Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är en fördelningpolitisk fråga/u-hjälp. Den löser på annat sätt än att strunta i pandemin och köra på som vanligt.
Så du propagerar för kraftigt höjda skatter så att Sverige på något sätt kan se till att gravida i t.ex. Afrika får hjälp nu. Hur ska det gå till?
De gravida är ju så uppskrämda att de inte vågar besöka vårdinrättningar.
Barn får inte sina vaccinationer för att det dels är så få som vill åka runt i byarna och vaccinera dem, och när någon gör det så vill inte föräldrarna att de kommer nära dem och barnen för att de är rädda att de ska bli smittade av en så fruktansvärd sjukdom. Det måste ju Covid-19 vara eftersom den har fått länder att vidta så extrema åtgärder.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
"Att bära munskydd utomhus blir nu obligatoriskt i hela Italien", säger Aftonbladet idag.

Det låter mer som en panikåtgärd för att visa att regeringen gör något, än att det verkligen skulle vara någon verklig nytta. Troligen gör det bara att folk tröttnar snabbare på alla restriktioner.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
"Att bära munskydd utomhus blir nu obligatoriskt i hela Italien", säger Aftonbladet idag.

Det låter mer som en panikåtgärd för att visa att regeringen gör något, än att det verkligen skulle vara någon verklig nytta. Troligen gör det bara att folk tröttnar snabbare på alla restriktioner.
Jag reagerade också på det när jag såg notisen i något annat media och när jag nu letar lite vidare så är det inte fullt så hårt/vansinnigt som man kan tro.
It requires residents to have masks on them at all times outdoors, and wear them unless they can guarantee that they can remain completely isolated from anyone other than family.
https://apnews.com/77a4fdd5926da76bb94105bb4995b0c7

Man kan alltså gå på en skogspromenad eller på landsbygden utan mask.

Sen gäller det inomhus också:
In addition, masks must now be worn indoors everywhere except private homes, but even at home, Conte urged Italians to keep their distances with relatives, given most new infections are occurring within families.

optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Ola Ullsten?
Ola Salo givetvis

• Haha
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I april var överdödligheten i Sverige högre än FHM:s rapportering. Under v.22 var det betydligt färre som avled än summan av normaldödlighet och antalet som dog med Covid-19.

Så vad för statistik är det som du hänvisar till?

Det tyder ju i så fall på att det dött fler i Covid 19 än vad man trott för april.

Det var ett par månder sedan jag såg någon statistik men då var det fortsatt så att vi fortsatt har en total överdödlighet accumulerat för året pga Covid19. Hur sett några senare uppgifter som motsäger det?

Ditt svar om att smittspårningsappar inte fungerar snarare tvärt om förståd jag inte riktigt. Har du någon källa på det?

optimum optimum skrev:
Ola Salo givetvis
Kunde varit Ola Magnell också ;)

• Gilla
  • Haha
optimum och 1 till
  • Laddar…
harry73
Ola Selmén kanske?
Person i turkos dräkt med texten "amigo GRANDE", glasögon och leende mot kameran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Chimpansen ola?

Staffans2000
Elller Rock-Ola.

• Haha
Ulltand
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Jag reagerade också på det när jag såg notisen i något annat media och när jag nu letar lite vidare så är det inte fullt så hårt/vansinnigt som man kan tro.
[länk]

Man kan alltså gå på en skogspromenad eller på landsbygden utan mask.

Sen gäller det inomhus också:
Italien är ju ett exempel på där det inte verkar funka, när de träffar någon de känner tar de ju av masken och kindpussas :)

Länder där man kindpussas som tex Italien, Frankrike och Spanien ligger högt när det gäller smittspridning.
Är en slump?
Hur ”följsamma” är dessa länder till fysisk distansering?
Någon som är insatt?

Edit: Eller använder de munskydd och skippar distansen? :rolleyes:

Och länder där man inte ens tar i hand när man hälsar, som Japan och Thailand, ligger rätt lågt när det gäller smitta.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det tyder ju i så fall på att det dött fler i Covid 19 än vad man trott för april.

Det var ett par månder sedan jag såg någon statistik men då var det fortsatt så att vi fortsatt har en total överdödlighet accumulerat för året pga Covid19. Hur sett några senare uppgifter som motsäger det?

Ditt svar om att smittspårningsappar inte fungerar snarare tvärt om förståd jag inte riktigt. Har du någon källa på det?
Det är därför viktigt att veta vad det är för statistik det gäller och därmed viktigt med att källor uppges. Vill man ha säkrare uppgifter om vilka som verkligen avlidit pga. Covid-19 så ska man kolla Socialstyrelsens statistik som utgår ifrån vad läkarna anger för dödsorsak.
https://www.socialstyrelsen.se/stat...d-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Det finns statistik från FHM som jag tycker visar att det finns en viss överdödlighet jämfört med genomsnittet för de senaste 4-5 åren. Men då jämför man med ett genomsnitt och naturligtvis så har dödligheten varierat under de åren man beräknar genomsnittet för också. Om det nu är 4 år de använder för att beräkna normalt antal avlidna för en viss vecka så har ju då under 2 av åren fler än normalt avlidit och under 2 av åren färre än normalt avlidit. Under augusti var det i stora delar av landet en överdödlighet som inte berodde på Covid-19. Under v. 22 (eller kanske det var 21 eller 23) var det en underdödlighet av andra orsaker än Covid-19.
https://www.folkhalsomyndigheten.se.../statistik-och-analyser/analys-och-prognoser/ rubriken Överdödlighet

Sen har SCB förstås statistik med exakt hur många som har avlidit varje vecka.

Beroende på vilka källor man har så får man lite olika resultat och det är därför inte så lätt att veta exakt hur stor en överdödlighet är. I vissa regioner har antalet avlidna sen mars legat inom normalintervallet, dvs. det genomsnittliga normalvärdet med 95 % konfidensintervall. Normalintervallet överskrids under några veckor vid svåra influensaår och t.ex. vid värmeböljor så det är inget onormalt att det överskrids men för vissa regioner har det förstås överskridits onormalt mycket under våren.

När det gäller smittspårningsappar så har jag bara sett rapporter om att europeiska länder inte har haft någon nämnvärd nytta av dem, alltså tvärtom i betydelsen inte någon större betydelse, inlägg #27133. Var det något som var svårförståeligt i inlägg #27142 där jag försökte svara på din fråga?

BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller smittspårningsappar så har jag bara sett rapporter om att europeiska länder inte har haft någon nämnvärd nytta av dem, alltså tvärtom i betydelsen inte någon större betydelse, inlägg #27133. Var det något som var svårförståeligt i inlägg #27142 där jag försökte svara på din fråga?

Jag tittadet på din länk till socialstyrelsen statistik. De har också listat 5.800 avlidna i Covid vilket stämmer bra med överdöligheten under den värsta perioden. Det finns då ingen överrapportering av dödsfall i covid kan man väl slå fast.

Läste idag att google och apple har tagit fram skalappar som lätt kan konfigureras för ett lands specifika behov. Kanske finns det en framtid för apparna trotts allt.

Redigerat:
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tittadet på din länk till socialstyrelsen statistik. De har också listat 5.800 avlidna i Covid vilket stämmer bra med överdöligheten under den värsta perioden. Det finns då ingen överrapportering av dödsfall i covid kan man väl slå fast.

Läste idag att google och apple har tagit fram skalappar som lätt kan konfigureras för ett lands specifika behov. Kanske finns det en framtid för apparna trotts allt.
Klart det finns en framtid för apparna.
Jag laddar nya appar mest hela tiden...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.