Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
P Putte 9497 skrev:
Lite skillnad att leda ett land mot något man tidigare inte upplevt mot att leda ett företag mot något man vet.

All kred. till Sveriges regering som skött sig bra hittills och håller nere dödstalen
Det hade nog varit bra om de haft erfarenhet av ledarskap och hur företag drivs och inte bara komma från politikerskola eller åtminstone borde de varit ute i verkligheten.

Då hade de nog insett att det budskap man för fram, direkt eller via intervjuer till pressen, måste vara samordnade.
Att framföra ett budskap som ledare och vara tvärsäker på det och sedan två dagar komma med ett helt annat beslut skapar oordning och risk för kaos i ett företag. Ger även klara signaler i bristande ledarskap.

Det budskap man för fram borde enbart kommit från presskonferenser eller någon ansvarig för information och inte från enskilda personer t.ex. inom FHM. När vi informerar personalen på det företag jag arbetar på så är viktig information genomgången och beslutad. Våra chefer och ledare drar inte sin egna version.

Att vi hittills inte har fler döda beror på som jag tror att vi bara är i början av smittoförloppet och än så länge har den inte nått fram till så många äldre och sjuka. De som fått den först är typ de som varit på skidresor mm och är friska yngre till medelålders vilka vi vet klarar sig bättre. De har nu börjat smitta fler vilka vi nu får smitta till även äldre.
Hittills har sjukvården räckt till men vi vet att den saknar resurser och om eller snarare när vi når behov långt utanför sjukvårdens resurser kommer de troligen få prioritera och då är det de sjuka och äldre som kommer bli lidande.

Brister inom sjukvården
Brister i sjukvårdsmaterial
Brister i kommunikationen
Tvärsäkra besked som redan 2 dagar sedan rivs upp.

Nej det får man inte all min kred till.

Rätt mig gärna om jag har fel för det vore bra om jag har fel för då blir det mindre lidande.
 
Mikael_L
D rob_t_j72 skrev:
Tror att vi har en inte alltför farlig situation här i Sverige än, bara 8+ döda hittills jämfört med Italiens 2100+ döda under en snarlik tidsrymd. Hoppas verkligen att sjukvården får ordentligt med extrapengar snart!
Sverige och Italien ligger tidsmässigt olika i utvecklingen av smittospridningen, Italien verkar ligga bortåt 4 veckor tidigare. Jag är säker på att Svenska siffror kommer se betydligt dystrare ut om 4 veckor, snarlika Italiens, fast justerat mot folkmängd, dvs Italien VS Sverige, 60 milj - 10 milj , 2100 avlidna - 350 avlidna.
Fast att de äldre normalt sett lever lite mer isolerat här i Sverige kan nu vara en fördel för dem.
 
  • Gilla
  • Ledsen
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
En studie från Italien, där man testade en hel by, visar ju att hälften hade Corona utan några symptom alls. Dvs ingen feber, hosta eller nånting. Det innebär ju dels att vi troligen har dubbelt så många smittade i världen som vi tror (och att andelen dödsfall borde halveras), dels att rådet att gå till jobbet så länge man är frisk är rätt verkningslöst, men också att kinesiska insatser som att ta tempen på alla inte heller stoppar upp smittspridningen nämnvärt.
 
  • Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
En studie från Italien, där man testade en hel by, visar ju att hälften hade Corona utan några symptom alls. Dvs ingen feber, hosta eller nånting. Det innebär ju dels att vi troligen har dubbelt så många smittade i världen som vi tror (och att andelen dödsfall borde halveras), dels att rådet att gå till jobbet så länge man är frisk är rätt verkningslöst, men också att kinesiska insatser som att ta tempen på alla inte heller stoppar upp smittspridningen nämnvärt.
Intressant, har du länk?
 
B b8q skrev:
En studie från Italien, där man testade en hel by, visar ju att hälften hade Corona utan några symptom alls. Dvs ingen feber, hosta eller nånting. Det innebär ju dels att vi troligen har dubbelt så många smittade i världen som vi tror (och att andelen dödsfall borde halveras), dels att rådet att gå till jobbet så länge man är frisk är rätt verkningslöst, men också att kinesiska insatser som att ta tempen på alla inte heller stoppar upp smittspridningen nämnvärt.
Faktabladet från Italien som jag lade upp visade ju på att 6,5% skulle vara asymptomatiska. Så det finns uppenbarligen många sådana. Frågan är hur mycket de smittar?

Detta innebär ju (om de smittar över en person i snitt) att man i praktiken endast har total isolering att tillgå för att stoppa smittan. Det innebär då också att den kinesiska modellen nog är det enda som fungerar. Om man nu skulle kunna upprätthålla sådan hård isolering som behövs.

Det här viruset är extremt lömskt.
 
