2 360 802 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Känns inte som att de som läst DNs artikel här ser det på samma sett som mig.
Detta handlar enligt mig tydligt om att anledningen till att vi fick stort dödstal i Sverige handlade mer om hur vi behandlade eller inte alls i många fall de som blev sjuka. Inte om man hade besöksförbud eller mask. De stackare som blev sjuka och hade någon typ av demens fick inte ens syrgas eller träffa en läkare.
Detta har inget med FHMs beslut att göra utan helt i regionernas hand.
Detta handlar enligt mig tydligt om att anledningen till att vi fick stort dödstal i Sverige handlade mer om hur vi behandlade eller inte alls i många fall de som blev sjuka. Inte om man hade besöksförbud eller mask. De stackare som blev sjuka och hade någon typ av demens fick inte ens syrgas eller träffa en läkare.
Detta har inget med FHMs beslut att göra utan helt i regionernas hand.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Det är nog inte så enkelt att det bara beror på en anledning. Det är inte bara i Stockholmsområdet det har dött människor på äldreboenden.snuttjulle skrev:
Känns inte som att de som läst DNs artikel här ser det på samma sett som mig.
Detta handlar enligt mig tydligt om att anledningen till att vi fick stort dödstal i Sverige handlade mer om hur vi behandlade eller inte alls i många fall de som blev sjuka. Inte om man hade besöksförbud eller mask. De stackare som blev sjuka och hade någon typ av demens fick inte ens syrgas eller träffa en läkare.
Detta har inget med FHMs beslut att göra utan helt i regionernas hand.
Självklart inte bara detta men kan vara en stor del i det hela och vad jag förstått verkar det varit i fler regioner man har gjort liknande bedömningar på distans för att undvika ev smittspridning. Vilket i iaf ett fall i efterhand inte ens va covid-19.BirgitS skrev:
https://sverigesradio.se/artikel/7548558
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Mycket prat om syrgas och inte syrgas. Det vi har att gå på är några grävande journalister. Och rykten från icke trovärdiga källor.snuttjulle skrev:
Känns inte som att de som läst DNs artikel här ser det på samma sett som mig.
Detta handlar enligt mig tydligt om att anledningen till att vi fick stort dödstal i Sverige handlade mer om hur vi behandlade eller inte alls i många fall de som blev sjuka. Inte om man hade besöksförbud eller mask. De stackare som blev sjuka och hade någon typ av demens fick inte ens syrgas eller träffa en läkare.
Detta har inget med FHMs beslut att göra utan helt i regionernas hand.
Sen är det inget nytt. Kan vi inte vänta på utredningar som är på gång?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Har vi inte diskuterat det här tidigare?Ulltand skrev:
Du har säkert rätt i detta och det är ju gott att det varit lite lättare för det äldre.
Men som en jämförelse så införde Norge besöksförbud 12 mars och kunde upphäva det den 27 maj.
Det finns ingen långsiktig stratergi under pandemin, istället gäller det att anpassa sig efter förutsättningarna som kan variera från månad till månad och ort till ort.
Att fhm är idioter men du är bäst?
Hur vet vi att dina åsikter är de rätta?
Har du tagit hänsyn till de samhälls ekonomiska kriterier som fhm måste tänka på.
Det är inte så enkelt som du tror.
Sen visste vi inte lika mycket då som nu. Jag tror att de flesta länder gjorde fel i början.
Syrgas är ju bara en av sakerna som tydligen inte har givits. Man har ju inte ens försökt hjälpa många. Och då är det ju inte konstigt att dödstalen va skyhöga. Och då det testades så lite så finns det ju inte så mycket mer statistik som är någotsånär pålitlig.B Byggdjuret skrev:
Jag har inte läst om detta förut i denna tråd men kan ju ha missat nått då många sidor i början bara skummats igenom.
Skärpning. Kolla forumreglerna om uppförande.B Byggdjuret skrev:Har vi inte diskuterat det här tidigare?
Att fhm är idioter men du är bäst?
Hur vet vi att dina åsikter är de rätta?
Har du tagit hänsyn till de samhälls ekonomiska kriterier som fhm måste tänka på.
Det är inte så enkelt som du tror.
Sen visste vi inte lika mycket då som nu. Jag tror att de flesta länder gjorde fel i början.
