2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
B b8q skrev:
Nu tycks sjukdom ge en betydligt sämre immunitet än vaccinet och så tror jag inte många skulle vara villiga släppa upp dödstalen på den nivån. Inte ens FHM efter hur det ser ut i backspegeln!
Det är väl precis det de diskuterar?Ulltand skrev:
Snabb flockimmunitet -> Sjukdom
Dra ut på det -> Vaccin.
Det vore väl tjänstefel av dem att inte diskutera detta, de måste ju dra i alla scenarier som kan uppstå.
Din ståndpunkt är att om det har diskuterats så har det också fattats ett beslut? Dessutom av andra än FHM?
Skulle inte tro det nej...
Inte dödstalen, men smittotalen. Jag blir vecka för vecka förvånad och glatt överraskad av att trots att antal nya smittade stiger kraftigt (ända sedan slutet av augusti). så är fortfarande dödstalen låååångt från de i mars-april. Dagens rapport (som alltså även täcker in hela helgen eftersom inget rapporteras in lördag-måndag) så har vi fyra nya dödsfall. Man har alltså blivit MYCKET bättre på att hålla smittan borta från riskgrupperna.Ulltand skrev:
Visst, FoHM tycker att smittspridningen går för fort nu, och det kan jag hålla med om - men vi kan knappast vänta oss att folk orkar hålla sig borta från restauranger, fester, arbetsplatser och skolor längre nu, det ser vi över hela världen. Människor pallar helt enkelt inte längre hålla på sin distans, då tar man hellre risken att bli smittad. Jag såg t.ex. en intervju med en 75-årig herre på lokalnyheterna häromdagen; han tyckte att man kan inte sitta inne längre, och att hans kvarstående liv är för kort för att inte levas.
B b8q skrev:Inte dödstalen, men smittotalen. Jag blir vecka för vecka förvånad och glatt överraskad av att trots att antal nya smittade stiger kraftigt (ända sedan slutet av augusti). så är fortfarande dödstalen låååångt från de i mars-april. Dagens rapport (som alltså även täcker in hela helgen eftersom inget rapporteras in lördag-måndag) så har vi fyra nya dödsfall. Man har alltså blivit MYCKET bättre på att hålla smittan borta från riskgrupperna.
Visst, FoHM tycker att smittspridningen går för fort nu, och det kan jag hålla med om - men vi kan knappast vänta oss att folk orkar hålla sig borta från restauranger, fester, arbetsplatser och skolor längre nu, det ser vi över hela världen. Människor pallar helt enkelt inte längre hålla på sin distans, då tar man hellre risken att bli smittad. Jag såg t.ex. en intervju med en 75-årig herre på lokalnyheterna häromdagen; han tyckte att man kan inte sitta inne längre, och att hans kvarstående liv är för kort för att inte levas.
Jag hoppas du har rätt men för några veckor sedan var smittotalen lååångt under de i mars/april.
Och visst har vi blivit bätte på mycket som tex att tetsa och smittspåra. Hålla avstånd går lite sämre.
Med reservation för att man testar många fler nu än man gjorde i våras, men här är grafen på smittotalen från dagens presskonferens:Ulltand skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Lååångt under" tycker jag inte man kan säga att det är i alla fall.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Jo, men det är ju just att man testar helt annorlunda än i våras som det ser ut på det sättet. Region Stockholm har ett diagram som visar var någonstans provtagningen har skett och då kan man under våren se att de allra flesta testades på sjukhus (gul), det var alltså personer som behövde sjukhusvård, men nu under hösten så är det en mycket liten andel som testas på sjukhus utan nu är det egenprovtagning (1177, blå), alltså lindriga fall som klarar sig hemma utan problem.B b8q skrev:
https://vardgivarguiden.se/globalas...ydd/statistik/covid-19/covid-19-fall-2020.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade lindriga fall kunnat testa sig under våren så hade ju staplarna då varit skyhöga jämförelsevis.
