2 361 304 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Är väl inget konstigare än andra smittsamma sjukdomar typ könssjukdomar.T tanaris skrev:
Är man bevisligen sjuk med covid-19 och medveten om det och skiter i att hålla sig borta från andra och smittar andra så borde det vara olagligt.
Men det kanske redan är så?
Smitta någon som dör är det väl vållande till annans död, eller?B Byggdjuret skrev:Hur ska du kunna bevisa att det finns ett uppsåt bara för att man råkar befinna sig nära någon?
Om berättar för folk att jag är smittad så blir det inget straff. Sen kan det vara svårt att bevisa vem som smittade vem.
Vill du ha ett sådant samhälle där. Polisen jag folk med corona?
Sen måste straffet stå i paritet till brottet. Det är ytterst få som dör i corona. Vi är 10 milj. 5600 har dött.
Alltså där man vet att man har covid och skiter i att hålla sig borta från andra.
Jag blir vansinnig på alla som skiter i denna smitta.
Nej jag är inte livrädd för corona men orolig för att frugan ska få det. Hon har astma och troligen ingen bra kombination.
Min egen bedömning är att om jag får det så kommer jag vara sjuk ett par veckor och därefter troligen återhämtat mig. Otrevligt som katten.
Även orolig för vad detta ställer till i samhället.
Har du själv varit sjuk i detta ännu?
Hur känner du för att bli smittad och sjuk i covid-19?
Och hur hade du agerat om du blivit sjuk?
”En coronasmittad person som inte följer ”rimliga försiktighetsåtgärder” för att stoppa smitta kan tvingas till isolering och till och med dömas för brott.” [SvD]optimum skrev:
I första hand faller brottet under misshandelsfall.
I grova fall finns ”spridande av gift eller smitta” med livstid på straffskalan.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag är inte orolig för corona. Varför ska man oroa sig för? Jag oroar mig inte för influensan.optimum skrev:
Smitta någon som dör är det väl vållande till annans död, eller?
Alltså där man vet att man har covid och skiter i att hålla sig borta från andra.
Jag blir vansinnig på alla som skiter i denna smitta.
Nej jag är inte livrädd för corona men orolig för att frugan ska få det. Hon har astma och troligen ingen bra kombination.
Min egen bedömning är att om jag får det så kommer jag vara sjuk ett par veckor och därefter troligen återhämtat mig. Otrevligt som katten.
Även orolig för vad detta ställer till i samhället.
Har du själv varit sjuk i detta ännu?
Hur känner du för att bli smittad och sjuk i covid-19?
Och hur hade du agerat om du blivit sjuk?
Om jag blir sjuk? Då ligger jag å sover å tar det lugnt. Lite alvedon. Det är så jag brukar göra.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det är smittskyddslagen som gäller.blackarrow skrev:
En dom i HD gav 1års fängelse pga av oskyddad sex när man hade hiv. De ville få det till försök till grov misshandel. Men man kan inte jämföra corona med hiv. Idag kan man leva ett ganska bra liv med hiv. Men det går inte jämföra hiv med corona. Med corona så blir du krasslig ett par veckor sen är det över. Vissa blir ordentligt sjuka. Och behöver sjukhusvård. En del dör tyvärr. Folk dör av influensan också. Förvisso några fler när det gäller corona.
När det gäller straffskalan så ska den stå proportion med brottet. Jämför med hiv. Det skulle med största sannolikhet klassas som framkallande av fara för annan. Där max straff är 2år
Jag läste om en hivsmittad man som hade sex med flera kvinnor utan skydd och utan att berätta han fick 1år.
Redigerat:
Just astma verkar inte vara någon direkt riskfaktor. Personligen tycker jag livet blir något lättare om man försöker läsa på och skaffa sig kunskap istället för att gå omkring och tro en massa saker.optimum skrev:
Undra varför det är så stor skillnad i inneliggande patienter mellan Västra Götaland och Stockholm. Och då motsatt förhållande jämfört med antalet smittade.
Det var så hela senare delen av våren iaf, att det var fler inneliggande i Västra Götaland än i Stockholm i förhållande till befolkning, och trots fler antal smittade i Stockholm. Nu är det tillbaka till lite samma sak. Just nu 9 stycken på IVA i Västra Götaland och 4 i Stockholm. Senast det lades in en ny unik patient på IVA i Stockholm var den 1/10. Och det är den enda nya unika sen den 24/9. I Västra Götaland har det lagts in en ny unik varannan dag den senaste veckan och totalt 5 sen den 24/9. Och då beskrivs ändå smittoläget som stabilt i Västra Götaland och ökande i Stockholm, och incidensen är typ hälften i VG.
