2 360 802 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det började med någons hypotes om att Sverige branta kurva över dödsfall måste ha sin grund i fler antal smittade en viss tidpunkt. Då med ett resonmang om att smittan skulle ha skett X antal dagar tidigare.BirgitS skrev:
Ja, du har fått fram något värde på 10 dagar men vad har du tänkt att det värdet ska visa?
Så vitt jag minns började det med en diskussion om när folk som smittades i mitten av mars troligen blev inlagda på IVA eller avled. Men vad din siffra på 10 dagar från smittotillfälle tills folk troligen börjar avlida har med det förstår jag inte alls.
Då X är fel så faller dessvärre hela resonemanget. Kan vara rätt ändå men det vet vi inte.
Men det är väl bra att vi kommit lite längre i våra funderingar? Det är ju lite så vetenskap fungerar. Man ansätter en hypotes/teori för prövningar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Nåja, nu är det ju du som med hjälp av en mycket begränsad studie i januari har kommit fram till 10,5 dagar medan som sagt WHO senast igår pratade om några veckor från det att smittspridningen ökar tills det syns i antalet avlidna.Ulltand skrev:
Det började med någons hypotes om att Sverige branta kurva över dödsfall måste ha sin grund i fler antal smittade en viss tidpunkt. Då med ett resonmang om att smittan skulle ha skett X antal dagar tidigare.
Då X är fel så faller dessvärre hela resonemanget. Kan vara rätt ändå men det vet vi inte.
Men det är väl bra att vi kommit lite längre i våra funderingar? Det är ju lite så vetenskap fungerar. Man ansätter en hypotes/teori för prövningar.
Det är ju inte heller så att all smittspridning på äldreboenden upphör bara för att man stänger ned samhället och inför utegångsförbud för de flesta. De som jobbar på äldreboenden och som smittades just när nedstängningen började kommer ju att smitta de äldre 4-10 (14?) dagar senare. Dessutom finns det personer som smittades just när nedstängningen började som ett antal dagar senare kommer att smitta någon i samma hushåll som jobbar på ett äldreboende och sen några dagar senare smittar några där. Samt att det på ett äldreboende inte går att förbjuda de boende att lämna sina rum, det är inte ett fängelse utan enskilda hyreslägenheter, vilket leder till att de smittar varandra. Det går inte att förutsätta att all smittspridning upphör bara för att man inför utegångsförbud.
Men naturligtvis är det så att ett stort antal smittade en viss dag och då i åldersgrupper där många avlider leder till att fler avlider än om det är få antal smittade i gruppen en viss dag.
Ser ut att bli någon typ av platå i Stockholm vad gäller smittade denna vecka. Skulle inte förvåna mig om det kommer ligga ganska konstant kring de nivåer vi ser just nu, i några veckor till, innan vi tydligt börjar se effekter av den immunitet(får man skriva så?) som tveklöst finns i samhället.
Jag skulle kunna satsa ganska mycket pengar på att vi inte kommer få någon ”andravåg” likt många länder i Europa ser nu.
Jag skulle kunna satsa ganska mycket pengar på att vi inte kommer få någon ”andravåg” likt många länder i Europa ser nu.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Hur har du kommit fram till det?Z zada11 skrev:
Det beror ju helt på hur folk beter sig framöver.Z zada11 skrev:
Bara nyfiken, tror du att Norge, Finland och Danmark får en andra våg lik den i europa? Där finns ju ingen immunitet lik den i Sverige.Z zada11 skrev:Ser ut att bli någon typ av platå i Stockholm vad gäller smittade denna vecka. Skulle inte förvåna mig om det kommer ligga ganska konstant kring de nivåer vi ser just nu, i några veckor till, innan vi tydligt börjar se effekter av den immunitet(får man skriva så?) som tveklöst finns i samhället.
Jag skulle kunna satsa ganska mycket pengar på att vi inte kommer få någon ”andravåg” likt många länder i Europa ser nu.
Vad du är petig då... Italienska Alperna. Nöjd nu?Ulltand skrev:
Jag tror inte man hade något fokus alls på alperna. Tegnell var ganska tydlig med att smittan inte nått dit från Italien. Det var ett "safe" resmål. Som följd av detta fanns heller inga restriktioner för ditresande eller hemvändande alpresenärer.
Man kan inte dra slutsatsen att Norge hade färre smittade pga andra sportlovsvanor. Det är en hypotes. Men vi vet också att smittan var utbredd på många andra håll i världen vi den tiden.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jo men när det finns fakta behöver man inte anstränga sig. Och att räkna ut något som corona och dödsfall rent matematisky. Det är inte många som lyckats. Därför är det bättre med fakta.Ulltand skrev:
Det började med någons hypotes om att Sverige branta kurva över dödsfall måste ha sin grund i fler antal smittade en viss tidpunkt. Då med ett resonmang om att smittan skulle ha skett X antal dagar tidigare.
