Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Enligt FHM ske smittspridningen nu fämst på jobbet, i hemmet, bland idrottsutövare, på fester, hos studenter och bland yngre människor.

För att citera Tegnell i ett annat sammanhang. Vad skall vi med den informationen till?

Detta en sammanfattning av uttalanden den senaste veckan.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
En personlig fråga, har du någon anhörig eller vän som har ME?
Du behöver inte svara om du inte vill.
Jag är nyfiken
Det stämmer bra. Annars hade det varit svårt att vara så påläst på en så udda sjukdom .

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Enligt FHM ske smittspridningen nu fämst på jobbet, i hemmet, bland idrottsutövare, på fester, hos studenter och bland yngre människor.

För att citera Tegnell i ett annat sammanhang. Vad skall vi med den informationen till?

Mm vart vill du komma med det? Är det för otydligt? För mig låter det som hela livet. I hemmet och på jobbet och på fester och idrott. Rätt heltäckande. Men då slipper man ju oroa sig för kollektivtrafik och restaurangbesök iallafall. Om man inte har ordet drivande i bakhuvudet förvisso.

J Jocke Best skrev:
Mm vart vill du komma med det? Är det för otydligt? För mig låter det som hela livet. I hemmet och på jobbet och på fester och idrott. Rätt heltäckande. Men då slipper man ju oroa sig för kollektivtrafik och restaurangbesök iallafall. Om man inte har ordet drivande i bakhuvudet förvisso.
Bara lite kul att sammanfattar man en vecka så är det i pincip överallt.

Tidsaxeln var dock.

Dag 1. Smittan sprid på jobbet

Dag 2. Smittan sprids i hemmet

Dag 3 . Smittan sprids på fester

Dag 4. osv

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:

Det var väl som svar på frågor de fått av journalister som föranledde de uttalanden?

OK då har FHM varit tydliga med att man ska hålla sig ifrån jobbet, hemmet och fester. Men just hemmet är svårt att undvika.;)
Nu vill jag veta vad Ulltand vill att FHM ska göra med denna info. Total lockdown? Vilka ska få möjlighet att röra på sig och hur mycket?
Helt klart är det dags för fler att igen sluta åka till sitt arbete som har kunnat jobba hemma nu i 6 månader och nu bara för att arbetsplatsen har godkänt att jobba på arbetet nu gör det.
Men jag vill inte höra gnäll på FMH utan riktiga förslag som jag då kan ställa motfrågor på hur det är tänkt att funka både ekonomiskt och praktiskt.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tegnell säger att munskydd inte skyddar alls,
vilket jag tycker de gör om alla skulle bära dem, men absolut inte tillräckligt bra.

Tegnell säger i dag att andningsskydd typ FFP3 CE märkta(som man använder i vården) skyddar mot smittan, tillsammans med de andra åtgärderna FHM gått ut med,
jag håller med, och undrar då samtidigt,
varför ser FHM och Socialstyrelsen inte till att befolkningen får tillgång till dessa andningsmasker och att dessa andningsmasker finns i tillräcklig mängd och till överkomligt pris? för att kunna användas av ex boende o besökare på äldreboenden, i ex kollektivtrafiken,på arbetsplatser där människor är utsatta mm.????

Jag har inte hört att FHM och Socialstyrelsen har fått frågan, och inte hört dem ta upp detta som ett alternativ.
Är det någon annan här som har hör dem säga något el nåt svar på detta?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P
B brfbo skrev:
Tegnell säger att munskydd inte skyddar alls,
vilket jag tycker de gör om alla skulle bära dem, men absolut inte tillräckligt bra.

Tegnell säger i dag att andningsskydd typ FFP3 CE märkta(som man använder i vården) skyddar mot smittan, tillsammans med de andra åtgärderna FHM gått ut med,
jag håller med, och undrar då samtidigt,
varför ser FHM och Socialstyrelsen inte till att befolkningen får tillgång till dessa andningsmasker och att dessa andningsmasker finns i tillräcklig mängd och till överkomligt pris? för att kunna användas av ex boende o besökare på äldreboenden, i ex kollektivtrafiken,på arbetsplatser där människor är utsatta mm.????

Jag har inte hört att FHM och Socialstyrelsen har fått frågan, och inte hört dem ta upp detta som ett alternativ.
Är det någon annan här som har hör dem säga något el nåt svar på detta?
Sa han verkligen det? Det var inte riktigt vad jag hörde på pressträffen idag, men du kanske kan ge lite mer exakt hänvisning till källan där ha sa det du påstår?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Gissar att kostnaden skulle vara ofantlig för alla dessa riktiga andningsskydd och då 90% av dessa skulle användas i 2 minuter max innan man tar av sig den för att det är svårt att andas ger det inte någon vinst för spridningen i samhället.

