2 361 311 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tror det har mkt positivt med sig, vi lär oss jobba på distans, köra telefonmöten, resa mindre (bra för miljö och ekonomi). Tror att många fått en mindre stressig situation mot att kasta in barnen på dagis, stressa till jobbet osv. när man istället kan jobba hemma.mikethebik skrev:
Givetvis finns mycket negativt också. De som blir av med jobbet. De som isoleras på äldreboenden osv.
Framförallt de som blir allvarligt sjuka eller dör - men det är ju inte då främst pga restriktioner utan själva sjukdomen.
Många får fundera och reflektera på vad som är viktigt i livet.
Några branscher lider förstås extra av detta. Andra tror jag bara detta fungerat som en katalysator, om det gick knackigt innan så går det fortare utför nu men den verksamheten kanske ändå måste reformeras.
Men jag tror världen kommer ut bättre och starkare efter detta. Som ofta efter kriser.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 227 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 227 inlägg
Att den delen av presskonferensen gällde aerosolsmitta har andra redan tagit upp men det kan ju då tilläggas att det är en ovanlig smittväg. I vården uppstår det aerosoler t.ex. när vid respiratorhantering men det är ju inte normalt vid vanlig andning eller prat.B brfbo skrev:Tegnell säger att munskydd inte skyddar alls,
vilket jag tycker de gör om alla skulle bära dem, men absolut inte tillräckligt bra.
Tegnell säger i dag att andningsskydd typ FFP3 CE märkta(som man använder i vården) skyddar mot smittan, tillsammans med de andra åtgärderna FHM gått ut med,
jag håller med, och undrar då samtidigt,
varför ser FHM och Socialstyrelsen inte till att befolkningen får tillgång till dessa andningsmasker och att dessa andningsmasker finns i tillräcklig mängd och till överkomligt pris? för att kunna användas av ex boende o besökare på äldreboenden, i ex kollektivtrafiken,på arbetsplatser där människor är utsatta mm.????
Jag har inte hört att FHM och Socialstyrelsen har fått frågan, och inte hört dem ta upp detta som ett alternativ.
Är det någon annan här som har hör dem säga något el nåt svar på detta?
I världen är det en brist på typ FFP3-skydd och om några miljoner svenskar ska ha kommer det att påverka så att det någonstans i världen kommer att stå sjukvårdspersonal utan andningsskydd när de ska hantera respiratoranslutna Covid-patienter där det verkligen bildas aerosoler.
Det är inte utan anledning som WHO säger att allmänheten ska ha munskydd som inte är tillåtna i vården.
Du kan sluta fundera, vi kommer ut på samma punkt som för 30 år sen, med kraftigt ökad fattigdom, med ökad svält och minskad sjukdomsbekämpning. I mina ögon inte bättre och starkare.J JohanLun skrev:
Ovanpå detta en storm av totalitära regimer som klivit fram, nej jag har svårt att se att världen kommer vara så mycket bättre.
Kan vi inte avsluta det ständiga cirkelresonemanget om munskydd etc för de som älskar att dra upp det om och om igen? Det borde finnas en checkbox som dyker upp när en ny medlem vill ställa samma fråga för tusende gången med ordet munskydd/ansiktsskydd, att har du läst och tagit del av de inlägg som behandlat detta innan?BirgitS skrev:
Att den delen av presskonferensen gällde aerosolsmitta har andra redan tagit upp men det kan ju då tilläggas att det är en ovanlig smittväg. I vården uppstår det aerosoler t.ex. när vid respiratorhantering men det är ju inte normalt vid vanlig andning eller prat.
I världen är det en brist på typ FFP3-skydd och om några miljoner svenskar ska ha kommer det att påverka så att det någonstans i världen kommer att stå sjukvårdspersonal utan andningsskydd när de ska hantera respiratoranslutna Covid-patienter där det verkligen bildas aerosoler.