Då X är fel så faller dessvärre hela resonemanget. Kan vara rätt ändå men det vet vi inte.
Men det är väl bra att vi kommit lite längre i våra funderingar? Det är ju lite så vetenskap fungerar. Man ansätter en hypotes/teori för prövningar.
Detta är känt sedan urminnes tider.Ulltand skrev:
Förkylningsvirus och influensa är kalla virus och har en säsong, vintertid.
Därför är det förväntat att både smitta och dödstal ökar nu, av alla, säsongsvirus inkl covid.
AT och gänget kan dock inte säga detta rakt ut, då deras roll är att minska smittspridningen, och det är svårt att bedöma exakt vad som händer härnäst.
Men att det skulle se ut som i våras är uteslutet, av flera skäl. Ett är att många av de sårbara dog i våras, vilket lett till att vi haft en underdödlighet under tredje kvartalet (SCB). Ett annat att beredskapen och kunskapen är bättre nu.
Sen försöker ni slå varann med tveksamma data vilket är rätt meningslöst. Viruset har funnits i Europa ett år snart, och smittan kom inte bara från Italien.
Till sist, försiktighet är bra men om de fegar ur och börjar införa verkningslösa lockdowns som i Australien, Frankrike, Irland och annorstädes kan det krävas ett folkligt motstånd för att de ska få ryggrad att öppna upp. Kuren ska inte vara värre än sjukdomen, och det är den nu, med en faktor mellan 10 och 100.
Personal och besökare på äldreboendena rör sig ute i samhället!!!BirgitS skrev:
Nåja, nu är det ju du som med hjälp av en mycket begränsad studie i januari har kommit fram till 10,5 dagar medan som sagt WHO senast igår pratade om några veckor från det att smittspridningen ökar tills det syns i antalet avlidna.
Det är ju inte heller så att all smittspridning på äldreboenden upphör bara för att man stänger ned samhället och inför utegångsförbud för de flesta. De som jobbar på äldreboenden och som smittades just när nedstängningen började kommer ju att smitta de äldre 4-10 (14?) dagar senare. Dessutom finns det personer som smittades just när nedstängningen började som ett antal dagar senare kommer att smitta någon i samma hushåll som jobbar på ett äldreboende och sen några dagar senare smittar några där. Samt att det på ett äldreboende inte går att förbjuda de boende att lämna sina rum, det är inte ett fängelse utan enskilda hyreslägenheter, vilket leder till att de smittar varandra. Det går inte att förutsätta att all smittspridning upphör bara för att man inför utegångsförbud.
Men naturligtvis är det så att ett stort antal smittade en viss dag och då i åldersgrupper där många avlider leder till att fler avlider än om det är få antal smittade i gruppen en viss dag.
Personalen och besökare för in smittan på äldreboendena!!!!!!!!
Personalen och besökare på äldreboendena använder inte rätt skyddsutrustning för att skydda de boende(och sig själva) mot smitta!!!!!!
Den film du här visade på hur viruset sprider sig i luften, visar ännu tydligare på att för att minska smittan behövs ordentliga skydd som gör att viruset inte sprids ut i luften(och även bla hamnar på bla ytor)och smittar de boende,
och då krävs det andningsskydd FFP3 CE märkta det räcker inte bara med vanliga munskydd pga att de är inte täta och läcker ut virus samt att själva munskyddet är för glest i materialet så virus tar sig igenom detta.
Såklart så behöver personalen läras upp! och även hand tvätt/prit, hålla avstånd, visir, rumsbundna skyddskläder,extra städ mm mm.
Jag har själv arbetat under många år med bla patienter med smittsamma sjukdomar,på ett av våra största sjukhus, och jag har från början av pandemin blivit så frustrerad och förbannad när jag ser bla i media bristerna i skydd på äldreboendena.
eller är det någon annan här som har något bättre förslag på hur man ser till att viruset inte når fram till och smittar de boende på äldreboendena?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Enda sättet är att stänga igen dessa helt. Eller så låser vi in personalen också. Så får nästa grupp sitta i karantän med flera tester.B brfbo skrev:Personal och besökare på äldreboendena rör sig ute i samhället!!!
Personalen och besökare för in smittan på äldreboendena!!!!!!!!
Personalen och besökare på äldreboendena använder inte rätt skyddsutrustning för att skydda de boende(och sig själva) mot smitta!!!!!!
