Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
Ja så kan det vara eller möjligen Pfizer som ligger långt framme och interimutvärderas.

Birgitt. Det var som jag minns just Pfizer som hade en liten grupp +70 i den stora gruppen som testades speciellt. Den var liten men alla äldre fick ett gott immunsvar på vaccinet.
Det är nog bara du som kan dra.
slutsats på extremt låga siffror
Har du funderat på den samhällsekonomiska biten eller hur människor skulle må? Framför allt hur många liv du skulle spara

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
För en del år sedan var jag,till viss del, med och smittspårade en TBC smitta som man misstänkte hade kunnat sprida sig på ett flygplan, då kontaktades personer som suttit ett visst antal platser närmare den smittade, och de testades då av oss.
Det som också då tidigare hade utförts studier på var flygplans ventilationssystem inklusive filter(vad jag minns hepafilter?)
det man då kom fram till att dessa filter inte alltid i sig var i bästa kvalité och eller inte sköttes ordentligt, och det tillsammans med att luft i plan återanvänds kunde innebära att vid smitta på plan så fanns viss ökad risk för att smitta kunde spridas i större del av planet.
Är det någon som har någon info kunskap om hur läget ang smittspridning på plan ser ut nu under Pandemin?

BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Jag skulle gissa att Ambush är Modernas vaccin.
Det är väl inte så sannolikt att U.K. tar in ett fas 2 godkänt vaccin från Kina eller något vaccin från Ryssland.
Enligt NY Times så har Moderna sagt att deras resultat kommer innan årsskiftet så det verkar ju mycket osäkert att planera in vaccination med det i november.
Moderna has said only that it could have a result before the end of the year.
https://www.nytimes.com/2020/09/17/health/covid-moderna-vaccine.html

Ulltand Ulltand skrev:
Ja så kan det vara eller möjligen Pfizer som ligger långt framme och interimutvärderas.

Birgitt. Det var som jag minns just Pfizer som hade en liten grupp +70 i den stora gruppen som testades speciellt. Den var liten men alla äldre fick ett gott immunsvar på vaccinet.
Of the three companies with vaccines in late-stage clinical trials in the United States, just one — Pfizer — has said that it could have initial results by the end of October.
https://www.nytimes.com/2020/09/17/health/covid-vaccine-when-available.html

Pfizers vaccin ska förvaras i -70 grader men Modernas kräver inte lika mycket kyla. Så på det sättet stämmer BBC-artikeln mer med Phizers.
https://www.marketwatch.com/story/m...estions-about-storage-distribution-2020-08-27
Å andra sidan har jag fått intrycket att Pfizer har lovat att sälja de första 100 miljoner doserna till USA.

Men eftersom det bara är läkare i West Midlands som ska förbereda sig för vaccinationer så låter det ju mest som det gäller någon sorts försök i begränsad skala och inte vaccinering med ett godkänt vaccin.

När det gäller redan avklarade försök med Pfizers vaccin så verkade hela gruppen omfatta 195 personer så jag skulle ju inte kalla det en stor grupp.
De under 55 år utvecklade ett betydligt bättre antikroppssvar än de över 65 år. 3,8 gånger högre än hos en liten grupp friskförklarade patienter medan de äldre bara 1,6 gånger.
https://investors.biontech.de/news-...h-share-positive-early-data-lead-mrna-vaccine

Men även Moderna har haft med äldre i fas 1/2: https://www.barrons.com/articles/mo...-strong-antibodies-in-the-elderly-51601475554

Med tanke på att det börjar låta väldigt överoptimistiskt i tråden ang. vaccin så:
Even an effective coronavirus vaccine will not return life to normal in spring, a group of leading scientists has warned.
"A vaccine offers great hope for potentially ending the pandemic, but we do know that the history of vaccine development is littered with lots of failures," said Dr Fiona Culley, from the National Heart and Lung Institute at Imperial College London.
The researchers warn the issue of long-term immunity will still take some time to answer, and we still do not know if people need vaccinating every couple of years or if one shot will do.
https://www.bbc.com/news/health-54371559

BirgitS
B brfbo skrev:
Jo...om man ser till antal DÖDA människor, ex i Norge och Finland med flera.
På vilket sätt skiljde sig åtgärderna i Norge och Finland från våra, alltså vad saknades i Sverige?
Åtgärderna i Norge och Finland var betydligt mindre än i Italien, Spanien, Frankrike, Storbritannien, Belgien och Nederländerna. Har du någon åsikt om varför länder med hård lockdown drabbades hårdare än länder med lättare åtgärder som Norge och Finland?

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
J
B brfbo skrev:
Jo...om man ser till antal DÖDA människor, ex i Norge och Finland med flera.
Nej
Läs gärna genom tråden.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt NY Times så har Moderna sagt att deras resultat kommer innan årsskiftet så det verkar ju mycket osäkert att planera in vaccination med det i november.

