Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
N Noell skrev:
Absolut är det mycket slumpen, speciellt när det är så få personer det handlar om.

Det där med att det varierar mellan 4 ena dagen 7 andra dagen och sen tillbaka till 5 osv har jag förstått är är pga det är samma patienter som kan flyttas fram och tillbaka mellan iva och vanlig avdelning? Någon som varit på iva, fått flytta till vanlig avdelning och sen till iva igen hamnar ju i den statistiken, men inte i den om antalet nya unika patienter? Så ögonblicksbilden av hur många som vårdas på iva beskriver ju framför allt "trycket" på iva-vården?
Ja, så har jag också uppfattat det.

Sen verkar det ju finnas en del konstigheter i rapporteringen t.ex. Östergötland har haft en på IVA några dagar i två omgångar sen 30/9 men de har inte haft någon ny IVA-patient sen 19/8 och det verkar ju lite underligt att någon ligger på IVA i fyra dagar från den 19/8 och sen blir utskriven därifrån och kommer tillbaks till IVA efter mer än en månad.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Särskilt som Östergötland inte rapporterar någon på IVA alls i oktober ser jag nu: https://app.powerbi.com/view?r=eyJr...zNGMtNGFlYy1iMWM1LTM4MjEyOTgyYTViOSIsImMiOjl9
Så det förekommer nog en del fel här och där i rapporteringen.

harry73
Den säkraste jämförelse parameter är fortfarande dödstalet och inte ens den duger om man vill jämföra olika länder.

I Sverige ser det i alla fall bra ut med konstant låg nivå sedan slutet av juli
Stapeldiagram som visar dagliga bekräftade Covid-19-relaterade dödsfall i Sverige, med minskande trend sedan juli.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Den säkraste jämförelse parameter är fortfarande dödstalet och inte ens den duger om man vill jämföra olika länder.

I Sverige ser det i alla fall bra ut med konstant låg nivå sedan slutet av juli
[bild]
Är det inte lite oroväckande att det på slutet där är samma värden som för ett par veckor sen eftersom det blir en efterrapportering?

BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte lite oroväckande att det på slutet där är samma värden som för ett par veckor sen eftersom det blir en efterrapportering?
Inte direkt, Du ser ju "forecasten", vilket skulle se högre ut om det skulle tillkomma mkt nytt. Jag vet inte om du minns där i juni när vi tittade på samma diagram. Då var "forecasten" konstant högre än utfallet under en lång stund.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Vad menar du med "ännu"? Bruten stortå tillhör inte heller riskgrupperna ännu...

Det är klart man kan bli lite orolig om man ser sjuka människor hela dagarna, men det är lite som att fråga en Volvomekaniker om Volvo gör bra bilar. De ser ju mest alla fel.

Om man skriver "troligen" så tror man väl? Man vet iallafall inte.
Båda jag och hon vet väl hur hon mår vid vanliga förkylningar och detta är betydligt värre samt ger problem med lungorna.
Oavsett om det klassas som riskgrupp så kommer hon troligen bli jäkligt sjuk av covid-19.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Båda jag och hon vet väl hur hon mår vid vanliga förkylningar och detta är betydligt värre samt ger problem med lungorna.
Oavsett om det klassas som riskgrupp så kommer hon troligen bli jäkligt sjuk av covid-19.

Trodde du var vuxen nog att fatta sådant men uppenbarligen är du enbart här för att kasta skit runt dig.
Det är omöjligt att veta hur just din fru kommer reagera. Det kan gå åt alla håll. Varför vara så otroligt pessimistiska? Det mår man inte bra av. Du måste leva, inte oroa dig.

T
optimum optimum skrev:

Trodde du var vuxen nog att fatta sådant men uppenbarligen är du enbart här för att kasta skit runt dig.
Menar du att det borde klassas som riskgrupp p g a din fru? Är det din förklaring på vad du menar med "ännu"?

