Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000
R RoAd skrev:
Inte förvånande, andra människor verkar inte vara det Anna Book primärt tänker på. Det finns en låååång tråd om henne på flashback och man häpnar över hur hon beter sig.
Och vem fxxn tänker på henne. Hon var ju inte ens bra, när hon var bra. Nu har hon dessutom blivit korkad och egotrippad.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
T
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och vem fxxn tänker på henne. Hon var ju inte ens bra, när hon var bra. Nu har hon dessutom blivit korkad och egotrippad.
Jag gick i en parallellklass till henne i ett par år i högstadiet. Spännande människa redan då.

Fairlane Fairlane skrev:
DN public
erar idag en undersökning gjort av Ipsos om folks tankar kring vaccin mot Covid-19.
En kort sammanfattning:
  • 45% tror att risken för allvarliga biverkningar är stor eller ganska stor
Man undrar ju hur en så stor grupp kan landa i ett så snett tänk.

Ja det är ett problem. Men nu är det ju så att riskgrupper inkl äldre är de som är mest benägna att ta vaccinet så om om stora andra grupper inte vaccinerar sig har det ingen avgörande betydelse för dödligheten, Och om dödligheten är låg och inte vården kollapsar kan man släppa på restriktionerna.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
De har minnen från vaccinet mot svininfluensa, som just stressades fram, och man misstänker att liknande missar kan göras nu.

Redigerat:
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

Ja det är ett problem. Men nu är det ju så att riskgrupper inkl äldre är de som är mest benägna att ta vaccinet så om om stora andra grupper inte vaccinerar sig har det ingen avgörande betydelse för dödligheten, Och om dödligheten är låg och inte vården kollapsar kan man släppa på restriktionerna.
Det handlar inte om att handla snett. Det handlar om att man med största sannolikhet inte har glömt svininfluensan.
Jag tror inte att det är vaccin i stort man är rädd för, just det vaccinet. Det är inte så konstigt. De vaccin som man tar är inte framstressade. Utan det har tagit några år att få fram. Själv kommer jag med största sannolikhet inte vaccinera mig. Det är för att jag inte litar på just det vaccinet.
Jag är medveten om att det inte var många som fick narkolepsi. Jag har inga siffror alls. Men det lära vara en minimal risk.
Jag är inte beredd att ta risken att få en sådan allvarlig biverkning. Eftersom man måste tänka logiskt. Väger risken med att inte vaccinera sig över risken för allvarliga biverkningar? Svaret på den frågan är nej. Det är stor sannolikhet att man inte blir smittad. Blir man smittad är det stor chans att den inte blir så allvarlig.

Så även när du får ditt vaccin som du så längtar efter så kommer det inte rädda världen. Alla kommer inte helt enkelt vilja vaccinera sig. Jag tror att det är många 70+ som inte kommer att vaccinera sig.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
DN publicerar idag en undersökning gjort av Ipsos om folks tankar kring vaccin mot Covid-19.
En kort sammanfattning:
  • Män är mer positiva än kvinnor
  • Personer över 60 år mer positiva till att vaccinera sig (gruppen yngre än 60 år når inte ens upp till 50% som säkert eller troligen kommer vaccinera sig)
  • 45% tror att risken för allvarliga biverkningar är stor eller ganska stor
Med dessa siffror i åtanke så är det kanske inte så konstigt om man inte tror att problemen är över så fort det finns ett vaccin tillgängligt.

LIte förvånande, åtminstone för mig, är att personer som sympatiserar med SD är mer skeptiska. Den gruppen har ofta lägre förtroende för myndigheter och samhället i stort, så ur den aspekten är det inte så förvånande, men samtidigt har jag fått en bild av att det är många i samma grupp som kritiserat FHM och talat för lockdown i avvaktan på vaccin (sen har man såklart kritiserat Löfven också, men det gör man ju reflexmässigt, om så Löfven skulle hylla SD så skulle man klaga på honom).

Edit länk: [länk] (troligen bakom betalvägg)
Intressant undersökning
MEn jag har lite svårt för din analys när det gäller SD väljare. DE flesta är vanliga människor. Det är bara det man inte får läsa. Sen tycker jag att det är onödigt med partitillhörighet i det här fallet. Corona käkar alla

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
galento
B Byggdjuret skrev:
Intressant undersökning
MEn jag har lite svårt för din analys när det gäller SD väljare. DE flesta är vanliga människor. Det är bara det man inte får läsa. Sen tycker jag att det är onödigt med partitillhörighet i det här fallet. Corona käkar alla
Precis , Corona drabbar alla. Det finns många f.d S på jobbet och i
bekantskapskretsen som röstar SD så att dessa skulle ha nån
konstigare inställning till Corona än andra parti tillhörigheter har jag svårt att förstå.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
G
galento galento skrev:
Precis , Corona drabbar alla. Det finns många f.d S på jobbet och i
bekantskapskretsen som röstar SD så att dessa skulle ha nån
konstigare inställning till Corona än andra parti tillhörigheter har jag svårt att förstå.
Det är bara den vanliga hat-retoriken från media, de måste alltid klämma in nåt hat mot sd/trump/nånannandeintegillar.

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Det är bara den vanliga hat-retoriken från media, de måste alltid klämma in nåt hat mot sd/trump/nånannandeintegillar.
Just nu har media 2st att variera med när det gäller nån att skylla på. Jag tippar att det är Åkesson och Trump som tillsammans uppfann corona. :D

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
G GargamelSE skrev:
Nu håller du ju bara på och gissar eller kör med konspirationsteorier för det finns ju inget hatande i DN-artikeln. Det är kanske du som kör med den vanliga hat-retoriken mot vanliga media?

• Gilla
  • Haha
Guzzi och 8 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

Eftersom du är det här forumets största anhängare till vaccin.
Hur många måste vaccinera sig för det ska en effektiv

R
G GargamelSE skrev:
Som sagt, var är hatet? Jag ser bara att de rapporterar om att en politisk grupp sticker ut jämfört med de andra. Ska media inte rapportera det?

Det kan inte vara så enkelt att det finns mycket att rapportera kring "sd/trump/nånannandugillar" ?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Just nu har media 2st att variera med när det gäller nån att skylla på. Jag tippar att det är Åkesson och Trump som tillsammans uppfann corona. :D
Till skillnad från vissa så håller inte traditionella media på att skylla coronaviruset eller förloppet på andra. Det är väl mest Trump som är känd för det.

BirgitS BirgitS skrev:
De har minnen från vaccinet mot svininfluensa, som just stressades fram, och man misstänker att liknande missar kan göras nu.
De vacciner som godkänns kommer att vara testade by the book.

En svår biverkan som vid svininfluensa är extremt ovanlig. Men även det vaccinet rädda sannolikt fler än de antal som fick narkolepsi.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
De vacciner som godkänns kommer att vara testade by the book.

En svår biverkan som vid svininfluensa är extremt ovanlig. Men även det vaccinet rädda sannolikt fler än de antal som fick narkolepsi.
Men i det har stadiet så vet inte folk hur väl vaccinerna kommer att vara testade och inte heller vilka resultat som testerna kommer att ge. När det finns fakta att ta ställning till så kan opinionen svänga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.