2 361 316 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Har du hört ordet självkritik...optimum skrev:
Det är sådant här som är sjukt i denna tråden.
Skriver man ett helt objektivt inlägg med hänvisning till en artikel om vaccinering eller annat så blir man rätt snabbt angripen och ska förklara sig som om det var en själv som hittat på allt.
Jag vet, jag gjorde fel, det går inte skriva något i denna tråden. Full av motståndare till allt positivt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
optimum skrev:
Det var förstås inte själva artikeln som Ulltand skulle förklara utan varför hen anser att den representerar sanningen och inte bara en förhoppning. Det går förstås utmärkt att länka till en artikel och säga att man inte håller med, har svårt att tro att det blir så etc. eller just att man hoppas att det blir så men att det finns en del som talar emot det.optimum skrev:
Det är sådant här som är sjukt i denna tråden.
Skriver man ett helt objektivt inlägg med hänvisning till en artikel om vaccinering eller annat så blir man rätt snabbt angripen och ska förklara sig som om det var en själv som hittat på allt.
Jag vet, jag gjorde fel, det går inte skriva något i denna tråden. Full av motståndare till allt positivt.
Visst får man vara positiv men det är ju bra om man kan förklara varför alternativt kan förstå att andra är realister.
Om jag ska försöka mig på en analys av varför det ofta i just denna tråden blir så upprörd stämning och polariserat med för den delen. Jag tror att det beror på att det kokar ner i själva folksjälen, och vad man har för livsåskådning och sätt att se på sin omgivning. Nu kanske jag är lite väl självgod, men de som är lite mer intresserade av hur samhället fungerar och med lite inslag av vetenskap och ekonomi, jag tror att dom har lite lättare för att ta till sig varför man inte kan fokusera på enbart en sak i taget, på en sjukdom, ett hot, en kris, vad det nu kan vara, utan allt hänger ihop. Sedan finns det ju också de som är mer känslomässigt styrda, som gärna grottar ner sig i detaljer och bestämmer sig för att just detta hot, vad det nu kan vara, låt oss säga ett virus, det är extra noga just nu, för det dök upp från ingenstans nu och det drabbar mig och mina kära så påtagligt, och det måste bekämpas med alla medel. Att det finns, och har funnits liknande hot mot andra, längre bort innan, det tar man inte hänsyn till. Speciellt eftersom man själv inte drabbats. Jag tycker mig även märka ett visst navelskådande i denna kategorin, kanske för att jag själv inte tillhör den rent generellt, förutom min sköna egoism eventuellt då. Man tar även gärna till enkla grepp som att hux flux lättvindigt göra förändringar i exempelvis grundlagen genom att inskränka frihet, man kan tänka sig tvångsåtgärder etc etc. Av någon anledning har flera av de som tillhör denna sidan extra svårt att "se sig själv utifrån", tillgodogöra sig långa texter, förstå ironi, sarkasm etc, och reagerar känslomässigt vid kritik. En del har ibland utvecklat ett till viss del skadligt specialintresse för just detta hot och det innebär att alla andra behov är underställda just det som man fastnat för, vilket naturligtvis inte heller slutar bra. Sedan finns det naturligtvis undantag på båda sidor och man kan säkert tillhöra flera sidor på olika plan samtidigt , men jag tror att detta är anledningen till att det blir väldigt känslomässigt engagemang i just denna tråden.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
En annan anledning till upprörd stämning skulle kunna vara självgoda drygpellar som du själv som istället för att göra en poäng fyller tråden med att folk ska gissa vilka fel du hittat i en artikel men där syftet egentligen är att berätta för alla hur mycket bättre förståelse du har för det engelska språket. Med tanke på hur vårdslöst du behandlar svenskan får jag förmoda att du huserar i södra Sverige.J Jocke Best skrev:Om jag ska försöka mig på en analys av varför det ofta i just denna tråden blir så upprörd stämning och polariserat med för den delen.[...]Sedan finns det naturligtvis undantag på båda sidor och man kan säkert tillhöra flera sidor på olika plan samtidigt , men jag tror att detta är anledningen till att det blir väldigt känslomässigt engagemang i just denna tråden.
Nja, du har bara rätt till hälften där, men vilken av dom får du gissa själv. Just det stickspåret var i mitt tycke en briljant passning till min vän Ulltands dikeskörning tidigare. Men vill man ge intrycket av att man kan läsa internationella artiklar så tycker jag iallafall att det är en fördel om man behärskar språket ifråga. Men det är jag det. Självgodhet från min sida var iofs redan med i min egen analys.F fiskbuggaren skrev:En annan anledning till upprörd stämning skulle kunna vara självgoda drygpellar som du själv som istället för att göra en poäng fyller tråden med att folk ska gissa vilka fel du hittat i en artikel men där syftet egentligen är att berätta för alla hur mycket bättre förståelse du har för det engelska språket. Med tanke på hur vårdslöst du behandlar svenskan får jag förmoda att du huserar i södra Sverige.