Då jag idag såg en i en äldrevårds bil hade sitt skydd under näsan när han sitter själv i bilen så tror jag inte att allmänheten skulle kunna hantera dessa hur bra skydd de än är om de används på rätt sett.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jo det var under pressträffen i dag(jag såg den på 4an)
Tegnell fick frågan då ,vad jag minns, i samband med frågan om användning av munskydd och den frågan ställdes i samband med att det tagits upp att Amerikanska myndigheter CDC skulle ha ändrat sina restriktioner pga att de kommit fram till att viruset kan hänga kvar i luften i timmar/upp till timme(gavs lite oklar info om hur länge).

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P
B brfbo skrev:
Jo det var under pressträffen i dag(jag såg den på 4an)
Tegnell fick frågan då ,vad jag minns, i samband med frågan om användning av munskydd och den frågan ställdes i samband med att det tagits upp att Amerikanska myndigheter CDC skulle ha ändrat sina restriktioner pga att de kommit fram till att viruset kan hänga kvar i luften i timmar/upp till timme(gavs lite oklar info om hur länge).
Ok, han sa att vanliga munskydd inte hjälper mot aerosolsmitta, inte att de inte skyddar alls.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
optimum
snuttjulle snuttjulle skrev:
OK då har FHM varit tydliga med att man ska hålla sig ifrån jobbet, hemmet och fester. Men just hemmet är svårt att undvika.;)
Nu vill jag veta vad Ulltand vill att FHM ska göra med denna info. Total lockdown? Vilka ska få möjlighet att röra på sig och hur mycket?
Helt klart är det dags för fler att igen sluta åka till sitt arbete som har kunnat jobba hemma nu i 6 månader och nu bara för att arbetsplatsen har godkänt att jobba på arbetet nu gör det.
Men jag vill inte höra gnäll på FMH utan riktiga förslag som jag då kan ställa motfrågor på hur det är tänkt att funka både ekonomiskt och praktiskt.
Tegnell & co kan inte göra ett skit.
Smittan kommer sprida sig nu när vi ser hur unga och unga vuxna hanterar detta.
Även hur "viktigt" det är med att få igång idrotten, typ hockey mm.
Nej detta är inte alarmistiskt utan bara konstaterande.
Vi går in i en period då förkylningar och influensa vanligen är aktiva och nu med covid som kommer eskalera.

Jösses vad glad jag vore om ovanstående vore fel.

Jag kan garantera att jag kommer vara ännu mera noga med at tvätta händer och social distans mm nu under minst ett halvår till. Sedan hoppas jag ett vaccin kan börja ge effekt för att bli av med denna jävla smitta från Kina.
Vi har avbokat planerad resa till Stockholm i november. Stockholm är för oss numera nej nej. Inget man reser till. Pestens stad.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Lustigt att alla då hela tiden klagar på att FHM tar fel beslut och har tagit fel beslut när du nu skriver att de inte kan göra nått alls.

E
optimum optimum skrev:
Tegnell & co kan inte göra ett skit.
Smittan kommer sprida sig nu när vi ser hur unga och unga vuxna hanterar detta.
Även hur "viktigt" det är med att få igång idrotten, typ hockey mm.
Nej detta är inte alarmistiskt utan bara konstaterande.
Vi går in i en period då förkylningar och influensa vanligen är aktiva och nu med covid som kommer eskalera.

Jösses vad glad jag vore om ovanstående vore fel.

Jag kan garantera att jag kommer vara ännu mera noga med at tvätta händer och social distans mm nu under minst ett halvår till. Sedan hoppas jag ett vaccin kan börja ge effekt för att bli av med denna jävla smitta från Kina.
Vi har avbokat planerad resa till Stockholm i november. Stockholm är för oss numera nej nej. Inget man reser till. Pestens stad.
Ja, du har rätt angående Stockholm.

Vaccinet är redan i full fart, hundratusentals kineser är redan vaccinerade antagligen. Och hur många Nordkoreaner därtill. Cyniskt, men diktaturerna får ta första smällen, många vaccineras säkerligen i lönndom också, går det snett kan man skriva upp dödstalen lite.

tusenett skrev:
Ok, han sa att vanliga munskydd inte hjälper mot aerosolsmitta, inte att de inte skyddar alls.
Vad jsg minns så sa han ungefär såhär att vanliga munskydd skyddar inte pga att de är för otäta så viruset tar sig igenom vanliga munskydd.
Det håller jag med honom om, men jag ser det också så att munskydd stoppar upp viruset en del från att spridas, och skulle alla bära dem så borde det kunna ha en positiv effekt på smittspridning.
Men andningsskydd mycket bättre.
På 4an blev i dag även Björn Olsen kort intervjuad, bla ang munskydd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.