2 361 311 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Behövs inte.B brfbo skrev:Vad jsg minns så sa han ungefär såhär att vanliga munskydd skyddar inte pga att de är för otäta så viruset tar sig igenom vanliga munskydd.
Det håller jag med honom om, men jag ser det också så att munskydd stoppar upp viruset en del från att spridas, och skulle alla bära dem så borde det kunna ha en positiv effekt på smittspridning.
Men andningsskydd mycket bättre.
På 4an blev i dag även Björn Olsen kort intervjuad, bla ang munskydd.
Var sak har sin tid.
Återkom om ett år.
Ja, håller med.optimum skrev:
Vad bra att du förtydligade detta. Det har kanske varit så jag skulle läst många av dina inlägg, att de faktiskt inte var alarmistiska, utan konstaterande. För i så fall har jag missförstått dig rätt ofta.
Tegnell fick en fråga om Trumps uttalande om att vi inte ska vara rädda för viruset
https://www.youtube.com/watch?v=UEiYg50Fqbs
Fick mig att tänka på den vietnamesiska journalisten som lugn konstaterade att sånna tokiga uttalanden som Trump gör skulle tas om han av censuren och inte spridas till vanligt folk. Fast den gången handlade det om desinfektionsmedel.
Jag tycker Tegnell hanterar det snyggt. Han sade ungefär ”Det här är ingen sjukdom att leka med. Även yngre kan bli väldigt sjuka. Det här är en sjukdom vi måste ta på allvar.”
Han kan ju inte säga att vita huset är är en farlig plats med smittspridning där man inte tar sjukdomen och smittspridning på allvar..
Han hoppas att folk tar till sig information från olika källor. Tyvärr är folk i allmänhet inte så bra på att ta till sig information och vara källkritiska. Det finns ett sånt informationsöverflöd att folk väljer information som passar de åsikter de redan har. Det som inte passar in förkastas som teorier etc.
https://www.youtube.com/watch?v=UEiYg50Fqbs
Fick mig att tänka på den vietnamesiska journalisten som lugn konstaterade att sånna tokiga uttalanden som Trump gör skulle tas om han av censuren och inte spridas till vanligt folk. Fast den gången handlade det om desinfektionsmedel.
Jag tycker Tegnell hanterar det snyggt. Han sade ungefär ”Det här är ingen sjukdom att leka med. Även yngre kan bli väldigt sjuka. Det här är en sjukdom vi måste ta på allvar.”
Han kan ju inte säga att vita huset är är en farlig plats med smittspridning där man inte tar sjukdomen och smittspridning på allvar..
Han hoppas att folk tar till sig information från olika källor. Tyvärr är folk i allmänhet inte så bra på att ta till sig information och vara källkritiska. Det finns ett sånt informationsöverflöd att folk väljer information som passar de åsikter de redan har. Det som inte passar in förkastas som teorier etc.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Har inte tanken slagit sig att våra vanliga höstsjukdomar inte skulle spridas så mycket Tack vare hygienrekommendarioneroptimum skrev:
Tegnell & co kan inte göra ett skit.
Smittan kommer sprida sig nu när vi ser hur unga och unga vuxna hanterar detta.
Även hur "viktigt" det är med att få igång idrotten, typ hockey mm.
Nej detta är inte alarmistiskt utan bara konstaterande.
Vi går in i en period då förkylningar och influensa vanligen är aktiva och nu med covid som kommer eskalera.
Jösses vad glad jag vore om ovanstående vore fel.
Jag kan garantera att jag kommer vara ännu mera noga med at tvätta händer och social distans mm nu under minst ett halvår till. Sedan hoppas jag ett vaccin kan börja ge effekt för att bli av med denna jävla smitta från Kina.
Vi har avbokat planerad resa till Stockholm i november. Stockholm är för oss numera nej nej. Inget man reser till. Pestens stad.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Så staten aka subventionera masker till folket? Är du medveten om vilka kostnader det skulle bli? "B brfbo skrev:Tegnell säger att munskydd inte skyddar alls,
vilket jag tycker de gör om alla skulle bära dem, men absolut inte tillräckligt bra.
