2 357 882 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Frankrike har inte infört tillräckligt hårda åtgärder för att trycka tillbaka spridningen. De tvingades steppa upp åtgärderna för begränsning eftersom deras befolkning är bångstyrig. Så har fallet inte varit i Stockholm som redan utan hårda metoder idag är en spökstad.A Anders_Nilsson skrev:
Hur drabbar detta dig som företagare?Mikael_L skrev:
Det är samma sak, men pandemi är betydligt större.
För att kallas pandemi ska det ha spridits till minst två kontinenter.
För att kallas antingen epidemi eller pandemi så ska det dels sprida sig mellan människor (ett annat ord finns för när det gäller djur), det ska spridas rätt okontrollerat också för att kallas epidemi.
Det finns ett brett spektrum för när man kalla det epidemi.
Pandemi kräver dock att det är mycket stor spridning, man brukar säga "minst två kontinenter".
Mer intressant är väl att han säger tre-fyra månader? Det innebär att han räknar med att det inte går att stoppa! Det innebär också att vi pratar om tusentals döda i Sverige!optimum skrev:
Vidare så innebär detta också att det inte blir så spritt i samhället att vi får något skydd, utan det leder till att vi kommer att få återkommande utbrott till dess att det finns ett vaccin.
Det han pratar om är inte heller det ett bra scenario, men det är en tredje modell jämfört med att göra som Kina/Korea eller den tidigare brittiska taktiken. Här handlar det om att få ned R till så låga tal att man stoppar utbrottet, temporärt. Det kommer dock att leda till att man får ytterligare utbrott när ny smitta uppkommer liknande Korea/Kina. Dessa måste fångas snabbt, annars får man börja om från början igen.
Detta kanske är det enda som fungerar för oss?
Vår ekonomi är bra låg statsskuld så sa finansministern.
Samtidigt "trycker" Riksbanken nya pengar.
Först sänker de kraven på bankers tillgångar se länk.
https://www.dn.se/ekonomi/finansinspektionen-sanker-krav-pa-banker/
Sedan "trycker" de mer pengar och hävdar att de får säkerhet av bankerna.
Text från länken nedan "När Riksbanken lånar ut pengar till bankerna skapas en skuld till allmänheten men samtidigt får Riksbanken tillgångar, som statspapper och andra obligationer, av bankerna som säkerhet. På så sätt ökar Riksbankens balansräkning."
https://www.riksbank.se/sv/press-oc...ar-riksbankens-lan-till-foretag-via-bankerna/
Slutsats först sänker man kraven på bankers tillgångar sedan skapar man mer pengar...
För att förstå så var Sveriges BNP 5026 Miljarder. Det kan vara ett mått på hur mycket pengar som "finns" i samhället.
Nu ska Sveriges mängd "pengar" ökas med 10-18%
Då bör värdet på existerarand pengar sjunka med lika mycket.....
Och nu skapar staten upp 500 nya miljarder med möjlighet att skapa upp till 900 miljarder.
Det kommer att komma en till kris efter corona den blir ekonomisk.
Vi lever i ett luftslott.... Samtidigt med en pandemi härjandes i samhället.
Det här är enbart vad jag tror utav det jag läst i media de senaste dagarna. Jag har inte koll på hur man räknar fram ett lands tillgångar mm.... Men att tro att det blir bra för att det skapas nya pengar ur intet är nog en falsk trygghet.
Samtidigt "trycker" Riksbanken nya pengar.
Först sänker de kraven på bankers tillgångar se länk.
https://www.dn.se/ekonomi/finansinspektionen-sanker-krav-pa-banker/
Sedan "trycker" de mer pengar och hävdar att de får säkerhet av bankerna.
Text från länken nedan "När Riksbanken lånar ut pengar till bankerna skapas en skuld till allmänheten men samtidigt får Riksbanken tillgångar, som statspapper och andra obligationer, av bankerna som säkerhet. På så sätt ökar Riksbankens balansräkning."
https://www.riksbank.se/sv/press-oc...ar-riksbankens-lan-till-foretag-via-bankerna/
Slutsats först sänker man kraven på bankers tillgångar sedan skapar man mer pengar...
För att förstå så var Sveriges BNP 5026 Miljarder. Det kan vara ett mått på hur mycket pengar som "finns" i samhället.
Nu ska Sveriges mängd "pengar" ökas med 10-18%
Då bör värdet på existerarand pengar sjunka med lika mycket.....
Och nu skapar staten upp 500 nya miljarder med möjlighet att skapa upp till 900 miljarder.
Det kommer att komma en till kris efter corona den blir ekonomisk.
Vi lever i ett luftslott.... Samtidigt med en pandemi härjandes i samhället.
Det här är enbart vad jag tror utav det jag läst i media de senaste dagarna. Jag har inte koll på hur man räknar fram ett lands tillgångar mm.... Men att tro att det blir bra för att det skapas nya pengar ur intet är nog en falsk trygghet.
En enkel minnesregel:optimum skrev:
Epidemi är synonymt med farsot, d v s en smittsam sjukdom.
En farsot kan ju vara t ex pandemisk, d v s spridd över världen och är då en pandemi.
Men tänk.pacman42 skrev:
Vi har tusentals döda varje år i självmord och vi har tusentals döda varje år i fallolyckor. Inte bara ett eller två år som med detta virus, utan varje år.
Brukar du hetsa upp dig lika mycket över det?
Men OK, jag hetsar inte upp mig, men inser att totala antalet döda utav covid-19 bara här i Sverige troligen kommer räknas med 5-siffrigt belopp, kanske uppåt 50.000 också, så visst är det en viss skillnad.
Men glöm inte att sätta allt i perspektiv, det dör 90.000 om året här, väldigt många av dem är väldigt gamla, sköra, många har allvarliga underliggande sjukdomar.
Covid-19 kommer främst hämta sina offer från dessa grupper.
Så det kommer inte med 50.000 döda i covid-19 bli att vi kommer upp 90.000 + 50.000 = 140.000 döda, utan det blir kanske 60.000 + 50.000 = 110.000 och sen kommer dessutom färre dö de närmaste åren.
Ingen brist på varor....
https://www.dn.se/nyheter/sverige/sa-ser-livsmedelslagren-ut-i-sverige/
I min lokala butik finns flera skyltar "slut hos leverantör" på diverse hyllkanter.
Det har jag endast sett någon enstaka gång tidigare typ vid o'boy bristen....
https://www.dn.se/nyheter/sverige/sa-ser-livsmedelslagren-ut-i-sverige/
I min lokala butik finns flera skyltar "slut hos leverantör" på diverse hyllkanter.
Det har jag endast sett någon enstaka gång tidigare typ vid o'boy bristen....
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Det skapas pengar men inte värde. Man hoppas på detta sätt snabbt kunna hålla ekonomin flytande eftersom räkningar skall betalas i nominellt värde och det har inte drivit iväg än. Man vill gärna även få inflation så man späder ut värdet på besparingar och folk pressas att arbeta mer för någon måste arbeta ikapp tappet.
Troligen kommer pensionerna att ryka när priserna ökar och pensionerna står still.
Allting bygger på att kronan fortfarande har förtroende som betalningsmedel. Annars får vi gå över till €. Men dit är en bit kvar.
Problemet är att om det här fortsätter ett år eller två får vi gå över till krigsekononi i fredstid som Stalin sa och både höja skatterna och sänka bidragen. Det här kan bli otrevligt.
Men Sverige är ju nu inget u-land utan det värsta jag ser framför mig är att vi åker tillbaka till 70-talet under 10 år. Kom ihåg att vår ekonomi även dikteras av omvärlden eftersom vi är så betoende av internationell handel.
Men jag tror inte på undergångsscenarion a la tyskt 20-tal och miljoner arbetslösa.
Troligen kommer pensionerna att ryka när priserna ökar och pensionerna står still.
Allting bygger på att kronan fortfarande har förtroende som betalningsmedel. Annars får vi gå över till €. Men dit är en bit kvar.
Problemet är att om det här fortsätter ett år eller två får vi gå över till krigsekononi i fredstid som Stalin sa och både höja skatterna och sänka bidragen. Det här kan bli otrevligt.
Men Sverige är ju nu inget u-land utan det värsta jag ser framför mig är att vi åker tillbaka till 70-talet under 10 år. Kom ihåg att vår ekonomi även dikteras av omvärlden eftersom vi är så betoende av internationell handel.
Men jag tror inte på undergångsscenarion a la tyskt 20-tal och miljoner arbetslösa.
Ser likadant ut i varje butik jag besökt. Hyllplan gapar tomma. Lidl i Stuvsta var inte lika hårt drabbad. Men det verkar som hamstrarna hittat dit med.H HSP skrev:
Kompisen blev varslad idag han jobbar som underleverantörer till hotellbranschen sedan tio år, fyra år hos nuvarande arbetsgivare.
Hans arbetsgivare sa att de aldrig hinner få något statligt stöd innan det är försent om det ens kommer något stöd till de små.
95% i minskad orderingång på kort tid.
Det är verkligheten för honom nu.
Han är glad att han har lite sparade pengar och är skuldfri.
Hans arbetsgivare sa att de aldrig hinner få något statligt stöd innan det är försent om det ens kommer något stöd till de små.
95% i minskad orderingång på kort tid.
Det är verkligheten för honom nu.
Han är glad att han har lite sparade pengar och är skuldfri.
Verkar skilja kraftigt mellan butiker, igår såg jag inga spår av tomma hyllor mer än att Alvedonet var slut och lite mindre varor på toapappershyllan. Allt annat var som vanligt.Silver78 skrev:
Det är väl till stor del för att begravningar är förbjudna? Det hade nog sett nästan lika dant ut om man inte hade Corona men förbjöd begravningar i några veckor.K KjellTimell skrev:
Vilken tur då att det är Stefan Löfven som "leder trupperna" och inte tex Jimmie "politikerbroilern" Åkesson, vars enda punkt på CV:t är partiledare för SD.optimum skrev:
En pandemi är en epidemi som är spridd över större delen av världen. Finns exakta siffror att gå på för när en epidemi är så spridd att den ska kallas pandemi. Men en pandemi är alltså en epidemi.optimum skrev:
Inga tusentals döda i fallolyckor i Sverige inte.Mikael_L skrev:
Men tänk.
Vi har tusentals döda varje år i självmord och vi har tusentals döda varje år i fallolyckor. Inte bara ett eller två år som med detta virus, utan varje år.
Brukar du hetsa upp dig lika mycket över det?
Men OK, jag hetsar inte upp mig, men inser att totala antalet döda utav covid-19 bara här i Sverige troligen kommer räknas med 5-siffrigt belopp, kanske uppåt 50.000 också, så visst är det en viss skillnad.
Men glöm inte att sätta allt i perspektiv, det dör 90.000 om året här, väldigt många av dem är väldigt gamla, sköra, många har allvarliga underliggande sjukdomar.
Covid-19 kommer främst hämta sina offer från dessa grupper.
Så det kommer inte med 50.000 döda i covid-19 bli att vi kommer upp 90.000 + 50.000 = 140.000 döda, utan det blir kanske 60.000 + 50.000 = 110.000 och sen kommer dessutom färre dö de närmaste åren.
Jag hade inte hetsat upp mig över detta om det inte hade varit att det faktiskt går att undvika med riktade och kortvariga insatser.