2 360 804 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 148 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 148 inlägg
Fast det är ju en väldigt grov uppskattning eftersom man vare sig har kontroll på hur många som har smittats eller hur många som har avlidit. Samt att en del av dem som redan har smittats kommer att avlida under de kommande veckorna.S Surly skrev:Enligt WHO kan 10 procent av jordens befolkning smittats, 780 miljoner människor alltså. Enligt statistiken ska 1,08 miljoner ha avlidit vilket då innebär en dödlighet på ca 1,4%. Det är väl i paritet med vanlig influensa ?
[länk]
Edit! 0,14% blir det ju! Det är ju till och med betydligt lindrigare än influensa!
I Sverige gjordes det en beräkning med uppskattat totalt antal smittade i juni som kom fram till 0,6 % i Infection Fatality Rate (avlidna i förhållande till alla smittade), dock väldigt ojämnt fördelat över åldersgrupperna med 0,1 % för dem under 70 år och 4,3 % för 70 år och äldre.
I länder med en hög andel unga i befolkningen blir förstås IFR för det landet lägre.
Jag har inte sett några liknande beräkningar för influensa och det är svår att beräkna eftersom få provtas och dör man t.ex. av en bakteriell lunginflammation som följdsjukdom till influensa kommer man att registreras som avliden i lunginflammation.
Grävande journalistik är ju inte vetenskap så det hade väl varit en ännu sämra placering.B b8q skrev:
Men nu skall vi inte hänga upp oss på ovidkommande omständigheter!
Läs den i stället men det är tyvärr ingen smickrande bild av landstinget eller den berörda läkarkåren som målas upp.
BirgitS skrev:
Fast det är ju en väldigt grov uppskattning eftersom man vare sig har kontroll på hur många som har smittats eller hur många som har avlidit. Samt att en del av dem som redan har smittats kommer att avlida under de kommande veckorna.
I Sverige gjordes det en beräkning med uppskattat totalt antal smittade i juni som kom fram till 0,6 % i Infection Fatality Rate (avlidna i förhållande till alla smittade), dock väldigt ojämnt fördelat över åldersgrupperna med 0,1 % för dem under 70 år och 4,3 % för 70 år och äldre.
I länder med en hög andel unga i befolkningen blir förstås IFR för det landet lägre.
Jag har inte sett några liknande beräkningar för influensa och det är svår att beräkna eftersom få provtas och dör man t.ex. av en bakteriell lunginflammation som följdsjukdom till influensa kommer man att registreras som avliden i lunginflammation.
Kanske att den totala dödligheten är av större betydelse än den relativa.
Pandemin är ju inte slut ännu med att Covid19 skördar faktor 4 är nog inte uteslutet och det trots alla åtgärder som vidtagits i världen.
En annan viktigt skillnad är att vårdbehovet är så mycket större med Covid19. Sjukvården klara inte trycket om vi inte bromsar.
Sist men inte minst att många yngre männissor tycks kunna få bestående men av Covid.
I detta fall reaktiverades det alltså av att hon utsattes för stora doser virus. Detta för att det var ett mycket speciellt fall, där hennes eget immunförsvar inte hade aktiverats korrekt eftersom hon var partiellt skyddad av mina antikroppar från modersmjölken. I normalfallet är det som du säger.H hapazard skrev:
Nej. Hon råkade få bältros samtidigt som det gick vattkoppor på hennes skola, inte på grund av att hon utsattes för vattkoppor.Anna_H skrev:
Det är känt att spädbarn som smittas av vattkoppor inte får fullt skydd och därför dels kan utveckla bältros redan som barn, och dels kan få vattkoppor igen.
Edit: Att barn blir skyddade av sjukdomar via modersmjölken är till stor del en myt. Hos människor sker inget upptag av antikroppar från mjölken, dock för barnet viss skydd öron/näsa/hals och maginfektioner. Men det är en mycket kortvarig effekt medan barnet ammas.
Systemiska antikroppar överförs från mor till barn endast via moderkakan, och ger ett skydd det första levnadsåret ca, men bara mot sjukdomar som mamman aktivt producerar antikroppar mot (vilket som diskuterats flitigt i denna tråd kan vara allt från några månader till många år beroende på sjukdom).
