Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Jag tror att mellofinalen förra året var en av de stora superspridarevents och att det var ett stort misstag att inte förbjuda dessa sammankomster en vecka tidigare (som Danmark gjorde).
Satsuki KristinaRT skrev:
Helt överens!
Träffade en person som ett par dagar efter att ha varit där blev sjuk m hög feber, hosta, halsont etc. Samma sak med resten av familjen. Dock testades inte personen (eftersom man endast testade personer som skulle läggas in på sjukhus) så helt säker på diagnosen kan man inte vara men gissningsvis var det covid-19.
Jag tror att om finalen hade varit ett stort superspridarevent så hade det först blivit uppmärksammat i sociala medier och därifrån kommit upp i vanliga medier. Det skrevs ju om en större födelsedagsfest som var i samma veva och som orsakade rätt många sjukdomsfall. Jag har släktingar som fick något som kan ha varit Covid-19 i mitten av mars utan att ha varit där.

Det är väl t.o.m. så att det är många som reser till Stockholm för att vara med så om det var ett stort superspridarevent borde det ha gett upphov till större spridning långt ifrån Stockholm också. Känns ju inte riktigt som att det är festande och hyfsat välbärgade unga vuxna (troligen en hel del av dem som smittades utomlands) eller deras kompisar (som de smittade i sin tur) som utgör en stor del av besökarna på mellofinalen.

Ulltand Ulltand skrev:
Mång kommer aldrig tillbka till arbetsvivet vet man efter linknande händelser. Svår ME sägs vara lika förstörande för livkvaliten som cancer i livets slutskede. Men det finns ju grader i helvetet och en del tillfrisknar så småningom.

Det är nog inte så att ett par procent drabbas av kronisk sjukdom efter en förkylning.
Det är förstås det finns få siffror om biverkningar och förkylningar.
Corona däremot finns det mycket siffror och media jagar efter dessa stackare som fått biverkningar. Jag betvivlar inte att dessa finns. Jag känner bara att man kanske inte ska stressa upp sig. Vi kommer aldrig kunna göra några jämförelser mellan corona och t.ex influensan.
Jag tror att det är viktigt att tänka på. Eftersom folk skräms upp i onödan.
Det är viktigt att man räknar bort de som legat i respirator. Eftersom det är inte ovanligt som jag förstått med biverkningar av en tur i respiratorn. Som alltså inte beror på coronan

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, många tror ju att slangen till AC:n innehåller luft och att den blåser in frisk luft. Eller flyttar smutsig luft mellan olika rum i det här fallet då. När jag berättar för dem att det är vätska i slangen och att det funkar som ett kylskåp tror de att jag ljuger :-D
Det är lite komiskt. Den kyla som kommer från innerdelen har ingen koppling med uteluften.

Ulltand Ulltand skrev:
Nej inte oväntat för den som är påläst. En stor majoritet av de som drabbas av ME gör det efter en infektionssjukdom.

Vår främsta forskare på området professor Jonas Bergquist varnade för att det skulle kunna komma och det står att läsa även i BBC- artikeln. Trycket på dessa mottagningar ökar men det krävs mins 6 månader med symtom och att man uteslutit alla andra sjukdomstillstånd först.
Svårt att tala om kroniska besvär när det inte ens har gått 6mån.

B Byggdjuret skrev:
Det är lite komiskt. Den kyla som kommer från innerdelen har ingen koppling med uteluften.

Meh. Martin Timell har sagt att det är så.

BirgitS BirgitS skrev:
Fast det var väl så att när den FB-gruppen skulle få sina medlemmar att fylla i en enkät om symtom så var det inte mer än typ 10 % som gjorde det. Med 12 000 medlemmar så räcker det ju egentligen med att det är 1 % av dem som verkligen fortfarande är sjuka och ett par gånger i veckan klagar för att det ska upplevas som att det är jättemånga. Jag har förstås ingen aning om hur det är i den gruppen men det är ju stor risk för att anhöriga och nära vänner också går med i gruppen för att stödja saken, liksom att de som har tillfrisknat också fortsätter att vara med.

Så för mig visar det endast att det finns några hundra som har långvariga symtom men inget om hur vanligt det är egentligen. Det måste till en objektiv kartläggning via sjukvården för att man ska veta det.
Där pekar BBC-artikeln på några undersökningar som gjorts och i en av dessa redovisas 2 %

En siffra som i någon sorts jämförelse ändå är låg. Flera svår virussjukdomar har den här effekten och då betydligt kraftigare.

Nej FB-är ingen vetenskap men det är oroväckande att gruppen finns och är så stor. Ingen man ser efter en vanlig influensa

Ulltand Ulltand skrev:
I BBC artiklen jag länkade tidigare finns en referesn till en undersökning som landar där.

Efter tex SARS så är det flera 10-tals procent som drabbas kroniskt. Man vet inte heller där vad det beror på.

En FB i Sverige har 12.000 medlemmar där den ständiga frågan är varför biir jag inte frisk?
Du borde ha lärt dig vid det här laget att, FB inte är någon seriös referens.
Att en grupp har 12000 medlemmar säger ingenting. Det är inte första gången du nämner den här gruppen.
Men jag hoppas det är sista. Det krävs bättre källor än FB.

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Där pekar BBC-artikeln på några undersökningar som gjorts och i en av dessa redovisas 2 %
Har vi inte haft den diskussionen tidigare, för några månader sen?
Där det inte framgick i studien vad det var 2 % av (stor skillnad på allvarliga fall, bekräftade fall resp. alla fall) eller om det framgick att det var 2 % av kända fall men således långt ifrån alla fall.

useless useless skrev:
Meh. Martin Timell har sagt att det är så.
Men då är det sant!
Sveriges mest kände hobbysnickare;)

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej FB-är ingen vetenskap men det är oroväckande att gruppen finns och är så stor. Ingen man ser efter en vanlig influensa
Alldeles riktigt, men då är det ju så många som redan är immuna så att antalet sjukdomsfall är betydligt lägre.

B Byggdjuret skrev:
Det är förstås det finns få siffror om biverkningar och förkylningar.
Corona däremot finns det mycket siffror och media jagar efter dessa stackare som fått biverkningar. Jag betvivlar inte att dessa finns. Jag känner bara att man kanske inte ska stressa upp sig. Vi kommer aldrig kunna göra några jämförelser mellan corona och t.ex influensan.
Jag tror att det är viktigt att tänka på. Eftersom folk skräms upp i onödan.
Det är viktigt att man räknar bort de som legat i respirator. Eftersom det är inte ovanligt som jag förstått med biverkningar av en tur i respiratorn. Som alltså inte beror på coronan

Jag skulle säga tvärt om. Nu kanske folk invaggas i att det är ganska så riskfritt att dra på sig Covid19 om man är ung och frisk när det kan vara så illa att 1 på 50 aldrig blir helt återställda på en nivå där livkvaliten "has gone fishing."

Samhällsekonomiskt är det inte heller obetydligt.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag skulle säga tvärt om. Nu kanske folk invaggas i att det är ganska så riskfritt att dra på sig Covid19 om man är ung och frisk när det kan vara så illa att 1 på 50 aldrig blir helt återställda på en nivå där livkvaliten "has gone fishing."

Samhällsekonomiskt är det inte heller obetydligt.

Jag tycker ändå problemet borde ha uppmärksammats från flera mer seriösa håll än en FB-tråd vid det här laget? Enligt WHO har 10% av jordens befolkning smittats med Corona, och med Sveriges avoga inställning till munskydd och samhällsnedstängning lär vi inte ligga under medel? Enligt en studie gjord i maj hade Stockholm passerat 10% redan i påskas.
Så om 2 miljoner svenskar har blivit smittade skulle alltså 40 000 svenskar redan nu ha bestående men där livskvaliteten är "gone fishing" utan att någon enda vårdinrättning har reagerat?

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Jag tycker ändå problemet borde ha uppmärksammats från flera mer seriösa håll än en FB-tråd vid det här laget? Enligt WHO har 10% av jordens befolkning smittats med Corona, och med Sveriges avoga inställning till munskydd och samhällsnedstängning lär vi inte ligga under medel? Enligt en studie gjord i maj hade Stockholm passerat 10% redan i påskas.
Så om 2 miljoner svenskar har blivit smittade skulle alltså 40 000 svenskar redan nu ha bestående men där livskvaliteten är "gone fishing" utan att någon enda vårdinrättning har reagerat?
SBU har ett uppdrag att titta på frågan. https://www.sbu.se/sv/om-sbu/eviden...kunskap-om-langtidssjuka-med-covid-19-symtom/

Verkar inte kommit så långt ännu dock.
https://www.sbu.se/contentassets/63...langvariga-symtom-covid-19_s2020_06019_fs.pdf

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
useless useless skrev:
Vårdcentralerna har reagerat och det har inrättats en särskild avdelning på Danderyds sjukhus för att ta hand om det övergripande ansvaret för att få fram och förmedla kunskap i Region Stockholm, men i de artiklar som jag har sett så har t.ex. en vårdcentral i innerstan pratat om typ en handfull patienter med långvariga symtom, och med tanke på att vårdcentraler väl normalt har minst 10 000 människor i sitt område och smittspridningen i innerstan har varit stor så låter det som färre än 1 %.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.