2 358 044 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är väldigt svårt att kontrollera en exponentiell spridning av ett virus som detta. Det är svårt att tro att någon myndighet skulle kunna ratta verktygslådan så skickligt och med så pass följsamt beteende av samhället att det i praktiken skulle fungera1. Så det blir i praktiken ett rätt svartvitt val.
1) Notera t ex hur Stockholms invånare, företag och organisationer fullständigt har kört över FHMs försök tills styrning och utan deras initiativ stängt ned stan. Det var rätt spöklikt där i dag. Här ute på landet går livet mer vidare som vanligt.
1) Notera t ex hur Stockholms invånare, företag och organisationer fullständigt har kört över FHMs försök tills styrning och utan deras initiativ stängt ned stan. Det var rätt spöklikt där i dag. Här ute på landet går livet mer vidare som vanligt.
Intressant med artikeln som är länkad här ovan. Den belyser ytterligare en sak som egentligen är ett av EU's huvudmål - att samverka. Men återigen känns det som att EU enbart är en byråkratisk maktfaktor och inget annat. Om inte alla kör på samma sätt så kommer det få följdkonsekvenser. Länder som lyckas få bort smittan snabbt kommer vara tvungna att hålla gränserna stängda för att bara ge något exempel. Jag tror mer på starka åtgärder som man applicerar tillfälligt vid varje ökning av smittspridning än att försöka hålla en linje som består i bästa fall 18 månader. Ur ett ekonomiskt perspektiv är också det som är bäst för landet också med korta kraftfulla tag när det behövs.
optimum skrev:
Det låter som att det fortfarande finns folk som tror att man kan stoppa viruset, vid någon landgräns, eller på något annat sätt.Silver78 skrev:
Kanske dags att inse den hårda realiteten ...
Ja du kan se hur Kina lyckades få ned spridningen.Mikael_L skrev:
Kanske inte mest humana sättet men de lyckades med det du bestrider.
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 865 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 865 inlägg
Jag har luftvägsbesvär sedan tidigare med ett par lunginflammationer i bagaget,och medicinerar med inhalator till vardags, no biggie egentligen.
Senaste veckan har jag upplevt att verkningsgraden gått ner och att en puff hjälper mig i högst 2 timmar, vilket leder till att jag har besvär i luftvägarna 10h innan det är dags för nästa puff. Besvär i form av torrhosta.
I medier har iaf jag uppfattat viruset som rena döden och är man smittad så lär man märka av det med allehanda symptom där jag trott att feber är ett säkert kort, i kombination med att dom officiella siffrorna är 1100 har iaf jag bedömt sannolikheten som försvinnande liten att man har nåtts av smittan.
Nåväl, jag ringde till min vårdcentral för att träffa min läkare för att konsultera inhalatorn, om man skall pröva en annan modell. Beskrev mina problem och det var Inga problem, fick tid redan imorn bitti klockan 8. Senare under dagen började jag reflektera mer över torrhostan och läste lite om corona symptom och fann följande i ett artikel från SVD
Väl framme drar jag min historia och får till svar att "Har vårdcentralen bedömt att du kan besöka dom, så rekommenderar vi inget annat".
Jahapp.. Här sitter man och betraktar sig själv enligt Agnes Wolds självdiagnostiksguide som Coronasmittad och är inbjuden till att besöka en vårdcentral där de på hemsidan utryckligen skriver att man inte skall besöka dom om man misstänker Corona.
Drygt 1100 dokumenterade smittade, men man undrar hur stort mörkertalet egentligen är om de flesta får lindriga symptom och som mig egentligen inte känner sig sjuka?
Nej, jag kommer inte besöka vårdcentralen så länge inte mina besvär försämras mer än nu.. Men läget är rätt j*vla oklart där ute...
Senaste veckan har jag upplevt att verkningsgraden gått ner och att en puff hjälper mig i högst 2 timmar, vilket leder till att jag har besvär i luftvägarna 10h innan det är dags för nästa puff. Besvär i form av torrhosta.
I medier har iaf jag uppfattat viruset som rena döden och är man smittad så lär man märka av det med allehanda symptom där jag trott att feber är ett säkert kort, i kombination med att dom officiella siffrorna är 1100 har iaf jag bedömt sannolikheten som försvinnande liten att man har nåtts av smittan.
Nåväl, jag ringde till min vårdcentral för att träffa min läkare för att konsultera inhalatorn, om man skall pröva en annan modell. Beskrev mina problem och det var Inga problem, fick tid redan imorn bitti klockan 8. Senare under dagen började jag reflektera mer över torrhostan och läste lite om corona symptom och fann följande i ett artikel från SVD
Jaha, det var ju ganska långt ifrån min bild av vart i tidslinjen vi befinner oss i.. Så jag tänker att jag ringer 1177 och frågar om det är en urbota dum idé att ta mig till vårdcentralen och beblanda mig med andra sjuka/äldre personer. I den långa telefonkön upprepar roboten "de flesta får lindriga symptom, har du hosta ELLER något av det andra, så håll dig hemma".
Väl framme drar jag min historia och får till svar att "Har vårdcentralen bedömt att du kan besöka dom, så rekommenderar vi inget annat".
Jahapp.. Här sitter man och betraktar sig själv enligt Agnes Wolds självdiagnostiksguide som Coronasmittad och är inbjuden till att besöka en vårdcentral där de på hemsidan utryckligen skriver att man inte skall besöka dom om man misstänker Corona.
Drygt 1100 dokumenterade smittade, men man undrar hur stort mörkertalet egentligen är om de flesta får lindriga symptom och som mig egentligen inte känner sig sjuka?
Nej, jag kommer inte besöka vårdcentralen så länge inte mina besvär försämras mer än nu.. Men läget är rätt j*vla oklart där ute...
Redigerat:
Så är det för alla, du är inte ensam. Själv har jag haft förkylningssymptom i två veckor och följt alla råd. Har inte fått testa mig men jag hoppas jag haft/har Corona för då har jag haft mitt.
Men det jävliga är att jag inte vet utan det får tiden utvisa.
Men det jävliga är att jag inte vet utan det får tiden utvisa.
Jepp, det finns. Skriv upp mig oxå. Kina sätter alla som kommer in i landet i 2 veckors karantär. De kan stoppa det vid gränsen.Mikael_L skrev:
Om jag ska vara ärligt, kände jag mig säkrare i Sydkorea än jag gör här.
Sverige har släppt taget totalt. Den vägen som Sverige går resulterar i stort antal dödsfall. 100000 minst vilket är skrämmande. Finland stänger gränserna snart för att skydda sin befolkning. Däremot transportstyrelsen gjorde ingenting. Det senaste press meddelandet hos de är om indraget flygtillstånd för IranAir. Andel Iranier av total smittade är 1% vilket betyder att det var rätt åtgärd. Andel smittade som kom från Italien är hela 52% vilket betyder att det var en väldigt dålig ide att inte stänga ner flyg från Italien eller sätta alla som kom därifrån i karaktär. Det är fakta. Allt annat är spekulationer.
Intressant, enligt svensk praxis så tar man inte hänsyn till ålder på svenska akutmottagningar:
- https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sjukhus-kan-tvingas-neka-patienter-vard/
- https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sjukhus-kan-tvingas-neka-patienter-vard/
Jag funderar på detta med vanliga affärer, såg att många affärer ligger nere på 25% av normal omsättning per dag. Detta kommer att döda handlen, restaurangerna, caféerna osv totalt om man inte utrotar viruset istället för att pressa ned det på låga nivåer via restriktioner.
Myndigheterna/regeringen MÅSTE ändra strategi av ekonomiska skäl. När detta är över kommer samhället annars att se helt annorlunda ut. Det kan iofs vara bra, men lågkonjunkturen vi måste ta oss ur kommer inte att vara att leka med.
Kinesiska strategin innebär ju ändå att en del verksamheter kan överleva. Den har sina nackdelar den också, men alternativet måste vara värre!
Myndigheterna/regeringen MÅSTE ändra strategi av ekonomiska skäl. När detta är över kommer samhället annars att se helt annorlunda ut. Det kan iofs vara bra, men lågkonjunkturen vi måste ta oss ur kommer inte att vara att leka med.
Kinesiska strategin innebär ju ändå att en del verksamheter kan överleva. Den har sina nackdelar den också, men alternativet måste vara värre!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5040KE/experten-om-corona-astmatiker-ska-vara-extra-forsiktiga
Utrota är nog inte ett alternativ, viruset är väl här för att stanna och ingå i vår årligt återkommande uppsättning av influensor. Alla åtgärder som görs är endast för att sakta ner förloppet så mycket det går. Eller har jag missuppfattat detta?pacman42 skrev:
Jag funderar på detta med vanliga affärer, såg att många affärer ligger nere på 25% av normal omsättning per dag. Detta kommer att döda handlen, restaurangerna, caféerna osv totalt om man inte utrotar viruset istället för att pressa ned det på låga nivåer via restriktioner.
Myndigheterna/regeringen MÅSTE ändra strategi av ekonomiska skäl. När detta är över kommer samhället annars att se helt annorlunda ut. Det kan iofs vara bra, men lågkonjunkturen vi måste ta oss ur kommer inte att vara att leka med.
Kinesiska strategin innebär ju ändå att en del verksamheter kan överleva. Den har sina nackdelar den också, men alternativet måste vara värre!
Nej, man saktar inte ned spridningen så mycket det går. Hade man gjort detta så hade man gått mycket längre. Se Kina.Möbius skrev:
Man tänkte att man skulle kunna hålla samhället på halvfart i 12-18 månader, men det fungerar inte heller. Kinas lösning är snart det som finns kvar, men man har inte resurserna för att göra det heller. Men det finns inga alternativ kvar!