Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Snigla Snigla skrev:
[bild]
[länk]
Jag tror man får vara försiktig med denna typ av info. Astmatiker inte ingår i riskgruppen och det finns inga rapporter som tyder på att astmatiker har drabbats värre, varken bland yngre eller äldre astmatiker.

Tillägg, det skadar inte att vara extra försiktig förstås. All info är säkert inte färdiganalyserad än så infon kan ju ändras snabbt.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, man saktar inte ned spridningen så mycket det går. Hade man gjort detta så hade man gått mycket längre. Se Kina.

Man tänkte att man skulle kunna hålla samhället på halvfart i 12-18 månader, men det fungerar inte heller. Kinas lösning är snart det som finns kvar, men man har inte resurserna för att göra det heller. Men det finns inga alternativ kvar!

Låt oss stänga Stockholm och Malmö eftersom det finns en statistiskt hög andel smittade där!

Alla personer blir inlåsta i sina bostäder och en familjemedlem får gå ut var tredje dag för inköp.

Vi sätter upp militär som håller folk inne/ute som är beordrade att skjuta alla som bryter mot utegångsförbud eller som försöker fly ut/in.

Vi stänger ner alla butiker och företag som inte kan jobba på distans eller som inte är livsmedel och sjukvård.


Det är ju tyvärr orimligt att politikerna gör detta utan att ta död på sin egen karriär, egenintresset är för stort hos alla politiker för att inte ta dessa drastiska åtgärder.

Låt oss stoppa det i en månad, sen då?

Vägra någon utanför Stockholm att åka in utan två veckors karantän?! För det räcker med EN person för att situationen ska börja om igen....

Så den hemska, sorgliga sanningen är att viruset är här för att stanna. Vi kan dra ut på tiden innan alla är smittade eller göra det snabbt som f-n.

Ett vaccin kommer ta minst ett år men jag skulle inte våga ta det om jag inte hade stor risk att dö. Risken för biverkningar på en produkt som stressas fram kan vara enorma.


För mig bör man isolera sjuka och gamla. Personerna som vårdar borde ha smittskydskläder eller arbeta en månad i streck utan att få lämna boendet/sjukhuset. Två veckors karantän, sen två veckors jobb. Ledig två veckor, två veckors karantän och jobba två veckor. Då borde man antagligen inte smitta de mest utsatta..... Detta kan ske tills vaccin finns för de som är i riskgruppen.


Man kan ha roligare än skrika efter något som inte är realistiskt
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Intressant, enligt svensk praxis så tar man inte hänsyn till ålder på svenska akutmottagningar:
- [länk]
Säg det till Birgit. Hon tyckte det var gott om IV sängar.
 
optimum
Nu börjar det skena.
Detta forum ser snart värre ut än Flashback, ja kanske värre.

Där avkrävs man källa för påståenden.
Något som det är glest med här.

Jag hoppas fortfarande på ett vaccin och läste precis att ett sådant kan finnas klart till hösten
Hoppas hoppas hoppas

https://www.aftonbladet.se/

Skärmdump från Aftonbladet med nyhetsrubrik "JUST NU: 'Vaccin kan finnas klart i höst'
 
L Lars48 skrev:
Jepp, det finns. Skriv upp mig oxå. Kina sätter alla som kommer in i landet i 2 veckors karantär. De kan stoppa det vid gränsen.
Om jag ska vara ärligt, kände jag mig säkrare i Sydkorea än jag gör här.
Sverige har släppt taget totalt. Den vägen som Sverige går resulterar i stort antal dödsfall. 100000 minst vilket är skrämmande. Finland stänger gränserna snart för att skydda sin befolkning. Däremot transportstyrelsen gjorde ingenting. Det senaste press meddelandet hos de är om indraget flygtillstånd för IranAir. Andel Iranier av total smittade är 1% vilket betyder att det var rätt åtgärd. Andel smittade som kom från Italien är hela 52% vilket betyder att det var en väldigt dålig ide att inte stänga ner flyg från Italien eller sätta alla som kom därifrån i karaktär. Det är fakta. Allt annat är spekulationer.
Varför är du fortfarande kvar i Sverige för om du är så missnöjd med hur hanteringen är?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
optimum
Vi fick ett uttalande av vår statsminister Stefan Löfven som löd "Stänger inte gränserna"

Tycker ni det stämmer nu ?
Det är från 2020-03-15 alltså 2 dagar sedan. Nej inte 2019

Det är bra med lugn och ordning i leden. Ge mig en kokt korv i bröd.
De som är sjuka ska vara hemma, undrar om det gäller honom också?

