2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Instämmer med lagar som begränsar våra grundlagsskyddade saker ska man vara försiktig med.BirgitS skrev:
Därför borde sådant gjort för många år sedan. Vi har rätt länge vetat om att det kan bli en pandemi liknande denna eller värre.
Slapphet att inte se över sådant i tid.
Därför har vi inte brandövning när det brinner på företaget utan sådant gör man långt tidigare.
Därför sätter vi inte upp maskinskydd när folk sitter med händerna mosade i maskinerna.
Därför sätter man upp räcken på taken före man påbörjar takarbeten och folk riskerar att ramla ned.
Jag kan gör denna listan lång men avslutar med denna
Därför ser man över lagar för att hantera en pandemi i god tid före den inträffar.
Fantastiskt så enkelt det blev.
De kunde haft öppet i somras när smittspridningen var låg. Nu börjar det bli farligt läge igen.B Byggdjuret skrev:Nu är det lite väl och säga amatörer.
Att sjukvården har problem är ingenting nytt. Vi får hoppas att våra politiker lär sig och slutar spara på vården.
Att man öppnar upp ålderdomshem beror på att man upptäckte något som du kanske missat. Det bor människor där. Dessa människor har rätt att träffa sina anhöriga. Sen var det väl personalen som smittade en hel del.
De är ta mig katten sämre än amatörer.
Ett problem är att de krislagar vi har i princip kräver att det är krig. För ett antal decennier sen när lagarna kom till så var det väl den enda nationella krisen man kunde tänka sig, men i dag finns det ju en massa andra hot mot samhället som kanske inte kräver en allmän mobilisering och att kungen blir statschef...
Många andra civiliserade länder har ju möjlighet att införa lokala utegångsförbud t ex.
Många andra civiliserade länder har ju möjlighet att införa lokala utegångsförbud t ex.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Skönt att det finns proffs som du!optimum skrev:
För jag antar att du är proffs?
Men de som jobbar på fhm med att fatta alla dessa beslut. De måste då vara amatörer... Du har inte sökt jobb på fhm?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Eller så kunde gamlingarna gått å dött i våras så hade vi sluppit massa problem....optimum skrev:
Jasså de är människor som bor och jobbar där? Å de där människorna som bor där har samma rättigheter som vi. Det måste vi ändra på. Så vi fortsätter att låsa in dessa människor som vi ska rädda från döden. Därför låser vi in dem. Att de mår sämre för att de inte får träffa någon de får man ta. Att livskvalitén sjunker. De är oväsentligt. Bara vi skyddar dem fråm corona.
Eller så inser vi att det är människor som har rätt att ha ett liv och träffa människor de känner. Så de får ett bra liv. Inte bara ett liv.
Kan du verkligen tycka det är okej att låsa in människor vars ända brott är de blivit gamla. Efter att byggt den välfärd vi har
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 864 inlägg
Det är fortfarnde så att du läser in något som inte står. Det som står är att flockimmunitet kommer vara lösningen och det stämmer väl? De diskuterar inte hur flockimmuniteten ska uppkomma, det är något du fantiserat fram själv.Ulltand skrev:
För övrigt så är det ju så att det inte är FHM som skriver de mailen du refererar till. Det är någon som skickar de till FHM. Det var därför jag jämförde med det absurda att jag skriver något till dig och sen kan vi påstå att det är din åsikt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Du har svar på allt och troligen detta också.BirgitS skrev:
Svärmor fick lägenhet på äldreboende i mars 2020 och vi hjälpte henne att flytta.
Dagen efter blev det besöksförbud där.
Då saknades flera taklampor, gardiner och tavlor.
Tråkigt för en dam på 90 år att bo så men men. Hon är fortfarande frisk.
Finns ingen personal på det äldreboendet med lägenheter som fixar sådant här.
Nu är besöksförbudet borta.
Så har hon bott till för någon vecka sedan då vi nu har varit där och satt upp allt.
Nu får du berätta hur vi skulle satt upp gardiner, lampor och tavlorna från plats utomhus i somras.
Väntar ivrigt på ditt svar.
Kungen är redan statschefuseless skrev:
Ett problem är att de krislagar vi har i princip kräver att det är krig. För ett antal decennier sen när lagarna kom till så var det väl den enda nationella krisen man kunde tänka sig, men i dag finns det ju en massa andra hot mot samhället som kanske inte kräver en allmän mobilisering och att kungen blir statschef...
Men annars håller jag med dig!
Ibland måste man läsa mellan raderna. Men jag tror vi får lämna detta sidospår och konstatera att det råder olika uppfattningarFairlane skrev:
Det är fortfarnde så att du läser in något som inte står. Det som står är att flockimmunitet kommer vara lösningen och det stämmer väl? De diskuterar inte hur flockimmuniteten ska uppkomma, det är något du fantiserat fram själv.
För övrigt så är det ju så att det inte är FHM som skriver de mailen du refererar till. Det är någon som skickar de till FHM. Det var därför jag jämförde med det absurda att jag skriver något till dig och sen kan vi påstå att det är din åsikt.
För nytillkommna läsare så finns brevväxlingen återgiven här.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70EW39/experternas-mejl-flockimmunitet-far-kontroll-pa-detta
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
I Kina har en forskargrupp undersökt smittspridningen på tåg under perioden 19/12 - 6/3. Det gäller drygt 2000 sjukdomsfall (indexfall) som hade sammanlagt kontakt med drygt 72 000 personer under tågresor och med en kontakttid upp till 8 timmar.
https://academic.oup.com/cid/advance-article/doi/10.1093/cid/ciaa1057/5877944
Mycket kort svensk sammanfattning med kommentar: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-ser-riskerna-ut-for-att-smittas-i-kollektivtrafiken
Sannolikheten för att insjukna om man satt direkt bredvid indexfallet var 3,5 %.
Om man satt på samma rad var risken 1,5 %.
Om man satt 1-3 rader ifrån var risken 0,14 %.
Risken minskade alltså rejält med lite avstånd och då särskilt att sitta på olika rader eller minst med 2 platser emellan på samma rad.
Men risken ökade med tiden på tåget på ett sånt sätt att risken ökade med 0,15 procentenheter per timme i snitt och med 1,3 procentenheter om man satt bredvid varandra.
Risken för att bli sjuk om indexfallet steg av tåget och man sen satte sig på samma plats var 0,075 % vilket var samma som för dem som i stället satte sig på samma rad eller upp till tre rader ifrån. Rätt försumbar med andra ord.
De tar upp att en del av skillnaden mellan samma rad och raden rakt framför kan bero på att de som satt på samma rad som indexfallet var familj, vänner eller kollegor och därmed att man pratade mer med varandra.
En felfaktor kan vara att den beräknade sannolikheten för att smittas är för hög eftersom man förstås inte kan vara säker på att folk smittades just på tåget och inte på något annat sätt någon av dagarna däromkring, särskilt om man reste med familj, vänner eller kollegor.
https://academic.oup.com/cid/advance-article/doi/10.1093/cid/ciaa1057/5877944
Mycket kort svensk sammanfattning med kommentar: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-ser-riskerna-ut-for-att-smittas-i-kollektivtrafiken
Sannolikheten för att insjukna om man satt direkt bredvid indexfallet var 3,5 %.
Om man satt på samma rad var risken 1,5 %.
Om man satt 1-3 rader ifrån var risken 0,14 %.
Risken minskade alltså rejält med lite avstånd och då särskilt att sitta på olika rader eller minst med 2 platser emellan på samma rad.
Men risken ökade med tiden på tåget på ett sånt sätt att risken ökade med 0,15 procentenheter per timme i snitt och med 1,3 procentenheter om man satt bredvid varandra.
Risken för att bli sjuk om indexfallet steg av tåget och man sen satte sig på samma plats var 0,075 % vilket var samma som för dem som i stället satte sig på samma rad eller upp till tre rader ifrån. Rätt försumbar med andra ord.
De tar upp att en del av skillnaden mellan samma rad och raden rakt framför kan bero på att de som satt på samma rad som indexfallet var familj, vänner eller kollegor och därmed att man pratade mer med varandra.
En felfaktor kan vara att den beräknade sannolikheten för att smittas är för hög eftersom man förstås inte kan vara säker på att folk smittades just på tåget och inte på något annat sätt någon av dagarna däromkring, särskilt om man reste med familj, vänner eller kollegor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Det har hela tiden varit möjligt för ansvariga för ställena att göra undantag. Det har ju flyttat in folk på boendena under hela tiden och de har ju knappast burit möbler och resväskor på egen hand.optimum skrev:
Du har svar på allt och troligen detta också.
Svärmor fick lägenhet på äldreboende i mars 2020 och vi hjälpte henne att flytta.
Dagen efter blev det besöksförbud där.
Då saknades flera taklampor, gardiner och tavlor.
Tråkigt för en dam på 90 år att bo så men men. Hon är fortfarande frisk.
Finns ingen personal på det äldreboendet med lägenheter som fixar sådant här.
Nu är besöksförbudet borta.
Så har hon bott till för någon vecka sedan då vi nu har varit där och satt upp allt.
Nu får du berätta hur vi skulle satt upp gardiner, lampor och tavlorna från plats utomhus i somras.
Väntar ivrigt på ditt svar.
![]()
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Då kan ju de nytillkomna läsarna få reda på att det i artikeln skrivs så här:Ulltand skrev:
"Tom Britton säger att han inte vet i hur stor utsträckning experter som han själv har varit med och påverkat Folkhälsomyndighetens strategi.
– Min gissning är att de rådgör med ett antal olika experter utanför Folkhälsomyndigheten och sedan på något sätt väger ihop de olika synpunkterna för att sedan gå vidare i sitt beslutsfattande."
"När Aftonbladet når Matti Sällberg på telefon säger han att det var ett ”teoretiskt resonemang” om flockimmunitet som fördes i mejltråden."
"Anders Tegnell säger att experterna inte haft ”speciellt mycket” inflytande på myndighetens strategi och tycker inte att det varit någon press åt ”någon av hållen”."
"Jag menar dels hade vi landat i hur vi tänkt jobba innan de här diskussionerna drog i gång och jag får nog säga att vi på myndigheten vet väl så mycket om flockimmunitet och dess effekter och problem som de här personerna."
Min kommentar:
Mejlen verkar vara skrivna 17 mars och framåt och då var det ju redan klart vilka restriktioner som skulle införas.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Haha du är för...Ulltand skrev:
Det skulle vara bevis för att det det skulle finnas en strategi hos fhm med Folkimmunitet?
Om man bortser från att "källan" är inte ens värd att kalla källa. En reporter som skriver brottstycken ur mail som skickats tidigare i år. Du ser det som bevis.
Jag vill inte vara elak men det är inte tegnell som fattar besluten. Utan det är ett gäng experter. Sen har jag svårt att se varför det vore så hemskt med folkimmunitet som en del av det hela?
Det behöver inte innebära att man tänker riskera hela befolkningen.
Förresten så drog jag slutsatsen att tegnell gillar köttbullar. Det stod där tydligt... Om man bara läste mellan raderna
Det största hotet mot vår framtid är just politikerna, det är inte en influensa, personligen är jag mycket tveksam till att ge politkerna större befogenheter att styra befolkningen. Helt övertygad att detta skulle komma att missbrukas och det är långt värre än vad man än kan fantisera ihop runt Corona.useless skrev: