Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ja, att en del patienter har fått långvariga symptom och att många har behov av rehabilitering (framför allt efter intensivvård?) är väl känt. Men jag är lite frågande till att dessa 'minst ett par %', dvs kanske 50 000 personer hittills, ulltand anger skulle ha flugit under radarn. Det känns lite osannolikt?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tycker ändå problemet borde ha uppmärksammats från flera mer seriösa håll än en FB-tråd vid det här laget? Enligt WHO har 10% av jordens befolkning smittats med Corona, och med Sveriges avoga inställning till munskydd och samhällsnedstängning lär vi inte ligga under medel? Enligt en studie gjord i maj hade Stockholm passerat 10% redan i påskas.
Så om 2 miljoner svenskar har blivit smittade skulle alltså 40 000 svenskar redan nu ha bestående men där livskvaliteten är "gone fishing" utan att någon enda vårdinrättning har reagerat?

Ja problemet har uppmärksammats av många nu utanför FB, globalt :)

Det är väl snarare 1 miljon som kan ha smittats i landet än 2?

Ja och 20.000 fall där flertalet säkert tror och hoppas att det är övergående sviter efter Covid är ingen omöjlighet.

Det finns idag mellan 10-40.000 ME sjuka och dessa har ännu idag inte uppmärlsammats av sjukvården i stort. Sjukdomar som inte går att provta är svåra att hantera.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
[länk]
En skillnad som han dock pekade på, var att de i Norge stängde ner mer än Sverige i början av pandemin.

Ulltand Ulltand skrev:
Det finns idag mellan 10-40.000 ME sjuka och dessa har ännu idag inte uppmärlsammats av sjukvården i stort. Sjukdomar som inte går att provta är svåra att hantera.
Jag vill påstå att det inte stämmer. 1177 har t ex en informativ sida om ME, och bekanta till mig med ME har fått bra stöd från sjukvården.

BirgitS
B brfbo skrev:
En skillnad som han dock pekade på, var att de i Norge stängde ner mer än Sverige i början av pandemin.
Det i texten som tas upp är förbud mot besök på äldreboenden, men även om Sverige nationellt införde det 1 april så infördes det i Stockholmsområdet i mitten av mars, och det var ju här det var mest smittade i mars. Sägs det mer i videon?

Satsuki
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att om finalen hade varit ett stort superspridarevent så hade det först blivit uppmärksammat i sociala medier och därifrån kommit upp i vanliga medier. Det skrevs ju om en större födelsedagsfest som var i samma veva och som orsakade rätt många sjukdomsfall. Jag har släktingar som fick något som kan ha varit Covid-19 i mitten av mars utan att ha varit där.

Det är väl t.o.m. så att det är många som reser till Stockholm för att vara med så om det var ett stort superspridarevent borde det ha gett upphov till större spridning långt ifrån Stockholm också. Känns ju inte riktigt som att det är festande och hyfsat välbärgade unga vuxna (troligen en hel del av dem som smittades utomlands) eller deras kompisar (som de smittade i sin tur) som utgör en stor del av besökarna på mellofinalen.
Tja, med tanke på hur svårt det var att bli testad under våren (och därmed hur många som var infekterade), vilken syn vi hade på smittkällor och riskländer, i kombination med spridningsmönster, att många yngre drabbas oerhört lindrigt och att många personer redan då förstod att isolera sig vid symtom (för säkerhets skull) är det svårt att uttala sig om huruvida det var ett SSE eller ej. Det fanns alla förutsättningar, och att det inte blev värre är nog ren tur.

Finns det någon definition av SSE? Alltså hur många fall som ska kopplas till ett arrangemang för att kategoriseras som SSE?

harry73
E El-Löken66 skrev:
Ja men så kan du inte jämföra?
Du får väl vänta tills imorgon annars missar du ju hela helgen i Sverige eller?
Hur blev det nu när helgens dödsfal kom med tycker du :rofl:
(För de som inte orkar leta upp det räknades 12 dödsfall bort, -12 alltså)

• Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Så här ser det ut med att smittspridningen går upp i åldrarna från gruppen 20-30 som började ökningen.
Från dagens presskonferens:
Linjediagram som visar åldersfördelningen av smittspridning uppdelat på åldersgrupper över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ökningstakten har nu avtagit för 20-29 år men ökar brant för 30-39 och andra ökar också. Förutom för de under 20 år där ökningen har avstannat.

