Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
Då måste du ha missat att det är jag som förespråkat det ungefär sedan trådens start. Men att andra hävdat att sjukdom är det som gäller.

Jag tycker dessutom att det är fult av dig att insinuera en radda rena osanningar med vetskap om att en nytillkommen läsare aldrig kan läsa sig fram till vad som sagts.

Fråga vilka är "vi" i ditt inlägg? Är du representant för en grupp bör du vara tydlig med det.? Jag tänker mig annars ett det är en person bakom varje användare här.
Det du tjatat om är vaccin vaccin vaccin. Hela livet bygger på vaccin
De skulle lösa alla problem.
Du har även tjatat om att fhm bara gör fel.

Nu är det en diskussion om folkimmunitet. Där du får det att låta som att vaccin är den ända vägen. Sedan blir det lätt att tolka dig som att det finns ytterligare 2 sätt att få immunitet. Men det jag lärt är att det är antingen att haft corona eller blivit vaccinerad.

Ett tips är att du helt enkelt börjar läsa alla inlägg.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ahhhh, Nej man stänger ju givetvis efter situationen. Kan man stänga in smittan lokalt så fine. Om inte stänger man gränserna så så snart det finns en samhällspridning i flera länder.
Men hur avgör man?
Vem betalar? Gör du det?
 
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Ahhhh, Nej man stänger ju givetvis efter situationen. Kan man stänga in smittan lokalt så fine. Om inte stänger man gränserna så så snart det finns en samhällspridning i flera länder.
Varför har du klagat på Sverige/FHM då?
Förutom att de följt sin pandemiplan och WHO's råd och rekommendationer, så har de tydligen även följt din regelbok, du borde vara nöjd !!!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför har du klagat på Sverige/FHM då?
Förutom att de följt sin pandemiplan och WHO's råd och rekommendationer, så har de tydligen även följt din regelbok, du borde vara nöjd !!!
De har missat lockdown.
 
E eal skrev:
R0=0.5 enligt [länk]

/Andreas
Läs denna metaanalys så tror jag du hänger med.

Det är inte så att R-värdet gäller i alla sammanhang över tid.

I Sydorea ( utan kameler) låg R-värdet runt 5 och med 20 % dödlighet

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5930778/
 
B Byggdjuret skrev:
De har missat lockdown.
och munskydd och stängda skolor osv

Lite intressant också att det var det EU kommit överens om. Men att Sverige, med en aning hybris, skulle göra på annat sätt.
 
Ulltand Ulltand skrev:
I Sydorea ( utan kameler) låg R-värdet runt 5 och med 20 % dödlighet
#27765
Runt 5 vid kraftfull odiagnosticerad sjukdom i slutna utrymmen. Runt 0.5 ute i samhället.

Sluta plocka körsbär.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
och munskydd och stängda skolor osv

Lite intressant också att det var det EU kommit överens om. Men att Sverige, med en aning hybris, skulle göra på annat sätt.
Nu har väl inte gått in detaljnivå.
Varje land har hand om sin egen smittsnydd.
Sen vet du mycket väl att mask inte är så bra för vanligt folk.
 
optimum
T tanaris skrev:
Var det här något du pratade om före mars 2020 också? Om inte, varför?
Nej faktiskt inte så mycket då jag förutsatte att man hade beredskap för detta. Lagar och möjligheter att hantera en smittspridning i samhället och skyddsutrustning för de som behöver det. Nej de finns inte.
Det är så jävla eftersatt att det inte är klokt. Utanför sjukhuset i Lidköping satte man upp ett tält, så kallat tält triage, för att göra första bedömningen av de som kom dit för att söka vård. De fick sedan plocka ned tältet då det inte höll ihop. Jo det var över 40 år gammalt.
Fy faen vad eftersatt sådant är.

Men sjukvården har jag privat diskuterat med goda vänner hur eftersatt den är och vid en kris så kommer den inte klara av det speciellt bra. Detta utifrån det jag hört om bemanning och så kallade bemanningssnurror och besparingsprogram.
Bantar man sjukvården så den inte ens klarar ett normalläge så klarar man inte en kris.
Nu lyckades vi "platta till kurvan" så det räckte med att vi lät de äldre få vara kvar på äldreboenden och dö där utan syrgas. Samt att vi har en enorm vårdskuld då massor med operationer mm flyttats på framtiden.

Kan du förklara varför man nu i oktober håller på med lagar och regler man kunde insett i mars att man behövde för att kunna hanteras smittspridningen bättre?

Inte ens det kunde man komma igång med då.
Amatörer.

Däremot är detta intressant. De har fattat att vintern kommer bli för djävlig för varför skulle man annars bry sig om nya regler för att minska smittspridningen. Den lilla immuniteten som finns räcker tydligen inte till för att begränsa smittspridningen.
Men precis nyss så har vi börjat öppna upp och folk kan återigen koma in på äldreboenden. Smart? Nej det kunde man haft en period i somras när smittspridningen var låg och knappast nu när smittspridningen har börjat öka igen.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nej faktiskt inte så mycket då jag förutsatte att man hade beredskap för detta. Lagar och möjligheter att hantera en smittspridning i samhället och skyddsutrustning för de som behöver det. Nej de finns inte.
Det är så jävla eftersatt att det inte är klokt. Utanför sjukhuset i Lidköping satte man upp ett tält, så kallat tält triage, för att göra första bedömningen av de som kom dit för att söka vård. De fick sedan plocka ned tältet då det inte höll ihop. Jo det var över 40 år gammalt.
Fy faen vad eftersatt sådant är.

Men sjukvården har jag privat diskuterat med goda vänner hur eftersatt den är och vid en kris så kommer den inte klara av det speciellt bra. Detta utifrån det jag hört om bemanning och så kallade bemanningssnurror och besparingsprogram.
Bantar man sjukvården så den inte ens klarar ett normalläge så klarar man inte en kris.
Nu lyckades vi "platta till kurvan" så det räckte med att vi lät de äldre få vara kvar på äldreboenden och dö där utan syrgas. Samt att vi har en enorm vårdskuld då massor med operationer mm flyttats på framtiden.

Kan du förklara varför man nu i oktober håller på med lagar och regler man kunde insett i mars att man behövde för att kunna hanteras smittspridningen bättre?

Inte ens det kunde man komma igång med då.
Amatörer.

Däremot är detta intressant. De har fattat att vintern kommer bli för djävlig för varför skulle man annars bry sig om nya regler för att minska smittspridningen. Den lilla immuniteten som finns räcker tydligen inte till för att begränsa smittspridningen.
Men precis nyss så har vi börjat öppna upp och folk kan återigen koma in på äldreboenden. Smart? Nej det kunde man haft en period i somras när smittspridningen var låg och knappast nu när smittspridningen har börjat öka igen.
Nu är det lite väl och säga amatörer.
Att sjukvården har problem är ingenting nytt. Vi får hoppas att våra politiker lär sig och slutar spara på vården.
Att man öppnar upp ålderdomshem beror på att man upptäckte något som du kanske missat. Det bor människor där. Dessa människor har rätt att träffa sina anhöriga. Sen var det väl personalen som smittade en hel del.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
och munskydd och stängda skolor osv

Lite intressant också att det var det EU kommit överens om. Men att Sverige, med en aning hybris, skulle göra på annat sätt.
Ja, det verkar ju ha gått jättebra att göra det EU kommit överens om i Italien, Spanien, Storbritannien, Frankrike, Belgien...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Det finns inget långsiktigt sätt att hantera dett som FHM hävdar. Det gäller tvärt emot att vara flexibel och anpassa åtgärderna efter behov. Korta hårda lockdown i rätt tid och plats och sedan släppa upp är det som gäller.

Nu vet vi också att det tar mindre än ett år att få fram ett vaccin om skon klämmer.
”Rapid border closures, full lockdowns, and wide-spread testing were not associated with COVID-19 mortality per million people.”

Lancetartikeln som varit upp i tråden förut.
https://www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-5370(20)30208-X/fulltext
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nu vet vi också att det tar mindre än ett år att få fram ett vaccin om skon klämmer.
Finns det ett färdigt, sluttestat vaccin säg i februari/mars som är redo att distribueras, då vet vi det.
Nu är det bara förhoppningar, eller har jag missat nåt?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tycker dessutom att det är fult av dig att insinuera en radda rena osanningar med vetskap om att en nytillkommen läsare aldrig kan läsa sig fram till vad som sagts.

Fråga vilka är "vi" i ditt inlägg? Är du representant för en grupp bör du vara tydlig med det.? Jag tänker mig annars ett det är en person bakom varje användare här.
Då förstår jag varför du hela tiden börjar om med ditt mantra; Nya läsare skall fostras av dig och inga andra :D

Denna tråd, som jag numera kallar för "Utbilda Ulltand" har ju loopat flera varv varje gång du skall börja om diskussionen. Du hittar på att FHM tagit helt andra beslut än de själva säger, du hittar på egna siffror (Om MERS hade haft ett R-värde på 5-8 i samhällsspridning hade vi varit ganska rökta).
 
T
optimum optimum skrev:
Nej faktiskt inte så mycket då jag förutsatte att man hade beredskap för detta. Lagar och möjligheter att hantera en smittspridning i samhället och skyddsutrustning för de som behöver det. Nej de finns inte.
Det är så jävla eftersatt att det inte är klokt. Utanför sjukhuset i Lidköping satte man upp ett tält, så kallat tält triage, för att göra första bedömningen av de som kom dit för att söka vård. De fick sedan plocka ned tältet då det inte höll ihop. Jo det var över 40 år gammalt.
Fy faen vad eftersatt sådant är.

Men sjukvården har jag privat diskuterat med goda vänner hur eftersatt den är och vid en kris så kommer den inte klara av det speciellt bra. Detta utifrån det jag hört om bemanning och så kallade bemanningssnurror och besparingsprogram.
Bantar man sjukvården så den inte ens klarar ett normalläge så klarar man inte en kris.
Nu lyckades vi "platta till kurvan" så det räckte med att vi lät de äldre få vara kvar på äldreboenden och dö där utan syrgas. Samt att vi har en enorm vårdskuld då massor med operationer mm flyttats på framtiden.

Kan du förklara varför man nu i oktober håller på med lagar och regler man kunde insett i mars att man behövde för att kunna hanteras smittspridningen bättre?

Inte ens det kunde man komma igång med då.
Amatörer.

Däremot är detta intressant. De har fattat att vintern kommer bli för djävlig för varför skulle man annars bry sig om nya regler för att minska smittspridningen. Den lilla immuniteten som finns räcker tydligen inte till för att begränsa smittspridningen.
Men precis nyss så har vi börjat öppna upp och folk kan återigen koma in på äldreboenden. Smart? Nej det kunde man haft en period i somras när smittspridningen var låg och knappast nu när smittspridningen har börjat öka igen.
Jag trodde det var allmänt känt att beredskapen var dålig på många håll och kanter. Om inte annat är det väl information man borde ha snappat upp när man förberedde sig för valet 2018.

Att stifta lagar är ingen snabb process, och ska inte vara det heller. Man ska nog inte dra alltför långtgående slutsatser vad gäller kommander vinters coronasituation baserat på regeringens och riksdagens agerande i den frågan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.