Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Var det en seriös fråga om hur en smittspårningsapp kan fungera?
Det är inget fel på själva principen, förutom i vissa fall när det har blivit integritetskränkande men det finns appar som inte är det.
Den var inte någon seriös fråga. :p
Tur att man vet att den inte skulle bli godkänd i Sverige

• Gilla
djac
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det finns inget inlägg som visar att det inte fungerar. Det finns en ofta citerad sida där en person kommer med olika hypoteser. Jag tror vissa här har sett det som ett bevis vilket det natuligtvis inte är.

Det är däremot svårt att agrumentera mot tesen "träffas man inte så smittar man inte"
Förlåt jag glömde att du läser väldigt selektivt. Det finns flera länder kolla runt om i Europa. Där har inte en lockdown fungerat
Så varför skulle du få det att fungera?
Vem ska betala kalaset?

Eftersom du nämner att träffas man inte smittar man inte. Hur lever du själv efter det?
Du talar för både mask och lockdown
Hur lever du själv efter dessa påhitt?
Jag antar att du låst in dig själv helt. Och inte går utanför dörren. Du beställer hem mat, de ställer den utanför dörren.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Den var inte någon seriös fråga. :p
Tur att man vet att den inte skulle bli godkänd i Sverige
Tyskland har en app som inte är integritetskänsliga och tyskarna är ändå mer känsliga än svenskar när det gäller sånt. Den lämnar så lite information från sig till något centralt ställe att Tyskland inte vet alls i vilken mån den gör någon nytta.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
B b8q skrev:
Inte alls - det finns flera som hävdar att smittspridning kan ske även via ytor, i alla fall upp till någon timme eller så. Varför finns annars handsprit utplacerad överallt i alla butiker?
Givetvis smittar det så. Men i en lock down är också den smittovägen betydligt mindre.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Förlåt jag glömde att du läser väldigt selektivt. Det finns flera länder kolla runt om i Europa. Där har inte en lockdown fungerat

Det är en helt felaktig slutsats.

Ingen vet hur smittspridningen hade sett ut i dessa länder utan lock down men den hade helt säkert varit större. Kanske mycket större.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:

Ingen vet hur smittspridningen hade sett ut i dessa länder utan lock down men den hade helt säkert varit större. Kanske mycket större.
Vi är tillbaka till det där med risk igen skulle jag säga. Vad är det värt att minska smittspridningen med X? Vad "kostar" det att stänga ner samhället, kräva munskydd, stänga skolor, förbjuda folksamlingar osv jämfört med vad "man får" i form av minskad smittspridning och i slutändan insjuknande, förlorade levnadsår och annat. Vissa tycker att man kan ta till vilka drakoniska åtgärder som helst om det sparar 1 månads livslängd för en person, andra tycker annorlunda.

• Gilla
sir_daniel och 2 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Vi är tillbaka till det där med risk igen skulle jag säga. Vad är det värt att minska smittspridningen med X? Vad "kostar" det att stänga ner samhället, kräva munskydd, stänga skolor, förbjuda folksamlingar osv jämfört med vad "man får" i form av minskad smittspridning och i slutändan insjuknande, förlorade levnadsår och annat. Vissa tycker att man kan ta till vilka drakoniska åtgärder som helst om det sparar 1 månads livslängd för en person, andra tycker annorlunda.
Det är ett återkommande argument att vi inte kunde göra mer än vad vi gjorde då det hade blivit för dyrt.

Men hade det blivit dyrare men en 3 veckors lockdown tidigt i pandemin? 6.000 döda och X antal IVA-år har också genererat en hel del kostander. Förlorade uteblivna turistintäkter från utlandet när Sverige var ett nono land i sommras i mångmiljardklassen

Men är det som du säger så borde tex Norge, Danmark och Finland drabbats betydligt hårdare ekonomiskt än oss. Har dom det? Jag vet inte men Norges stadsminister sa för ett par veckor sedan att man klarat även ekonomin bra i en jämförelse med oss.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Det är ett återkommande argument att vi inte kunde göra mer än vad vi gjorde då det hade blivit för dyrt.

Men hade det blivit dyrare men en 3 veckors lockdown tidigt i pandemin? 6.000 döda och X antal IVA-år har också genererat en hel del kostander. Förlorade uteblivna turistintäkter från utlandet när Sverige var ett nono land i sommras i mångmiljardklassen

Men är det som du säger så borde tex Norge, Danmark och Finland drabbats betydligt hårdare ekonomiskt än oss. Har dom det? Jag vet inte men Norges stadsminister sa för ett par veckor sedan att man klarat även ekonomin bra i en jämförelse med oss.
Jag tänkte nog inte bara på de ekonomiska effekterna utan även andra effekter exempelvis folkhälsan.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

Om ingen vet, hur kan man då påstå att det helt säkert hade varit på något sätt?

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
R
Ulltand Ulltand skrev:
Vad kunde man gör nu?

Obligatoriskt munskydd när trängsel inte går att undvika.

Minska maximal storlek på grupper tex till 10 personer.

Bra som redan är på gång. Karantän för familjemedlemmar om någon blir sjuk.

Förmodligen kan man se till at testningen blir bättre av misstänkt sjuka men vems ansvar det är vet jag inte.

Tråkigt att man la ner smittspårningsappen. En sådan skulle kunna vara ett bra hjälpmedel nu.

I ett senare skede om det skenar så kör en hård lock down i två/tre veckor.
Ser att du glömde igensvetsade bostadsdörrar i din förslagslista. Antar att det bara var ett slarvfel.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:

Jag tror nog det är ungefär såhär.

Världen befinner sig i flatspin pga att många länder har infört verkningslösa, (vid tillfället, i situationen etc) restriktioner som hämmar stora delar av världen befolkning. Dessa bidrar till att skapa ännu mer oro och ångest än vad en redan ansträngande pandemi orsakar.

Efter att många statsapparater använt hela sin propagandamaskin till att skrämma upp befolkningen och samtidigt positionera sina hemmasnickrade åtgärder som både de rätta och kritiska, har de oerhört svårt att backa ur detta. Detta trots att de i många länder kommit med olika besked i samma fråga och därigenom tappat stora delar av befolknings förtroende. I vägen ligger både förlorad prestige, man måste säga att man killgissade och att det blev fel, och att en del av befolkningen faktiskt har sökt tröst i dessa schimära åtgärder och har svårt att släppa filten.

Det jag ser och hör är att befolkningen i många länder i praktiken är väsentligt slappare än vi svenskar, men att restriktionerna ändå hämmar ekonomierna

Det hade förmodligen varit bättre att alla länder taggar ner och endast ber befolkningen ta hänsyn till det som har verklig effekt och ser till att få igång samhällena under dessa premisser. Inte ta hänsyn till vad som verkar handlingskraftigt, vad om är populärt etc.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

På vilket sätt är det en felaktig slutsats? Sen missar du en viktig del
Eftersom vi naturligtvis inte kan veta hur det hade set ut annars. Så innehåller ditt resonemang ett rejält fel. Du missar viktiga delar. Men vi kan följa ditt resonemang att vi inte vet.
Vi kan utgå från att man ville få ner antal Döda och smittade. Förhoppningen var säkerligen 0 eller nära inpå. Nu vart inte utfallet det förväntade. Det vart många fler döda och smittade än beräknat. Det innebär att en lockdown inte fungerade då det inte fick avsevärd effekt. Du kan ta en butik. De satsar stenhårt på att sälja en stenglass. De lägger ner pengar på marknadsföring. Stenglassen säljer. Men inte så bra som man kalkylera med. Nu kan man fundera på hur mycket den hade sålt utan reklamen. Man kan fundera på vad som gick fel. Men inte hur det sålt annars och hittar brutala siffror. Nu är en butik inte samma sak men det finns en likhet med ditt resonemang.
De skulle inte sitta och säga att hade vi inte gjort reklamen så hade vi kunnat sälja mycket mer. Men att säga att det hade kunnat bli mycket värre. Det fungerar så att man har satt en siffra och så hoppas man på att uppnå den.
Gör man inte det så funderar man kanske på vad som gick fel. Inte att om vi inte hade gjort så hade hela världen varit rosa och blå.
Sen är det i Sverige vare sig du vill eller inte så finns det hela tiden en samhällsekonomisk kalkyl. Man kan alltså inte som du gör så siffrorna blint. Utan man måste tänka på så mycket mer.
Så om du då tar din lockdown så måste du alltså se det ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Då kommer inte en lock down hålla. Ska du hjälpa din idol Tegnell så måste du lära dig att tänka som de måste tänka.
Ett gäng företag i KK några självmord pga arbetslöshet och inlåsning. Allt sånt måste man ta hänsyn till. Du vill inte ha några som dör pga lockdownen.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag tror nog det är ungefär såhär.

Världen befinner sig i flatspin pga att många länder har infört verkningslösa, (vid tillfället, i situationen etc) restriktioner som hämmar stora delar av världen befolkning. Dessa bidrar till att skapa ännu mer oro och ångest än vad en redan ansträngande pandemi orsakar.

Efter att många statsapparater använt hela sin propagandamaskin till att skrämma upp befolkningen och samtidigt positionera sina hemmasnickrade åtgärder som både de rätta och kritiska, har de oerhört svårt att backa ur detta. Detta trots att de i många länder kommit med olika besked i samma fråga och därigenom tappat stora delar av befolknings förtroende. I vägen ligger både förlorad prestige, man måste säga att man killgissade och att det blev fel, och att en del av befolkningen faktiskt har sökt tröst i dessa schimära åtgärder och har svårt att släppa filten.

Det jag ser och hör är att befolkningen i många länder i praktiken är väsentligt slappare än vi svenskar, men att restriktionerna ändå hämmar ekonomierna

Det hade förmodligen varit bättre att alla länder taggar ner och endast ber befolkningen ta hänsyn till det som har verklig effekt och ser till att få igång samhällena under dessa premisser. Inte ta hänsyn till vad som verkar handlingskraftigt, vad om är populärt etc.
Serie med fyra rutor där två personer med ansiktsmasker talar; den första uttrycker rädsla och vill inte se bevis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tubes och 5 till
  • Laddar…
Det är lätt att skrika ”Total lockdown” men vad menar de egentligen?

Jag är förvånad över att det forfarande kommer upp som förslag att ha korta upprepade lockdowns, tex på 2-3 veckor i Sverige. Mer oförutsägbara restriktioner är inte vad näringslivet, besöksnäring etc efterfrågar.

Skillnaden blir väl att vissa måste ha ett jobbintyg med sig som visar att man måste åka och jobba på tex ett äldreboende.

Ska ”karantänen av äldre” på äldreboenden verkligen fungera får man ha restriktioner på personalen också, inte bara på besökare. Eller tänker man sig begränsningar i vården?

Ska man låsa in personalen på jobbet, eller skilja dem från sina familjer på annat sätt?
Vi vet att smittspridningen är hög på arbetsplatser och i hemmet.

Kina har en lösning på problemet. Blid från andra vågen, China in focus, Youtube.
Dörr förseglad med spikar och tejp, och verktyg som används för att försegla en annan dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nja, jag tror den Svenska Voluntary Lockdown passar mig bättre.
Hemkarantän vid covid i familjen tror jag är en bra åtgärd.

En effektiv åtgärd hade varit att stänga gränserna tidigt. Inte tagit emot hemvändande svenskar från smittade områden. Men även det hade varit svårt eftersom vi inte ens visste vilka områden smittan kom in ifrån.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Jag tänkte nog inte bara på de ekonomiska effekterna utan även andra effekter exempelvis folkhälsan.

Ok så om ekonomin inte är avgörande vad finns det för studier som säger att folkhälsan skulle bli bättre utan lockdown?

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.