Status
Inte öppen för fler kommentarer.
harry73
Mikael_L Mikael_L skrev:
En betydligt mer lömsk sjukdom, som skördar ohyggliga mängder offer på många sätt, är alkoholism. Tänk ifall vi kunde utveckla ett vaccin där .. :thinking:
Tar den också bort baksmällan ?

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
harry73
B b8q skrev:
I helgen gick både Argentina och Colombia om oss i listan över döda per invånare:

[bild]
Även Tjeckien kan gå om oss på sikt, men de har en lång väg kvar.

BirgitS BirgitS skrev:
Nu sprids ju MERS-coronaviruset rätt annorlunda än det nya coronaviruset så det är ju inte jämförbart när det gäller svårighet att stänga in det.
[länk]
Det är ju det som har gjort att det inte blivit några stora pandemier av MERS-utbrotten.

Det är ju inte heller slut på MERS-utbrott utan de uppstår varje år som framgår av ovanstående länk.
Nej nu måste jag styra upp detta. MERS spridningen med R=5 i Sydkorea är inte från kameler. Det smittar mellan människor och anledningen till att det inte blivit en pandemi är just att man lyckats stänga in det i tid.

useless useless skrev:
Och några veckor efter uppöppnandet så tar spridningen fart igen, så då stänger man snabbt och hårt igen, osv... Hur länge tror du samhället klarar det?
Det finns inget långsiktigt sätt att hantera dett som FHM hävdar. Det gäller tvärt emot att vara flexibel och anpassa åtgärderna efter behov. Korta hårda lockdown i rätt tid och plats och sedan släppa upp är det som gäller.

Nu vet vi också att det tar mindre än ett år att få fram ett vaccin om skon klämmer.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Och det ska man göra då för varje nytt okänt virus som dyker upp?
Självklart inte. Bara när det gäller virus men pandemiska förutsättningar och där sjukligheten/dödligheten är tillräckligt hög.

E eal skrev:
R0=0.5 enligt [länk]

/Andreas
I Sydkorea upp till R=8 men bara 20 % dödlighet då jmfr med 45 % dödlighet i arabländer men då med lägre R.

R-värdet varierar för MERS precis som dödligheten

Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Självklart inte. Bara när det gäller virus men pandemiska förutsättningar och där sjukligheten/dödligheten är tillräckligt hög.
Bra att du inser (erkänner) detta.
Det var just det som var de överväganden som gjordes. SARS-cov2 bedömdes ha låga pandemiska förutsättningar. Man jämförde med det närbesläktade SARS-cov1 (fast det hette inte så då, iom att det inte fanns en tvåa).

Ulltand Ulltand skrev:
Målsättningen måste vara när nästa pandemi rullar fram att stänga snabbt och hårt. Då finns förutsättningarna för ett snart uppöppnande och nationella ekonomier kan rulla på relativt ostört. Ett annat coronavirus MERS hade runt 20 % dödlighet och ett R-tal på ca 5 i sydkorea. Vi skall vara väldigt glada att man lyckdes stänga in det i tid.
Ahhh, vi ska alltså stänga Sverige/Europa/världen snabbt och hårt varje år då...?
Iom att det uppstår nya utbrott av MERS typ varje år ...

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Hur avgör man detta? Vem avgör detta? Svininfluensan var en Pandemi men var långt ifrån lika dödlig som corona.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Vi har inte kontroll på detta virus och var var jäkligt dåligt förberedda på en pandemi och den som påstod att vår beredskap vara bra ljög något enormt.

Vi har inte ens lagliga möjligheter att kontrollera smittspridningen. Nu sitter man och pillar med ett lagförslag som troligen inte går att använda förrän nästa sommar.

Amatörmässigt.

Nej nej och åter nej, Jag förespråkar INTE lockdown. Sådant anser jag inte fungera.
Det du pratar om är grundlagen. Att ändra den är inte lätt.
Men vad är det för lagförslag som du pratar om?

Sen är det viktigt grundlagen låter man vara. Sen är det så att det är inget som tyder på att hårdare tag hade gjort någon skillnad.
Sen finns det en viktig sak när det gäller fhm's beslut de måste ta hänsyn till hela samhället.
Det behöver inte du göra

Ulltand Ulltand skrev:
Ja det skulle aldrig falla mig in men när men när e-postkorrespondensen mellan Tegnell och hans experter landar i att flockimmnuitet genom sjudom är vägen frammåt så är det svårt att inte se vad som händer.
Du får nog läsa igen. Ja, de diskuterar det. Nej, de landar inte i ett beslut om att släppa viruset fritt så att vi får flockimmunitet genom sjukdom.

Som jag och flera andra påpekat för dig så konstaterar de, liksom i princip alla andra utom vissa ö-nationer och stängda diktaturer att epidemin inte kommer att upphöra förrän man uppnår någon form av flockimmunitet. Det FoHM beslutar är då att hitta rekommendationer som "plattar ut kurvan" så att sjukvården orkar med, men som man ändå orkar hålla på med under 1-2 år i väntat på det vaccin som kan skapa flockimmuniteten. Detta på grund av att man snabbt inser att vi redan har större samhällssmitta än vad man först trodde, men att man samtidigt måste se till att skydda de äldre. Det senare har man i viss mån misslyckats med, men den skuggan ska inte falla på FoHM. De har trots allt skickat ut instruktioner om att ha beredskap och planer för hantering av epidemier i god tid innan Covid-19 bröt ut.

Du försöker påstå att man hela tiden strävat efter att så snabbt som möjligt uppnå flockimmunitet genom sjukdom, detta är ett missförstånd från din sida hoppas jag, alternativet är att du ljuger och sprider fake news.

Ulltand Ulltand skrev:
Jasså? Finns det tvivel om det eller vad är det ni diskuterar om den i så fall?
Vi försöker förklara för dig att immunitet uppnådd genom vaccination också är flockimmunitet. Det finns inte flera sorters flockimmunitet och den enda som tvivlar på detta är du. Det är det diskussionen gäller. Vi har inga tvivel eller funderingar om vad det innebär, vi bara försöker, tyvärr förgäves, att få dig att förstå hur det fungerar. att det inte handlar om vaccin eller flockimmunitet utan att vaccin är det som behövs för att flockimmuniteten ska kunna uppnås så att pandemin upphör och Covid-19 backar och blir en av de vanliga säsongsjukorna som influensa och vinterkräksjuka.

• Gilla
Dan_Johansson och 9 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vi försöker förklara för dig att immunitet uppnådd genom vaccination också är flockimmunitet. .
Då måste du ha missat att det är jag som förespråkat det ungefär sedan trådens start. Men att andra hävdat att sjukdom är det som gäller.

Jag tycker dessutom att det är fult av dig att insinuera en radda rena osanningar med vetskap om att en nytillkommen läsare aldrig kan läsa sig fram till vad som sagts.

Fråga vilka är "vi" i ditt inlägg? Är du representant för en grupp bör du vara tydlig med det.? Jag tänker mig annars ett det är en person bakom varje användare här.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ahhh, vi ska alltså stänga Sverige/Europa/världen snabbt och hårt varje år då...?
Iom att det uppstår nya utbrott av MERS typ varje år ...
Ahhhh, Nej man stänger ju givetvis efter situationen. Kan man stänga in smittan lokalt så fine. Om inte stänger man gränserna så så snart det finns en samhällspridning i flera länder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.