Källa i vanlig ordning: https://www.svd.se/1640-lofven-om-coronalaget--folj-presstraffen

Stefan Löfven med svensk flagga i bakgrunden under presskonferens om att inte stänga gränserna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
optimum optimum skrev:
Vi fick ett uttalande av vår statsminister Stefan Löfven som löd "Stänger inte gränserna"

Tycker ni det stämmer nu ?
Det är från 2020-03-15 alltså 2 dagar sedan. Nej inte 2019

Det är bra med lugn och ordning i leden. Ge mig en kokt korv i bröd.
De som är sjuka ska vara hemma, undrar om det gäller honom också?

Källa i vanlig ordning: [länk]

[bild]
I dessa tider kan allt ändras från dag till dag. Ingenting är som det har varit längre.

Backa tiden någon månad så ser du själv hur det var.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Låt oss stänga Stockholm och Malmö eftersom det finns en statistiskt hög andel smittade där!

Alla personer blir inlåsta i sina bostäder och en familjemedlem får gå ut var tredje dag för inköp.

Vi sätter upp militär som håller folk inne/ute som är beordrade att skjuta alla som bryter mot utegångsförbud eller som försöker fly ut/in.

Vi stänger ner alla butiker och företag som inte kan jobba på distans eller som inte är livsmedel och sjukvård.


Det är ju tyvärr orimligt att politikerna gör detta utan att ta död på sin egen karriär, egenintresset är för stort hos alla politiker för att inte ta dessa drastiska åtgärder.

Låt oss stoppa det i en månad, sen då?

Vägra någon utanför Stockholm att åka in utan två veckors karantän?! För det räcker med EN person för att situationen ska börja om igen....

Så den hemska, sorgliga sanningen är att viruset är här för att stanna. Vi kan dra ut på tiden innan alla är smittade eller göra det snabbt som f-n.

Ett vaccin kommer ta minst ett år men jag skulle inte våga ta det om jag inte hade stor risk att dö. Risken för biverkningar på en produkt som stressas fram kan vara enorma.


För mig bör man isolera sjuka och gamla. Personerna som vårdar borde ha smittskydskläder eller arbeta en månad i streck utan att få lämna boendet/sjukhuset. Två veckors karantän, sen två veckors jobb. Ledig två veckor, två veckors karantän och jobba två veckor. Då borde man antagligen inte smitta de mest utsatta..... Detta kan ske tills vaccin finns för de som är i riskgruppen.


Man kan ha roligare än skrika efter något som inte är realistiskt
Alternativet är ju ännu värre. Vad är väl två månader av hårda nypor jämfört med 12-18 månader av den situation vi har nu fast värre?

Jag förstår även jag att det inte kommer att fungera (det räcker ju att notera skjutningar mm som fortsätter trots Covid-19), men jag vill verkligen att det skall fungera. Skillnaden mellan det vi har framför oss och två månaders hård isolering är inte så stor - egentligen! Förutom då att det vi har framför oss kommer att vara mycket längre...
 
K KjellTimell skrev:
Jag har luftvägsbesvär sedan tidigare med ett par lunginflammationer i bagaget,och medicinerar med inhalator till vardags, no biggie egentligen.
Senaste veckan har jag upplevt att verkningsgraden gått ner och att en puff hjälper mig i högst 2 timmar, vilket leder till att jag har besvär i luftvägarna 10h innan det är dags för nästa puff. Besvär i form av torrhosta.

I medier har iaf jag uppfattat viruset som rena döden och är man smittad så lär man märka av det med allehanda symptom där jag trott att feber är ett säkert kort, i kombination med att dom officiella siffrorna är 1100 har iaf jag bedömt sannolikheten som försvinnande liten att man har nåtts av smittan.

Nåväl, jag ringde till min vårdcentral för att träffa min läkare för att konsultera inhalatorn, om man skall pröva en annan modell. Beskrev mina problem och det var Inga problem, fick tid redan imorn bitti klockan 8. Senare under dagen började jag reflektera mer över torrhostan och läste lite om corona symptom och fann följande i ett artikel från SVD



Jaha, det var ju ganska långt ifrån min bild av vart i tidslinjen vi befinner oss i.. Så jag tänker att jag ringer 1177 och frågar om det är en urbota dum idé att ta mig till vårdcentralen och beblanda mig med andra sjuka/äldre personer. I den långa telefonkön upprepar roboten "de flesta får lindriga symptom, har du hosta ELLER något av det andra, så håll dig hemma".
Väl framme drar jag min historia och får till svar att "Har vårdcentralen bedömt att du kan besöka dom, så rekommenderar vi inget annat".

Jahapp.. Här sitter man och betraktar sig själv enligt Agnes Wolds självdiagnostiksguide som Coronasmittad och är inbjuden till att besöka en vårdcentral där de på hemsidan utryckligen skriver att man inte skall besöka dom om man misstänker Corona.

Drygt 1100 dokumenterade smittade, men man undrar hur stort mörkertalet egentligen är om de flesta får lindriga symptom och som mig egentligen inte känner sig sjuka?

Nej, jag kommer inte besöka vårdcentralen så länge inte mina besvär försämras mer än nu.. Men läget är rätt j*vla oklart där ute...
Själv så frekventerade jag ett AA möte för några veckor sedan, på mötet träffade jag en man som jobbar i Kina men var hemma i sverige då han var sjuk.(givetvis samma symptom som Covid-19 ska)
Jag tänkte inte mer på det då men blev själv sjuk. Mina symptom då var diffusa och som början på en influensaungefär.
7- 10 dagar senare mår jag fint igen.

Igår på jobbet började jag få feber och problem med andningen och fick gå hem (jag är astmatiker).
Jag jobbar i missbruksvården och våra patienter räknas som riskgrupp!
Vi har manfall på grund av att medarbetare med snuva är hemskickade och vi behöver varje resurs i den här krisen
Jag ringer till min vårdcentral och berättar hur det ligger till, att jag behövs på arbetsplatsen och om jag testar negativt på covid-19 så kan jag komma tillbaka fortare.
Till svar får jag att " vi testar bara om du varit i kontakt med bekräftad smittad person! Hör av dig igen om andningen blir sämre"

Var mannen från Kina smittad och jag smittad av honom, då har jag antagligen smittat alla i min omgivning och sjukvården skiter i vilket.
 
  • Arg
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
optimum
P Putte 9497 skrev:
I dessa tider kan allt ändras från dag till dag. Ingenting är som det har varit längre.

Backa tiden någon månad så ser du själv hur det var.
Tycker du det är bra?

Du frågade nyligen en annan medlem här varför han var kvar i Sverige.

Jag kan också svara på den.
Jag är svensk, född här, arbetat hela livet, betalar skatt mer än genomsnittet, röstat i alla val, 0 i brottsregistret, älskar demokratier, älskar Sverige, jag sticker inte.
Kräver ordning och reda vilket utlovades för några år sedan av tidigare nämnd statsminister.
"Sveriges beredskap är god" Katten heller.

Nu kämpar vi oss igenom detta också så ska vi städa upp sedan.
Jo jag är själv ledare, chef, och vet att när det blåser får man hålla ordning på beskeden man ger.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Tycker du det är bra?

Du frågade nyligen en annan medlem här varför han var kvar i Sverige.

Jag kan också svara på den.
Jag är svensk, född här, arbetat hela livet, betalar skatt mer än genomsnittet, röstat i alla val, 0 i brottsregistret, älskar demokratier, älskar Sverige, jag sticker inte.
Kräver ordning och reda vilket utlovades för några år sedan av tidigare nämnd statsminister.
"Sveriges beredskap är god" Katten heller.

Nu kämpar vi oss igenom detta också så ska vi städa upp sedan.
Jo jag är själv ledare, chef, och vet att när det blåser får man hålla ordning på beskeden man ger.
Lite skillnad att leda ett land mot något man tidigare inte upplevt mot att leda ett företag mot något man vet.

All kred. till Sveriges regering som skött sig bra hittills och håller nere dödstalen
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Lite skillnad att leda ett land mot något man tidigare inte upplevt mot att leda ett företag mot något man vet.

All kred. till Sveriges regering som skött sig bra hittills och håller nere dödstalen
Tror du att de har gjort det? Vi ser nog inte så mycket av de verkliga konsekvenserna än. Jag vet inte om de har gjort det som krävs, eller inte. Inte än i alla fall.

Maggropskänslan säger dock att man agerat väldigt reaktivt med en "vänta och se"-attityd både från FHMs sida och från regeringens sida (beroende på FHM). Men det lär vi få veta när detta analyseras i efterhand.
 
  • Gilla
muraren2
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Dödstalet är i mina ögon 9% enligt nedanstående statistik. Öppna fall räknas inte eftersom utfallet är oklart.
Closed cases är det bästa måttet.
[bild]
Och tyvärr har den siffran gått från 7% för en månad sedan. Jag följer worldometer
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Tror att vi har en inte alltför farlig situation här i Sverige än, bara 8+ döda hittills jämfört med Italiens 2100+ döda under en snarlik tidsrymd. Hoppas verkligen att sjukvården får ordentligt med extrapengar snart!
 
Ösig tråd. Helt sjukt. Någon skrev att det liknar Flashback, jag kan bara hålla med. Hur som; vilken otrolig överrreaktion det blivit. Folk verkar ha djup dödsångest.
Som någon skrev någonstans i denna tråd: att isolera riskgruppen och se till att de har det bästa vi kan leverera och att rotera personal över en 2 månaders cykel (jobba 1 månad, ledig 1 månad), hade varit väldigt mkt billigare än att stänga ned ett helt land (eller världsdel). Vi andra drönare får väl försöka överleva bäst vi kan. Så som vi gör varje jävla år i influensa-tider. Vanligt folk verkar kunna bli friska efter skiten i alla fall...
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.