Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Norge hade samma relativa smitta på äldreboenden som vi. Där drar man slutsatsen att om samhällssmittan är hög så smittas även de äldre. Vet inte hur FHM hade tänkt att det skulle gå till att skydda de äldre utan vare sig tester eller skyddsutrustning.
Men nu var det ju inte FHM:s ansvar att se till att det finns skyddsutrustning etc. Naturligtvis innebär en hög smittspridning i samhället att risken för att viruset kommer in på äldreboenden ökar. Det varnades det ju om t.ex. idag på presskonferensen och sas typ att de ansvariga på äldreboenden måste se till att hålla uppe nivån på hygien etc, nu när man ser ökad smittspridning både i samhället och på äldreboenden.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men nu var det ju inte FHM:s ansvar att se till att det finns skyddsutrustning etc. Naturligtvis innebär en hög smittspridning i samhället att risken för att viruset kommer in på äldreboenden ökar. Det varnades det ju om t.ex. idag på presskonferensen och sas typ att de ansvariga på äldreboenden måste se till att hålla uppe nivån på hygien etc, nu när man ser ökad smittspridning både i samhället och på äldreboenden.
Därför skulle man ha begränsat smittspridningen i samhället i stort mycket hårdare.

Senfärdighet från FHM ledde också till att besöksförbudet kom onödigt sent.
 
Känns som att vi har varit här förut i diskussionen?
 
  • Gilla
Fairlane och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Därför skulle man ha begränsat smittspridningen i samhället i stort mycket hårdare.

Senfärdighet från FHM ledde också till att besöksförbudet kom onödigt sent.
Det är lätt att vara efterklok och då förstå att det inte var så bra att följa vad WHO och andra länder berättade.

I Stockholm där den huvudsakliga smittspridningen var under mars så var det besöksförbud från mitten av mars, alltså i stort sett samtidigt som restriktionerna infördes.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Denna artikel är ett måste. Journalistik när den är som bäst.
Tack för länken, har läst artikeln. Håller med dig, en suverän journalistisk insats!
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Grävande journalistik är ju inte vetenskap så det hade väl varit en ännu sämra placering.

Men nu skall vi inte hänga upp oss på ovidkommande omständigheter! :)

Läs den i stället men det är tyvärr ingen smickrande bild av landstinget eller den berörda läkarkåren som målas upp.
Har inte kunnat läsa den men jag såg svaret och detta ger kanske en viss bild av den.

Antar att alla hört Söndagsintervjun med Lena Einhorn, förklarar ju en hel del av de artiklar hon medverkat till, tycker lite synd om henne.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Därför skulle man ha begränsat smittspridningen i samhället i stort mycket hårdare.

Senfärdighet från FHM ledde också till att besöksförbudet kom onödigt sent.
Synd att det bara är du som har tidsmaskinen...
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Därför skulle man ha begränsat smittspridningen i samhället i stort mycket hårdare.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Synd att det bara är du som har tidsmaskinen...
Ja, men det förutsätter också att man faktiskt tror att man kan lyckas hindra smittan att komma in på äldreboenden öht. Om man tvärtom tror att smittan ändå letar sig in där för eller senare så det enda man gjort om man begränsar spridningen i samhället är fördröjt faktumet en smula.

Då är vi väl tillbaka till frågan om det kommer ett vaccin inom rimlig tid eller om de äldre ska skyddas genom att resten av befolkningen får immunitet den naturliga vägen, det vill säga via... nu kommer det, trumvirvel...Flockimmunitet.
 
Redigerat av moderator:
@Ulltand , vad anser du om att man ju nu tagit bort besöksförbudet på äldreboenden trots att smittspridningen i samhället ökar rejält sista månaden? Hade det varit bättre att hålla de stängda i ett år till (eller mer, beroende på hur lång tid det tar innan alla vaccinerats)?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Synd att det bara är du som har tidsmaskinen...
Jag har tyckt att FHM skött detta dåligt i realtid sedan i januari när Tegnell deklarerade att vi aldrig skulle få någon samhällssmitta i Sverige och Johan Carlsson sa att har man inga symtom så smittar man inte. Likaså ansåg jag att munskydd kunde ha en skyddande effekt och att ett vaccin kunde komma mycket snabbare än flera år osv.

Istället för att bli imponerad över min förmåga att se längre än näsan räcker så borde du vara oroad över att FHM helt saknar den.
 
Redigerat:
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
B b8q skrev:
@Ulltand , vad anser du om att man ju nu tagit bort besöksförbudet på äldreboenden trots att smittspridningen i samhället ökar rejält sista månaden? Hade det varit bättre att hålla de stängda i ett år till (eller mer, beroende på hur lång tid det tar innan alla vaccinerats)?
Även om smittspridningen ökat rejält så är den inte i närheten av vårens nivåer. Beskösförbudet kunde ha tagits bort i augusti när smitta var som lägst och gällt en bra bit in i september. Nu finns en risk att det måste återinföras igen inom kort.

Desamma gäller för övrigt +70. Helt onödigt att hålla dem inlåsta i augusti september.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Även om smittspridningen ökat rejält så är den inte i närheten av vårens nivåer. Beskösförbudet kunde ha tagits bort i augusti när smitta var som lägst och gällt en bra bit in i september. Nu finns en risk att det måste återinföras igen inom kort.

Desamma gäller för övrigt +70. Helt onödigt att hålla dem inlåsta i augusti september.
Under sommaren var det väl gott om undantag till besöksförbudet så att det gick att träffas utomhus under säkra förhållanden på de flesta ställen. Gällde väl även 70+. Sen var man nog orolig för vad de ökade kontakterna under sommaren skulle leda till.

Inför att besöksförbudet hävdes så var ju de olika boendena tvungna att få fram regler och anpassa inomhusmiljö för att göra det tillräckligt smittsäkert och det kan man inte göra under semesterperioden.

Återinförande av besöksförbud lär bli lokalt under kortare perioder, inte över hela landet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Under sommaren var det väl gott om undantag till besöksförbudet så att det gick att träffas utomhus under säkra förhållanden på de flesta ställen. Gällde väl även 70+. Sen var man nog orolig för vad de ökade kontakterna under sommaren skulle leda till.

Inför att besöksförbudet hävdes så var ju de olika boendena tvungna att få fram regler och anpassa inomhusmiljö för att göra det tillräckligt smittsäkert och det kan man inte göra under semesterperioden.

Återinförande av besöksförbud lär bli lokalt under kortare perioder, inte över hela landet.
Du har säkert rätt i detta och det är ju gott att det varit lite lättare för det äldre.

Men som en jämförelse så införde Norge besöksförbud 12 mars och kunde upphäva det den 27 maj.

Det finns ingen långsiktig stratergi under pandemin, istället gäller det att anpassa sig efter förutsättningarna som kan variera från månad till månad och ort till ort.
 
galento
Ulltand Ulltand skrev:
Vaccin har ju som regel väldigt lite biverkningar.

Vilka eventuella långtidseffekter Corona har vet vi absolut inget om. Kanske det stannar i kroppen och ger en förhöjd risk för cancer eller något annat otrevligt?

Danderyds sjukhus har nu öppnat en mottagning för de som inte blir friska från covid trots att infektionen har gått över. Det är en varningssignal om att vi vet väldigt lite om Covid19

Virsuet kan mutera och bli betydligt farligare om vi har otur. Bra då att vaccinerna som tex Oxfordgruppen tagit fram ursprungligen var tänkta för alla coronavirus.
Läste på nätet idag att man funnit ett muterat Corona virus i Norge.
En person som fick smittan här måste fortfarande ha rullator för att
orka gå och kan inte prata nån längre stund heller utan att hen blir väldigt andfådd.
Hen är bara 53 år så det kan nog drabba hårt :sweat::cry:

En bekant som jobbar i Norge måste smitt testa sej varje vecka i ett tält vid
norska gränsen på väg till jobbet och hen säger också att svenskar på
arbetsplatser i Norge tvingas bära munskydd men norrmännen själva behöver
inte bära munskydd.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men som en jämförelse så införde Norge besöksförbud 12 mars
Det var i samma veva som det infördes i Stockholm.

Nu har i höst började viruset komma in på äldreboendena innan besöksförbudet upphörde så förbudet är ju inte något som stoppar all smittspridning, som ju Norge märkte också. Det är ju inga fängelser utan de boende har ju egna lägenheter och har hela tiden kunnat lämna boendet om de har velat det.

Nog har råden anpassats i Sverige också allt eftersom, t.ex. var det ju nu länge sen reseförbudet togs bort. Uppsala är väl på väg att börja med lokala råd med ytterligare begränsningar så fort det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.