Totalt inte bara IVA hade Stockholm i senaste rapporten 34 stycken och Västra Götaland 30. Och då har ändå region Stockholm 650' fler invånare och fem gånger så hög befolkningstäthet.
Blir fler sjukare i Västra Götaland eller har man lägre "tröskel" på sjukhuset när det gäller bedömning om när man ska läggas in?
Det var så hela senare delen av våren iaf, att det var fler inneliggande i Västra Götaland än i Stockholm i förhållande till befolkning, och trots fler antal smittade i Stockholm. Nu är det tillbaka till lite samma sak. Just nu 9 stycken på IVA i Västra Götaland och 4 i Stockholm. Senast det lades in en ny unik patient på IVA i Stockholm var den 1/10. Och det är den enda nya unika sen den 24/9. I Västra Götaland har det lagts in en ny unik varannan dag den senaste veckan och totalt 5 sen den 24/9. Och då beskrivs ändå smittoläget som stabilt i Västra Götaland och ökande i Stockholm, och incidensen är typ hälften i VG.
Totalt inte bara IVA hade Stockholm i senaste rapporten 34 stycken och Västra Götaland 30. Och då har ändå region Stockholm 650' fler invånare och fem gånger så hög befolkningstäthet.
Blir fler sjukare i Västra Götaland eller har man lägre "tröskel" på sjukhuset när det gäller bedömning om när man ska läggas in?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 212 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 212 inlägg
Jag har själv funderat på det du skriver.N Noell skrev:Undra varför det är så stor skillnad i inneliggande patienter mellan Västra Götaland och Stockholm. Och då motsatt förhållande jämfört med antalet smittade.
Förutom det där med tröskel så blir det ju väldigt olika utfall beroende på vilka åldersgrupper som insjuknar. Jag vet inte om det har spridits till övre medelåldern eller pensionärer i större utsträckning i VG än i Stockholm men det är i alla fall en möjlighet.
VG verkar ha många små lokala sjukhus som även tar emot Covid-patienter och det kan ju tänkas att de är "snällare" medan Stockholms stora akutsjukhus är mer vana med att säga nej till många patientgrupper.
Jag tänker att det där med att vara "snällare" mycket väl kan stämma när det gäller "vanlig" sjukhusvård. Huruvida tex folk får stanna över natten på "observation" kan säkert variera massor mellan olika regioner och sjukhus. Men när det gäller IVA borde det ju vara ganska strikta medicinska gränser när sådan vård behövs? Men nu gissar jag bara, kan inget om sånt.BirgitS skrev:
Jag har själv funderat på det du skriver.
Förutom det där med tröskel så blir det ju väldigt olika utfall beroende på vilka åldersgrupper som insjuknar. Jag vet inte om det har spridits till övre medelåldern eller pensionärer i större utsträckning i VG än i Stockholm men det är i alla fall en möjlighet.
VG verkar ha många små lokala sjukhus som även tar emot Covid-patienter och det kan ju tänkas att de är "snällare" medan Stockholms stora akutsjukhus är mer vana med att säga nej till många patientgrupper.
Ja jag vet att astma inte är klassad som riskgrupp. Ännu.T tanaris skrev:
Inte heller att hon har blodgrupp A som verkar få det svårare än t.ex. jag som har blodgrupp 0.
Men...
Jag litar på hustruns bedömning av sig själv och hon är utbildad IVA sköterska med många års erfarenhet inklusive att hon intuberat och haft hand om en större mängd patienter både enklare och svårare fall och sett många avslutat sitt liv i en sjukhussäng. Jo hon har även att antal år på akutmottagningar också.
Kanske hon klarar en värre version av covid-19 men det vet vi inte.
Hon tränar regelbundet sedan 20 år tillbaka och springer 1 mil några gånger i veckan och däremellan en hel del tid i vårt egna välutrustade gym. Dock saknar hon gymmet hon brukar gå på men det blir först när detta är över.
Så därför är vår inställning att vi ska inte ha skiten.
Får jag det så är risken stor att hon får det av mig.
Skulle aldrig förlåta mig själv om jag förlorar min livskamrat av eget slarv.