Redigerat:
Men om Covid19 skördar faktor 4, vilket jag inte heller tror är uteslutet, tror du att det är sannolikt att dödligheten ökar med detta? Borde inte de sjukaste fallit ifrån vid det här laget? Jag tror dödligheten minskar från nuvarande värden till lägre. Tror du på en ökning eller samma eller minskning?Ulltand skrev:
Kanske att den totala dödligheten är av större betydelse än den relativa.
Pandemin är ju inte slut ännu med att Covid19 skördar faktor 4 är nog inte uteslutet och det trots alla åtgärder som vidtagits i världen.
En annan viktigt skillnad är att vårdbehovet är så mycket större med Covid19. Sjukvården klara inte trycket om vi inte bromsar.
Sist men inte minst att många yngre männissor tycks kunna få bestående men av Covid.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det är tydligt att du inte delar dn's åsikter. Grävande journalistik som hamnar på kultursidorna. Antingen missar DN poängen eller så hittar du en som inte finns. Eller så hittar du en poäng som DN inte vill se.Ulltand skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Sjukvården pallade trycket ganska bra.Ulltand skrev:
Kanske att den totala dödligheten är av större betydelse än den relativa.
Pandemin är ju inte slut ännu med att Covid19 skördar faktor 4 är nog inte uteslutet och det trots alla åtgärder som vidtagits i världen.
En annan viktigt skillnad är att vårdbehovet är så mycket större med Covid19. Sjukvården klara inte trycket om vi inte bromsar.
Sist men inte minst att många yngre männissor tycks kunna få bestående men av Covid.
De vart inte så illa som man trodde. Stockholmsmässan behövde aldrig användas. Troligtvis för att folk inte blir så sjuka att sjukvården behövs. Även om många smittas är det inte samma sak som att många behöver sjukhusvård. Fördelen med corona är att de allra flesta klarar sig utan vård.
Minst 90% har inte haft sjukdomen så visst finns det potential för betydligt fler dödsfall.J Jocke Best skrev:Men om Covid19 skördar faktor 4, vilket jag inte heller tror är uteslutet, tror du att det är sannolikt att dödligheten ökar med detta? Borde inte de sjukaste fallit ifrån vid det här laget? Jag tror dödligheten minskar från nuvarande värden till lägre. Tror du på en ökning eller samma eller minskning?
Å andra sidan finns sannolik en större grupp som har någon immunitet pga corona förkylningsvirus. Det skulle kunna leda till snabbare flockimmunitet än förväntat.
Väljer att tro på Björn Ohlsen som hävdar att det inte blir någon andra våg likt den första. Vi har ju dessutom börjat smittspåra och testa nu, fått bättre behandlingsmetoder, lägre risk att äldre inte får vård denna gång och en del annat positivt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 148 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 148 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 148 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 148 inlägg
Fast om fler på äldreboenden hade skickats till sjukhus i Stockholmsområdet så kanske Älvsjömässan hade behövts.B Byggdjuret skrev:Sjukvården pallade trycket ganska bra.
De vart inte så illa som man trodde. Stockholmsmässan behövde aldrig användas. Troligtvis för att folk inte blir så sjuka att sjukvården behövs. Även om många smittas är det inte samma sak som att många behöver sjukhusvård. Fördelen med corona är att de allra flesta klarar sig utan vård.
Allt fler behöver sjukhusvård nu under den senaste månaden. Antalet som läggs in på IVA och antalet som finns på IVA har ökat under senaste månaden också.
Jag kan ha fel, men jag uppfattade BJ menade att en andra våg inte skulle komma ihela världen! Bara mindre utbrott. Om så är fallet gjorde han en felbeömning, eller. När det gäller Sverige har vi ännu ingen andra våg. Hoppas den inte kommer.
Har nu läst artikeln i DN och där får jag än mer förtroende för att de beslut som FHM tog va rätt och det är inte på något sett deras beslut som gjorde att så många dog i början på denna pandemi utan att det sitter inkompetenta styrande i regionerna.
snuttjulle skrev:
Det ena utesluter inte det andra.
Norge hade samma relativa smitta på äldreboenden som vi. Där drar man slutsatsen att om samhällssmittan är hög så smittas även de äldre. Vet inte hur FHM hade tänkt att det skulle gå till att skydda de äldre utan vare sig tester eller skyddsutrustning.
Men att avveckla regionerna och överföra ansvaret för sjukvården till en huvudman är en god idé.