Tegnell säger i dag att andningsskydd typ FFP3 CE märkta(som man använder i vården) skyddar mot smittan, tillsammans med de andra åtgärderna FHM gått ut med,
jag håller med, och undrar då samtidigt,
varför ser FHM och Socialstyrelsen inte till att befolkningen får tillgång till dessa andningsmasker och att dessa andningsmasker finns i tillräcklig mängd och till överkomligt pris? för att kunna användas av ex boende o besökare på äldreboenden, i ex kollektivtrafiken,på arbetsplatser där människor är utsatta mm.????
Jag har inte hört att FHM och Socialstyrelsen har fått frågan, och inte hört dem ta upp detta som ett alternativ.
Är det någon annan här som har hör dem säga något el nåt svar på detta?
Nej jag tillhör inte så kallade alarmisterna utan möjligen varnande för jag vill allas väl.Mikael_L skrev:
Denna smitta har redan ställt till med ett helvete för många och jag hoppas innerligt vi snart besegrar den.
Ekonomisk katastrof för på tok för många företag och anställda.
Och sjuka och avlidna som är helt vidrigt för ett jävla virus från någonstans.
Vi ser misär i dess spår.
Det är därför jag håller tummarna för att vi mycket snart ser ett vaccin som kan få stopp på detta.
Jo om alla skötte sig men nu är det för många som inte gör det.B Byggdjuret skrev:
Ser antalet som är smittade av förkylningar nu och de skulle inte hända om man håller social distans och hygien.
På företaget där jag jobbar har vi ca 5-10% av personalen sjuka nu där de flesta är vanliga förkylningar.
Men då är det något som inte fungerar och vi har en fri väg för coronan att komma in.
Jag hoppas återigen ha fel men tråkigt nog stämmer det nog.
Ser rapporter på att yngre och unga vuxna inte sköter sig. Birgit har redovisat sådan statisk. Inte bra för de kommer även smitta äldre.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Inte alarmist men jobbar extra som domedags profet?optimum skrev:
Jo om alla skötte sig men nu är det för många som inte gör det.
Ser antalet som är smittade av förkylningar nu och de skulle inte hända om man håller social distans och hygien.
På företaget där jag jobbar har vi ca 5-10% av personalen sjuka nu där de flesta är vanliga förkylningar.
Men då är det något som inte fungerar och vi har en fri väg för coronan att komma in.
Jag hoppas återigen ha fel men tråkigt nog stämmer det nog.
Ser rapporter på att yngre och unga vuxna inte sköter sig. Birgit har redovisat sådan statisk. Inte bra för de kommer även smitta äldre.
Vilka dagar sprids det i kollektivtrafiken, på stan och i butiker där vissa kräver munskyddstvång?Ulltand skrev:
Nästan rätt, han sa att de skyddar inte mot aerosolsmitta då de är för otäta.B brfbo skrev:Vad jsg minns så sa han ungefär såhär att vanliga munskydd skyddar inte pga att de är för otäta så viruset tar sig igenom vanliga munskydd.
Det håller jag med honom om, men jag ser det också så att munskydd stoppar upp viruset en del från att spridas, och skulle alla bära dem så borde det kunna ha en positiv effekt på smittspridning.
Men andningsskydd mycket bättre.
På 4an blev i dag även Björn Olsen kort intervjuad, bla ang munskydd.
Vad kunde man gör nu?
Obligatoriskt munskydd när trängsel inte går att undvika.
Minska maximal storlek på grupper tex till 10 personer.
Bra som redan är på gång. Karantän för familjemedlemmar om någon blir sjuk.
Förmodligen kan man se till at testningen blir bättre av misstänkt sjuka men vems ansvar det är vet jag inte.
Tråkigt att man la ner smittspårningsappen. En sådan skulle kunna vara ett bra hjälpmedel nu.
I ett senare skede om det skenar så kör en hård lock down i två/tre veckor.
Obligatoriskt munskydd när trängsel inte går att undvika.
Minska maximal storlek på grupper tex till 10 personer.
Bra som redan är på gång. Karantän för familjemedlemmar om någon blir sjuk.
Förmodligen kan man se till at testningen blir bättre av misstänkt sjuka men vems ansvar det är vet jag inte.
Tråkigt att man la ner smittspårningsappen. En sådan skulle kunna vara ett bra hjälpmedel nu.
I ett senare skede om det skenar så kör en hård lock down i två/tre veckor.
Jo, det är sant, följderna av alla restriktioner, både här, men framförallt på andra håll i världen är betydligt värre än covid19 i sig.optimum skrev:
Såg att väldigt många cancerfall troligen är oupptäckta pga att väldigt många drar sig för att kontakta sjukvården "i onödan".
Troligen liknande vad gäller många andra åkommor.
Försämrad livskvalitet för alla våra gamlingar som bor på äldreboenden och tvingats till isolation utan att kunna träffa sina anhöriga.
Listan kan göras längre än någon (jag) orkar skriva.
Många har avlidit, men den absoluta majoriteten av dessa gjorde det inte pga covid19 primärt utan som en följd av sina andra problem där covid19 var den utlösande faktorn.
Hur många världen över, i övrigt friska, starka välmående personer kommer att få sina liv ruinerade pga följderna av alla restriktioner? Ingen vet, men de fallen är mångdubbelt flera. Om det dessutom i spåren av den här cirkusen betyder mindre frihet, fler diktaturer, oroligheter och i värsta fall krig som följd, då är covid19 en fis i rymden i jämförelse vad gäller mänskligt lidande.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jag behövde igår åka till kontoret (andra gången sedan i februari/mars) och åkte då tunnelbana till Hötorget, söderifrån och passerade bland annat T-Centralen och Slussen. Jag var framme vid Hötorget strax för klockan 09.00.
Så hur såg det då ut på tunnelbanan? Inte var det trångt inte. Det vanliga var att det satt en person i en grupp med 4 säten.
Visst är det säkert värre ibland och på vissa ställen, men jag trodde det skulle vara värre med tanke på den kraftiga ökningen av antal smittade.
Så hur såg det då ut på tunnelbanan? Inte var det trångt inte. Det vanliga var att det satt en person i en grupp med 4 säten.
Visst är det säkert värre ibland och på vissa ställen, men jag trodde det skulle vara värre med tanke på den kraftiga ökningen av antal smittade.
Jag såg en kort stund på barngalan i helgen och man bedömmer att 1 miljon barn nu har avslutat sin skolgång i förtid, skolorna stängdes och barnen har nu satts i arbete=barnarbete. Sannolikheten för att dessa ska återuppta sin skolgång bedöms obefintlig. Man vet att utbildning är den viktigaste långsiktiga åtgärden för att komma till rätta med fattigdom och svält.mikethebik skrev:
Jo, det är sant, följderna av alla restriktioner, både här, men framförallt på andra håll i världen är betydligt värre än covid19 i sig.
Såg att väldigt många cancerfall troligen är oupptäckta pga att väldigt många drar sig för att kontakta sjukvården "i onödan".
Troligen liknande vad gäller många andra åkommor.
Försämrad livskvalitet för alla våra gamlingar som bor på äldreboenden och tvingats till isolation utan att kunna träffa sina anhöriga.
Listan kan göras längre än någon (jag) orkar skriva.
Många har avlidit, men den absoluta majoriteten av dessa gjorde det inte pga covid19 primärt utan som en följd av sina andra problem där covid19 var den utlösande faktorn.
Hur många världen över, i övrigt friska, starka välmående personer kommer att få sina liv ruinerade pga följderna av alla restriktioner? Ingen vet, men de fallen är mångdubbelt flera. Om det dessutom i spåren av den här cirkusen betyder mindre frihet, fler diktaturer, oroligheter och i värsta fall krig som följd, då är covid19 en fis i rymden i jämförelse vad gäller mänskligt lidande.
Det spås också att vi kommer se hungerkatastrofer av "bibliska mått" som en följd av restriktionerna.
Personligen tror jag att det bästa vi kan göra är att sluta gnälla om Corona, tvätta händerna, kavla upp ärmarna och se till att jobba ifatt nu, inga mer ursäkter.