Dessutom vet jag heller inte hur jag skulle klara det. Är ingen ungdom längre.
Hoppas det räcker som förklaring varför jag tar mycket allvarligt på detta.
Edit: Jo jag tror inte massa saker och därför är jag sedan detta började i januari mycket intresserad av vad för nytt som kommer fram som kan ge mig mer fakta om denna förbannade smitta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 212 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 212 inlägg
Ja, det med tröskel tror jag också bara gäller vanlig inläggning, men när det gäller IVA så är det ju så få fall att det blir lite som att kasta tärning, ibland blir det ofta sexor och ibland blir det många kast innan man får en enda. Otur eller slumpen som avgör alltså. Om det nu inte beror på insjuknade åldersgrupper.N Noell skrev:Jag tänker att det där med att vara "snällare" mycket väl kan stämma när det gäller "vanlig" sjukhusvård. Huruvida tex folk får stanna över natten på "observation" kan säkert variera massor mellan olika regioner och sjukhus. Men när det gäller IVA borde det ju vara ganska strikta medicinska gränser när sådan vård behövs? Men nu gissar jag bara, kan inget om sånt.
Det här med slumpen ser man rätt bra när det gäller de mindre sjukhusen i VG: https://www.vgregion.se/covid-19-corona/statistik-covid-19-i-vastra-gotaland/
Antalet hoppar rätt friskt upp och ner. I viss mån kan det nog förklaras av att antalet utskrivningar har en tydlig veckokurva, få på helgerna (längst ner).
Även om Stockholm har 4 idag så var det 5 i måndags och det kan ha varit 7 igår (dålig rapportering igår så det enda man kan vara säker på är att det var minst 5). För 3 dagar sen var det 4 i VG och dagens siffra med 9 är ju osäker, det är dock minst 7.
Vad menar du med "ännu"? Bruten stortå tillhör inte heller riskgrupperna ännu...optimum skrev:
Ja jag vet att astma inte är klassad som riskgrupp. Ännu.
Inte heller att hon har blodgrupp A som verkar få det svårare än t.ex. jag som har blodgrupp 0.
Men...
Jag litar på hustruns bedömning av sig själv och hon är utbildad IVA sköterska med många års erfarenhet inklusive att hon intuberat och haft hand om en större mängd patienter både enklare och svårare fall och sett många avslutat sitt liv i en sjukhussäng. Jo hon har även att antal år på akutmottagningar också.
....
Edit: Jo jag tror inte massa saker och därför är jag sedan detta började i januari mycket intresserad av vad för nytt som kommer fram som kan ge mig mer fakta om denna förbannade smitta.
Det är klart man kan bli lite orolig om man ser sjuka människor hela dagarna, men det är lite som att fråga en Volvomekaniker om Volvo gör bra bilar. De ser ju mest alla fel.
Om man skriver "troligen" så tror man väl? Man vet iallafall inte.
Absolut är det mycket slumpen, speciellt när det är så få personer det handlar om.BirgitS skrev:
Ja, det med tröskel tror jag också bara gäller vanlig inläggning, men när det gäller IVA så är det ju så få fall att det blir lite som att kasta tärning, ibland blir det ofta sexor och ibland blir det många kast innan man får en enda. Otur eller slumpen som avgör alltså. Om det nu inte beror på insjuknade åldersgrupper.
Det här med slumpen ser man rätt bra när det gäller de mindre sjukhusen i VG: [länk]
Antalet hoppar rätt friskt upp och ner. I viss mån kan det nog förklaras av att antalet utskrivningar har en tydlig veckokurva, få på helgerna (längst ner).
Även om Stockholm har 4 idag så var det 5 i måndags och det kan ha varit 7 igår (dålig rapportering igår så det enda man kan vara säker på är att det var minst 5). För 3 dagar sen var det 4 i VG och dagens siffra med 9 är ju osäker, det är dock minst 7.
Det där med att det varierar mellan 4 ena dagen 7 andra dagen och sen tillbaka till 5 osv har jag förstått är är pga det är samma patienter som kan flyttas fram och tillbaka mellan iva och vanlig avdelning? Någon som varit på iva, fått flytta till vanlig avdelning och sen till iva igen hamnar ju i den statistiken, men inte i den om antalet nya unika patienter? Så ögonblicksbilden av hur många som vårdas på iva beskriver ju framför allt "trycket" på iva-vården?