Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men i stort så räcker det att få ner dödligheten till influensanivåer. Då kommer även ett partiellt skydd vara av värde liksom en begränsad flockimmunitet.
Vilken sorts dödlighet skriver du om nu?
Menar du att det är okej om 1000 människor avlider med Covid-19 per år men inte 5000 (förutom de ung. 1000 som avlider med influensa)?
Var går då gränsen mellan vad som är acceptabel och inte acceptabelt?

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
@Ulltand : Jag tror att flockimmunitet kommer att hantera Covid-19.

Så, nu har vi bevis för att Ulltand förespråkar flockimmunitet genom sjukdom, så kan vi kanske släppa den delen med FHM, eftersom de där har exakt samma åsikt?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vilken sorts dödlighet skriver du om nu?
Menar du att det är okej om 1000 människor avlider med Covid-19 per år men inte 5000 (förutom de ung. 1000 som avlider med influensa)?
Var går då gränsen mellan vad som är acceptabel och inte acceptabelt?

Vänd på det. Varför skulle vi agera annorlunda än som vid en influensa om dödligehten är lika?

Det 6000 döda hade förmodligen varit och kan bli 20.000 döda om vi inte gjort/gör något alls.

Fairlane Fairlane skrev:
@Ulltand : Jag tror att flockimmunitet kommer att hantera Covid-19.

Så, nu har vi bevis för att Ulltand förespråkar flockimmunitet genom sjukdom, så kan vi kanske släppa den delen med FHM, eftersom de där har exakt samma åsikt?
Nej men genom vaccination,

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vänd på det. Varför skulle vi agera annorlunda än som vid en influensa om dödligehten är lika?

Det 6000 döda hade förmodligen varit och kan bli 20.000 döda om vi inte gjort/gör något alls.
För att det blir en ökning med ung. 1000 st, alltså fler avlidna?

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Nej men genom vaccination,
Försök inte. Det är bara att läsa första raden i inlägg #27800 så står det ju klart och tydligt "@Ulltand : Jag tror att flockimmunitet kommer att hantera Covid-19."

Om man ska tolka mailen som skickades TILL FHM med ett innehåll om flockimmunitet som att FHM förespråkar flockimmunitet genom sjukdom så är det fullt rimligt att mitt inlägg TILL dig om flockimmunitet ska tolkas som att DU förespråkar flockimmunitet genom sjukdom.

Om du tycker att det är orimligt att tolka det som att du förespråkar flockimmunitet genom sjukdom så är det precis lika orimligt att tolka mail till FHM som att de har en (annan) åsikt.

• Gilla
  • Haha
Ingenjören och 6 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Men i stort så räcker det att få ner dödligheten till influensanivåer. Då kommer även ett partiellt skydd vara av värde liksom en begränsad flockimmunitet.
Låter ungefär som att skydda riskgrupperna men låt andra fortsätta mer som vanligt. Den ansatsen tycker jag mig känna igen på något sätt.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det tillverkas redan sedan ett tag tillbaka.

Britterna planerar för att kunna börja vaccinera i november och vår samordnare har siktet intsällt på januari.

Det kommer ta ett tag innan alla som vill har vaccinerats men de första doserna är egentligen mycket viktigare då det går till riskgrupper,
Nu är det några som är på fas 3. Har alla börjat tillverka vaccin?

Men det verkar som att en del av de vaccin som är i fas 3 verkar inte riktigt prestera som vi är vana vid. Jag tror inte vi ska hoppas för mycket. Risken finns att man kommer behöva ha olika vaccin för olika människor.

BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Nu är det några som är på fas 3. Har alla börjat tillverka vaccin?
Jag har inte koll på alla men de flesta drog i gång tillverkningen tills att fas 3 började för redan då är det ju frågan om t.ex. 100 000 doser som ska ut och har sen fortsatt att skala upp produktionen så att det finns åtskilliga miljoner doser på lager vid årsskiftet eftersom de förstås vill börja leverera på en gång som vaccinet är godkänt.