Den film du här visade på hur viruset sprider sig i luften, visar ännu tydligare på att för att minska smittan behövs ordentliga skydd som gör att viruset inte sprids ut i luften(och även bla hamnar på bla ytor)och smittar de boende,
och då krävs det andningsskydd FFP3 CE märkta det räcker inte bara med vanliga munskydd pga att de är inte täta och läcker ut virus samt att själva munskyddet är för glest i materialet så virus tar sig igenom detta.
Såklart så behöver personalen läras upp! och även hand tvätt/prit, hålla avstånd, visir, rumsbundna skyddskläder,extra städ mm mm.
Jag har själv arbetat under många år med bla patienter med smittsamma sjukdomar,på ett av våra största sjukhus, och jag har från början av pandemin blivit så frustrerad och förbannad när jag ser bla i media bristerna i skydd på äldreboendena.
eller är det någon annan här som har något bättre förslag på hur man ser till att viruset inte når fram till och smittar de boende på äldreboendena?
Eller så ser vi till att personalen lär sig hygien. Det blev bättre då.
Jag tycker de flesta har en felaktig syn på våra äldre och i synnerhet de på äldreboenden. Man är inte patient för att man bor på ett sådant, man bor där för att man behöver praktisk hjälp och man är inte omyndigförklarad med automatik. Om man bortser från demensboenden så bor där fullvärdiga människor, precis i samma utsträcking som vi som skriver här.B Byggdjuret skrev:
Om man kan acceptera detta så blir det förstås helt galet att med en bred pensel måla restriktioner över hela gruppen, hade jag själv varit i den situationen så hade jag självklart bestämt själv vem jag vill träffa eller inte och skulle reagerat extremt starkt om någon försökte bestämma det åt mig.
Precis som alla andra i samhället får bestämma vilka risker vi tar, så måste såklart de äldre som är kapabla att ta dessa beslut själva få göra detsamma.
Precis fakta är att äldre har ett snabbare förlopp till död än yngre.B Byggdjuret skrev:
Det som tidigare refererades til tog inte hänsyn till det.
Bra att vi kunde reda ut det då?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Nja, visst gick det bort flera tusen i våras men det är ändå en liten del av dem som bor på äldreboenden som smittades och sen har det ju blivit nya äldre och skröpliga på ett halvår.J Jehu skrev:
Tveksam till att att det skulle ha varit en underdödlighet under tredje kvartalet. Så här ser det ut med antal avlidna i förhållande till normalvärdet för resp. vecka för dem som är över 70 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.folkhalsomyndigheten.se...d1438/rapport-overdodlighet-vecka-39-2020.pdf
Det har ju inte avlidit något nämnvärt antal i Covid-19 sen i juli men någon särskild underdödlighet går ju inte att se.
Jag vet inte vad för statistik du har tittat på, men om det är någon som jämför med genomsnittligt antal avlidna per dag utan att ta hänsyn till att det alltid avlider färre under sommaren än under vintern så beror din upplevda underdödlighet ju just på det.
Nerstängningar som innebär att personer träffar färre andra är inte verkningslösa.J Jehu skrev:Till sist, försiktighet är bra men om de fegar ur och börjar införa verkningslösa lockdowns som i Australien, Frankrike, Irland och annorstädes kan det krävas ett folkligt motstånd för att de ska få ryggrad att öppna upp. Kuren ska inte vara värre än sjukdomen, och det är den nu, med en faktor mellan 10 och 100.
Däremot kan vissa typer av nerstängningar slå hårt mot ekonomin men det går ju absolut inte att säga att de är så många gånger värre än att låta sjukdomen gå runt fritt.
Även unga människor går bort och drabbas av skador som gör att de inte kan leva något normalt liv, t.ex. inte kan jobba utan lever på pengar från oss andra i form av sjukpenning och liknande.
Hur många som smittas och avlider beror på hur alla beter sig. Det är inte alls självklart att det måste bli en stor ökning utan man ser ju just att ökningar av smittade, sjukhusinläggningar och avlidna ökar därför att folk smittar varandra därför att de beter sig fel.J Jehu skrev:
Influensa och vinterkräksjuka upphörde en dryg månad tidigare än vanligt i våras därför att folk var hemma när de var sjuka, tvättade händerna och höll avstånd. Så enkla åtgärder gör att smittspridningen blir mycket lägre vilket i förlängningen räddar liv utan att kosta samhället en massa.
Inte ett normalt begrepp med "kalla virus". De sprids vintertid för att vi träffas nära varandra inomhus utan solljus och med torrare luft framför allt.J Jehu skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg