Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B brfbo skrev:
Förtydligande:
Enligt Wikipedia ang Aerosol.

Förklaring bla:
Typiska aerosoler är rök,dimma, luftföroreningar.

Förklaring inom medicin:
Infektioner i luftvägarna som influensa och förkylning sprider sig bland annat genom att de får den sjuke att hosta ut en virusrik aerosol som kan andas in av friska personer i omgivningen.

En aerosolsmitta sprids alltså inte bara i sjukvården utan där det finns smittade människor(och icke smittade, som kan bli smittade).

Tycker verkligen det är jättebra att du även tänker på resten av världen!!!
men hur svårt kan det vara att öka produktionen av andningsmasker som verkligen skyddar oss människor(som i vården),vi har haft många månader på oss och vi är ju många länder som skulle kunna massproducera mer,hur svårt kan det vara?
ex Kina bygger sjukhus på några dar, vi kan åka till månen mm

Oklart om FHM har någon annan stratergi nu än att sjukvården skall klara krisen. Om inte så har de ingen direkt önskan att hålla smittan nere så långt det är möjligt.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Oklart om FHM har någon annan stratergi nu än att sjukvården skall klara krisen. Om inte så har de ingen direkt önskan att hålla smittan nere så långt det är möjligt.
Verkar vara den bästa strategin, om man enkom vill hålla just denna smittan så låg som möjligt, finns det många slutgiltiga lösningar men ingen av dessa vill vi uppleva. Ingen av dessa stavas munskydd.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är ju ett nytt verktyg så genom att vänta och se så tappar man ju det ur verktygslådan.

Vore intressant att få källan till "tvärt om" För det är ju lite överraskande.
Tvärtom är det ju inte för det är ju inte så att apparna ger upphov till fler sjuka. Men jag skrev inlägg #21940 i juli med en länk till en genomgång som DN gjorde då, sidan är dock låst numera men man kan se ett exempel i ingressen. Apparna har ju normalt en gräns på att man har varit nära någon smittad i minst 15 minuter och jag tror att när det inträffar så är det nästan jämnt någon man känner och därmed får den personen reda på det genom vanlig smittspårning. Sen är ju Bluetooth-känsligheten väldigt beroende på hur man har telefonen och riktningen till den andra personens telefon, genom bärarens kropp har signalen svårt att komma fram.

Ulltand Ulltand skrev:
Det är tur att vi har dig som vet bättre.

Du nämnde lockdown. Har du missat alla inlägg som konstaterar att det inte fungerar. Så varför skulle det fungera nu? Vem tar kostnaderna när arbetslösheten ökar till följd av att väldigt många företag tvingas gå i kk.
Sen så ville du spara liv och hälsa?
Självmorden skulle öka. Den psykiska ohälsan skulle öka. Är det värt det?
Men det är Förstås dessa skulle inte synas i corona siffrorna alltså är det oväsentligt.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Smittspårar appen verkar vara en rolig grej. Hur ser jag att någon har corona?
Så jag kan lägga till dessa i appen?
Eller ska man ge alla som är smittade en fotboja?

tusenett skrev:
Så det du vill är att Folkhälsomyndigheten ska köpa in (för skattepengar) och sköta distribution och återvinning av FFP3-andningsmasker till hela Sveriges befolkning?
Nej. det menade jag inte. utan jag vill att de görs tillgängliga för alla människor i Sverige(så klart också med tänk på resten av världen)
att de kan köpas av vanliga människor till seriösa priser, som det är nu så är det ofta företag som säljer dem som ser till att tjäna massa pengar/ sko sig på att sälja dem, vilket gör att de ibland tar flera hundra % mer betalt för dem än vad de egentligen kostar,fult!!!.
En vanligt FFP3 CE märkt andningsmask(som används i vården) kanske kostar ca ca 75kr ungefär egentligen,och priset borde kunna gå att få ner vid massproduktion.
Vet inte vem enl lag som ska betala för dem om det ex skulle bli en tvingande åtgärd???i ex kollektivtrafiken.
ev att viss del subventioneras vore kanske bra för att underlätta för befolkningen att kunna använda dem?

De som oroar sig för Sverige bilden borde börja med att kolla hur det skrivs om Sverige utomlands. Det är inte alls lika hemskt som här.
Sen finns det egentligen 2 Sverige bilder. Det ena är den för turistnäringen. Den andra för export och import.
Turistnäringen är viktig men inte. Livs viktig för Sverige. De flesta tror jag inte sitter och jämför antal Döda i olika länder.
Den delen Som handlar om export import. Så är dessa mer intresserade av ekonomin. Än antal Döda. Tack vara att vi har haft den taktik vi har så har vi en bra ekonomi. Att fler har dött är inte intressant för dessa. Så oroa er inte.
Dessutom är inte bilden så hemsk