(PS: Det är ok att du skriver på Flashback också, men du behöver nog tänka på att ställa om tonen en smula när du växlar mellan olika forum.)

BirgitS
T tobbbias skrev:
Inte direkt, Du ser ju "forecasten", vilket skulle se högre ut om det skulle tillkomma mkt nytt. Jag vet inte om du minns där i juni när vi tittade på samma diagram. Då var "forecasten" konstant högre än utfallet under en lång stund.
Därför att jag minns att under slutet av augusti/början av september var det många dagar utan några dödsfall alls under senaste veckan men att de sen fylldes på under veckan efter. Nu är det knappt några sådana dagar alls senaste tiden utan det varierar mellan 1 och 2 och vad händer då när efterrapporteringen kommer, jo att det blir många dagar med 2 och 3, vilket är en försämring.

I förra veckans veckorapport såg man det var fler avlidna v. 37 än v. 36.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...2020/covid-19-veckorapport-vecka-39-final.pdf

BirgitS
optimum optimum skrev:
En vänligt inställ människa skulle aldrig skriva så.
En vänligt inställd människa ska väl inte skriva så här:
optimum optimum skrev:

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
En uppdatering av status för vacciner.
Draft landscape of COVID-19 candidate vaccines, [2 oktober 2020, WHO]
Totalt 42 vacciner studerad kliniskt varav 10 i fas 3.
7 fas 3 studier genomförs på 4 kinesiska vacciner. Ingen av dessa studier genomförs i Kina. :rolleyes: Pust... (y)

För det ryska Gamaleya vaccinets fas 1/2 finns nu dokumenterat hur de tänkt göra studien, men inga resultat. Stort framsteg mot sist jag försökte hitta info om det. Då fanns bara ett id-nr för studien registrerat någon stans, men utan någon information. :rolleyes:

Jag tror inte detta dokument ens har ambitionen att vara komplett och up to date med info.
Men det är ändå 11 sidor packade med info och ger en bra översikt över många olika vacciner.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag får lust att lite fritt citera Tegnell.

Det här är inget virus att leka med.
Det kan även drabba individer hårt som är unga eller som inte är i någon riskgrupp.

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Eftersom det är fredag, lite Corona humor...
Satirteckning med världsledare i ett lopp om vaccin, misstankar om fusk diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Fairlane
DN publicerar idag en undersökning gjort av Ipsos om folks tankar kring vaccin mot Covid-19.
En kort sammanfattning:
  • Män är mer positiva än kvinnor
  • Personer över 60 år mer positiva till att vaccinera sig (gruppen yngre än 60 år når inte ens upp till 50% som säkert eller troligen kommer vaccinera sig)
  • 45% tror att risken för allvarliga biverkningar är stor eller ganska stor
Med dessa siffror i åtanke så är det kanske inte så konstigt om man inte tror att problemen är över så fort det finns ett vaccin tillgängligt.

LIte förvånande, åtminstone för mig, är att personer som sympatiserar med SD är mer skeptiska. Den gruppen har ofta lägre förtroende för myndigheter och samhället i stort, så ur den aspekten är det inte så förvånande, men samtidigt har jag fått en bild av att det är många i samma grupp som kritiserat FHM och talat för lockdown i avvaktan på vaccin (sen har man såklart kritiserat Löfven också, men det gör man ju reflexmässigt, om så Löfven skulle hylla SD så skulle man klaga på honom).

Edit länk: https://www.dn.se/sverige/dn-ipsos-var-tredje-sager-nej-till-coronavaccin/ (troligen bakom betalvägg)

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
R
galento galento skrev:
Väldigt mkt kosmetiskt på utsidan skallen men ekar väldigt tomt invändigt :

[länk]
Inte förvånande, andra människor verkar inte vara det Anna Book primärt tänker på. Det finns en låååång tråd om henne på flashback och man häpnar över hur hon beter sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.