Status
Inte öppen för fler kommentarer.
G gaidin skrev:
(Om MERS hade haft ett R-värde på 5-8 i samhällsspridning hade vi varit ganska rökta).
Ja men som "tur" var sjönk det över tid men i början låg det där i Sydkorea.

Tänker mig att det det i huvudsak berott på att man vidtagit kraffulla åtgärder för att få stopp på smittan. Mers är ju inte att leka med.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Finns det ett färdigt, sluttestat vaccin säg i februari/mars som är redo att distribueras, då vet vi det.
Nu är det bara förhoppningar, eller har jag missat nåt?
Du har rätt. Om alla i pipen failar har vi inte vacccin i år men det är väldigt låg sannolikten då det är så pass många och så lång in i fas 3.

Flera vaccin utvärderas samtidigt som testerna pågår och tillverkas redan för att finnas till hands när godkännandet kommer.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Kan du förklara varför man nu i oktober håller på med lagar och regler man kunde insett i mars att man behövde för att kunna hanteras smittspridningen bättre?
För att man i mars var fullt upptagna med akuta saker som att se vad man kunde göra då med befintliga lagar?

optimum optimum skrev:
De har fattat att vintern kommer bli för djävlig för varför skulle man annars bry sig om nya regler för att minska smittspridningen.
Nej, man startar utredning nu för att kanske vara klara till sommaren. Lagar som riskerar att begränsa våra mänskliga rättigheter ska man vara mycket försiktig med och de behöver utredas under lång tid för att inte strida mot grundlagen.

optimum optimum skrev:
Men precis nyss så har vi börjat öppna upp och folk kan återigen koma in på äldreboenden. Smart? Nej det kunde man haft en period i somras när smittspridningen var låg och knappast nu när smittspridningen har börjat öka igen.
Nu var ju äldreboenden rätt öppna i somras eftersom det gick bra att träffas utomhus med avstånd och skydd. Sen är inte äldreboenden fängelser utan det gäller folks privata bostäder och man kan förstås inte begränsa folks rättigheter att träffa vem de vill hur länge som helst (tack och lov).

För övrigt är sommaren en olämplig tid att besluta att äldreboenden ska ta fram riktlinjer, skaka fram mötesrum etc. pga. alla semestrar eftersom det då är lägre bemanning och en del vikarier utan just någon utbildning.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Du har rätt. Om alla i pipen failar har vi inte vacccin i år men det är väldigt låg sannolikten då det är så pass många och så lång in i fas 3.

Flera vaccin utvärderas samtidigt som testerna pågår och tillverkas redan för att finnas till hands när godkännandet kommer.
Förutsatt att de blir godkända. De vet vi inte. När vaccinet väl blir godkänt så måste det tillverkas. Det kommer ta ett tag innan de kommer upp i full kapacitet. Sen tar det tid att tillverka ett vaccin. Tider som är svåra att påverka.
Att ha ett vaccin klart i år känns inte helt realistiskt. Sen kommer då frågan hur mycket vi får åt gången.
Det finns så många frågetecken ocm så få svar
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja men som "tur" var sjönk det över tid men i början låg det där i Sydkorea.

Tänker mig att det det i huvudsak berott på att man vidtagit kraffulla åtgärder för att få stopp på smittan. Mers är ju inte att leka med.
Nej, som andra redan har skrivit, det beror på miljön. I sjukhusmiljö med odiagnosticerade fall och mycket nära kontakt kan man få ett R-värde kring 5 men inte ute i samhället. Det innebär att värdet 5 inte är R0 utan ett R-värde under väldigt speciella omständigheter.

There has been evidence of limited, but not sustained spread of MERS-CoV from person to person, both in households as well as in health care settings like hospitals. Most transmission has occurred "in the circumstances of close contact with severely ill persons in healthcare or household settings" and there is no evidence of transmission from asymptomatic cases.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mers
 
J
Känns som det borde införas coronakarantän i tråden snart. Självskadebeteende eller medveten missuppfattning om och om igen.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
P
B Byggdjuret skrev:
Förutsatt att de blir godkända. De vet vi inte. När vaccinet väl blir godkänt så måste det tillverkas. Det kommer ta ett tag innan de kommer upp i full kapacitet. Sen tar det tid att tillverka ett vaccin. Tider som är svåra att påverka.
Att ha ett vaccin klart i år känns inte helt realistiskt. Sen kommer då frågan hur mycket vi får åt gången.
Det finns så många frågetecken ocm så få svar
Vaccinsamordnaren sa att riskgrupperna och sjukvårdspersonal vaccineras först, gemene man först troligen under 2022.

Det betyder att vissa rekommendationer och restriktioner kommer vara kvar över ett år till.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tusenett skrev:
Vaccinsamordnaren sa att riskgrupperna och sjukvårdspersonal vaccineras först, gemene man först troligen under 2022.

Det betyder att vissa rekommendationer och restriktioner kommer vara kvar över ett år till.
Jag är inte förvånad.
För till skillnad från vissa här i tråden
Så har jag aldrig trott att vi kommer ja ett vaccin klart redan i år och kunnat vaccinera alla riskgrupper... Det är tur att några av oss står stadigt på jorden
 
BirgitS
tusenett skrev:
Vaccinsamordnaren sa att riskgrupperna och sjukvårdspersonal vaccineras först, gemene man först troligen under 2022.

