Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
Anna_H Anna_H skrev:
Vilken tur då att det är Stefan Löfven som "leder trupperna" och inte tex Jimmie "politikerbroilern" Åkesson, vars enda punkt på CV:t är partiledare för SD.
Vi får inte diskutera politik här på forumet.
Så inbjud inte till sådant.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
optimum
Anna_H Anna_H skrev:
En pandemi är en epidemi som är spridd över större delen av världen. Finns exakta siffror att gå på för när en epidemi är så spridd att den ska kallas pandemi. Men en pandemi är alltså en epidemi.
Tror sådant skapar mer förvirring hos folket.

Kallar WHO nu det för pandemi så är det det vi alla säger.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Inga tusentals döda i fallolyckor i Sverige inte.

Jag hade inte hetsat upp mig över detta om det inte hade varit att det faktiskt går att undvika med riktade och kortvariga insatser.
Varje år faller cirka 70 000 personer så illa att de måste uppsöka en akutmottagning. Det är i snitt 200 personer per dag. 1000 personer dör varje år med anledning av fall i vardagen. Flertalet av dem är 60 år eller äldre.

Svärmor snubblade på mattkanten, bröt benet och dog 3 veckor senare, i november.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Vi får inte diskutera politik här på forumet.
Så inbjud inte till sådant.
Det är inte politik, det är fakta ;-)
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Tror sådant skapar mer förvirring hos folket.

Kallar WHO nu det för pandemi så är det det vi alla säger.
Lite som att säga att det är förvirrande att ha olika hundraser, vi borde alla säga hund istället för schäfer, pudel osv....

Nej, det är inte förvirrande att ha "grader i helvetet", nästan alla vet att en pandemi är en spridd epidemi. Och nu vet du också det. Lär dig av det vi skriver istället för att tjafsa emot och hela tiden påpeka att du inte förstår.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
Det här är lite OT.
Men på sikt kan det innebära att vi i större grad kommer bli mer självförsörjande. Vi får mindre transporter då vi tar tillbaka tillverkning till närmare breddgrader. När allting är så globaliserat så inser man snabbt hur sårbart allting blir vid en kris.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vi får se om denna kris ger en mer nationalistisk strukturering av samhället. Men tänk på att chefskadern kommer att vara den samma även när detta blåst över. Och de är uppväxta och inskolade i ett globaliserat tänkande. Att de plötsligt skulle byta världssyn och börja organisera samhället på ett annat sätt p g a denna kris känns främmande. Men kulturförändringar är svåra att sia om. Plötsligt händer de bara. Och så finns det ju allmänna val som kan ändra spelplanen.
 
  • Gilla
topmount och 2 till
  • Laddar…
Vad är det som säger att Italien skulle ligga före Sverige vad gäller Corona?

Båda länderna kan ha fått smittan ungefär samtidigt men att den uppmärksammades när Stockholm hade sportlov och fick höra talas om den i Italien och blev rädda när de kom hem och testade sig.

Smittspridningen kan ha pågått under lika lång tid i Sverige som i Italien men genom att isolera folk i större utsträckning i Italien kan smittan ha fått större inverkan på de som smittats än vad den fått om man inte isolerat folk som i Sverige.

1000 molekyler smitta gör större skada på 10 mottagare än på 100
 
Min arbetsgivare fortsätter att briljera. De var snabba med att införa åtgärder på arbetsplatsen som extra städning, handsprit överallt, begränsningar för antal personer på samma möte, hålla distans i matsalen, screening med frågor vid entre för både anställda och gäster. Redan förra veckan infördes 100% distansarbete för alla, endast några få % kan få tillgång till kontoret. Själv väntar jag på några prototyper från Kina och fick nu reda på att de sitter i en veckas karantän för att försäkra att de inte för med sig corona.
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Putte 9497 skrev:
Vad är det som säger att Italien skulle ligga före Sverige vad gäller Corona?

Båda länderna kan ha fått smittan ungefär samtidigt men att den uppmärksammades när Stockholm hade sportlov och fick höra talas om den i Italien och blev rädda när de kom hem och testade sig.