Man ser utbrott i dessa miljöer framför allt (enligt smittspårarna):
  • idrottsutövare, framför allt hockey (gäller även Finland)
  • studentfester
  • arbetsplatser
  • privata fester

BirgitS
- Vi kommer att behöva vaccin och det finns hopp att vi vid årets slut kommer att ha ett vaccin. Det finns hopp, sade WHO-chefen.
TT via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 16.19

De hoppas alltså att det finns vaccin vid årsskiftet, inte tidigare, och är inte säkra att det finns ens då.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Ang Covid 19 så vore det också intressant att sen få veta om man kan hitta några gemensamma nämnare hos de människor som blir långtidssjuka ex genetiska likheter,ex har de vävnadstyp HLA-B27 ,eller liknande,
En del långtidssjuka har i media uppgett att de blivit väldigt mycket bättre av kortison(om det stämmer tyder ev på nån inflammation som pågår???)kan inte låta bli att undra(som vi kanske får svar på framåt) om immunmodulerande farmaka(DMARD och eller biologiska läkemedel)skulle kunna ha effekt för de långtidssjuka????
Ja om denna och andra sjukdomar har vi mycket kvar att lära!!! vi kan inte allt!!!
därför är det ju extra viktigt att vi tror på och lyssnar på de människor som uppger att de mår dåligt!!!

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
E
harry73 harry73 skrev:
Hur blev det nu när helgens dödsfal kom med tycker du :rofl:
(För de som inte orkar leta upp det räknades 12 dödsfall bort, -12 alltså)
Jag gissade 12, det blev minus 12.
Nära, men ändå inte.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Ang Covid 19 så vore det också intressant att sen få veta om man kan hitta några gemensamma nämnare hos de människor som blir långtidssjuka ex genetiska likheter,ex har de vävnadstyp HLA-B27 ,eller liknande,
En del långtidssjuka har i media uppgett att de blivit väldigt mycket bättre av kortison(om det stämmer tyder ev på nån inflammation som pågår???)kan inte låta bli att undra(som vi kanske får svar på framåt) om immunmodulerande farmaka(DMARD och eller biologiska läkemedel)skulle kunna ha effekt för de långtidssjuka????
Ja om denna och andra sjukdomar har vi mycket kvar att lära!!! vi kan inte allt!!!
därför är det ju extra viktigt att vi tror på och lyssnar på de människor som uppger att de mår dåligt!!!
Jag tror att det är svårt att hitta någon gemensam nämnare. Jag tror att det är brett spann och jag misstänker även att det finns inslag som har psykologiska orsaker. Det är inget konstigt med det. Men det påverkar resultatet.
Sen har svårt att se vad det hjälper om en viss gen skulle göra att det tar längre tid innan man blir frisk. Knappt 6 mån är inte kroniskt. Ska man börja testa alla människor?

F f91jsw skrev:
Jag vill påstå att det inte stämmer. 1177 har t ex en informativ sida om ME, och bekanta till mig med ME har fått bra stöd från sjukvården.
Jag vet att du har fel i det men glädjande att din bekant fått bra hjälp. 1177 hjälper ingen med ME.

Det finns två små speciallistmottagnar i landet, en i Göteborg och en i Sköndal. Väntetiden är lång.

Men nu när många plötsligt insjuknar i liknande symtom blir läget kanske bättre. Redan efter några månader har Danderyds sjukhus en speciell mottagning. Det behövs att patiengruppen får ett politisk värde innan det händer något som kostar pengar tyvärr.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Jag tror du är på rätt spår med immunmodulerande läkemedel.

Kvinnor är överrepresentrade (ME Fibromyalgi) och de har ett bättre immunförsvar

Det finns en bra studie där man mätt funktionen i hjärnbarken som visar på att kommunikation där är kraftig påvekad hos ME-sjuka. Men sjukdomen varierar ju i intesitet från dag till dag (och vissa blir bätter över tid) så det tyder på att det inte är fråga om permanenta skador. Inflammation? autoimmun sjukdom?

Redigerat:
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jag vet att du har fel i det men glädjande att din bekant fått bra hjälp. 1177 hjälper ingen med ME.

Det finns två små speciallistmottagnar i landet, en i Göteborg och en i Sköndal. Väntetiden är lång.

Men nu när många plötsligt insjuknar i liknande symtom blir läget kanske bättre. Redan efter några månader har Danderyds sjukhus en speciell mottagning. Det behövs att patiengruppen får ett politisk värde innan det händer något som kostar pengar tyvärr.
En personlig fråga, har du någon anhörig eller vän som har ME?
Du behöver inte svara om du inte vill.
Jag är nyfiken

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.