Status
Inte öppen för fler kommentarer.
R
Rkarlsson skrev:
Således inte min familj heller.
De bestämmer inte det själva?

• Gilla
Teacer
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
De bestämmer inte det själva?
Jo absolut. Men inte min son. Han får såklart alla vanliga beprövade vacciner men aldrig ett som kommer nu utan att alla biverkningar synats och vi kan ta ett beslut då. Det sköttes så jävla illa med de som fick biverkningarna.

Jag bestämmer såklart inte över vuxna familjemedlemmar ;)

• Gilla
Teacer
  • Laddar…
R
Rkarlsson skrev:
Jo absolut. Men inte min son. Han får såklart alla vanliga beprövade vacciner men aldrig ett som kommer nu utan att alla biverkningar synats och vi kan ta ett beslut då. Det sköttes så jävla illa med de som fick biverkningarna.

Jag bestämmer såklart inte över vuxna familjemedlemmar ;)
Ok, det lät så :)

• Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
Fairlane
B Byggdjuret skrev:
Intressant undersökning
MEn jag har lite svårt för din analys när det gäller SD väljare. DE flesta är vanliga människor. Det är bara det man inte får läsa. Sen tycker jag att det är onödigt med partitillhörighet i det här fallet. Corona käkar alla
Jag tror iofs du har rätt att de flesta är vanliga människor, men nu verkar man ha upptäckt en skillnad i viljan att vaccinera sig beroende på vilket parti man sympatiserade med och det kan ju vara intressant att förstå varför. Att sjukdomen som sådan drabbar alla lika är självklart.
Jag gjorde kanske en felaktig tolkning när jag trodde att personer som sympatiserar med SD mer skrikit om lockdown i avvaktan på vaccin. Det är inte detsamma som att alla som förespråkar lockdown sympatiserar med SD, eller att alla som sympatiserar med SD är för en lock down.
Vi har haft ett antal personer i tråpden (ingen aktiv just nu) som varit mycket tydliga dels med att de röstar på SD och dels att de tycker att FHM och regeringen är ansvariga för att många förlorat livet och att man borde stängt ner Sverige i avvaktan på vaccin. Det var utifrån det jag drog min slutsats tillsammans med ett erkännt faktum att SD-sympatisörer har ett lägre förtroende för myndigheter än personer som röstar på andra partier. Jag är dock helt på det klara att min slutsats kan vara helt fel då den baseras på ett väldigt litet underlag.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Man undrar ju hur en så stor grupp kan landa i ett så snett tänk.
Man undrar ju hur en grupp inte har begripit detta än trots att det varit på tapeten länge, utan fortfarande trott att så fort ett vaccin finns tillgängligt så kommer alla att rusa och ta det. Det tycker jag är mycket märkligt. Man ser att folk har helt andra åsikter i frågorna om munskydd, när vaccin kommer, hur man ska agera under tiden etc, men tror att alla kommer tänka likadant om just den frågan!?

Ulltand Ulltand skrev:
Ja det är ett problem. Men nu är det ju så att riskgrupper inkl äldre är de som är mest benägna att ta vaccinet så om om stora andra grupper inte vaccinerar sig har det ingen avgörande betydelse för dödligheten, Och om dödligheten är låg och inte vården kollapsar kan man släppa på restriktionerna.
Det förutsätter då att vaccinet fungerar bra på riskgrupperna, inte bara att det inte ger allvarliga biverkningar utan och också att det faktiskt ger ett bra skydd.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hur skall du ha det.
Var det svininfluensan eller vaccinet?

Staffan
Båda delarna. Troligen detta skäl till att staten inte varit så sugen på att ta ansvar de som fick narkolepsi!

• Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag tycker denna tråden är ett evidens på att alla inte alls är överens.

Och jag personligen tycker att det är väldigt intressant med kopplingar till hur folk sympatiserar politiskt och hur de ställer sig i viktiga frågor. Just SD-sympatisörer har stuckit ut i några stycken under åren, likaså V och MP om än i mindre utsträckning.
Att man inte är överens beror inte på vilket parti man röstar på eller inte.
Eftersom du tar upp SD så bygger väldigt mycket på fördomar. Idag röstar många på SD men att det innebär att man skulle ha mindre förtroende är bara löjligt.
Om jag bråkar med någon så behöver det inte bero på politik.
Vad blir bättre av att du får reda på att enligt den undersökning som gjorts säger att det folk som gillar SD?
Ska du gå runt å skylla allting på. SD?
Eller om det var Kd anhängare?
Ska vi skylla allt på kd?
Det här är ingen fråga att blanda in politik i. Jag har faktiskt inte brytt mig om huruvida vissa som inte vill vaccinera sig röstar på SD eller inte.
Innebär det då att SD är motståndare till vaccin?
Sen är det ett tips uppdatera synen på SD. Det är inte samma parti som det var för 20år sedan. De som röstar på SD är vem som helst. Som någon skrev folk som kommer från sossarna.
Jag röstar på SD. ;) jag tvekar till vaccinet. Men jag har ett stort förtroende för myndigheter.
Men min tvekan beror inte på Åkesson eller något annat. Det beror på eventuella biverkningar.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror iofs du har rätt att de flesta är vanliga människor, men nu verkar man ha upptäckt en skillnad i viljan att vaccinera sig beroende på vilket parti man sympatiserade med och det kan ju vara intressant att förstå varför. Att sjukdomen som sådan drabbar alla lika är självklart.
Jag gjorde kanske en felaktig tolkning när jag trodde att personer som sympatiserar med SD mer skrikit om lockdown i avvaktan på vaccin. Det är inte detsamma som att alla som förespråkar lockdown sympatiserar med SD, eller att alla som sympatiserar med SD är för en lock down.
Vi har haft ett antal personer i tråpden (ingen aktiv just nu) som varit mycket tydliga dels med att de röstar på SD och dels att de tycker att FHM och regeringen är ansvariga för att många förlorat livet och att man borde stängt ner Sverige i avvaktan på vaccin. Det var utifrån det jag drog min slutsats tillsammans med ett erkännt faktum att SD-sympatisörer har ett lägre förtroende för myndigheter än personer som röstar på andra partier. Jag är dock helt på det klara att min slutsats kan vara helt fel då den baseras på ett väldigt litet underlag.
Du ser jag är alltså en värdelös SD anhängare egentligen. Tur att jag inte vill vaccinera mig. För annars så litar jag på FHM och våra myndigheter. Och jag är väldigt mycket emot lockdown.
Frågan är... Är det mig det är fel på eller bilden som media målat upp?
Jag får väl tycka illa om myndigheter så jag passar in. Så får jag i smyg dyrka tegnell och lägga ut anonyma meddelande med hur bra myndigheterna. Vill inte bli avslöjad:D