I Chile har man ett regionalt utbrott med mycket stor smittspridning i ett glesbefolkat område som kan vara en mutation. Det undersöks nu.galento skrev:
Läste på nätet idag att man funnit ett muterat Corona virus i Norge.
En person som fick smittan här måste fortfarande ha rullator för att
orka gå och kan inte prata nån längre stund heller utan att hen blir väldigt andfådd.
Hen är bara 53 år så det kan nog drabba hårt
En bekant som jobbar i Norge måste smitt testa sej varje vecka i ett tält vid
norska gränsen på väg till jobbet och hen säger också att svenskar på
arbetsplatser i Norge tvingas bära munskydd men norrmännen själva behöver
inte bära munskydd.
Även om en mutation oftare gör viruset snällare så kvarstår risken att den gör det mer elakt.
Ser det inte som ett gräv eller en nyhet, att människor gör misstag kan knappast vara något nytt eller överraskande, motsatsen hade dock varit ett scoop.snuttjulle skrev:
Att försöka framställa det som att Sverige etablerade en tysk regim med avlivningsanläggningar kommer nog att visa sig varit fel. Med största säkerhet kommer det visa sig att några dödsfall kunde ha undvikits/skjutits upp något, om vården gjort annorlunda men lika säkert är det att dödsfallen till största delen beror på en tidig och omfattande smittspridning.
Såklart ska sjukvården, som alltid, följa upp och utvärdera så att man slipper upprepa eventuella misstag och bli ännu effektivare.
Jag tycker att undertonen i dina inlägg visar att du kanske inte är mest rädd för själva viruset, eller ens dödligheten för de äldre (med tanke på ovan), utan det är dina privata erfarenheter av ME som är den stora stötestenen. Därför ditt jättefokus på just Covid-19, vaccin och att skydda de som egentligen inte tillhör riskgrupperna.Ulltand skrev:
Även om smittspridningen ökat rejält så är den inte i närheten av vårens nivåer. Beskösförbudet kunde ha tagits bort i augusti när smitta var som lägst och gällt en bra bit in i september. Nu finns en risk att det måste återinföras igen inom kort.
Desamma gäller för övrigt +70. Helt onödigt att hålla dem inlåsta i augusti september.
Är det så , så talar du i egen sak, vilket är det man ofta ser i dessa diskussioner. Att de åtgärder man (vill) tar till dödar hela samhällsstrukturer, branscher, framtidsutsiker för kommande generationer, etc etc för de utanför ens egen krets det är underställt de rädslor man har för sina kära.
J Jocke Best skrev:Jag tycker att undertonen i dina inlägg visar att du kanske inte är mest rädd för själva viruset, eller ens dödligheten för de äldre (med tanke på ovan), utan det är dina privata erfarenheter av ME som är den stora stötestenen. Därför ditt jättefokus på just Covid-19, vaccin och att skydda de som egentligen inte tillhör riskgrupperna.
Är det så , så talar du i egen sak, vilket är det man ofta ser i dessa diskussioner. Att de åtgärder man (vill) tar till dödar hela samhällsstrukturer, branscher, framtidsutsiker för kommande generationer, etc etc för de utanför ens egen krets det är underställt de rädslor man har för sina kära.
Stämmer din analys? Har hela samhällen i Norge, Danmark eller Finland dukat under? Har dessa länder drabbats betydligt hårdare ekonomisk än vi?
Sverige förlorade upp emot 100 milijarder i sommras på utebliven turism. En anledning till detta var att vi hade för höga smittal i jämförelse med flertalet andra länder. Var det en rimlig konsekvens av den mjuka linjen?
Och nej det stämmer inte alls att jag är mest rädd för ME men det är en fruktansvärd konsekvens för de som drabbas. Och eftersom det finns medicinska data på att så sker är det då inte rimligt att tex FHM informerar om detta som en tänkbar risk? Här tror jag dock inte FHM kände till detta vilket man borde ha gjort med kunskaper efter tex SARS.
I den här undersökningen från Novus kan man läsa att över 100.000 patienter varit sjuka i mer 10 veckor. Alarmerande? Något du hört på FHM presskonferenser?
https://novus.se/novus-coronastatus/
Redigerat:
