2 357 472 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det du tjatat om är vaccin vaccin vaccin. Hela livet bygger på vaccinUlltand skrev:
Då måste du ha missat att det är jag som förespråkat det ungefär sedan trådens start. Men att andra hävdat att sjukdom är det som gäller.
Jag tycker dessutom att det är fult av dig att insinuera en radda rena osanningar med vetskap om att en nytillkommen läsare aldrig kan läsa sig fram till vad som sagts.
Fråga vilka är "vi" i ditt inlägg? Är du representant för en grupp bör du vara tydlig med det.? Jag tänker mig annars ett det är en person bakom varje användare här.
De skulle lösa alla problem.
Du har även tjatat om att fhm bara gör fel.
Nu är det en diskussion om folkimmunitet. Där du får det att låta som att vaccin är den ända vägen. Sedan blir det lätt att tolka dig som att det finns ytterligare 2 sätt att få immunitet. Men det jag lärt är att det är antingen att haft corona eller blivit vaccinerad.
Ett tips är att du helt enkelt börjar läsa alla inlägg.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Varför har du klagat på Sverige/FHM då?Ulltand skrev:
Förutom att de följt sin pandemiplan och WHO's råd och rekommendationer, så har de tydligen även följt din regelbok, du borde vara nöjd !!!
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Läs denna metaanalys så tror jag du hänger med.E eal skrev:
Det är inte så att R-värdet gäller i alla sammanhang över tid.
I Sydorea ( utan kameler) låg R-värdet runt 5 och med 20 % dödlighet
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5930778/
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Nu har väl inte gått in detaljnivå.Ulltand skrev:
Varje land har hand om sin egen smittsnydd.
Sen vet du mycket väl att mask inte är så bra för vanligt folk.
Så
Nej faktiskt inte så mycket då jag förutsatte att man hade beredskap för detta. Lagar och möjligheter att hantera en smittspridning i samhället och skyddsutrustning för de som behöver det. Nej de finns inte.T tanaris skrev:
Det är så jävla eftersatt att det inte är klokt. Utanför sjukhuset i Lidköping satte man upp ett tält, så kallat tält triage, för att göra första bedömningen av de som kom dit för att söka vård. De fick sedan plocka ned tältet då det inte höll ihop. Jo det var över 40 år gammalt.
Fy faen vad eftersatt sådant är.
Men sjukvården har jag privat diskuterat med goda vänner hur eftersatt den är och vid en kris så kommer den inte klara av det speciellt bra. Detta utifrån det jag hört om bemanning och så kallade bemanningssnurror och besparingsprogram.
Bantar man sjukvården så den inte ens klarar ett normalläge så klarar man inte en kris.
Nu lyckades vi "platta till kurvan" så det räckte med att vi lät de äldre få vara kvar på äldreboenden och dö där utan syrgas. Samt att vi har en enorm vårdskuld då massor med operationer mm flyttats på framtiden.
Kan du förklara varför man nu i oktober håller på med lagar och regler man kunde insett i mars att man behövde för att kunna hanteras smittspridningen bättre?
Inte ens det kunde man komma igång med då.
Amatörer.
Däremot är detta intressant. De har fattat att vintern kommer bli för djävlig för varför skulle man annars bry sig om nya regler för att minska smittspridningen. Den lilla immuniteten som finns räcker tydligen inte till för att begränsa smittspridningen.
Men precis nyss så har vi börjat öppna upp och folk kan återigen koma in på äldreboenden. Smart? Nej det kunde man haft en period i somras när smittspridningen var låg och knappast nu när smittspridningen har börjat öka igen.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Nu är det lite väl och säga amatörer.optimum skrev:
Nej faktiskt inte så mycket då jag förutsatte att man hade beredskap för detta. Lagar och möjligheter att hantera en smittspridning i samhället och skyddsutrustning för de som behöver det. Nej de finns inte.
Det är så jävla eftersatt att det inte är klokt. Utanför sjukhuset i Lidköping satte man upp ett tält, så kallat tält triage, för att göra första bedömningen av de som kom dit för att söka vård. De fick sedan plocka ned tältet då det inte höll ihop. Jo det var över 40 år gammalt.
Fy faen vad eftersatt sådant är.
Men sjukvården har jag privat diskuterat med goda vänner hur eftersatt den är och vid en kris så kommer den inte klara av det speciellt bra. Detta utifrån det jag hört om bemanning och så kallade bemanningssnurror och besparingsprogram.
Bantar man sjukvården så den inte ens klarar ett normalläge så klarar man inte en kris.
Nu lyckades vi "platta till kurvan" så det räckte med att vi lät de äldre få vara kvar på äldreboenden och dö där utan syrgas. Samt att vi har en enorm vårdskuld då massor med operationer mm flyttats på framtiden.
Kan du förklara varför man nu i oktober håller på med lagar och regler man kunde insett i mars att man behövde för att kunna hanteras smittspridningen bättre?
Inte ens det kunde man komma igång med då.
Amatörer.
Däremot är detta intressant. De har fattat att vintern kommer bli för djävlig för varför skulle man annars bry sig om nya regler för att minska smittspridningen. Den lilla immuniteten som finns räcker tydligen inte till för att begränsa smittspridningen.
Men precis nyss så har vi börjat öppna upp och folk kan återigen koma in på äldreboenden. Smart? Nej det kunde man haft en period i somras när smittspridningen var låg och knappast nu när smittspridningen har börjat öka igen.
Att sjukvården har problem är ingenting nytt. Vi får hoppas att våra politiker lär sig och slutar spara på vården.
Att man öppnar upp ålderdomshem beror på att man upptäckte något som du kanske missat. Det bor människor där. Dessa människor har rätt att träffa sina anhöriga. Sen var det väl personalen som smittade en hel del.
Ja, det verkar ju ha gått jättebra att göra det EU kommit överens om i Italien, Spanien, Storbritannien, Frankrike, Belgien...Ulltand skrev:
”Rapid border closures, full lockdowns, and wide-spread testing were not associated with COVID-19 mortality per million people.”Ulltand skrev:
Det finns inget långsiktigt sätt att hantera dett som FHM hävdar. Det gäller tvärt emot att vara flexibel och anpassa åtgärderna efter behov. Korta hårda lockdown i rätt tid och plats och sedan släppa upp är det som gäller.
Nu vet vi också att det tar mindre än ett år att få fram ett vaccin om skon klämmer.
Lancetartikeln som varit upp i tråden förut.
https://www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-5370(20)30208-X/fulltext
Redigerat av moderator:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Då förstår jag varför du hela tiden börjar om med ditt mantra; Nya läsare skall fostras av dig och inga andraUlltand skrev:
Jag tycker dessutom att det är fult av dig att insinuera en radda rena osanningar med vetskap om att en nytillkommen läsare aldrig kan läsa sig fram till vad som sagts.
Fråga vilka är "vi" i ditt inlägg? Är du representant för en grupp bör du vara tydlig med det.? Jag tänker mig annars ett det är en person bakom varje användare här.
Denna tråd, som jag numera kallar för "Utbilda Ulltand" har ju loopat flera varv varje gång du skall börja om diskussionen. Du hittar på att FHM tagit helt andra beslut än de själva säger, du hittar på egna siffror (Om MERS hade haft ett R-värde på 5-8 i samhällsspridning hade vi varit ganska rökta).
Jag trodde det var allmänt känt att beredskapen var dålig på många håll och kanter. Om inte annat är det väl information man borde ha snappat upp när man förberedde sig för valet 2018.optimum skrev:
Nej faktiskt inte så mycket då jag förutsatte att man hade beredskap för detta. Lagar och möjligheter att hantera en smittspridning i samhället och skyddsutrustning för de som behöver det. Nej de finns inte.
Det är så jävla eftersatt att det inte är klokt. Utanför sjukhuset i Lidköping satte man upp ett tält, så kallat tält triage, för att göra första bedömningen av de som kom dit för att söka vård. De fick sedan plocka ned tältet då det inte höll ihop. Jo det var över 40 år gammalt.
Fy faen vad eftersatt sådant är.
Men sjukvården har jag privat diskuterat med goda vänner hur eftersatt den är och vid en kris så kommer den inte klara av det speciellt bra. Detta utifrån det jag hört om bemanning och så kallade bemanningssnurror och besparingsprogram.
Bantar man sjukvården så den inte ens klarar ett normalläge så klarar man inte en kris.
Nu lyckades vi "platta till kurvan" så det räckte med att vi lät de äldre få vara kvar på äldreboenden och dö där utan syrgas. Samt att vi har en enorm vårdskuld då massor med operationer mm flyttats på framtiden.
Kan du förklara varför man nu i oktober håller på med lagar och regler man kunde insett i mars att man behövde för att kunna hanteras smittspridningen bättre?
Inte ens det kunde man komma igång med då.
Amatörer.
Däremot är detta intressant. De har fattat att vintern kommer bli för djävlig för varför skulle man annars bry sig om nya regler för att minska smittspridningen. Den lilla immuniteten som finns räcker tydligen inte till för att begränsa smittspridningen.
Men precis nyss så har vi börjat öppna upp och folk kan återigen koma in på äldreboenden. Smart? Nej det kunde man haft en period i somras när smittspridningen var låg och knappast nu när smittspridningen har börjat öka igen.
Att stifta lagar är ingen snabb process, och ska inte vara det heller. Man ska nog inte dra alltför långtgående slutsatser vad gäller kommander vinters coronasituation baserat på regeringens och riksdagens agerande i den frågan.