[länk]

[länk]

Pfizers vaccin ska förvaras i -70 grader men Modernas kräver inte lika mycket kyla. Så på det sättet stämmer BBC-artikeln mer med Phizers.
[länk]
Å andra sidan har jag fått intrycket att Pfizer har lovat att sälja de första 100 miljoner doserna till USA.

Men eftersom det bara är läkare i West Midlands som ska förbereda sig för vaccinationer så låter det ju mest som det gäller någon sorts försök i begränsad skala och inte vaccinering med ett godkänt vaccin.

När det gäller redan avklarade försök med Pfizers vaccin så verkade hela gruppen omfatta 195 personer så jag skulle ju inte kalla det en stor grupp.
De under 55 år utvecklade ett betydligt bättre antikroppssvar än de över 65 år. 3,8 gånger högre än hos en liten grupp friskförklarade patienter medan de äldre bara 1,6 gånger.
[länk]

Men även Moderna har haft med äldre i fas 1/2: [länk]

Med tanke på att det börjar låta väldigt överoptimistiskt i tråden ang. vaccin så:
[länk]

Bra då är det alltså Pfizers vaccin. Läget är alltså tre kandidater från väst som kanske kan börja användas i år. Och tre kandiater från öst som redan används men där vi inte vet så mycket.

1,6 gånger högre antikroppssvar av vaccin än av sjukdom för äldre låter rätt bra! Nästan 4 ggr högre för yngre är väl smått fantastiskt!

Kommer ni ihåg diskussionen om att vaccin kan ge bättre immunsvar än sjukdom? Inte många ville tro det då men nu ser vi att det tycks vara fallet.

Jag har sett andra siffror över testgruppens storlek som då var många tusen men vi kanske avser olika saker här. I vilket fall så följer Pfizer uppställda regler i utvecklingen av sitt vaccin och skriver själva att processen fortlöper in the speed of science.

Vi behöver nog inte vara rädda att det tas några farliga genvägar.

Värt att notera hur snabbt britterna bedömmer att man kommer att kunna granska klart reslutaten för ett godkännande. Kommer ni ihåg dikussionen om att det var en process som måste ta 3-4 månader. Som det ser ut går alltså även de att snabba på.

Redigerat:
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
1,6 gånger högre antikroppssvar av vaccin än av sjukdom för äldre låter rätt bra!
Nåja, med tanke på att folk börjar insjukna igen efter några månader så är det väl tveksamt om det räcker. Det kanske blir så att så fort som alla de äldsta, omsorgs- och sjukvårdspersonal har blivit vaccinerade så är det dags att börja om med dem.

Vacciner som utgår från några få delar av viruset, som är vanligast, ger ju antikroppar bara mot just dessa delar medan vid en sjukdom får man antikroppar mot många delar så på det sättet är det ju inte riktigt jämförbart. De mäter förstås bara antikroppar som är för just de delar som vaccinet innehåller.

Som sagt det går inte ens att börja granska förrän resultaten är klara och det tar några månader att gå igenom dem ordentligt. Man har ju redan räknat med den uppsnabbning som görs genom att nu hålla på och granska resultat från fas 1 och 2 i stället för att vänta med det tills fas 3 är klar. (Normalt väntar man för att det inte ska vara bortkastat arbete om läkemedlet/vaccinet inte ger tillräckligt bra resultat i fas 3.)

I början av november kommer det inte att finnas några vaccin som är godkända av t.ex. den EU-myndighet som ska godkänna vacciner. Pfizer och AstraZeneca har då möjligen fått ihop tillräckligt mycket resultat från fas 3 att de kan skicka in en ansökan.

BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt det går inte ens att börja granska förrän resultaten är klara och det tar några månader att gå igenom dem ordentligt. Man har ju redan räknat med den uppsnabbning som görs genom att nu hålla på och granska resultat från fas 1 och 2 i stället för att vänta med det tills fas 3 är klar. (Normalt väntar man för att det inte ska vara bortkastat arbete om läkemedlet/vaccinet inte ger tillräckligt bra resultat i fas 3.)
.
Jo det är precis det man gör. Man granskar resultaten löpande istället för att vänta tills hela studien är klar. Det är så man vinner tid här.

Det gäller kanske inte EU men jag tror på att även Unionen kommer att visa framfötterna och inte komma långt efter utbrytaren UK.

Jag förstår att man normalt väntar för att inte göra onödigt arbete men detta är inget normalt läge. Det gäller att tänka utanför boxen och det lyckas några med.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jo det är precis det man gör. Man granskar resultaten löpande istället för att vänta tills hela studien är klar. Det är så man vinner tid här.

