Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane Fairlane skrev:
Vi kanske skulle låta någon av de 22 forskarna som inte ens kan använda sig av rätt siffror leda?
:crysmile:

• Gilla
  • Haha
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hmmm, den adressen stoppades i min dator av ett tillägg som har en blacklist med osäkra/farliga siter ... :thinking:

Men jag hittar absolut inget dåligt skrivet om siten ifråga när jag googlar, den verkar ju rätt OK ... hmmm :thinking:
Beklagar men så vitt jag kan se är det inget farligt med den. Det är ett svenskt företag som låter andra företag lägga upp sina pressmeddelanden där för att de ska bli mer synliga (då kan journalisterna hålla koll på ett ställe i stället för på 1000 företags webbsidor). Går det att felanmäla på någon supportsida för tillägget?

Men tobbbias fick med allt viktigt i inlägg #27892

T
Ulltand Ulltand skrev:
En medelmåttig läkare får styra Sveriges Coronastratergi efter eget huvud..
Så är det naturligtvis inte, och det har vi ju redan diskuterat till leda. Det är väl förvisso förståeligt att du vill försöka få det att framstå som att så är fallet, annars blir det ju lätt lite problem med trovärdigheten när du ställer dig ensam mot en hel myndighet med vad det innebär i form av kompetens, erfarenheter, kontaktnät och allt vad det innebär.

Bara för att man upprepar något flera gånger blir det inte till en sanning.

• Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Att smittspridningen var lägre på sommaren och återigen ökar, är inte något jag ifrågasätter.
Det jag tycker är svårt, är att relatera dagens smittspridningen till smittspridningen i mars.
Jämför man ökningen av sjukhusinläggningar ellee dödsfall med situationen i mars, misstänker jag att smittspridningen då var flera gånger, kanske tiotals gånger värre. Det gör att jag har svårt att bedöma allvaret bara baserat på positiva testresultat
Absolut, jag håller med om att det är svårt.

Man kan ju titta på inläggningar på IVA. https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Sett till hela Sverige har det varit ett snitt på 3 nya/dag på IVA i 2,5 vecka och det antalet var det också just innan restriktionerna infördes men till skillnad från då så har det varit en långsam uppgång nu men mycket brant i mars så det är inte jämförbart på det sättet. Det var också det antal som gällde i början av juli så att jämföra smittspridningen nu med hur den var i mitten av juni är nog inte helt fel och det var också då som PCR-tester blev fria nästan överallt och antalet positiva PCR-tester i mitten av juni är likartat med antalet nu.

Dock ligger många länge på IVA så även om det är så lågt antal nyinskrivna som 3/dag så har det lett till att antalet inskrivna på IVA har gått från 13 kring den 10 september till 41 nu. Då kan själva antalet bli ett problem för sjukvården på sina håll trots att smittspridningen i samhället är lägre än i våras. Akademiska i Uppsala rapporterar ju nu att deras IVA-avdelning är full och då har de ändå flyttat en patient till ett annat sjukhus. Det betyder att om någon får en hjärtinfarkt och behöver IVA-vård så blir det svårt.

För att skydda sjukvården och dess patienter och personal så gäller det inte bara att det inte blir en topp som under våren utan även ett utdraget förlopp orsakar problem.

Sen tar det drygt 2 veckor från det att någon blir smittad tills det är dags för IVA så även om smittspridningen upphörde helt nu skulle det inte vara förrän om ung. 2 veckor som IVA-inläggningarna går ner. Två veckor med 3 nya patienter/dag gör att antalet inneliggande blir mycket högre än idag och det är inte bara i Uppsala som det blir problem med att ta hand om dem.

Därför tycker jag att det är allvarligt nu. Inte så mycket för att jag tror att det blir en sån topp som i våras utan för att sjukvården riskerar att få stora problem även med den nuvarande smittspridningen om den fortsätter på samma nivå. Vårdköerna ökade under våren och sommaren så nu bör ju vara en tid när sjukvården kan ta hand om kön i stället för att vara tvungna att ta hand om många Covid-sjuka så att köerna växer ändå mer.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
D
B brfbo skrev:
Jag tror också att en av det värsta sakerna i världen är inte tyrannerna(de som väljer att vara elaka)...utan det värsta är de goda människornas tystnad!
Vem är tyrannerna i Sverige nu, stora ord så jag blir ju lite nyfiken?

D
Fairlane Fairlane skrev:
Vi kanske skulle låta någon av de 22 forskarna som inte ens kan använda sig av rätt siffror leda?
Kan vi inte låta dessa bittra stackars människor få vila i frid nu, hörde en av dem i Söndagsintervjun och det var nästan lite sorgligt att låta henne svamla fritt. De fick sin uppmärksamhet, för all del till kostnaden av ytterliggare förvirring, men nu får det vara bra.

BirgitS
B brfbo skrev:
Jag tror att andningsskydd skyddar ännu bättre, och nu när det ska vara ok att riskgrupperna också ska kunna bege sig in och handla i affärerna enl rekommendationerna, så tycker jag att det vore toppen om FHM kunnat föreslå ,som minst!!, att det vore bra att riskgrupperna vid ex besök i affärer mm använder Andningsskydd FFP3 CE märkta.
Det finns inte en miljon andningsskydd att köpa i Sverige. Det är alltså ett orealistiskt förslag.

Dessutom är det många som redan har svårt att andas i dessa grupper och det är mycket möjligt att de inte ens kommer att kunna andas ordentligt genom ett andningsskydd. Det har också rapporterats om arbetsskador (belastningsskador) inom vården för personal som har använt andningsskydd under lång tid.

B brfbo skrev:
Jag tror också att det fanns ytterligare tanke från FHM att släppa på restriktionerna just nu i veckan, med en tanke att göra valet lättare för alla i riskgrupp att våga ta risken att besöka (gå/åka till och gå in i) alla de vaccinations platser som nu kommer att vaccinera mot säsongsinfluensan, för FHM vill ju att alla från 65 och riskgrupp tar den.
Det har hela tiden varit viktigt att de uppsöker vården för sina sjukdomar oavsett om det gäller nya eller årliga kontroller. Antagligen viktigare än att de vaccinerar sig när de lever isolerat.

Äldreorganisationer har nu i 1-2 månader klagat och framfört hur dåligt många äldre mår av isoleringen. Det tror jag är en mycket viktigare anledning.

B bakterie skrev:
Eftersom krönikor i kvällsblaskor diskuteras, så får väl jag bidra med denna från förra helgen: Han gissar fel inför folket – det gör honom farligare. Innan ni klickar på länken, kan ni gissa vem det handlar om.

Jag läste den när det begav sig och såg intervjun live, men Alex har missuppfattat BO.

Det han sade var att det kommer ingen andra våg som är värre för andra länder än för Sverige.

Vi tidpunkten hade FHM gått ut och sagt att Norge Finland mfl skulle drabbas av en sådan. Så långt har därför BO rätt och FHM fel.
.

D
Ulltand Ulltand skrev:
Det han sade var att det kommer ingen andra våg som är värre för andra länder än för Sverige.
.
Upplever det som att det finns andra länder som har större ökning än Sverige nu, men jag har kanske fel, vi har det värst?

BirgitS BirgitS skrev:
Det finns inte en miljon andningsskydd att köpa i Sverige. Det är alltså ett orealistiskt förslag.

Dessutom är det många som redan har svårt att andas i dessa grupper och det är mycket möjligt att de inte ens kommer att kunna andas ordentligt genom ett andningsskydd. Det har också rapporterats om arbetsskador (belastningsskador) inom vården för personal som har använt andningsskydd under lång tid.

Det har hela tiden varit viktigt att de uppsöker vården för sina sjukdomar oavsett om det gäller nya eller årliga kontroller. Antagligen viktigare än att de vaccinerar sig när de lever isolerat.

Äldreorganisationer har nu i 1-2 månader klagat och framfört hur dåligt många äldre mår av isoleringen. Det tror jag är en mycket viktigare anledning.
Corona har skapat ett lidande för många som ör 70+ då dessa framför allt enligt media hålla sig i karantän. Annars kommer de smittas och dö...
Att vara instängd gör ingen glad. Jag förstår att gamlingarna börjar tröttna. Bättre å leva å riskera corona än att inte leva alls

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Upplever det som att det finns andra länder som har större ökning än Sverige nu, men jag har kanske fel, vi har det värst?
Nejdå, Danmark rapporterar just nu högre smittspridning per capita än Sverige, för att bara ta ett exempel.

B Byggdjuret skrev:
Du yrar på som vanligt. Prata om tid för vaccinering. Kan kag kan missat något men ännu är inga vaccin klara.
Det jag skrev om är den "vanliga" säsongsinfluensan, som man nu börjar vaccinera personer från 65 år och andra riskgrupper.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
men Alex har missuppfattat BO.
Du menar på samma sätt som en annan krönikör missuppfattade Tegnell?
Det förekommer alltså att krönikörer missuppfattar saker och inte gör korrekta analyser.

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Och det är väl tur det, med tanke på kroppsvikten ;)

Brukligt och hedersamt när man citerar bevingade ord är att man anger vem citatet tillhör även om man själv med egna ord förvanskat det.
Tolkningsfråga! utifrån dagsform;)

Martin Luther King sa på sin tid många tänkvärda saker, vars innebörd än i dag är kända för många och tål att upprepas,
men eftersom att jag inte citerade honom rakt av så hänsvisade jag inte till hans namn.

J
BirgitS BirgitS skrev:
Du menar på samma sätt som en annan krönikör missuppfattade Tegnell?
Det förekommer alltså att krönikörer missuppfattar saker och inte gör korrekta analyser.
Nej det är ju bara missuppfattning när man tänker tvärtemot Ljugis

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.