Det betyder att vissa rekommendationer och restriktioner kommer vara kvar över ett år till.
Han har också sagt att det är möjligt att vaccinerna som kommer i vinter inte är så lämpliga för de äldsta utan att de kan behöva vänta till nästa vinter då de traditionellt utvecklade vaccinerna kommer. Det betyder att vi behöver fortsätta hålla nere smittspridningen i 1,5 år till, alltså mer än 2 år totalt.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Förutsatt att de blir godkända. De vet vi inte. När vaccinet väl blir godkänt så måste det tillverkas. Det kommer ta ett tag innan de kommer upp i full kapacitet. Sen tar det tid att tillverka ett vaccin. Tider som är svåra att påverka.
Att ha ett vaccin klart i år känns inte helt realistiskt. Sen kommer då frågan hur mycket vi får åt gången.
Det finns så många frågetecken ocm så få svar

Det tillverkas redan sedan ett tag tillbaka.

Britterna planerar för att kunna börja vaccinera i november och vår samordnare har siktet intsällt på januari.

Det kommer ta ett tag innan alla som vill har vaccinerats men de första doserna är egentligen mycket viktigare då det går till riskgrupper,
 
BirgitS BirgitS skrev:
Han har också sagt att det är möjligt att vaccinerna som kommer i vinter inte är så lämpliga för de äldsta utan att de kan behöva vänta till nästa vinter då de traditionellt utvecklade vaccinerna kommer. Det betyder att vi behöver fortsätta hålla nere smittspridningen i 1,5 år till, alltså mer än 2 år totalt.

Har dock för mig att J&J ligger långt framme med ett vaccin som i en liten studie just för äldre gav bra svar. Bara en spruta räcker också.

Men om det skulle vara som du befarar så blir skyddet för de äldre istället genom flockimmunitet i andra vaccinerade grupper Högst troligen inom ett år.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, som andra redan har skrivit, det beror på miljön. I sjukhusmiljö med odiagnosticerade fall och mycket nära kontakt kan man få ett R-värde kring 5 men inte ute i samhället. Det innebär att värdet 5 inte är R0 utan ett R-värde under väldigt speciella omständigheter.

[länk]
Dessvärre har du fel. Från min tidigare länk om den koreanska studien.

"While the R0 value in Saudi Arabia was < 1 in all but one study, in South Korea, the R0 value was 2.5–8.09 in the early stage"
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Har dock för mig att J&J ligger långt framme med ett vaccin som i en liten studie just för äldre gav bra svar. Bara en spruta räcker också.
Problemet är väl hur det fungerar på lite sikt men ett halvknackigt immunsystem, dvs. om immuniteten kommer att finnas kvar efter några månader. Inte ens influensavaccin har ju särskilt bra effekt bland de äldre och då är det ändå vaccin man har jobbat med länge.

Ulltand Ulltand skrev:
Men om det skulle vara som du befarar så blir skyddet för de äldre istället genom flockimmunitet i andra vaccinerade grupper Högst troligen inom ett år.
Du har ju sett opinionsundersökningarna om villigheten att vaccinera sig. Jag är mycket osäker till att det går att uppnå 60 % immunitet i Sverige genom att bara vaccinera alla utom de 15-20 % av befolkningen som är över 65 år. 60 % räcker ju inte heller för att det inte ska kunna bli utbrott eftersom det räcker med att en enda tonåring med inga/små symtom kommer på besök på ett äldreboende för att du ska få hela avdelningen om 10-15 personer smittade i andra ledet, varav då 5 avlider.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Problemet är väl hur det fungerar på lite sikt men ett halvknackigt immunsystem, dvs. om immuniteten kommer att finnas kvar efter några månader. Inte ens influensavaccin har ju särskilt bra effekt bland de äldre och då är det ändå vaccin man har jobbat med länge.


Du har ju sett opinionsundersökningarna om villigheten att vaccinera sig. Jag är mycket osäker till att det går att uppnå 60 % immunitet i Sverige genom att bara vaccinera alla utom de 15-20 % av befolkningen som är över 65 år. 60 % räcker ju inte heller för att det inte ska kunna bli utbrott eftersom det räcker med att en enda tonåring med inga/små symtom kommer på besök på ett äldreboende för att du ska få hela avdelningen om 10-15 personer smittade i andra ledet, varav då 5 avlider.

Men i stort så räcker det att få ner dödligheten till influensanivåer. Då kommer även ett partiellt skydd vara av värde liksom en begränsad flockimmunitet.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Dessvärre har du fel. Från min tidigare länk om den koreanska studien.

"While the R0 value in Saudi Arabia was < 1 in all but one study, in South Korea, the R0 value was 2.5–8.09 in the early stage"
Ska man börja använda R0 på det sättet är det ju av yttersta vikt att man vet hur det har beräknats. I detta fall då att det endast gäller sjukhusmiljö där inga särskilda skyddsåtgärder har vidtagits.
Thus values given in the literature only make sense in the given context and it is recommended not to use obsolete values or compare values based on different models. [bild] does not by itself give an estimate of how fast an infection spreads in the population.
https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_reproduction_number

Du kan alltså inte ta ett R-värde som gäller just sjukhusmiljö under vissa förutsättningar och applicera det på ett helt samhälle. Då har man missförstått vad ett R-värde är.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.