Det gäller kanske inte EU men jag tror på att även Unionen kommer att visa framfötterna och inte komma långt efter utbrytaren UK.

Jag förstår att man normalt väntar för att inte göra onödigt arbete men detta är inget normalt läge. Det gäller att tänka utanför boxen och det lyckas några med.
Det är just genom att man redan har planerat att göra annorlunda som man vinner tid och då kan ha ett godkännande kring årsskiftet. 2 månaders granskning av fas 3 är väldigt mycket kortare tid än vanligt. Det finns ingen chans i världen att du kan få mig att tro på att det i stället kan gå på typ 2 dagar. Jag tror att de som är ansvariga för granskningen vet betydligt mycket mer om tidplanen än vad du vet.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är just genom att man redan har planerat att göra annorlunda som man vinner tid och då kan ha ett godkännande kring årsskiftet. 2 månaders granskning av fas 3 är väldigt mycket kortare tid än vanligt. Det finns ingen chans i världen att du kan få mig att tro på att det i stället kan gå på typ 2 dagar. Jag tror att de som är ansvariga för granskningen vet betydligt mycket mer om tidplanen än vad du vet.

Nu har ju ingen sagt två dagar.

Läget är att man kan ha alla data från fas3 i oktober. Det betyder att britterna iaf har minst 30 dagar när de planerar för vaccination senare i höst.

För tydligehten skull vill jag passa på att säga att ingen säkert vet att det finns ett vaccin i höst men det är så pass sannolikt att man planerar för det.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nu har ju ingen sagt två dagar.

Läget är att man kan ha alla data från fas3 i oktober. Det betyder att britterna iaf har minst 30 dagar när de planerar för vaccination senare i höst.

För tydligehten skull vill jag passa på att säga att ingen säkert vet att det finns ett vaccin i höst men det är så pass sannolikt att man planerar för det.
Jag förstår, du hoppas på att man slarvar igenom fas 3 och granskningen inför godkännandet med risk för att det senare visar sig att det finns allvarliga biverkningar och/eller att skyddet bara räcker några få månader.

Jag föredrar att man verkligen vaccinerar många, gärna 100 000, under fas 3, väntar tills man verkligen ser att flera tusen i kontrollgrupperna blir sjuka och att många noggrant granskar all data som kommer ut från försöket innan granskningen. Om man gör på något annat sätt tror jag nämligen att det blir alldeles för få som vill vaccinera sig, alltför många minns att det gick för fort med vaccinet för svininfluensan.

Som jag ser det är det då omöjligt att påbörja granskningen innan fas 3 har pågått 2-3 månader och granskning, återkoppling, förtydliganden, förnyad granskning och dokumentation tar då 2 månader. Eftersom fas 3 påbörjades ung. för en månad sen så innebär det att ett godkännande kan göras kring årsskiftet.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag förstår, du hoppas på att man slarvar igenom fas 3 och granskningen inför godkännandet med risk för att det senare visar sig att det finns allvarliga biverkningar och/eller att skyddet bara räcker några få månader.
Birgitt du brukar ju hålla en realtivt bra samtalston tycker jag. Tråkigt med ett sådant grundlöst och felaktigt påstående.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

Har du någon information om att man faktisk granskar någon fas 3 studies delresultat i förväg?

Phizer har en extern grupp som sköter uppföljningen av deras fas 3 vaccinstudie, så deras möjligheter att påverka, dölja, försköna resultaten, borde vara obefintliga. De raporterar bara hur det går.

Man har passerat 30’000 deltagare i studien utan några allvarliga händelser. Man siktar nu på att utöka till 44’000 deltagare, med några kända sjukdomar och ungdomar ner till 16 år.

När man når 35 insjuknade ska man börja utvärdera resultatet. Det är första gången jag ser en siffra på det.

Allt enligt 2v gammal info från [TheJapanTimes]

Det talas också om att ansöka om Emergency Authorisation i USA om resultaten ser bra ut, men att det skulle röra sig om få doser den vägen. Kanske något för vita huset? :rolleyes:

En annan länk
Pfizer Phase 3 Coronavirus Vaccine Data Slated For October [ContagionLive]

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Birgitt du brukar ju hålla en realtivt bra samtalston tycker jag. Tråkigt med ett sådant grundlöst och felaktigt påstående.
Förklara då hur du får ihop en tidplan så att man kan börja vaccinera med ett godkänt vaccin i åtminstone någon del av England under november.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
En annan länk
Pfizer Phase 3 Coronavirus Vaccine Data Slated For October [ContagionLive]
och där står det återigen:
Pfizer’s CEO has announced that the firm hopes to have a coronavirus vaccine beginning to roll out by the end of the year.
Inte att det redan i november skulle finnas en massa doser i England.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.