Det är svårt att veta vad man ska jämföra. Om vi t.ex. tittar på de gula och mörkblå (dvs tester på sjukhus och på särskilda boenden (äldreboenden), som i princip var de enda tester som gjordes i våras, och som du säger motsvarar svårt sjuka), och jämför med samma gula och mörkblå staplar nu i oktober, så skulle det alltså vara så att smittspridningen just nu motsvarar den i vecka 9-10 eller så? Om vi alltså antar att det är lika stor andel lindrigt sjuka nu som då?BirgitS skrev:
Jo, men det är ju just att man testar helt annorlunda än i våras som det ser ut på det sättet. Region Stockholm har ett diagram som visar var någonstans provtagningen har skett och då kan man under våren se att de allra flesta testades på sjukhus (gul), det var alltså personer som behövde sjukhusvård, men nu under hösten så är det en mycket liten andel som testas på sjukhus utan nu är det egenprovtagning (1177, blå), alltså lindriga fall som klarar sig hemma utan problem.
[länk]
[bild]
Hade lindriga fall kunnat testa sig under våren så hade ju staplarna då varit skyhöga jämförelsevis.
Edit: Då kan vi ju reflektera över hur stor samhällssmittan var redan vecka 9-10, om vi med ovanstående resonemang antar att den är ungefär lika stor som nu - och inse hur svårt det varit att stoppa detta i sin linda.
Redigerat:
I min värld kvalificerar två personer som sagt samma sak i en diskussionstråd sig för användning av "vi", blir lätt talspråk i en sånt här sammanhang och då utelämnar man saker, i det här fallet vi "som sagt samma sak".Ulltand skrev:
Jag håller med om att det slarvas något enormt med svenskan i forum, en del inlägg här går inte att förstå öht, men jag undrar om det verkligen är det som du undrar över?
G gaidin skrev:Det är väl precis det de diskuterar?
Snabb flockimmunitet -> Sjukdom
Dra ut på det -> Vaccin.
Det vore väl tjänstefel av dem att inte diskutera detta, de måste ju dra i alla scenarier som kan uppstå.
Din ståndpunkt är att om det har diskuterats så har det också fattats ett beslut? Dessutom av andra än FHM?
Skulle inte tro det nej...
Ska man dra ut den onda tanden snabbt eller långsamt? Frågan i e-posten är ju retorisk och svaret är så klart snabbt vilket betyder flockimmunitet genom sjukdom. Men stuva undan de äldre först.
Nej ett beslut skulle bli en offentlig handling så det aktade man sig noga för. Risken för att misslyclas med att tex stuva undan de äldre är uppenbar och då skulle man stå där med skägget i brevlådan och en massa döda.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Jag tror att det inte är fullt så enkelt heller, nu vet vi att smittspridningen är väldigt olika i olika åldersgrupper (med olika risk att hamna på sjukhus) men jag har ingen aning om det finns några uppgifter om hur viruset spred sig i olika åldersgrupper i början av mars. Men jag håller med dig om att det är tankeväckande.B b8q skrev:Det är svårt att veta vad man ska jämföra. Om vi t.ex. tittar på de gula och mörkblå (dvs tester på sjukhus och på särskilda boenden (äldreboenden), som i princip var de enda tester som gjordes i våras, och som du säger motsvarar svårt sjuka), och jämför med samma gula och mörkblå staplar nu i oktober, så skulle det alltså vara så att smittspridningen just nu motsvarar den i vecka 9-10 eller så? Om vi alltså antar att det är lika stor andel lindrigt sjuka nu som då?
Edit: Då kan vi ju reflektera över hur stor samhällssmittan var redan vecka 9-10, om vi med ovanstående resonemang antar att den är ungefär lika stor som nu - och inse hur svårt det varit att stoppa detta i sin linda.
Men du har inga direkta bevis annat än din tolkning av några lösryckta citat från några lösryckta mail, alltså är det en teori. Och om folk konspirerar om att akta sig för beslut som blir offentliga handlingar, så handlar det ju om en konspiration. Då förstår jag inte riktigt på viket sätt det inte skulle vara en konspirationsteori...Ulltand skrev:
Ska man dra ut den onda tanden snabbt eller långsamt? Frågan i e-posten är ju retorisk och svaret är så klart snabbt vilket betyder flockimmunitet genom sjukdom. Men stuva undan de äldre först.
Nej ett beslut skulle bli en offentlig handling så det aktade man sig noga för. Risken för att misslyclas med att tex stuva undan de äldre är uppenbar och då skulle man stå där med skägget i brevlådan och en massa döda.
Det är lite märkligt hur du kan dra så fullständigt tvärsäkra slutsatser av så väldigt lösa boliner, när du i andra sammanhang är väldigt noga med fakta. För det är väl just fakta som saknas?