Det är inte utan anledning som WHO säger att allmänheten ska ha munskydd som inte är tillåtna i vården.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 227 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 227 inlägg
Det finns kommuner där det är betydligt högre andel sjuka.optimum skrev:
Denna sida visar hur det såg ut vecka 39 (v. 40 kommer i morgon em): https://experience.arcgis.com/experience/a6d20c1544f34d33b60026f45b786230
Lessebo 31 fall per 10 000 innevånare
Köping 22
Vindeln 18
Jokkmokk 12
Mora 12
Ljungby 10
Markaryd 9
och några till innan man är framme vid
Göteborg Centrum 7
Stockholm Östermalm 7
Det är många som blir smittade här men det är också en stor befolkning så sannolikheten att man träffar på någon är rätt låg till skillnad från t.ex. i Lessebo under v.39.
D djac skrev:Du kan sluta fundera, vi kommer ut på samma punkt som för 30 år sen, med kraftigt ökad fattigdom, med ökad svält och minskad sjukdomsbekämpning. I mina ögon inte bättre och starkare.
Ovanpå detta en storm av totalitära regimer som klivit fram, nej jag har svårt att se att världen kommer vara så mycket bättre.
Hm, ja, kanske är det annorlunda i andra länder.mikethebik skrev:
Men här tror jag, när jag pratar med grannar, vänner osv att de flesta kan jobba "ungefär som vanligt". Många verksamheter verkar till och med gå bättre nu. Men visst, några mycket sämre. Visst, om man gör total lockdown är det nog annorlunda. Men som vi har det här i Sverige så kan inte jag se att det är ett gigantiskt problem. Jag tycker nog ändå vi har en ganska balanserad inställning här. Mina barn har fritidsaktiveteter, jag och min fru åker till jobbet ett antal gånger i veckan. För mig är största downsiden att jag och mina barn inte kan träffa mor och farföräldrar på samma sätt.
Så, jag får väl revidera och säga - för Sverige tror jag detta kommer göra vi kommer starkare, mer miljövänliga och mindre stressade ur detta!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 227 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 227 inlägg
Man ska förstås anpassa åtgärderna så att de slår mot de ställen där den mesta smittspridningen sker, alltså hemmen (karantän för familj), arbetsplatser (jobba hemifrån, håll avstånd, handhygien) och idrottsföreningar (avstånd, handhygien). Att införa munskydd i kollektivtrafiken och andra ställen med trängsel kommer ju inte att ha någon effekt som märks när det inte är där som den största smittspridningen sker just nu.Ulltand skrev:
Vad kunde man gör nu?
Obligatoriskt munskydd när trängsel inte går att undvika.
Minska maximal storlek på grupper tex till 10 personer.
Bra som redan är på gång. Karantän för familjemedlemmar om någon blir sjuk.
Förmodligen kan man se till at testningen blir bättre av misstänkt sjuka men vems ansvar det är vet jag inte.
Tråkigt att man la ner smittspårningsappen. En sådan skulle kunna vara ett bra hjälpmedel nu.
I ett senare skede om det skenar så kör en hård lock down i två/tre veckor.
Att införa någon sort maxtak för grupper är inte så specifikt. En grupp kan vara mycket stor och ofarlig om det är avstånd mellan folk och/eller utomhus.
Att minska antalet som får ses utomhus till 6 som i England är rätt meningslöst när pubarna får fungera som vanligt.
Än så länge har jag inte sett någon rapport från något europeiskt land där det framgår att deras smittspårningsapp har haft någon större betydelse, bara tvärtom.
Håller ändå inte med, Sverige är så pass beroende av omvärlden att om inte den globala bilden blir mer positiv så kommer den att hålla tillbaks vår återhämtning.J JohanLun skrev:Hm, ja, kanske är det annorlunda i andra länder.
Men här tror jag, när jag pratar med grannar, vänner osv att de flesta kan jobba "ungefär som vanligt". Många verksamheter verkar till och med gå bättre nu. Men visst, några mycket sämre. Visst, om man gör total lockdown är det nog annorlunda. Men som vi har det här i Sverige så kan inte jag se att det är ett gigantiskt problem. Jag tycker nog ändå vi har en ganska balanserad inställning här. Mina barn har fritidsaktiveteter, jag och min fru åker till jobbet ett antal gånger i veckan. För mig är största downsiden att jag och mina barn inte kan träffa mor och farföräldrar på samma sätt.
Så, jag får väl revidera och säga - för Sverige tror jag detta kommer göra vi kommer starkare, mer miljövänliga och mindre stressade ur detta!
Visst, Sverige uppvisar sans och ansvarstagande, men för att det ska bli det positiva lyft vi alla hoppas på så måste ledarna för de större nationerna ha modet att gå från populariserande åtgärder till verksamma och rimliga sådana och se till att få sin befolkning tillbaks på spåret. Ett tufft jobb men de måste börja någonstans. Gropen har de grävt själv och nu får de ta sitt ansvar och kravla ur den.
Förtydligande:BirgitS skrev:
Att den delen av presskonferensen gällde aerosolsmitta har andra redan tagit upp men det kan ju då tilläggas att det är en ovanlig smittväg. I vården uppstår det aerosoler t.ex. när vid respiratorhantering men det är ju inte normalt vid vanlig andning eller prat.
Enligt Wikipedia ang Aerosol.
Förklaring bla:
Typiska aerosoler är rök,dimma, luftföroreningar.
Förklaring inom medicin:
Infektioner i luftvägarna som influensa och förkylning sprider sig bland annat genom att de får den sjuke att hosta ut en virusrik aerosol som kan andas in av friska personer i omgivningen.
En aerosolsmitta sprids alltså inte bara i sjukvården utan där det finns smittade människor(och icke smittade, som kan bli smittade).
Tycker verkligen det är jättebra att du även tänker på resten av världen!!!
men hur svårt kan det vara att öka produktionen av andningsmasker som verkligen skyddar oss människor(som i vården),vi har haft många månader på oss och vi är ju många länder som skulle kunna massproducera mer,hur svårt kan det vara?
ex Kina bygger sjukhus på några dar, vi kan åka till månen mm
Så det du vill är att Folkhälsomyndigheten ska köpa in (för skattepengar) och sköta distribution och återvinning av FFP3-andningsmasker till hela Sveriges befolkning?B brfbo skrev:Förtydligande:
Förklaring bla:
Förklaring inom medicin:
Infektioner i luftvägarna som influensa och förkylning sprider sig bland annat genom att de får den sjuke att hosta ut en virusrik aerosol som kan andas in av friska personer i omgivningen.
En aerosolsmitta sprids alltså inte bara i sjukvården utan där det finns smittade människor(och icke smittade, som kan bli smittade).
Tycker verkligen det är jättebra att du även tänker på resten av världen!!!
men hur svårt kan det vara att öka produktionen av andningsmasker som verkligen skyddar oss människor(som i vården),vi har haft många månader på oss och vi är ju många länder som skulle kunna massproducera mer,hur svårt kan det vara?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 227 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 227 inlägg
I det här fallet tror jag ju mer på vad WHO och forskare har kommit fram till hur coronaviruset sprids i vardagen än vad som står i Wikipedia. Wikipedia har rätt i mycket men inte i alla detaljer.B brfbo skrev:Förtydligande:
Förklaring bla:
Förklaring inom medicin:
Engelska WIkipedia-sidan https://en.wikipedia.org/wiki/Aerosol_transmission verkar vara lite tydligare i och med att de skriver mer och då blir det att det kan bli aerosolspridning av influensa och förkylningsvirus i vissa fall. Vilket ju stämmer överens med WHO och vetenskapen när det gäller det nya coronaviruset.
B brfbo skrev:Tycker verkligen det är jättebra att du även tänker på resten av världen!!!
Fler kommer dö av miljöpåverkan vid produktion och destruktion av de miljontals munskydd som förväntas användas och bytas flera gånger om dan bara i Sverige än de liv som sparas av själva skyddet.
Det är ju ett nytt verktyg så genom att vänta och se så tappar man ju det ur verktygslådan.BirgitS skrev:
Vore intressant att få källan till "tvärt om" För det är ju lite överraskande.