man ju skilja på antalet avlidna och antalet avlidna per capita.
Precis och jag menar bara antalet!
 
BirgitS
D djac skrev:
Precis och jag menar bara antalet!
Okej, den här sidodiskussionen började väl med Cornucopias statistik och de räknade per capita. T.ex. inlägg #28103 vilket ju gjorde det lite rörigt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, den här sidodiskussionen började väl med Cornucopias statistik och de räknade per capita. T.ex. inlägg #28103 vilket ju gjorde det lite rörigt.
Jag förstår och kanske jag inte var tydlig, men jag ser att många tar SCB-statistiken, noterar att siffrorna går stadigt uppåt och blir skrämda (oroliga själar).
 
BirgitS
D jonas_t skrev:
[länk]

Har denna studie diskuterats?
Märkligt (eller inte) att det inte rapporterats mer kring den. Den visar ju något positivt...
Den har inte varit uppe i tråden.

Var det något särskilt i den som du tänkte på?
Jag tyckte resultatet verkade likt det som FHM räknade fram i juni.
 
galento
Såg precis på " Fråga doktorn" , fy fasen va synd om folk som får detta eländet.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
galento galento skrev:
Såg precis på " Fråga doktorn" , fy fasen va synd om folk som får detta eländet.
För många är det ju inte särskilt eländigt, se hälsolägestråden.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
galento galento skrev:
Såg precis på " Fråga doktorn" , fy fasen va synd om folk som får detta eländet.
Från de få jag vet har haft det (3 st, Inga jag umgås med eller känner)
2st visste inte att de hade det. De fick beskedet från sitt jobb att de hade någon positiv, efter test var de positiva men de höll på med huset vid hemmavistelsen, hon var gravid under tiden. Såg mycket välmående ut. Bort 50 meter från mig.
1st, pratade med den efter den var frisk. Beskrev det som en halvtuff förkylning/influensa. Tyckte hjärnspöken var värre än sjukdomen i sig, läst för mycket aftonbladet.
Sen vet jag en som dog "i det" personen var 95+ och var i redan dåligt skick innan positivt svar.

Så summan från min erfarenhet är att det inte var så jävligt.
Självklart finns det mycket värre, men det är ju långt ifrån alla. Undrar om det ens är 1 % som blir riktigt dåliga?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
galento
BirgitS BirgitS skrev:
För många är det ju inte särskilt eländigt, se hälsolägestråden.
Vet men synd om de som drabbas hårt iallafall :(
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Vet men synd om de som drabbas hårt iallafall :(
Det är många som drabbas hårt av många sjukdomar. Det är synd om dessa också....
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Vet men synd om de som drabbas hårt iallafall :(

Nästa veckas Vetenskapens Värld tar upp problematiken med de som inte tillfrisknar efter Covid19.

En virus som har potential att förstöra livet för unga människor och ta livet av äldre.

Bästa rådet. Få det inte, vi vet alldeles för lite och det vi vet är inte bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Jag kan säga av erfarenhet att det här inte är något virus man skojar bort. Mycket intressant är även omgivningen som i princip skall förhöra sig om varenda symptom (alltså personer man knappt har kontakt med annars). Jag vill just nu bara bli frisk och är så tacksam för att jag inte kunnat smitta någon (satte mig själv i isolering flera dagar innan jag fick symptom men då jag misstänkte att jag blivit exponerad för smitta).
 
  • Gilla
Wide Glide och 4 till
  • Laddar…
Ganska många virus stannar kvar i kroppen på livstid och ger sjukdom på lång sikt. Tänker på tex vattkoppor, herpes, hepatit C, hiv, osv

Fråga, vad vet FHM om Covid19 som jag inte känner till? Är detta uteslutet av någon anledning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.