Redigerat:
Mikael_L
Ifall det här viruset hade haft samma dödlighet som MERS, eller ännu värre, t.ex. som dödligheten under digerdöden (fast det var en bakterie som idag kanske hade bekämpats väldigt effektivt med antibiotika (så länge vi har verksamma sådana)).
Då undrar jag lite hur samhället skulle reagera och agera.
Med minst 10ggr högre dödlighet som dessutom lika gärna tar unga och friska människor, så kanske åratal av karantän och isolering skulle kunna vara motiverat.

Vi får se var det hamnar till sist, ifall man får fram en någorlunda korrekt siffra på dödlighet när allt är över, men nu pratas det mycket om 2-7% för covid-19, jag för min del tror att den kommer sjunka betydligt, ty det är nog väldigt många fler som smittats utan att hälsovårdsmyndigheter vet det. De försöker naturligtvis estimera det hela så gott det går ... men men
Dödligheten kanske till sist hamnar så lågt som 0.3%, dvs inte så mycket värre än vanlig säsongsinfluensa (detta är alltså spekulationer från både min sida men även från folk som kan mer). Men jag själv tror nog mest på något runt 0,5-1%.

MERS dödlighet har uppskattas till lite drygt 30%.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
K
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sverige och Italien ligger tidsmässigt olika i utvecklingen av smittospridningen, Italien verkar ligga bortåt 4 veckor tidigare. Jag är säker på att Svenska siffror kommer se betydligt dystrare ut om 4 veckor, snarlika Italiens, fast justerat mot folkmängd, dvs Italien VS Sverige, 60 milj - 10 milj , 2100 avlidna - 350 avlidna.
Fast att de äldre normalt sett lever lite mer isolerat här i Sverige kan nu vara en fördel för dem.
Staplar kistor i Lombardiet.
http://www.targatocn.it/2020/03/17/...qPxsJY-SfmZ1GYoLRCmBU6SqGgqGnum-WQlxNya7YiJQ4

Samtidigt som man vill intala sig själv att detta är lindrigt, så är det nog så att sanningen kommer ifatt oss om några veckor. Hoppas givetvis att jag har fel.
 
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Detta innebär ju (om de smittar över en person i snitt) att man i praktiken endast har total isolering att tillgå för att stoppa smittan. Det innebär då också att den kinesiska modellen nog är det enda som fungerar. Om man nu skulle kunna upprätthålla sådan hård isolering som behövs.
Välkommen in i den realitet som FHM och Anders Tegnell levt med sedan veckor. När väl viruset etablerats och fått fri spridning så krävs drakoniska åtgärder för att trycka tillbaks det (suppression). Dessa medel står inte till förfogande i vårt demokratiska samhälle. Så vi har istället vandrat in på strategin fördröjning genom begränsning (mitigation).
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
[länk]
Intressant artikel, det känns dock som att Aftonbladet har tolkat resultatet väldigt fel...

Hälften hade inga symtom i början.

6% hade inga symptom ens efter tio dagar. Det står i artikeln att det är dessa 6 personer (och 6% av de 99 smittade) som var nyckeln till att stoppa smittan.
 
Personligen tror jag att 99,7 % av alla svenskar kommer att överleva covid-19 med. De 0,3% som kommer stryka med är de som redan innan kämpade för sina liv.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Välkommen in i den realitet som FHM och Anders Tegnell levt med sedan veckor. När väl viruset etablerats och fått fri spridning så krävs drakoniska åtgärder för att trycka tillbaks det (suppression). Dessa medel står inte till förfogande i vårt demokratiska samhälle. Så vi har istället vandrat in på strategin fördröjning genom begränsning (mitigation).
Jo det gör det men vi har inga politiker som vågar. Hade det gällt ett militärt anfall hade man använt de metoder som krävs utan att det hade uppstått en massa tjafs. Frankrike är en demokrati och där är man betydligt hårdare. Går inte ens att flanera.

Men vi får väl se vad som händer. Det billigaste är givetvis att släppa viruset löst och begrava de som inte är starka nog. Då får man på köpet även en friskare befolkning efter att viruset rensat ut. Fast vi gillar inte sådana lösningar heller.

Men jag fattar inte varför lite disciplin skulle vara kontroversiellt.
 
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Är detta en epidemi eller en pandemi ?
Tidigare har det kallats pandemi. Vad är skillnaden?
Det är samma sak, men pandemi är betydligt större.
För att kallas pandemi ska det ha spridits till minst två kontinenter.

För att kallas antingen epidemi eller pandemi så ska det dels sprida sig mellan människor (ett annat ord finns för när det gäller djur), det ska spridas rätt okontrollerat också för att kallas epidemi.

Det finns ett brett spektrum för när man kalla det epidemi.
Pandemi kräver dock att det är mycket stor spridning, man brukar säga "minst två kontinenter".
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Intressant artikel, det känns dock som att Aftonbladet har tolkat resultatet väldigt fel...

Hälften hade inga symtom i början.

6% hade inga symptom ens efter tio dagar. Det står i artikeln att det är dessa 6 personer (och 6% av de 99 smittade) som var nyckeln till att stoppa smittan.
Ja usch vilken vinklad artikel. Aftonbladet och Expressen är riktiga skräpblaskor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.