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
"Kvartalsrapport corona", tydligt illustrerad datajournalistik från svt nyheter;

[länk]
Intressant att Storbritannien är ett av de länder där folk rört sig minst, men ändå haft väldigt många fall. Det handlar väl mest om VAR man rör sig snarare än hur långt...

Mikael_L
B b8q skrev:
Intressant att Storbritannien är ett av de länder där folk rört sig minst, men ändå haft väldigt många fall. Det handlar väl mest om VAR man rör sig snarare än hur långt...
Och kanske hur (det då okända) smittoläget var i landet i tiden före coronautbrotten och dessa grafer. Jag tror att det finns stora skillnader i utgångsläget mellan olika länder. Kommer vara omöjligt att få full klarhet i, då det inte gjordes några corona-tester innan vi ens visste att det fanns. ;)

• Gilla
Tabors39 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
B Byggdjuret skrev:
Du ser jag är alltså en värdelös SD anhängare egentligen. Tur att jag inte vill vaccinera mig. För annars så litar jag på FHM och våra myndigheter. Och jag är väldigt mycket emot lockdown.
Frågan är... Är det mig det är fel på eller bilden som media målat upp?
Jag får väl tycka illa om myndigheter så jag passar in. Så får jag i smyg dyrka tegnell och lägga ut anonyma meddelande med hur bra myndigheterna. Vill inte bli avslöjad:D
Jag tror att du missförstår mig.
Om man ställer frågan "Vilket förtroende har du för våra myndigheter?" och har en skala från 1 till 5, där 5 betyder att man har mycket stort förtroende för myndigheterna och 1 att man har mycket litet förtroende för myndigheterna så kommer man hitta personer som säger allt från 1 till 5 i samtliga partiers sympatisörer,
Det finns sådana undersökningar gjorda och resultaten är att anhängare av SD har fler som sätter 1 eller 2 än övriga partier. Det gör inte de som sätter 4 eller 5 till sämre SDare. Den delen är jag rätt säker på att den är korrekt och inte något hittepå bland media. Däremot är kanske min tolkning av lockdown, felaktig då den baseras på ett fåtal individer i denna tråd.

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
G GargamelSE skrev:
Hade de gjort samma misstag igen, så hade vaccinet varit ute redan i mars, typ. För fort gick det med svininfluensans vaccin.
Nej, det tog ungefär ett halvår att ta fram vaccinet mot svininfluensa och orsaken till att det gick så fort är att man kunde utgå fram andra vaccin och bara byta ut en liten del, viruset är ju besläktat med andra influensavirus som det redan fanns vaccin mot.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Precis , Corona drabbar alla. Det finns många f.d S på jobbet och i
bekantskapskretsen som röstar SD så att dessa skulle ha nån
konstigare inställning till Corona än andra parti tillhörigheter har jag svårt att förstå.
Kan det ha med deras mediekanaler att göra. De SD:are jag känner är inte förtjusta i det som benämns ”gammelmedia”. Aftonbladet, Expressen och framförallt DN verkar betraktas som opålitliga. Istället citerar man gärna Avpixlat, Samhällsnytt och Fria tider mfl.
Hur har Corona med tillhörande komponenter avhandlats där?
Jag har aldrig klickat in mig där och läst så jag vet då inte.

Mvh LOB

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
S
Ny data för Covid i USA:

Diagram som visar COVID-19 överlevnadsprocent uppdelad på åldersgrupper från CDC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

TOTAL U.S. DEATHS [ALL CAUSES]:

2017 Total Deaths US: 2,813,503 (234,000/month)
https://www.cdc.gov/nchs/products/databriefs/db328.htm

2018 Total Deaths US: 2,839,205 (237,000/month)
https://www.cdc.gov/nchs/products/databriefs/db355.htm

2019 Total Deaths US: 2,855,000 (238,000/month)
https://www.cdc.gov/nchs/nvss/vsrr/provisional-tables.htm

2020 Total Deaths US (jan - week 9/26): 2,130,000 (236,000/month)
https://data.cdc.gov/NCHS/Weekly-Counts-of-Deaths-by-State-and-Select-Causes/muzy-jte6

2020: 2,838,000 [3-month assumption insert]
2,130,000 + (236,000/month x 3) [Oct, Nov, Dec] = 2,838,000 [assumption based on monthly avg]

2019: 2,855,000

2018: 2,839,000

2017: 2,814,000

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.