BirgitS
Storbritannien börjar med ett kontroversiellt experiment genom att infektera unga vuxna med coronavirus och sen i detalj kunna studera vad som händer i kroppen.
Det gör man för att kunna studera sjukdomen i hopp om att påskynda utvecklingen av ett vaccin.
Tillvägagångssättet är riskabelt men förespråkare säger att de kan ge snabbare resultat än standardforskning.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 11.25

BirgitS
Hälften av dem som köpt skydd mot covid-19 på nätet kan ha köpt falska produkter, enligt tre nya undersökningar. Det skulle betyda att de använder munskydd och handsprit som inte fungerar.
Forskargruppen påbörjade sin studie i samband med att Interpol gjorde sitt årliga tillslag runtom 90 länder i mars. De beslagtog 34 000 falska skydd mot covid-19, inklusive läkemedel.
– Folk känner inte till att det finns falska nätapotek. Därför krävs det aktiva insatser från myndigheterna och tydlig information om de stora hälsorisker som är förknippade med att köpa mediciner på e-apoteket som saknar den EU-gemensamma säkerhetssymbolen, säger Susanne Lundin.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-en-miljon-svenskar-kan-ha-kopt-falska-covid-19-skydd

• Ledsen
blackarrow
  • Laddar…
A week after Covid-19 vaccine trial goes on pause, Johnson & Johnson and FDA won't reveal critical details, [CNN]
För J&J kan man ana en konspiration. Varken FDA eller J&J avslöjar något om den insjuknade deltagaren.
Är läget allvarligt?
Varför får vi inte ens veta om deltagaren tillhör placebo-gruppen eller ej?

Nej, jag tror förstås inte på en konspiration, men det är lite olyckligt att hålla så hårt på patientsekretessen i ett sådant här fall. Man försöker antagligen vinna tid, men det är inte upp till J&J utan deras externa oberoende ”trial board” att avslöja information om den insjuknade deltagaren.

Status of US Phase 3 Covid-19 vaccine trials
Moderna: Started July 27
Pfizer: Started July 27
AstraZeneca: Started August 31 - PAUSED. [återstartad utanför USA]
Johnson & Johnson: Started September 23 - PAUSED

Ulltand Ulltand skrev:
HMen om det skulle vara som du befarar så blir skyddet för de äldre istället genom flockimmunitet i andra vaccinerade grupper Högst troligen inom ett år.
...eller genom flockimmunitet i andra insjuknade och därefter smittfria grupper. Det funkar också. ;)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Pga. det ökade belastningen på sjukvården i Uppsala :( så blir det nu skärpta allmänna råd i det länet.
Man ska undvika fysisk kontakt med andra än dem man bor med och undvika kollektivtrafik. Det förstnämnda betyder t.ex. att man inte ska arrangera eller delta i fester eller liknande socialt umgänge.

Det är också skärpta allmänna råd för verksamheter.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...beslut-om-skarpta-allmanna-rad-i-uppsala-lan/

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Försök inte. Det är bara att läsa första raden i inlägg #27800 så står det ju klart och tydligt "@Ulltand : Jag tror att flockimmunitet kommer att hantera Covid-19."

Om man ska tolka mailen som skickades TILL FHM med ett innehåll om flockimmunitet som att FHM förespråkar flockimmunitet genom sjukdom så är det fullt rimligt att mitt inlägg TILL dig om flockimmunitet ska tolkas som att DU förespråkar flockimmunitet genom sjukdom.

Om du tycker att det är orimligt att tolka det som att du förespråkar flockimmunitet genom sjukdom så är det precis lika orimligt att tolka mail till FHM som att de har en (annan) åsikt.
Men på riktigt, du förstår väl att FHM talar om flockimmunitet genom sjukdom?

Dom sitter liksom inte och diskuterar om det är smart att vaccinera snabbt eller om skall dra ut på det :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.