OK för att göra det lätt att räkna så säger vi att alla i Sverige ska ha möjlighet att köpa dessa skydd för 50 kronor/st.
Kostnaden för den som är tvungen att pendla med kollektivtrafiken kommer då bli minst 100 kr/dag då dessa är engångsskydd.
Detta är kostnader den enskillda medborgaren som redan nu måste utsätta sig för att åka komunalt för de som har råd och har möjlighet åker redan bil.
På detta kommer kostnaden som Staten ska bistå med för att du ska få ner priset långt under 50 kr/st tror jag inte på.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Nej. det menade jag inte. utan jag vill att de görs tillgängliga för alla människor i Sverige(så klart också med tänk på resten av världen)
att de kan köpas av vanliga människor till seriösa priser, som det är nu så är det ofta företag som säljer dem som ser till att tjäna massa pengar/ sko sig på att sälja dem, vilket gör att de ibland tar flera hundra % mer betalt för dem än vad de egentligen kostar,fult!!!.
En vanligt FFP3 CE märkt andningsmask(som används i vården) kanske kostar ca ca 75kr ungefär egentligen,och priset borde kunna gå att få ner vid massproduktion.
Vet inte vem enl lag som ska betala för dem om det ex skulle bli en tvingande åtgärd???i ex kollektivtrafiken.
ev att viss del subventioneras vore kanske bra för att underlätta för befolkningen att kunna använda dem?
Du har verkligen ingen koll på hur marknadsekonomi. Det bygger på att man tjänar pengar. Då kan man anställa folk. Och betala ut lön.
Alla företag vill tjäna pengar. Du vill också ha pengar för det jobb du utför.
Nu vet jag inte huruvida priserna har gått på masker pga av corona.
Det kan även vara råvarupriser som gått upp.
Jag är övertygad om att de företag som tillverkar masker jobbar på. Dessa vill sälja då måste man producera.
Idag lär produktionen ligga nära max. De massproducerade masker redan.
Men du tycker att staten ska betala för maskerna? Eller subventionera köp av masker?
Hur hade du tänkt att finansiera detta?
Betänk att det finns inga seriösa undersökningar som säger att mask är det ända. WHO har sagt att det viktigaste är hygien och avstånd. Det är inte tillräckligt enligt mig för mina skattepengar ska gå till masker

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Om det finns en stor efterfrågan på FFP3-skydd så ser naturligtvis marknaden till att lösa det, genom att öka produktionen eller genom att nya aktörer startar upp och konkurrerar så att priserna sänks. Du kan ju starta en fabrik själv om du tror bombsäkert på idén? Förvånansvärt att inte t.ex. Bert Karlsson gjort det än, han brukar ju vara pigg på att tjäna pengar på allt där det finns stora behov, som asylboenden t.ex.

D
B Byggdjuret skrev:
De som oroar sig för Sverige bilden borde börja med att kolla hur det skrivs om Sverige utomlands. Det är inte alls lika hemskt som här.
Sen finns det egentligen 2 Sverige bilder. Det ena är den för turistnäringen. Den andra för export och import.
Turistnäringen är viktig men inte. Livs viktig för Sverige. De flesta tror jag inte sitter och jämför antal Döda i olika länder.
Den delen Som handlar om export import. Så är dessa mer intresserade av ekonomin. Än antal Döda. Tack vara att vi har haft den taktik vi har så har vi en bra ekonomi. Att fler har dött är inte intressant för dessa. Så oroa er inte.
Dessutom är inte bilden så hemsk
De flesta av mina kollegor i andra länder är avundsjuka på oss, rejält trötta på regler som de inte tror på, och som dessutom skiftar hela tiden. Saker som deras regimer har sagt göra skillnad gör plötsligt det inte längre och tvärtom. Nej, oroa er inte, bilden av Sverige, i den civiliserade delen av världen, är fortsatt välförtjänt positiv.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Du nämnde lockdown. Har du missat alla inlägg som konstaterar att det inte fungerar.

Det finns inget inlägg som visar att det inte fungerar. Det finns en ofta citerad sida där en person kommer med olika hypoteser. Jag tror vissa här har sett det som ett bevis vilket det natuligtvis inte är.

Det är däremot svårt att agrumentera mot tesen "träffas man inte så smittar man inte"

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är däremot svårt att argumentera mot tesen "träffas man inte så smittar man inte"
Inte alls - det finns flera som hävdar att smittspridning kan ske även via ytor, i alla fall upp till någon timme eller så. Varför finns annars handsprit utplacerad överallt i alla butiker?

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Självklart funkar en fullständig lockdown. Men en fullständig lockdown går inte att få till då många fortfarande måste ut och röra på sig.
Det är detta jag frågat om förut. Vilka ska få rätt att röra sig?
Jag envisas fortfarande med att tro att de som spred smittan i våras till stor del va dessa som skulle varit undantagna av lockdown iaf.

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Smittspårar appen verkar vara en rolig grej. Hur ser jag att någon har corona?
Så jag kan lägga till dessa i appen?
Eller ska man ge alla som är smittade en fotboja?
Var det en seriös fråga om hur en smittspårningsapp kan fungera?
Det är inget fel på själva principen, förutom i vissa fall när det har blivit integritetskränkande men det finns appar som inte är det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.