Smittspridningen kan ha pågått under lika lång tid i Sverige som i Italien men genom att isolera folk i större utsträckning i Italien kan smittan ha fått större inverkan på de som smittats än vad den fått om man inte isolerat folk som i Sverige.

1000 molekyler smitta gör större skada på 10 mottagare än på 100
Argumenten är två:

Dels har det inte kommit in mängder av fall i Sverige till sjukhusen med svåra skador i andningssystemet. Våra intensivvårdsplatser för detta står ännu rätt tomma idag. Det kommer att ändras.

Det andra skälet är att FHM har testat mycket brett i samband med sportlovsåtervändarna (kring 10 000 tester) och de såg då inte att fall orelaterade till resenärerna. Men det var historien, nu har vi spridning i samhället.
 
Redigerat:
  • Gilla
Donald-Duck och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi får se om denna kris ger en mer nationalistisk strukturering av samhället. Men tänk på att chefskadern kommer att vara den samma även när detta blåst över. Och de är uppväxta och inskolade i ett globaliserat tänkande. Att de plötsligt skulle byta världssyn och börja organisera samhället på ett annat sätt p g a denna kris känns främmande. Men kulturförändringar är svåra att sia om. Plötsligt händer de bara. Och så finns det ju allmänna val som kan ändra spelplanen.
Absolut är det så. Men är det något som ändrar en spelplan så är det starka ekonomiska incitament. Globalism och kapitalism är två faktorer som definitivt inte är främmande för varandra, där kapitalism är den dominanta faktorn. Utan ekonomin stannar hjulet.
 
N NiklasN123 skrev:
Min arbetsgivare fortsätter att briljera. De var snabba med att införa åtgärder på arbetsplatsen som extra städning, handsprit överallt, begränsningar för antal personer på samma möte, hålla distans i matsalen, screening med frågor vid entre för både anställda och gäster. Redan förra veckan infördes 100% distansarbete för alla, endast några få % kan få tillgång till kontoret. Själv väntar jag på några prototyper från Kina och fick nu reda på att de sitter i en veckas karantän för att försäkra att de inte för med sig corona.
Något säger mig att vi jobbar på samma ställe :)
 
  • Gilla
NiklasN123
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Argumenten är två:

Dels har det inte kommit in mängder av fall i Sverige till sjukhusen med svåra skador i antagningssystemet. Våra intensivvårdsplatser för detta står ännu rätt tomma idag. Det kommer att ändras.

Det andra skälet är att FHM har testat mycket brett i samband med sportlovsåtervändarna (kring 10 000 tester) och de såg då inte att fall orelaterade till resenärerna. Men det var historien, nu har vi spridning i samhället.
Vi har stor spridning i samhället men ännu är inte iv platserna fulla.

Jag tror att Sverige gör helt rätt, skydda de gamla och låt de sjuka hålla sig borta från andra i minst två veckor och sluta kramas (mer än inom familjen)
 
  • Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Putte 9497 skrev:
Vi har stor spridning i samhället men ännu är inte iv platserna fulla.
Beror på vad du menar med stor, det är en kvantitativ fråga. Men vi ligger efter Italien i tidslinjen och Stockholm är värst drabbat. Nu får vi se hur den där tomma huvudstaden och att nästan ingen reser längre begränsar spridningen. Svar kommer om en till två veckor.
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Beror på vad du menar med stor, det är en kvantitativ fråga. Men vi ligger efter Italien i tidslinjen och Stockholm är värst drabbat. Nu får vi se hur den där tomma huvudstaden och att nästan ingen reser längre begränsar spridningen. Svar kommer om en till två veckor.
På vilket sätt ligger vi efter Italien? När de fick in sin smitta i landet så kan vi ha fått vår ungefär samtidigt.

Bara för att det första fallet upptäcktes tidigare i Italien än i Sverige så behöver det inte betyda att vi ligger flera veckor efter.

Göteborg hade sportlov två veckor före Stockholm och varför är då inte smittspridningen större än i Stockholm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.