Ska jag vara ärlig kan jag faktiskt ibland helt byta åsikt när jag pratar med folk som egentligen tycker likadant som jag men om dom har för dåliga argument tröttnar jag och ger dom motståndarsidans argument tillbaka istället. Det brukar pigga upp.
Redigerat:
Och ifall alla de förebyggande åtgärderna vidtas, men visar sig varit onödiga, vi hade ändå inte drabbats så kommer exakt samma läktarproffs kritisera sig blåa över att man gjorde så mycket som var onödigt och kostsamt.mikethebik skrev:
Hur tänker du man ska göra vid nästa (och nästa, och nästa osv) infektion som kommer?
Skall vi varje gång stänga samhället, skolor, företag osv vid minsta antydan till okänd ny infektion, då kan vi lika gärna återgå till självhushållningssamhället redan nu, vilket inte låter sig göras.
Och om vi inte gör alla dessa förebyggande åtgärder så kommer läktarproffsen precis som nu att tala om vad som borde gjorts.
Och det skulle väl inte märkas speciellt mycket om Trump får narkolepsi. Det blir bara lite längre mellan twitterinläggen ibland.blackarrow skrev:
"Folkhälsomyndigheten uppmanar: Stanna hemma vid minsta symtom. Tvätta händer ofta i minst 20 sekunder. Nys och hosta i armvecket. Undvik att röra ögon, näsa och mun. Håll avstånd till andra. Personer utan symtom kan resa fritt i Sverige från den 13 juni. Personer som är 70 år eller äldre bör undvika fysiska kontat"
Är inte detta en välkommen nyhet från FHM?
Och visst är det svårare att röra näsa och mun med ett mynskydd på.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag har svårt att se nyheten? Har de inte haft det som mantra? Dock behövs det nog upprepas. Eftersom folk verkar "glömma" Det Står på väldigt många ställen. Okej att det bästa är att vara instängd och inte träffa några människor. Men jag hoppas verkligen att du inte är så rädd för Corona.Ulltand skrev:
"Folkhälsomyndigheten uppmanar: Stanna hemma vid minsta symtom. Tvätta händer ofta i minst 20 sekunder. Nys och hosta i armvecket. Undvik att röra ögon, näsa och mun. Håll avstånd till andra. Personer utan symtom kan resa fritt i Sverige från den 13 juni. Personer som är 70 år eller äldre bör undvika fysiska kontat"
Jag tillhör också den kategori av människor (med självinsikt) som inser att jag är en självgod drygpelle som ofta påpekar språkliga fel, kanske inte på ett forum men i dagliga livet.F fiskbuggaren skrev:
Önskar många gånger att det funnes duktiga korrekturläsare som granskar texter innan de hastas ut, för att i tid upptäcka fel som i vissa fall ger helt motsatt mening i en text än den avsedda.
Fort och fel, eller med eftertanke och rätt.
Borde också, inte minst på internetforum (eller framförallt "president-Twitter") finnas en fördröjningsknapp, röd och tydlig som säger, "har du tänkt igenom det här" innan det går att posta...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
En ny studie från Uppsala universitet och Karolinska institutet, publicerad i tidskriften Redox Biology, visar att kväveoxid kan lindra coronavirussymptom.
Tydligen inte så känt i USA än med tanke på att de har inte har använt det i behandlingen av Trump utan använt andra antivirala läkemedel.
TT via https://www.di.se/nyheter/kvaveoxid-mojlig-lindring-for-covidsjuka/
Tydligen inte så känt i USA än med tanke på att de har inte har använt det i behandlingen av Trump utan använt andra antivirala läkemedel.
Även kinesernas vaccin väntas bli klart i november enligt denna artikel. Processen går mycket bra säger en forskare. Jag tolkar det som att data för vaccinet ser bra ut så långt
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kina-vart-coronavaccin-blir-klart-i-november/
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kina-vart-coronavaccin-blir-klart-i-november/
""Europeiska läkemedelsmyndigheten EMA gick på torsdagen ut med ett uttalande angående det som kallas ”rolling review” av Astra Zenecas och Oxford University’s coronavaccin.
Normalt måste all dokumentation om ett läkemedel lämnas in samtidigt när man ansöker om ett godkännande. Men i fallet med ett coronavaccin ska granskningen av forskningsdata ske löpande allteftersom data blir tillgängliga. Syftet är att påskynda bedömningen av läkemedel i en kritisk situation”, skriver EMA.""
Normalt måste all dokumentation om ett läkemedel lämnas in samtidigt när man ansöker om ett godkännande. Men i fallet med ett coronavaccin ska granskningen av forskningsdata ske löpande allteftersom data blir tillgängliga. Syftet är att påskynda bedömningen av läkemedel i en kritisk situation”, skriver EMA.""
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
Ja, det var ju det jag skrev igår em:Ulltand skrev:
""Europeiska läkemedelsmyndigheten EMA gick på torsdagen ut med ett uttalande angående det som kallas ”rolling review” av Astra Zenecas och Oxford University’s coronavaccin.
BirgitS skrev: